Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-03-19@07:16:13 GMT

کاشت درخت کاج به بهانه روز درختکاری زیانبار و خطا است

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۵۷۵۶۲

کاشت درخت کاج به بهانه روز درختکاری زیانبار و خطا است

درختان کاج، منبع تولید آلرژی‌های به‌شدت حساسیت‌زا است و ایجاد بیماری آسم و حساسیت می‌کنند و تولید اکسیژن توسط برگ‌های سوزنی درخت کاج بسیار اندک است ... ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۷ اجتماعی محیط زیست و گردشگری نظرات

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ پیش از این در قالب اخبار و گزارشات مختلف، به بررسی برخی دلایل ناصحیح بودن کاشت "درخت کاج" به‌عنوان فضای سبز در نقاط مختلف کشور پرداختیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: چرا نباید درخت «کاج» بکاریم

بیشتر بخوانید: «درخت کاج» یکی از عوامل اصلی ابتلا به «آلرژی و آسم»

همانگونه که قبلا هم گفته شد، از مواد حساسیت‌زا در یک منطقه می‌توان به گرده‌ گیاهان غیربومی آن منطقه اشاره کرد که سیستم ایمنی بدن مردم آن منطقه با این ماده تطابق ایمنی ندارد و این مواد می‌توانند واکنش‌های حساسیتی شدیدی به‌خصوص در کودکان، نوجوانان و جوانان ایجاد کند؛ یکی از این مهمان‌های ناخوانده که شاید عمداً یا سهواً در شهرهای ایران عزیز بسیار کاشته شده‌، کاج‌ها هستند که در واقع این درختان، بومی مناطق دیگری از کره‌ زمین هستند و به‌زور وارد ایران شده‌اند.

درختان کاج، منبع تولید آلرژی‌های به‌شدت حساسیت‌زا است و ایجاد بیماری آسم و حساسیت می‌کنند و تولید اکسیژن توسط برگ‌های سوزنی درخت کاج بسیار اندک است.

همچنین تولید رطوبت و ایجاد خنکی درختان کاج در هوای اطراف بسیار اندک است و به‌علت وجود برگ‌های سوزنی و سطح تماس کم با هوای محیط، قدرت تصفیه هوا بسیار اندک است؛ درخت کاج، خاک اطراف خود را اسیدی می‌کند و در واقع خاک اطراف خود را تخریب می‌کند.

اما اخیراً محققان دانشگاه carnegie در پنسیلوانیا امریکا طی تحقیقات خود درخت کاج را یکی از عوامل آلودگی هوا و کشت انبوه آن را مضر به حال انسان می‌دانند.

 کاشت انبوه کاج در مناطق صنعتی کشورمان در حالی صورت می‌پذیرد که محققان دانشگاه carnegie در پنسیلوانیا امریکا معتقدند "بر همکنش مواد شیمیایی حاصله از درخت‌های کاج با گازهای حاصل از فعالیت‌های انسانی ذرات سمی و آسیب‌پذیری را در فضا منتشر می‌کند."

اما امروز روز 15 اسفند، روز درختکاری است و باید دقت داشته باشیم که اگر می‌خواهیم درختی را غرص کنیم، انبوهی از درختان بومی کشورمان و درختان مثمر وجود دارند که به راحتی می‌توانیم این گونه‌‌های درختی را برای کاشت انتخاب کنیم و نباید برای این امر به سمت درختان غیر بومی مانند "کاج" برویم که کاشت آنها نه تنها هیچ کمکی به بهبود شرایط آب و هوایی کشورمان ندارد بلکه می‌تواند پیامدهای نامطلوبی را نیز در پی داشته باشد.

انتهای پیام/

Rsaadati/Psaadati/S2,23/CT1 واژه های کاربردی مرتبط روز درختکاری

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۵۷۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نصب تابلوی معرفی برای درختان کهنسال و نادر شهرستان زیرکوه

به گزارش خبرنگار مهر، عباس حبیبی برکوک صبح شنبه به خبرنگاران بیان کرد: زیرکوه ۹ اثر طبیعی ثبت شده در فهرست میراث طبیعی ملی دارد که این درختان عمدتاً شامل چنار، سرو، شاتوت، بنه است که سن قدیمی‌ترین درخت شهرستان به بیش از هزار و سیصد سال می‌رسد.

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زیرکوه افزود: در این مرحله، تعداد ۳ تابلو آماده شده که در روستای محمد آباد، روستای استند و تپه‌های کافر تک نصب شده و بقیه در آینده نزدیک نصب خواهد شد.

حبیبی برکوک ادامه داد: در تابلوی معرفی علاوه بر سن، شماره و تاریخ ثبت، نشانی درخت و هم چنین به برخی مواد قانونی حفاظت از درختان کهنسال درج شده است

وی در پایان از اهمیت همکاری و تعامل قوی بین ادارات مرتبط از جمله میراث‌فرهنگی، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی گفت و آن را سودبخش و مفید برای حفاظت از درختان کهنسالی که صدها سال در یک منطقه خشک و بیابانی دوام آورده‌اند دانست.

کد خبر 6056069

دیگر خبرها

  • کاشت بیش از ۳۹۰ هزار اصله درخت در طرح مردمی
  • کاشت حدود ۷۵۰ هزار اصله نهال در استان اصفهان
  • کشورهای مختلف برای کاشت درخت چه کرده‌اند؟
  • قطع حدود ۴۸ اصله درخت در آزادشهر همزمان با فصل درختکاری
  • کاشت نهال در محل خانه محیط زیست شهرستان خرامه
  • درخت کاری یا درخت داری؟
  • مربی نساجی: وقت بهانه گرفتن نداریم
  • طرح کاشت یک میلیارد درخت در انتظار تخصیص بودجه/۴۶ میلیارد تومان واریز می‌شود
  • کاشت درخت در صدا و سیمای استان
  • نصب تابلوی معرفی برای درختان کهنسال و نادر شهرستان زیرکوه