Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-08@16:46:17 GMT

در چه مواردی می‌توان شناسنامه را تعویض کرد؟

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۶۶۵۱۶

در قانون ثبت احوال نحوه تعویض شناسنامه توضیح داده شده است. ناطقان: چگونگی تعویض شناسنامه در قانون ثبت احوال به شرح ذیل می باشد:
تعویض شناسنامه در هر یک از حالات زیر صورت می‌گیرد:
۱- تعویض شناسنامه‌های نمونه قدیم دراجرای قانون ثبت احوال
الف) با ارائه شناسنامه نمونه قدیم
ب) بدون ارائه شناسنامه نمونه قدیم
۲- تعویض شناسنامه‌های نمونه جدیدمستعمل.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


۳- تعویض شناسنامه ناشی‌از اجرای احکام صادره از محاکم دادگستری، تصمیمات متخذه هیات‌های حل اختلاف، آرای صادره از کمیسیون‌های تشخیص سن یا مصوبات نام خانوادگی.
۴- تجدید شناسنامه پس از رسیدن فرد به سن ۳۰ سالگی جهت تعویض عکس.
۵- تعویض شناسنامه پس از رسیدن فرد به ۱۵ سال تمام
هر یک از اشخاص زیرمی توانند با مراجعه به ادارات ثبت احوال و دفاتر پیشخوان سراسر کشور، نسبت به تنظیم و امضاء برگ درخواست تعویض شناسنامه (فرم شماره ۱) و دریافت شناسنامه جدید اقدام نمایند.
۱- اشخاص ۱۸ سال به بالا
۲- افراد کمتر از ۱۸ سال که دارای حکم رشد باشند
۳- پدر یا جد پدری با ارائه شناسنامه خود جهت فرزندان کمتر از ۱۸ سال
۴- مادر تا زمانی که در قید زوجیت پدر طفل باشد با ارائه شناسنامه خود
۵- سرپرست قانونی (قیم، امین، وصی) برای افراد صغیر و محجور با ارائه مدارک مستندکه سمت او احراز گردیده باشد 
مدارک مورد نیاز 
۲) تعویض شناسنامه نمونه جدید مستعمل
۱. اصل شناسنامه
۲. سه قطعه عکس ۴×۳ تمام رخ جدید (برای اشخاص ۱۵ سال به بالا)
۳. پرداخت هزینه متعلقه طبق تعرفه جاری
۴. چنانچه شناسنامه‌ای که جهت تعویض ارائه می‌شود فاقد عکس باشد ارائه اصل و تصویر مدارک معتبر عکسدار از قبیل: (گذرنامه، کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت، گواهینامه رانندگی، کارنامه عکسدار دوره‌های تحصیلی راهنمایی به بالا، معرفی نامه عکسدار محصلین از سوی مدرسه‌ای که مشغول تحصیل می‌باشند یا کارت شناسایی عکسدار کارکنان دوایر دولتی باذکر مشخصات سجلی) الزامی است. ضمناً پس از تطبیق اصل و تصویرمدارک معتبر یاد شده، اصل مدرک مسترد میگردد.
- چنانچه صاحب شناسنامه فاقد هر یک از مدارک مذکور در بند ۴ باشد از طریق معرفی وی به نیروی انتظامی، درخواست تأیید عکس خواهد شد.
- کارمندان دولت و یا کسبه (با جواز کسب) می‌توانند نسبت به تآیید هویت در ظهر عکس‌های دارنده شناسنامه اقدام نمایند.
‏نحوه مراجعه 
برای تعویض شناسنامه کلیه ادارات ثبت احوال و دفاتر پیشخوان سراسرکشور آمادگی دریافت مدارک یاد شده را در ساعات و ایام اداری دارند.
ضمناٌ درخواست تعویض شناسنامه در غیر از محل صدور شناسنامه بلامانع است که در این گونه موارد پس از تنظیم درخواست و آن به اداره ذیربط (محل صدور شناسنامه) نسبت به تعویض و تحویل آن اقدام خواهد شد. 
توصیه‌های ضروری:
۱- از آنجائیکه شناسنامه منحصرا" مطابق مندرجات سند سجلی صادر خواهد شد لذا بهنگام دریافت شناسنامه تعویض شده آنرا بدقت مطالعه و چنانچه نواقصی مشاهده شد از دریافت آن تا رفع مغایرت خودداری شود.
۲- شناسنامه اشخاص باید در سن سی سالگی تمام با عکس همانسال صاحب آن تجدید (تعویض) شود.
۳- از آنجائیکه شناسنامه سند هویت اشخاص می‌باشد برای حفظ حقوق خود بدقت از آن نگهداری نمایید.
۴- ودیعه گرفتن و ودیعه گذاردن شناسنامه تحت هر شرایطی ممنوع است. 
تعاریف و مفاهیم 
۱- قیم
نماینده قانونی محجور که از طرف مقامات صلاحیتدار قضائی در صورت نبودن، ولی قهری (پدر- جدپدری) و وصی جهت انجام امور او تعیین می‌گردد
۲- وصی
۳- امین
امین کسی است که جهت انجام امور محجور در زمان نبودن، ولی قهری (پدر-جدپدری) ویا در مواردیکه، ولی بنا به دلایلی قادر به اداره امور محجور تحت ولایت خود نباشد موقتاً از طرف مقامات صلاحیتدار قضائی جهت انجام امور مربوط به محجورکه در قانون ذکر گردیده منصوب می‌گردد.
۴- محجور
اشخاص ذیل محجور میباشند:
۱. صغار (کمتر از ۱۸ سال تمام)
۲. اشخاص غیر رشید
۳. مجانین
منبع: میزان برچسب ها: تعویض شناسنامه ، قانون ثبت احوال ، تعویض عکس

منبع: ناطقان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۶۶۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیغام صریح اوسمار به پرسپولیسی‌ها

با آمدن اوستون اورونوف به پرسپولیس، سرمربی برزیلی قرمزها با توجه به تخصص این ستاره ازبکستانی برای بازی در پست وینگر چپ، ترجیح داد پست بازی یکی دیگر از ستاره های تیمش را عوض کند و مهدی ترابی را به سمت راست برد. در بازی های ابتدایی ترابی در پست جدیدش عالی کار کرد و زوج فوق العاده ای با دانیال اسماعیلی فر در جناح راست تشکیل داد. همکاری این دو بازیکن چند گل را برای پرسپولیس به همراه داشت ولی هرچه گذشت، شاهد افت محسوس ترابی و البته درخشش فوق العاده اورونوف بودیم.

درحال حاضر با قاطعیت می شود گفت که اکثر بار حملات پرسپولیس روی دوش اورونوف است و پرسپولیس هم وابستگی شدیدی به این بازیکن در خط حمله پیدا کرده است. کاری که قبل از حضور این بازیکن برعهده ترابی بود و این ستاره، امید اول پرسپولیس در کارهای تهاجمی محسوب می شد. بعد از آمدن اورونوف و درخشش او،ترابی کاملا زیر سایه ستاره ازبک قرار گرفته و به خصوص در هفته های اخیر دیگر خبری از تاثیرگذاری ترابی در ترکیب پرسپولیس نیست.

همین موضوع هم باعث شده تا اوسمار در اکثر بازی ها خیلی زود ترابی را از بازی بیرون بکشد و این بازیکن در بازی های اخیر پرسپولیس معمولا بین دقیقه ۶۰ تا ۷۰ تعویض شده است. اتفاقی که البته برای این بازیکن خوشایند نبوده و خود ترابی هم که معمولا آرام و بی حاشیه بوده یکی، دو بار نسبت به تعویض خود معترض شد. هرچند اوسمار هر بار بعد از تعویض ترابی، در بازی های بعدی هم از این بازیکن در ترکیب اصلی تیمش استفاده کرد ولی کاملا مشخص است که این بازیکن مهم از روزهای خوبش فاصله دارد و خیلی روی فرم نیست.

این درحالی است که مثلا در همین فصل قبل و در هفته های پایانی، موتور ترابی حسابی روشن شده بود و او در ترکیب پرسپولیس یکه تازی می کرد. هرچند هنوز هم ترابی برای پرسپولیس مهره مهمی به حساب می آید ولی اوسمار با تعویض بازیکنی که در زمین خوب کار نمی کند می خواهد یک پیغام واضح و مشخص به سایر شاگردانش بدهد.

سرمربی برزیلی با تعویض ستاره تیمش می خواهد به همه ثابت کند که هر کسی آماده نباشد، تعویض خواهد شد؛ حتی اگر آن بازیکن ستاره تیمش باشد.

 

منبع:خبرورزشی 

دیگر خبرها

  • پیغام صریح اوسمار به پرسپولیسی‌ها
  • فیلم | قصه ایرانی‌های تبعیدی؛ مشکل ما شناسنامه است
  • ضعف بازیکنان پرسپولیس مشخص شد
  • احمدزاده باز هم روی دور غر زدن
  • علت خوابیدن باتری موتور طرح کلیک چیست و راهنمای کامل تعویض باتری طرح کلیک
  • خرید و فروش طلا مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود؟
  • افزایش توان ارائه خدمات فنی مهندسی با بهره‌برداری از فناوری‌های نوین در استان‌ها
  • روند تعویض شناسنامه در استان بوشهر تسریع می‌شود
  • نحوه تعویض پکینگ برج خنک کننده
  • روی کین دست از سر هالند بر نمی‌دارد؛ بچه لوسِ بی‌ادب!