Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-06@13:23:28 GMT

کشمش خلیل آباد ملی شد

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۵۷۴۵۹

کشمش خلیل آباد ملی شد

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خلیل آباد از ثبت دانش و فنون تهیه سنتی کشمش شهرستان خلیل آباد در فهرست آثار معنوی کشور خبر داد و گفت: این امر می تواند باعث برند سازی و جلوگیری از فروش کشمش دیگر شهرها به نام خلیل آباد شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمید رضا محمودی قوژدی در گفت و گو با خبرنگار یار خراسانی، با اعلام این خبر که "کشمش" خلیل آباد ملی شد، گفت: دانش تهیه سنتی کشمش شهرستان خلیل آباد در فهرست آثار معنوی کشور ثبت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان اینکه بدون تردید تنوع قومی و فرهنگی استان خراسان رضوی سبب پدیدآمدن رفتارهای آیینی شده و مهم‌ترین عامل در نمایش اعتقادات و باورهای قومی به شمارمی آید، خاطرنشان کرد: سطح زیر کشت تاکستان‌های انگور در خلیل آباد بالغ‌بر شش هزار هکتار با میانگین تولید 25 تن در هکتار است که سالیانه حدود 150 هزار تن انگور تولید می شود، در حالی که میانگین تولید انگور در کشور 12 تن می‌باشد.

 

مدیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان خلیل آباد تصریح کرد: آنچه از اهمیت بسزایی در حفظ و توسعه و ترویج این فرهنگ محلی برخوردار است ثبت این نوع از معیشت مردم منطقه در خصوص حفظ دانش تهیه سنتی انواع کشمش ارگانیک است.

 

ثبت کشمش خلیل آباد در آثار ملی باعث برند سازی این محصول خاص می شود

 

وی با تأکید بر اینکه حفظ این شیوه زندگی، پاسداری از خرده فرهنگ ها در توسعه پایدار روستاها کمک بسزایی خواهد داشت، ابراز کرد: شاهد آن تأثیر مستقیم فرهنگ جوامع محلی بر توسعه پایدار روستا با رویکرد اکوتوریسم و بوم گردی و برند سازی محصولات بومی خاص شهرستان است.

 

محمودی با بیان اینکه مردم شهرستان در ارتباط با تنوع معیشتی و فرهنگ غذایی، آداب ویژه و منحصر به فردی دارند که از آن جمله می توان به دانش و فنون تهیه کشمش اشاره داشت، عنوان کرد: زمان برداشت انگور جهت تهیه کشمش زمانی است که قند آن به بالاترین مقدار می رسد و این زمان در شهرستان خلیل آباد اوایل شهریور ماه است.

 

کشمش سبز قلمی مختص شهرستان خلیل آباد است

 

وی با اشاره به اینکه جهت تهیه کشمش سبز قلمی از ارقام انگور بی دانه، در گذشته انگور عسکری و اخیراً انگور پیکامی که دارای شکل کشیده تر و لطافت بیشتری نسبت به عسکری می‌باشد مورد استفاده قرار می گیرد، تشریح کرد: یکی از دلایل برتری کشمش سبز قلمی خلیل آباد نسبت به دیگر کشمش های مناطق کشور، به لحاظ شکل ظاهری کشمش کشیده تر حاصل از انگور پیکامی - که مختص شهرستان خلیل آباد است.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه در شهرستان خلیل آباد پنج نمونه کشمش شامل کشمش سبز قلمی، کشمش آفتابی (گله)، کشمش دودی (گوگردی)، مویز، طیفی به روش سنتی تولید می شود، تأکید کرد: از قدیم‌الایام تاکنون در شهرستان خلیل آباد برای اینکه انگور خیلی زود به کشمش تبدیل شود از محلولی به نام شغار (کلیاب) استفاده می کردند که از دو نوع گیاه اشنان و عجوه تهیه می شد.

 

خانه باغ یکی از مهم‌ترین زیرساخت های تهیه کشمش در خلیل آباد

 

وی همچنین در ادامه بیان کرد: یکی از مهم‌ترین زیرساخت ها برای تهیه کشمش احداث مکانی است که در آن عمل خشک شدن انگور با سرعت انجام شود؛ زیرا مهم‌ترین عامل در تهیه کشمش عمل سریع خشک شدن به‌منظور جلوگیری از فساد می‌باشد در این رابطه احداث اتاقک هایی کوچک و بزرگ به نام «خانه باغ» انجام می شده است.

 

محمودی همچنین ادامه داد: از قدیم در شهرستان خلیل آباد بدون استثناء تمامی باغات انگور دارای خانه باغ بوده اند و امروزه با تغییراتی با توجه به بروز شدن تکنولوژی و در دسترس بودن مصالح جدید و نیز میزان تقاضا و عرضه به نسل حاضر نیز رسیده است.

 

ثبت 11 اثر غیرمنقول و پنج اثر معنوی خلیل آباد در فهرست آثار ملی و معنوی کشور

 

وی با بیان اینکه در گذشته خانه باغ ها را با مصالح سنتی و بوم آورد مانند خشت و گل با پوششی گنبدی (چهار گرده پوش) یا تخت از چوب، نی، خار و خاشاک می ساختند، تأکید کرد: در سال‌های اخیر با توجه به اهمیت مسائل بهداشتی، خشک کردن کشمش و به نوعی در نظر گرفتن کیفیت بهتر و استفاده بهینه از فضا، بیشتر خانه باغ ها آجر، آهن و سیمان احداث می شود و «بارگاه» نام جدید همان خانه باغ است.

 

مدیر میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان خلیل آباد همچنین در ادامه افزود: 11 اثر غیر منقول در فهرست آثار ملی و پنج اثر معنوی در سال‌های گذشته در فهرست آثار معنوی به ثبت رسیده است.

 

 

ثبت ملی کشمش باعث برند سازی این محصول می شود

 

وی ضمن ابراز امیدواری در جهت رشد اقتصادی شهرستان که مبتنی بر معیشت غالب «تولید انگور و انواع کشمش می‌باشد» از طریق برند سازی و انحصاری کردن این محصول خاص منطقه خلیل آباد، خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت اگروتوریسم و جایگاه بسیار خوب کشاورزی شهرستان خلیل آباد توانستیم با تلاش حدود یک سال و نیم پس از تهیه پرونده پیشنهادی ثبت دانش و فنون تهیه سنتی کشمش شهرستان خلیل آباد با پیگیری های مجدانه دفتر ثبت آثار اداره کل میراث خراسان رضوی و راهنمایی ارزنده کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان این مهم را به ثمر برسانیم.

 

وی همچنین در پایان با بیان اینکه ثبت روش های سنتی تهیه کشمش شهرستان خلیل آباد باعث تمایز فرهنگی و جغرافیایی نسبت به شهر های اطراف می شود، عنوان کرد: این امر همچنین می تواند باعث برند سازی و جلوگیری از فروش کشمش دیگر شهرها به نام خلیل آباد شود.

انتهای پیام/

 

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۵۷۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلمب رستوران و تالار پذیرایی به علت تیراندازی عروسی در خرم‌آباد

ایسنا/لرستان یک واحد رستوران و تالار پذیرایی در خرم‌آباد به علت تیراندازی در مراسم عروسی پلمب شد.

علی حسنوند دادستان عمومی و انقلاب شهرستان خرم‌آباد در این رابطه گفت: باتوجه به گزارش مدیر فرودگاه خرم آباد و رئیس پلیس اطلاعات و امنیت فرماندهی انتظامی لرستان مبنی بر اینکه این تالار در نزدیکی فرودگاه خرم آباد قرار دارد و تیراندازی‌های صورت گرفته باعث اخلال امنیتی در روند پروازهای این فرودگاه شده است، دستور پلمب آن صادر شد.

وی افزود: تیراندازی در مراسم عروسی برگزار شده در این تالار پذیرایی باعث لغو تعدادی از پروازهای فرودگاه مرکز استان شده است.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان خرم آباد ادامه داد: با توجه به موارد پیش آمده، این موضوع در دستور کار دادستانی قرار گرفت اما با وجود تذکرات متعدد به مدیر تالار و اخذ تعهد از ایشان، متاسفانه توجهی در این زمینه صورت نگرفت که منجر به پلمب این مجموعه شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شست‌وشوی عقل به واسطه کتاب انجام می‌شود
  • صادرات سیر پارس‌آباد به روسیه و آذربایجان
  • این میوه خوشمزه هم کبد چرب را درمان می‌کند هم باعث طول عمر می‌شود
  • سالانه ۳۰ هزار تن کشمش در خنداب تولید می شود
  • افزایش ظرفیت منابع تامین آب شرب در شهرستان علی آباد کتول
  • ۳۰۰ پرس غذای گرم در پارس‌آباد بین نیازمندان توزیع شد
  • پلمب رستوران و تالار پذیرایی به علت تیراندازی عروسی در خرم‌آباد
  • مراسم عزاداری روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در خلیل آباد
  • پیشرفت ۷۶ درصدی سد دیورش در شهرستان رودبار
  • سه شنبه بازار پردیس تعطیل می شود