Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@23:27:50 GMT

جامعه مدنی و ضرورت فرصت سازی از تکانه های اجتماعی

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۶۰۹۳۶

جامعه مدنی و ضرورت فرصت سازی از تکانه های اجتماعی

تهران-ایرنا- تحقق و توسعه جامعه مدنی تغییر در نیازها، مطالبات و گاه بروز آنها در قالب اعتراض و گلایه مندی های مردمی را به همراه دارد؛ نحوه پاسخگویی به این خواست ها و مدیریت این دگرگونی ها مستلزم پرهیز از نگاه امنیتی و کاربرد استراتژی های فرصت محور است.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، مطالبه حقوق شهروندی، افزایش مشارکت جویی در تصمیم گیری ها، تامین رفاه، ایجاد و گسترش استانداردهای زندگی بدون تبعیض و خواسته ها و مطالبات مدنی، فکری و عقیدتی، ماحصل اجرایی شدن برنامه های توسعه اجتماعی است؛ تحقق این مطالبات به تدبیر دولتمردانی وابسته است که نه به صورت قهری و سلبی، بلکه با رویکرد مسالمت آمیز اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آن را حل و فصل کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


موضوعی که «لعیا جنیدی» معاون حقوقی رییس‌جمهوری در حاشیه همایش شصت و پنجمین سالروز استقلال کانون وکلا در سالن گیت بوستان اهواز در جمع خبرنگاران، درباره آن گفت: باید مدنی بودن حرکت ها و دفاع از آن را باور داشت، ابتدا باید برخورد اجتماعی را به جای برخورد امنیتی به کار گرفته و تلاش کنیم به جای علاج های امنیتی، درمان های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی پیدا کنیم.
وی افزود: گزارشی در زمینه حق تجمعات قانونی، نحوه اجرایی شدن این حق و همچنین اجرای درست بندهای قانون اساسی در این زمینه برای رییس جمهوری آماده کرده ایم که هفته آینده تسلیم وی خواهد شد ولی نحوه سیر این گزارش در دولت و مجلس مهم است.

** برخورد منطقی و حکیمانه با حرکت های جامعه ستیز
شهروندان یک جامعه، سرمایه هایی انسانی هستند که در ساختن و پرداختن سیاست ها و دگرگونی های اجتماعی نقش بسزایی ایفا می کنند و به تناسب رفتارهای اجتماعی خود، انگیزه های نیرومندی برای پیوستن به جنبش های اجتماعی دارند. رفتارهای اجتماعی که بر اساس مولفه های متعددی همچون فرهنگ و هنجارهای اعتقادی، ارزشی، هویتی و نقش فرد در اجتماع تنظیم می شود.
در این وادی، رفتارهایی جامعه پسند که با هنجارها مطابقت دارد و قانونمند اعمال می شود، به راحتی با استقبال مسوولان مواجه و مشوق هایی در جهت تداوم این هنجارمندی ها، ارایه می شود. اما گاه برای بیان مطالبات مردم و ضرورت های جامعه، رفتارهایی جامعه ستیز با وجه اعتراضی شکل می گیرد که با واکنش هایی امنیتی مواجه می شود.
تجربه نشان داده که برخوردهای امنیتی با اعتراض ها و مطالبات مردمی راه به جایی نخواهد برد و ساماندهی و بهینه شدن آن، به برخوردهای اجتماعی مناسب مسوولان و دولتمردان نیازمند است؛ موضوعی که «سید محمود علوی» وزیر اطلاعات هم درسخنانی به آن اشاره و عنوان کرد: برخورد امنیتی با شبهه های عقیدتی و فکری موجب استحکام آن و تعصب طرفدارانش می شود و نتیجه لازم را ندارد. برای برخورد با شبهه های فکری باید از قدرت منطق و ادبیات مبتنی برحسن خلق و رفتار حکیمانه همراه با مهر و محبت استفاده کرد.
وی افزود: اگر در جامعه ای امنیت نباشد در دل مردم عقده جای می گیرد و خروجی آن به تکبر و عقده گشایی می انجامد، اما اگر انتقادها به صورت مودبانه مطرح شود و بستر پذیرش نقدهای سازنده وجود داشته باشد، ناهنجاری ها از بین رفته و رفتار کریمانه در جامعه گسترش می یابد و موجب رشد و تعالی آن می شود.
پس دولتمردان و مسوولان برای رسیدن به مکانیسمی مناسب در جهت پاسخگویی به توقعات و انتظارات فزاینده مردمی و کاهش تنش های مدنی، می توانند راهکارهای اجتماعی از قبیل ریشه کنی تبعیض ها، برقراری رفاه و همچنین بسترسازی های مناسب برای مشارکت مردم در تصمیم گیری ها، جلب اعتماد عمومی و عمل به وعده ها را مدنظر قرار دهند تا در کنار کاهش تنش ها، امنیت روانی مناسبی بر کشور حاکم شود.

** امنیت فرهنگی، جایگزین فرهنگ امنیتی
گسترش رسانه های جمعی، رشد کمی و کیفی تحصیلات، توسعه ارزش های فرهنگی نوین و به تناسب آن افزایش سطح مطالبات آموزشی، به اشاعه فرهنگ در جامعه منجرشده و زمینه های ایجاد رویکردهای فرهنگی متناسب با وضعیت و شرایط روز را فراهم کرده است. رویکردهایی که در کنار ایجاد نشاط، احترام به عقاید، حفظ حرمت و آبروی افراد و بسترسازی امنیت روانی، پاسخگوی مناسبی به اعتراض های مدنی ناشی از احساس خلاء امنیت فرهنگی باشد.
به عبارتی دیگر می توان گفت شاید خواسته های اقتصادی یکی از اصلی ترین مطالبات اقشار مختلف جامعه باشد اما داشتن امنیت فرهنگی، اجتماعی و ایدئولوژیک را نباید فراموش کرد؛ تحقق این مهم نیازمند استقرار نهادهای دموکراتیکی است که با ایجاد ساختارهای آموزشی و فرهنگی، جامعه مدنی امنی برای همه فراهم کند.
جامعه مدنی که در سایه آن، فضا برای شادی و نشاط افراد و برقراری ارتباط درست میان مسوولان و کارگزاران داشته باشد، زیرا اگر این امر از سوی نظام با عدم درک و پیگیری روبرو شود و مکانیسمی مناسب برای پاسخگویی به آن طراحی نشود به تنش های اجتماعی و سیاسی می انجامد و به عنوان تهدیدی جدی جلوه می کند.
در مجموع هر یک از پیامدهای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، در صورت عدم پاسخگویی مناسب از سوی مسوولان و نظام سیاسی، به سطوحی بالاتر از تعارض و بحران حرکت منجر می شود و به عنوان مقوله ای امنیتی نظام را با چالش مواجه می کند؛ هشداری که نیازسنجی برای برخوردهای جایگزین همچون برخوردهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی به مقوله اعتراض های مدنی را دو چندان کرده است.

پژوهشم**9294**3050 **
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و پژوهش های خبری ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۶۰۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقامات عراقی در حال تحقیق درباره قتل یک اینفلوئنسر هستند

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از آسوشیتدپرس، «غفران مهدی سوادی» معروف به «ام فهد» یکی از چهره‌های اثرگذار شبکه‌های اجتماعی تیک‌تاک و اینستاگرام بود و ده‌ها هزار کاربر او را دنبال می‌کردند.   به گفته یک مقام امنیتی عراق که خواست نامش فاش نشود، یک ضارب ناشناس روز جمعه «ام فهد» را در حالی که سوار بر خودروی شخصی‌اش بود با اسلحه هدف قرار داد و به قتل رساند.    این مقام امنیتی اعلام کرده که قاتل، گوشی «ام فهد» را ربوده و از محل متواری شده است.   این قتل در «زیونه» اتفاق افتاده است؛ همان محله‌ای که «هشام الهاشمی» محقق و کارشناس امنیتی برجسته عراقی در سال ۲۰۲۰ به ضرب گلوله کشته شد.   قبل از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، این محله محل زندگی مسئولان نظامی بود و از مناطق معتبر و شاخص بغداد محسوب می‌شد.    «غفران مهدی سوادی» اولین شخصیت برجسته رسانه‌های اجتماعی نیست که در مرکز بغداد به ضرب گلوله کشته می‌شود. سال گذشته هم «نور السفا» یا «نور بی ام»، یکی از چهره‌های مجازی با طرفداران متعدد در شبکه‌های اجتماعی نیز در این شهر به ضرب گلوله کشته شد.   یکی از همسایگان «سوادی» درباره حادثه قتل این اینفلوئنسر عراقی می‌گوید: پس از شنیدن صدای شلیک دو گلوله به خیابان آمدم و دیدم که درِ ماشین باز است و «ام فهد» روی فرمان افتاده است.   به گفته این فرد که خود را «ابو آدم» معرفی کرده، زنی که در خودرو همراه «ام فهد» بود، بلافاصله پس از حادثه از صحنه فرار کرده است.   سال گذشته یک دادگاه عراقی «ام فهد» را به دلیل انتشار چندین فیلم و ویدئو حاوی اظهارات ناپسند و رفتار‌های ناشایست عمومی در رسانه‌های اجتماعی به ۶ ماه زندان محکوم کرد.   نقش تأثیرگذاران رسانه‌های اجتماعی در عراق، مدتی است از ترویج محصولات زیبایی و لباس، به پروژه‌ها و برنامه‌های دولتی گسترش یافته است.    این چهره‌های تأثیرگذار مجازی، در مراسم رسمی دولتی به عنوان چهره‌های تجاری کلیدی در حوزه‌های ورزشی، امنیتی و فرهنگی طبقه‌بندی می‌شوند.   چند روز پیش انتشار ویدئو‌هایی با حضور یک اینفلوئنسر برجسته در نود و سومین سالگرد تاسیس نیروی هوایی عراق با واکنش‌های شدیدی مواجه شد.   پس از انتشار این ویدئو‌ها بسیاری از صاحبنظران، از وزارت دفاع عراق به دلیل اجازه‌دادن به این افراد برای ضبط ویدئو از سایت‌های حساس نظامی و انتشار آنها انتقاد کردند.   این وزارتخانه از اقدام خود دفاع و اعلام کرد که در عصر رسانه‌های اجتماعی، عراق هم مانند دیگر کشور‌های جهان، از اینفلوئنسر‌ها در کنار رسانه‌های سنتی برای برقراری ارتباط با مردم استفاده می‌کند.

دیگر خبرها

  • مقامات عراقی در حال تحقیق درباره قتل یک اینفلوئنسر هستند
  • ضرورت ایجاد ساختار مناسب برای پیاده‌سازی علوم انسانی با جهان‌بینی الهی
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • دهه کرامت فرصت معرفی الگوهای برتر جهان اسلام به دختران است
  • فعالان حوزه خانواده در«جامعه پردازخانواده» به یکدیگرمعرفی می‌شوند
  • همه ادارات شهرستان دشتی باید کتابخانه داشته باشند
  • نیازمند آگاه‌سازی پایدار برای نسل جدید هستیم
  • اعلام آمادگی ایران برای همکاری دفاعی و امنیتی با هند
  • آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای تجار و بازرگانان ایرانی/ضرورت صادرات برای تحقق جهش تولید
  • آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای تجار و بازگانان ایرانی/ضرورت صادرات برای تحقق جهش تولید