Web Analytics Made Easy - Statcounter

امام جمعه بروجرد گفت: ساخت و سازهای غیر مجاز به دلیل برخورد اندک و ضعف عملکرد است و همین سبب شده تا ویلا سازی و یناهایی وسیع ساخته شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  و به نقل از بازتاب بروجرد حجت الاسلام "حسن ترابی" امام جمعه بروجرد ظهر سه شنبه در دیدار پرسنل منابع طبیعی و فضای سبز که به مناسبت روز درختکاری در دفتر امام جمعه برگزار شد گفت: همه ساله در این ایام با استفاده از فرصت درختکاری، مردم و مسئولان به کاشت درخت مشغول می شوند تا علاوه بر تمیز نگه داشتن هوا، بر فضای سبز و طبیعت بیفزایند و رهبری هر ساله اقدام به کاشت درخت می کنند که نشان دهنده اهمیت موضوع درختکاری و توجه ویژه به آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی اضافه کرد: متاسفانه روند تخریب محیط زیست در کشور خطرناک است و اگر اقدامی اساسی در این راستا صورت نگیرد در آینده مشکلاتی ایجاد می شود.

 

امام جمعه بروجرد توسعه پایدار و تولید اکسیژن را از مهمترین فواید منابع طبیعی برشمرد و افزود:  با توجه به فواید بی شمار منابع طبیعی اما توجه چندانی به منابع طبیعی صورت نمی گیرد و تخریب باغات و عرصه ها در اطراف شهر و مراتع در نهایت فرسایش خاک را به دنبال دارد.

 

به گفته وی تخریب های فراوان و بی توجهی به این موضوع سبب می شود تا در اثر بارشها سیلاب ایجاد شود و مشکلاتی دو چندان رخ دهد که جبران ناپذیر است و به دلیل نبود پوشش گیاهی مشکل ریزگردها نیز گسترش می یابد.

حجت الاسلام ترابی اظهار داشت: ریزگردها یک عذاب خودساخته دست بشر است و وقتی پوشش گیاهی از بین می رود این ریزگردها فعال شده و مشکلات زیادی را به همراه دارند.

 

وی حفظ درختان را در این برهه از زمان ضروری دانشت و گفت: با توجه به صنعتی شدن زندگی ها و ایجاد کارخانه ها و افزایش وسایل نقلیه ، گازهای سمی بی شماری تولید می شود و هوا را آلوده می کنند و به همین دلیل حفظ درختان اهمیت مضاعف دارد به طوری که جنگلها و مراتع به منزله تاسیس کارخانجات تولید اکسیژن است.

 

امام جمعه بروجرد تصریح کرد: فرهنگ سازی در این راستا بسیار ضروری است و به نظر می رسد در زمینه حفظ درختان و آلوده نکردن هوا کارهای مهمی صورت نگرفته  وباید فرهنگ منابع طبیعی ترویج داده شود و با فرهنگ سازی،  باغات و عرصه های طبیعی را حفظ کنیم.

 

به گفته وی متاسفانه گاهی در سطح کلان تخریب هایی صورت می گیرد و چندان برخوردی صورت نمی گیرد اما در برخی از روستاها گاهی فردی ضعیف اقدام به کشت زمینی می کند که امرار معاش کند و در این راستا برخوردهایی صورت می گیرد که نیاز است توجه ویژه ای در این زمینه صورت گیرد.

 

حجت الاسلام ترابی خاطر به گلدشت بروجرد اشاره کرد و افزود: در گلدشت بروجرد طی سال های اخیر بناهای زیادی احداث شده و چندین پرونده تشکیل شد همچنین در نظام آباد تالارهایی وسیع ساخته شده اند که به نظر می رسد در مجموع برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز اندک است.

 

در ادامه "امیر ثقلینی" رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد افزود: بیش از 65 هکتار از اراضی منابع طبیعی امسال در بروجرد رفع تصرف شد که نسبت به سال گذشته حدود 70 درصد افزایش یافته است.

 

وی اضافه کرد: امسال اطفای حریق در عرصه های منابع طبیعی در شهرستان بیش از 98 درصد کاهش یافته و علیرغم این که تنها سه نفر نیرو در این اداره وجود دارد اما تلاش شد تا از ظرفیت مردم روستا و دهیاریها برای اطفای حریق استفاده شود.

 

ثقلینی اظهار داشت: 93 فقره رفع تصرف به مساحت بیش از 65 هکتار، 159 فقره تخریب به مساحت 248 هکتار، اجرای بیش از 32 هکتار جنگلکاری در سه روستای بروجرد، تولید 30 هزار اصله نهال، توسعه فضای سبز در 20 هکتار از روستاها امسال انجام شده است.

 

به گفته وی همچنین 24 طرح موافقت با کشت گیاهان دارویی به مساحت 64 هکتار از دیگر برنامه هایی بوده که امسال اجرا شد و همچنین بیمه مراتع امسال در سه روستای این شهرستان انجام شد.

ثقلینی اظهار داشت: در شهرستان بروجرد بیش از 6 هزار همیار طبیعت وجود دارد که آموزش های لازم به انها ارائه شده است.

 

وی بیان کرد: امسال در مجموع منابع طبیعی در هفته منابع طبیعی 10 هزار نهال را غرس خواهد کرد و تلاش داریم تا روز به روز بتوانیم در جهت اهداف نگهداری از عرصه های منابع طبیعی گام برداریم.

رئیس اداره منابع طبیعی بروجرد اضافه کرد: در این هفته کاشت نهال در مسکن مهر، همایش دوچرخه سواران همیار طبیعت، درختکاری به یاد شهدا از مهمترین برنامه های این هفته هستند.

 

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۵۸۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت:در راستای اجرای طرح ساماندهی خروج دام، احشام اهالی ۲۴ روستا و آبادی محاط جنگل در گلستان کوچ داده شده است.

به گزارش خبرنگار استان‌های خبرگزاری دانشجو، حمید سلامتی در بازدید از مناطق جنگلی گالیکش در شرق گلستان اظهار کرد: در طرح ساماندهی خروج دام، اراضی به تصرف دولت درآمده و مناطق بعد از خروج دام جنگلکاری می‌شود.

وی افزود: در راستای اجرای طرح ساماندهی خروج دام ۲۴ روستا و آبادی محاط جنگل در گلستان کوچ داده شده و بالغ بر ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار به سطح جنگل‌های استان افزوده شده است. 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: طرح ساماندهی و خروج دام از جنگل‌ها در روستای عرب کلو و خسرو آباد در سال ۱۳۷۹ شروع شده است.

سلامتی ادامه داد: در روستای عرب کلو ۳۳ خانوار دایم و ۴ خانوار موقت با ۱۹ دامدار حضور داشتند؛ در روستای خسروآباد هم، ۲۶ خانوار دائم و یک خانوار موقت با ۱۲ دامدار حضور داشتند. ۱۲۱ نفر در طرف قرارداد با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در روستا‌های این طرح کوچ داده شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: در اجرای این طرح حدود ۷۰۰ هکتار جنگلکاری با گونه‌های پهن برگ و سوزنی برگ شده است که حدود ۳۰۰ هکتار زمین‌های خود روستا و ۴۰۰ هکتار جنگل‌های مخروبه در آن محدوده بوده است. 

سلامتی افزود: با اجرای این طرح بخش۷ وسیعی از جنگل‌های منطقه به دلیل حذف عوامل تخریب مثل حضور دام و خانوار‌های جنگل نشین با جنگلکاری بازسازی و احیا شده است که در توسع‌ها جنگل و حفظ منابع آب و خاک تاثیر بسیار مطلوبی داشته است. 

وی گفت: طرح ساماندهی و خروج دام از جنگل‌ها یکی از طرح‌های خوب بوده است که به دلیل عدم وجود اعتبار تداوم پیدا نکرده است.

طبق گزارش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، در این استان شمالی با مساحتی نزدیک به ۲ میلیون هکتار دارای اقلیم معتدل مدیترانه‌ای و دارای سطحی معادل یک میلیون و ۳۳۵ هزار هکتار عرصه‌های منابع طبیعی وجود دارد که ۴۵۲ هزار هکتار آن را عرصه جنگلی هیرکانی است.

دیگر خبرها

  • هفت گونه گیاهی کهگیلویه و بویراحمد در خطر انقراض قرار دارند
  • رفع تصرف و خلع ید ۱۰۲۹۷ مترمربع اراضی ملی در شهرستان ساری
  • رزمایش اطفای حریق در جنگل‌های تمام استان‌ها اجرا می‌شود
  • برگزاری اولین جلسه سازگاری با کم آبی در سال 1403
  • ضرورت بروزرسانی تجهیزات منابع طبیعی
  • رفع تصرف ۲۰ هزار مترمربع از اراضی ملی فرخشهر + تصاویر
  • تحقیقات محققین در حوزه کشاورزی باید کاربردی باشد
  • از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • فعالیت های حفظ و احیای منابع طبیعی درجنوب کرمان مردمی سازی می شود