Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@00:40:06 GMT

کاهش اعتبار اجرای طرح پزشک خانواده در کشور

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۵۶۵۷۳

کاهش اعتبار اجرای طرح پزشک خانواده در کشور

مشهد - ایرنا - معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با وجود ضرورت اجرای طرح پزشک خانواده در کشور، اعتبارات این طرح توسط مجلس شورای اسلامی در سالهای اخیر کاهش یافته است.

به گزارش ایرنا دکتر علیرضا رئیسی روز سه شنبه در همایش تقدیر از بهورزان و مربیان نمونه کشور در مشهد افزود: وزارت بهداشت عزمی جدی برای اجرای طرح پزشک خانواده در سرتاسر کشور طی سال آینده دارد و زیرساخت های پیاده سازی این طرح در حال اجراست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بیان کرد: کاهش اعتبارات طرح پزشک خانواده، مخالف شعارهای 'تقدم پیشگیری بر درمان' و لزوم عملیاتی شدن این طرح در سطح کشور از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.
وی اظهار کرد: مجلس در سال 95 اعتباری بیش از 20 هزار میلیارد ریال به طرح پزشک خانواده اختصاص داد که این رقم در سال جاری به 10 هزار میلیارد ریال کاهش یافته و طبق اطلاعات رسیده، افزایش این رقم در سال 97 نیز با مخالفت مجلس روبه رو شده است.
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: هم اکنون 76 درصد از بار بیماریها در کشور مربوط به بیماریهای غیرواگیردار است و امید است بتوانیم همان گونه که در گذشته در کنترل بیماری های واگیردار موفق بوده ایم در این حوزه نیز موفق عمل کنیم.
رئیسی ادامه داد: با کمال تاسف باید گفت که هم اکنون از هر 2 فرد بالای 50 سال در کشور، یک نفر مبتلا به فشار خون است و از هر 2 نفر مبتلا به فشار خون یک نفر از بیماری خود اطلاع ندارد.
وی تاکید کرد: از سوی دیگر بیش از 60 درصد افراد بالای 25 سال در کشور به دلیل کم تحرکی اضافه وزن دارند و 30 درصد افراد بالای 25 سال، به چربی بالای خون مبتلایند.
وی با اشاره به توفیق ایران برای پوشش 98 درصدی کنترل بیماریهای واگیردار گفت: در گذشته از هر هزار تولد در ایران، 100 نوزاد جان می باختند که امروز این شاخص به کمتر از 10 نوزاد رسیده و این در حالی است که شاخص مرگ و میر مادران باردار در کشور حدود 60 بود که امروز به کمتر از 18 نفر رسیده است.
وی با اشاره به اینکه اکنون ایران در منطقه موفق به کنترل بیماری مالاریا شده، گفت: هم اینک از هر 100 هزار نفر جمعیت در جهان 144 نفر به بیماری سل مبتلا می شوند که در ایران این رقم به 14 در 100 هزار نفر جمعیت کاهش یافته است.
رئیسی تصریح کرد: میزان مبتلایان به سل در افغانستان 280، در پاکستان 185 و در روسیه 114 در هر 100 هزار نفر جمعیت است.
معاون وزیر بهداشت، اجتماعی شدن سلامت را از نیازهای اصلی حوزه سلامت خواند و افزود: ما باید جامعه را نسبت به مسائل حوزه های سلامت آگاه کنیم و برای تحقق این موضوع باید مسئولان و سایر ارگانها نیز وارد عمل شوند.
رئیسی خاطرنشان کرد: تنها حدود 25 درصد تامین سلامت مردم به وزارت بهداشت مربوط است و 75 درصد دیگر به سایر سازمان ها و ارگان ها مربوط می شود.
وی با تقدیر از بهورزانی که در زمین لرزه کرمانشاه خدمت کردند، گفت: این افراد با وجود اینکه خود و خانواده شان در این زلزله آسیب دیده بودند حتی یک روز کار خود را تعطیل نکردند که این اقدام جای تقدیر دارد.
همایش تقدیر از بهورزان و مربیان نمونه بهورزی از سراسر کشور به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مدت یک روز در برج سپید این دانشگاه برگزار شد.
در این همایش 220 بهروز و مربی نمونه در سطح کشور تقدیر شدند که 9 نفر از این تعداد در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعالیت دارند.
3027/5132

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۵۶۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت بهداشت حذف هپاتیت C در ایران را اعلام کند

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدموید علویان، در نامه‌ای به بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، عنوان داشت: همانطور که مستحضرید وزارت بهداشت با سال‌ها فعالیت و تلاش مستمر در جهت حفظ سلامت جامعه که منجر به کاهش قابل توجه بار بیماری‌های ناشی از هپاتیت B و هپاتیت C در جامعه خصوصاً بیماران خاص شده است.

غربالگری خون‌های اهدایی از نظر هپاتیت C از سال ۱۳۷۵ اثر چشم گیری در کاهش شیوع این بیماری در جمعیت‌های پرخطر از جمله بیماران هموفیلی، تالاسمی و دیالیزی داشته است.

از طرف دیگر، آغاز برنامه غربالگری تمامی بیماران خاص از نظر هپاتیت C و درمان رایگان آنها در سال ۱۳۸۵ که توسط آن وزارتخانه هدایت و حمایت شده است. همچنین با پیگیری‌های شبکه هپاتیت ایران و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و مراکز علمی و تحقیقاتی وابسته، از میزان مبتلایان به این بیماری به طور قابل توجه کاسته است.

این مدل به عنوان یک مدل موفق در جوامع علمی خارج و داخل کشور مطرح و مورد تقدیر قرار گرفته است. شیوع هپاتیت C در بیماران هموفیلی از ۴۰ درصد به کمتر از ۱ درصد و در بیماران تالاسمی از ۳۰ درصد به کمتر از ۱ درصد و در بیماران دیالیزی از ۱۸ درصد به کمتر از ۱ درصد در سراسر کشور کاهش جدی پیدا کرده است. لازم به ذکر است همکاری انجمن‌های مردم نهاد، کانون هموفیلی، انجمن تالاسمی ایران و خانواده بیماران هموفیل و تالاسمی زبانزد است.

درمان رایگان بیش از ۲۰ هزار بیمار خاص مبتلا به هپاتیت C برگه درخشانی از خدمت خالصانه به این بیماران است که سبب کاهش جدی مرگ و میر ناشی از آن شده است. در بسیاری از استان‌ها، از بیماران خاص مبتلا به بیماری هپاتیت خبری نیست و اولین استان در سال ۱۳۹۶، خراسان جنوبی بود که ریشه کنی هپاتیت C در بیماران خاص انجام داد و از طرف شبکه هپاتیت ایران به مسعود ضیایی متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری جایزه نینا (Novelty in NoHep activity) اهدا شد.

حال آنچه که سبب شد تا به حضرتعالی نامه بنویسیم این است:

۱- اعلام رسمی حذف هپاتیت C با توجه به کاهش بیش از ۹۰ درصد مبتلایان در بیماران خاص در کشور به سازمان بهداشت جهانی و پیگیری انتقال این تجربه به سایر کشورها

۲- تاکید به تمامی مراکز بیماران خاص در کشور تا در صورت مشاهده موارد ابتلای جدید به هپاتیت C با تائید مولکولی (پی سی آر) سریعاً به وزارت بهداشت اعلام، تا پیگیری درمان و ریشه یابی راه انتقال در موارد جدید صورت گیرد.

در خاتمه خواهشمند است دستور فرمائید تمامی مکاتبات اینجانب در مسئولیت قبلی به عنوان رئیس شبکه هپاتیت ایران مورد بازبینی حضرتعالی و کارشناسان و مدیران مرتبط قرار گیرد.

کد خبر 6082394 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • اجرای طرح‌های آبخیزداری کلید مقابله با خشکسالی
  • وزارت بهداشت حذف هپاتیت C در ایران را اعلام کند
  • قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور قرار گرفت
  • اعتبار دانشگاه صنعتی شاهرود ۲۷ درصد بیشتر شد
  • ۱۰۰ درصد روستا‌های جنوب سیستان و بلوچستان از آب شرب بهره‌مند می‌شوند
  • مواجهه خانواده‌های ایرانی با هزینه‌های کمرشکن سلامت
  • گمشده‌ای به نام پزشک عمومی روی تابلوی مطب‌ها
  • پرشدگی سدهای کشور به ۶۱ درصد رسید
  • چرا ایرانی‌ها، پزشک عمومی را قبول ندارند؟ | گمشده‌ای به نام پزشک عمومی روی تابلوی مطب‌ ها
  • ماجرای تعریف رهبر انقلاب از همسرشان در حضور یک پزشک | هدیه ای که پس داده شد