Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - کرج-ايرنا- رئيس بنياد مستضعفان با اشاره به اهميت تسريع در انجام آزاد راه تهران شمال اعلام کرد که اکنون مراحل تکميل قطعه يک اين آزاد راه با فناوري روز دنيا و با جديت پيش مي رود.

محمد سعيدي کيا روز سه شنبه در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا در کرج اظهار داشت: ساخت اين آزاد راه با جديت کامل در حال ساخت است و روش هاي جديد مهندسي با آخرين فناوري روز دنيا به آن اضافه شده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي ادامه داد: قر ار بود تا بهار سال 97 قطعه يک بزرگراه تهران - شمال را تمام کنيم اما با توجه به افزوده شدن سيستم هاي ايمني به پروژه روند تکميلي آن از زمان تعيين شده ، فراتر خواهد رفت.
وي پيش بيني کرد که فاز نخست اين پروزه تابستان 97 مورد بهره برداري قرار گيرد.
به گزارش ايرنا، مطالعات اوليه طرح آزادراه تهران - چالوس در سال 53 آغاز شد و پس از پيروزي انقلاب اسلامي مطالعات مسير آزادراه از سوي وزارت راه و ترابري به مسابقه گذاشته شده و بهترين طرح توسط هياتي متشکل از وزارت راه و ترابري و سازمان مديريت و برنامه ريزي نهاد رياست جمهوري کشور انتخاب شد.
در طرح کالبدي منطقه گيلان و مازندران و مجموعه راهبردها و سياست ها که در سال 73 به تصويب شوراي عالي معماري و شهرسازي رسيد، بر ساخت يک راه ارتباطي سريع بين تهران و غرب مازندران تأکيد و گفته شده اين آزادراه بخشي از آزادراه سراسري شمال - جنوب است و به عنوان کوتاهترين مسير ارتباطي درياي خزر با خليج فارس در توسعه ترانزيت در اين منطقه نقش عمده اي را بر عهده خواهد داشت.
مسير آزادراه از تقاطع غير همسطح با بزرگراه شهيد همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره کن پس از گذشتن از حاشيه روستاي سولقان به تدريج از منطقه کوهستاني توچال عبور مي کند. اين آزادراه سپس توسط تونل بلند تالون به طول 4900 متر از دل اين رشته کوه عبور کرده و دامنه هاي شمالي آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار مي گيرد.
براي آماده سازي اين آزادراه 121 کيلومتري در مجموع بايد 180 تونل در باند رفت و برگشت اين مسير بين استان تهران و مازندران به طول تقريبي 100 کيلومتر ساخته شود و تعداد پل‌هاي بزرگ اين مسير در باند رفت و برگشت نيز 97 پل به طول حدود 13 کيلومتر است و با شيب 6 درصدي جاده، تردد در اين محور بيش از 35 درصد کاهش مصرف سوخت خواهد داشت.
اين آزاد راه سپس به موازات جاده قديم کرج - چالوس امتداد مي يابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز بطول 6400 متر شده و در پل زنگوله خارج مي شود، سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج - چالوس تا شهر چالوس ادامه يافته و در نهايت با يک تقاطع غيرهمسطح به کمربندي چالوس - تنکابن متصل مي شود.
کوتاه شدن مسير نسبت به جاده موجود ( حدود 65کيلومتر)، کاهش زمان سفر نسبت به مسير موجود ، ايجاد راه ارتباطي سريع و ايمن براي چهار فصل سال در اين منطقه، افزايش ظرفيت عبور نسبت به راه فعلي، صرفه جويي در مصرف سوخت، کاهش آلودگي هوا ناشي از بهبود وضعيت ترافيک، توسعه صنعت توريسم و صنايع کشاورزي و تبديلي و اشتغالزايي از مهم ترين مزيت هاي بهره برداري از اين آزاد راه است.
** مشخصات فني
طول آزادراه تهران - شمال 121کيلومتر بوده و داراي 2 خط ( در فرازهاي تند 3 خط) در هر باند است و حداکثر شيب طولي مسير 6 درصد، حداقل شعاع قوس ها400 متر و ميانگين سرعت سير 80 کيلومتر در ساعت است.
تعداد تونل ها (در باند رفت و برگشت) 180 رشته تونل در مجموع به طول تقريبي 100 کيلومتر است و بلندترين آنها تونل هاي بلند تالون و البرز به ترتيب به طول تقريبي 4900 متر و 6400 متر (در هر باند) در اين آزاد راه در حال انجام مراحل پاياني قرار دارد.
تعداد پلهاي بزرگ (در باند رفت و برگشت ) جمعا 95 دستگاه پل و طول کل آن حدود 13 کيلومتر خواهد بود و حجم عمليات خاکي (مجموع عمليات خاکبرداري و خاکريزي) حدود 42ميليون متر مکعب پيش‌بيني شده است.
مشخصات قطعه يک آزاد راه تهران - شمال
اين منطقه از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهيد همت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان، امامزاده عقيل، تونل تالون و دره لانيز به سه‌راهي شهرستانک مي‌رسد؛ اجراي اين قسمت که طول آن تقريباً 32 کيلومتر بوده و تکميل آن در اولويت است، موجب مي‌شود قسمتي از راه فعلي که از طريق کرج مي‌گذرد حذف شده و مسير فعلي حدود 60 کيلومتر کوتاه‌تر شود و صرفه‌جويي قابل‌توجهي در مصرف سوخت، استهلاک و وقت مسافران را به دنبال خواهد داشت.
از سوي ديگر جاده کرج - چالوس که نزديک به يک قرن از ساخت آن مي گذرد، اکنون ظرفيت تحمل بار ترافيکي موجود را ندارد به گونه اي که گاهي اوقات مسافران شمال کشور ساعت ها در اين جاده گرفتار مي شوند و يا حوادث ناگواري براي آنان رخ مي دهد.
با اينکه زيبايي هاي طبيعي جاده چالوس بسيار چشم نواز است اما گاهي مواقع ترافيک و حوادث جاده اي آن به گونه اي است که گاه خاطره اي جز خستگي و تلخي باقي نمي گذارد، در حالي که مي تواند خاطره انگيزترين لحظات را براي هموطنان رقم بزند.
اکنون بنا به تاکيد همه کارشناسان تنها دستي که مي تواند گره گشاي مشکلات اين جاده باشد و مشکل اصلي آن يعني ترافيک سنگين را حل کند، تکميل آزادراه در حال احداث تهران - شمال است.
دولت تدبير و اميد با شناخت درست مساله، اکنون اهتمام جدي براي تکميل اين آزادراه دارد و از سوي معاون اول رئيس جمهوري به عنوان يکي از عالي ترين سطوح در دولت، پيگير اين موضوع است.
جاده چالوس يکي از مهمترين جاده هاي مواصلاتي کشور و از زيباترين جاده هاي جهان محسوب مي شود که از ميان شهر کرج در استان البرز آغاز شده و به شهر چالوس در استان مازندران متصل مي شود.
جاده 59 مشهور به جاده چالوس يکي از مهمترين محورهاي مواصلاتي پرتردد کشور است که در فصل تابستان و تعطيلات سال، ترافيک آن به حدي است که به قول عاميانه جايي براي سوزن انداختن در آن نمي ماند.
از زمان ساخت اين جاده سال هاي زيادي مي گذرد. تاريخ بهره برداري از آن سال 1312 به ثبت رسيده است. جاده اي که از زمان گشايش تاکنون اگرچه تغييراتي در آن شکل گرفته، اما اين تغييرات به شکلي نبوده که بتواند ترافيک سنگين امروزي را پاسخگو باشد.
از سال 1312 به بعد به خاطر وجود رودخانه کرج و طبيعت زيباي ارتفاعات البرز جنوبي و شمالي رستوران ها و واحدهاي اقامتي و پذيرايي در کنار اين جاده شکل گرفت و با ساخت سد امير کبير (سد کرج) در سال 1340 به جاذبه ها و زيبايي هاي اين جاده افزوده شد و در اندک زماني اين جاده به يکي از تفرجگاه هاي مهم گردشگري ايران تبديل شد.
به هرحال آنطور که مردم حاشيه جاده چالوس از گذشتگان خود نقل مي کنند، ساخت اين جاده با وسايل اوليه مانند کلنگ و بيل ماشين انجام شدتا مفري براي ورود به دروازه شمال ايران باشد.
طبق اسناد تاريخي نخستين تونل اين جاده به مسافت يک هزار و 886 متر و عرض پنج الي هفت و ارتفاع شش متر که کار ساخت آن چهار سال طول کشيددر سال 1318 به بهره برداري رسيد.
از احداث اين تونل 13 کيلومتر از مسير کرج به چالوس کاسته شد زيرا پيش از آن براي طي اين مسير بايد کوه را دور مي زدند.
اکنون اين جاده که مسافت آن بين کرج و چالوس حدود 160 کيلومتر است بيش از 15 تونل کوچک و بزرگ دارد.
وجود رودخانه کرج به موازات جاده کرج چـالوس، سد کرج و روستاي کوچک و زيباي واريان که همچون جزيره اي کوچک در آن سوي آب سد کرج مي باشد زيبايي هاي اين جاده را دو چندان کرده است.
اين جاده از شمال به استان مازندران شهرستان چالوس، از شرق به شهرستان تهران و شميرانات، از غرب به منطقه طالقان و از جنوب به شهر کرج متصل است.
مسافران بسياري از سراسر کشور به ويژه در فصل بهار و تابستان به استان البرز مي آيند تا در کنار رودخانه خروشان کرج و سايه سار درختان جاده کرج - چالوس بياسايند.
برخي از جاده کرج - چالوس به عنوان چهارمين جاده زيباي جهان نام مي برند، اما واقعيت امر نشان مي دهد که اين جاده ديگر زيبايي هايش رو به افول گذاشته است چراکه ترافيک آن با ظرفيت جاده همخواني ندارد.
اکنون در کنار ترافيک سنگين ، حوادث رانندگي اين جاده کم نيست ضمن آنکه حدود 55 هزار نفر جمعيت روستايي ساکن حاشيه جاده چالوس در ايام تعطيل سال و روزهاي ترافيکي در خانه هاي خود محبوس مي شوند و خدمات رساني به آنها بسيار دشوار است.
همچنين وضعيت نامناسب ترافيکي جاده سبب شده تا در زمان بروز حوادث رانندگي از بالگرد براي انتقال مصدومان استفاه شود آن هم اگر جايي براي فرود بالگرد پيدا شود.
مردم خسته از دود و دم پايتخت و کلانشهر کرج و ساير مناطق کشور گاهي براي فرار از خستگي کار روزانه راهي بهشت شمال مي شوند تا خستگي ها را به دريا بسپارند اما غافل از اينکه ترافيک جاده چالوس آنچنان شکننده و خسته کننده است که آلام روحي و جسمي آنان را چند برابر مي کند.
در اين وضعيت دشوار و سخت ترافيکي مسئولان اجرايي حتي به تصميم هاي آني براي روان سازي ترافيک مانند يک طرفه کردن مسير هم متوسل مي شوند تا بتوانند بار ترافيکي اين جاده را کاهش دهند.
طبق برخي آمارها سالانه حدود 13ميليون جهانگرد و گـردشگر داخلي از اين جـاده بازديد مي کنند و بخش آسارا بـا دارا بودن 3 قله بالاي 4 هزار متر، پيست اسکي بين المللي ديزين از مناطق مهم گردشگري ورزشي حاشيه جاده محسوب مي شود.
بخش آسارا کرج با دارا بودن 56 روستا حدود 55 هزار نفر جمعيت دارد که ساکنان آن اگرچه از قبل وضعيت گردشگري جاده اندک درآمدي کسب مي کنند اما دشوارهاي جاده کمتر از عوايد آن نيست.
گاهي مواقع نا هماهنگي ها در اعمال محدوديت ترافيکي بين استان هاي مازندران و البرز گره اي کور به وجود مي آورد که سبب سرگرداني و گرفتاري صدها مسافر در اين جاده مي شود.
ترافيک سنگين ايام نوروز در اين جاده سبب کلافه شدن مردم و خستگي مفرط آنان مي شود که اگر آزاد راه تهران - شمال به بهره برداري برسد اين مشکل گريبانگير مردم نخواهد شد.
7410/ 6155
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۶۲۷۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام محدودیت های ترافیکی پایان هفته در جاده های شمالی کشور

سرهنگ احمد شیرانی، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر محدودیت های ترافیکی پایان هفته اعلام کرد و گفت: تردد موتورسیکلت از ساعت ۱۲ روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت الی ساعت ۶ بامداد یکشنبه ۱۶ اردیبشهت ۱۴۰۳، از محورهای کرج-چالوس، هراز، فیروزکوه و محور تهران- سمنان- مشهد و بالعکس ممنوع است.

وی افزود: تردد موتور سیکلت های انتظامی و امدادی برای انجام ماموریت های ضروری در مسیر مجاز جریان ترافیک بلامانع خواهد بود.

سرهنگ شیرانی در خصوص تردد در محور کرج-چالوس گفت: تردد انواع تریلر، کامیون و کامیونت از محور کرج- چالوس کماکان ممنوع است.

وی با اشاره به اعمال محدودیت تردد شمال به جنوب گفت: محدودیت قطعی تردد در روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت برای انواع وسایل نقلیه از ساعت ۰۸:۳۰ از مرزن آباد به سمت تهران انسداد به صورت کامل اعمال می شود. (شمال به جنوب)

رییس مرکز اطلاعات و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور فراجا ادامه داد: از ساعت ۱۰:۳۰ ابتدای پل زنگوله (انتهای دهانه شمالی تونل البرز به سمت چالوس) یکطرفه اعمال می شود و از ساعت ۲۴ یکطرفه اتمام یافته و از پل زنگوله تا مرزن آباد مسیر دو طرفه می شود.

وی گفت: پیش بینی محدودیت تردد در صورت پر حجم بودن ترافیک: از ساعت ۱۰ از مرزن آباد به سمت تهران انسداد به صورت کامل اعمال می شود. (شمال به جنوب) و از ساعت ۱۲ از ابتدای پل زنگوله (انتهای دهانه شمالی تونل البرز به سمت چالوس) یکطرفه اعمال می شود و همچنین از ساعت ۲۴ یکطرفه اتمام یافته و از پل زنگوله تا مرزن آباد مسیر دو طرفه می شود.

وی درباره اعمال محدودیت تردد جنوب به شما گفت: محدودیت قطعی تردد در روز شنبه ۱۵ اردیبهشت برای انواع وسایل نقلیه از ساعت ۰۸:۳۰ از ابتدای آزادراه تهران-شمال اعمال محدودیت تردد به مقصد چالوس انجام می شود. و از ساعت ۰۹:۳۰ از ابتدای پل زنگوله (انتهای دهانه شمالی تونل البرز به سمت چالوس) ممنوعیت اعمال می شود.

سرهنگ شیرانی ادامه داد: از ساعت ۱۱:۳۰ از مرزن آباد به سمت تهران یکطرفه اعمال می شود. (شمال به جنوب) و از ساعت ۲۴ طرح اتمام یافته و از پل زنگوله تا مرزن آباد مسیر دو طرفه می گردد.

رییس مرکز اطلاعات و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور فراجا گفت: تردد از مسیر جاده قدیم کرج-چالوس تا محدوده تونل کندوان برای ساکنین و افراد محلی آزاد بوده، ولی تردد خودروهایی که قصد عزیمت به چالوس در روز های اعمال محدودیت جنوب به شمال را دارند از ساعت ۷ از میدان امیرکبیر به سمت چالوس ممنوع است.

وی با در خصوص پیش بینی محدودیت تردد در صورت پرحجم بودن ترافیک گفت: روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ممنوعیت تردد برای انواع وسایل نقیله از ساعت ۱۱ از ابتدای آزادراه تهران-شمال اعمال محدودیت تردد به مقصد چالوس انجام می شود از ساعت ۱۲ از ابتدای پل زنگوله (انتهای دهانه شمالی تونل البرز به سمت چالوس) ممنوعیت تردد اعمال می شود.

وی ادامه داد: از ساعت ۱۴ از مرزن آباد به سمت تهران یکطرفه (شمال به جنوب) و از ساعت ۲۴ طرح اتمام یافته و از پل زنگوله تا مرزن آباد مسیر دو طرفه می شود.

سرهنگ شیرانی گفت: از مسیر جاده قدیم کرج-چالوس تا محدوده تونل کندوان برای ساکنین و افراد محلی آزاد بوده، ولی تردد خودروها از میدان امیرکبیر به سمت چالوس ممنوع است.

وی درباره محدودیت تردد در محور هراز گفت: تردد انواع تریلردر محور هراز همچنان ممنوع وتردد انواع کامیون ها وکامیونت ها به استثنای حاملین مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت ۶ بامداد چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت الی ساعت ۲ بامداد یکشنبه ۱۶ اردیبهشت از رودهن به آمل و بالعکس ممنوع است.

رییس مرکز اطلاعات و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور فراجا ادامه داد: در صورت افزایش حجم ترافیک و صلاحدید مامورین پلیس راه محدودیت یکطرفه مقطعی از روز چهارشنبه تاریخ ۱۲ اردیبهشت الی روز شنبه تاریخ ۱۵ اردیبهشت به صورت رفت و برگشت از محدوده پلور تا پلیس راه لاریجان و بالعکس انجام خواهد شد.

وی درخصوص تردد در محور قدیم رشت-قزوین و بالعکس گفت: تردد انواع تریلرها کامیون ها به استثنای حاملین مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت ۷ الی ۲۴ پنجشنبه و جمعه در محور فوق ممنوع است. همچنین در محور آستارا اردبیل و بالعکس تردد انواع تریلرها کامیون ها به استثنای حاملین مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت ۷ الی ۲۴ پنجشنبه و جمعه تاریخ های در محور فوق ممنوع است.

کد خبر 6092955

دیگر خبرها

  • ممنوعیت تردد خودروهای سنگین در ۷ محور شمالی کشور از امروز تا شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه
  • جزییات محدودیت‌های جدید ترافیکی در جاده‌های شمال
  • محدودیت های ترافیکی ۱۲ تا ۱۶ اردیبهشت در محورهای مواصلاتی کشور
  • آغاز محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های مازندران
  • اعمال محدودیت‌های ترافیکی از امروز در جاده‌های مازندران
  • اعلام محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های مازندران
  • محدودیت‌های تردد جاده‌ای در تعطیلات ۳ روزه اعلام شد | جاده چالوس در کدام روزها یکطرفه است؟
  • اعلام محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در جاده‌های شمالی کشور
  • محدودیت های ترافیکی پایان هفته در جاده های شمالی کشور
  • اعلام محدودیت های ترافیکی پایان هفته در جاده های شمالی کشور