Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@07:02:04 GMT

خطر در‌کمين مچ‌ شماست (سندرم تونل مچ دست)

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۶۷۵۱۶

خطر در‌کمين مچ‌ شماست (سندرم تونل مچ دست)

خبرگزاري آريا -

سندرم تونل کارپال (CTS) يک اختلال مربوط به اعصاب است
شايد تا به حال اسم سندرم تونل کارپال را نشنيده باشيد و فکر کنيد يک بيماري تخصصي و حتي عجيب و غريب و نادر است در حالي که اين سندرم که خيلي‌ها آن را با نام تنگي کانال مچ دست مي‌شناسند، مي‌تواند بيشتر افراد جامعه را مبتلا کند از آدم‌هاي پشت ميزنشسته گرفته تا ورزشکاران و خانم‌هاي خانه‌دار.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع هر زماني که دست فرد در طولاني‌مدت در حالتي غيراستاندارد قرار بگيرد احتمال بروز سندرم تونل کارپال وجود دارد.
آيا مي‌دانيد بيشتر چه افرادي در معرض اين بيماري هستند؟ روش‌هاي تشخيصي و درماني چگونه است؟
سندرم تونل کارپال (CTS) يک اختلال مربوط به اعصاب است که بيشتر در کارمندان و افرادي که براي ساعت‌هاي طولاني پشت ميز مي‌نشينند و با رايانه کار مي‌کنند ديده مي‌شود. شايد جالب باشد بدانيد احتمال بروز اين بيماري مرتبط با اعصاب که درد و بي‌حسي دست بويژه مچ دست را به همراه دارد، در خانم‌ها سه برابر بيشتر از آقايان بروز مي‌کند.
سندرم تونل کارپال، معمولا يک بيماري مربوط به شغل است و بيشتر در افرادي ديده مي‌شود که مچ دستشان براي مدت طولاني در شرايط نامناسب و غيراستاندارد قرار دارد.
شايد اين پرسش برايتان مطرح شود که چرا اين سندرم «تونل کارپال» ناميده مي‌شود؟ تونل کارپال، کانالي در مچ است که عصب مياني در آن قرار دارد. اين عصب به انگشت شصت و قسمتي از کف دست، انگشت اشاره، انگشت مياني و نيمي از انگشت سوم حس مي‌دهد. وقتي مچ دست در حالت نامناسب قرار بگيرد، فضاي کافي براي عصب مديان (عصب مياني) وجود ندارد و به اين عصب فشار وارد مي‌شود. همچنين وقتي اين تونل ملتهب شود يا آسيب ببيند، به عصب هم صدمه وارد خواهد شد که بي‌حسي و ضعف و درد در انگشت‌ها را به دنبال دارد.

سندرم تونل کارپال، معمولا يک بيماري مربوط به شغل است
چرا بعضي‌ها دچار سندرم کانال کارپال مي‌شوند؟
عوامل وراثتي نقش مهمي در بروز سندرم کانال کارپال دارند يعني اگر در خانواده‌اي يک فرد مبتلا وجود داشته باشد اين احتمال وجود دارد که افراد ديگر هم در معرض ابتلا به آن قرار بگيرند. در اين ميان علاوه بر قرار گرفتن دست در موقعيت نامناسب در طولاني‌مدت (مثلا در خياط‌ها، خانم‌هاي خانه‌دار ميانسال، کاربران رايانه، نجاران، تايپيست‌ها و صفحه‌آراها، کارگران، قصاب‌ها، مکانيک‌هاي خودرو، رانندگان ماشين‌هاي سنگين و...)، حرکات تکراري و مداوم مچ دست مثلا انجام ورزش حرفه‌اي تنيس يا پينگ‌پنگ، آسيب‌ديدگي مچ دست، وجود کيست يا تومور در داخل کانال، استرس کاري، استفاده مداوم از ابزاري که باعث ارتعاش دست مي‌شود، پرکاري غده هيپوفيز، کم‌کاري تيروئيد، روماتيسم‌هاي مفصلي، ديابت و... هم مي‌توانند باعث بروز سندرم کانال کارپال شوند.
حتي بارداري هم اين بيماري را تشديد مي‌کند چون با تغييرات هورموني در اين دوره، فشار به کانال دست افزايش مي‌يابد؛ هر چند پس از زايمان بيماري خود به خود درمان خواهد شد.
علائم سندرم تونل کارپال
اين بيماري در مراحل ابتدايي با بي‌حسي، سوزش و خارش دست به‌ويژه در شب‌ها همراه است، احساس کاهش حس در مسير انگشت شست و منتهي شدن به انگشت وسط و حلقه وجود دارد و با پيشرفت بيماري عضلات کف دست نيز درگير مي‌شود. در عين حال، معمولا بيمار با احساس درد در دست از خواب بيدار مي‌شود و براي ساکت شدن درد مجبور است دستش را به سرعت تکان دهد. حتي سندرم تا جايي پيشرفت مي‌کند که انجام يک کار ساده مثل برداشتن کتاب هم به سختي انجام مي‌شود.
همچنين احساس درد و بي حسي در مراحل ابتدايي فقط در مچ و انگشتان احساس مي‌شود، اما به مرور زمان درد دست از مچ به قسمت‌هاي بالايي و شانه سرايت خواهد کرد. با مشاهده علائم اوليه، بيمار بايد به سرعت به پزشک مراجعه کند و متخصص با انجام معاينات باليني و در صورت نياز گرفتن نوار عصب و عضله و در برخي موارد به کمک ام.آر.آي، بيماري را تشخيص مي‌دهد.
همه چيز درباره درمان‌هاي شايع سندرم تونل مچ
درد ناشي از سندرم تونل مچ دست معمولا در مراحل اوليه با رعايت اصول استاندارد يعني استراحت دادن به دست و کاهش حرکات مچ قابل کنترل است و در مرحله بعدي به بيماران استفاده از مچ بند و آتل و مصرف مکمل‌هاي ويتاميني و داروهاي ضد درد و التهاب مثل آسپرين، ايبوپروفن و ديکلوفناک تجويز مي‌شود. اما در صورت پيشرفت بيماري فرد بايد تحت عمل جراحي قرار بگيرد تا فشار از روي عصب برداشته شود و درد تسکين پيدا کند.
بهبود کامل چند ماه طول مي‌کشد و فرد نبايد هرگز سراغ کارهايي برود که زمينه‌ساز بروز بيماري بوده است. مثلا اگر شخصي تايپيست بوده است بعد از بهبود ديگر نمي‌تواند شغلش را ادامه دهد چراکه احتمال عود مجدد زياد است. در اين ميان انجام فيزيوتراپي زير نظر متخصص و نرمش‌هاي ويژه در تسکين دردها تا حدي موثرند. فراموش نکنيد بعضي از پزشکان براي درمان و کاهش درد به مچ دست بيماران کورتون تزريق مي‌کنند که البته اين روش مورد تائيد بيشتر جراحان نيست.
منبع:jamejamonline.ir


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۶۷۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تونل افتخار آرسنال برای بازیکنان منچستریونایتد (28 آوریل، 2013) / فیلم

سال 2013 در چنین روزی، در ابتدای بازی آرسنال و منچستریونایتد، بازیکنان تیم آرسنال برای تبریک قهرمانی زودهنگام منچستریونایتد در لیگ برتر انگلیس، یک تونل تشکیل دادند و بازیکنان این تیم را تشویق کردند.

دانلود (6.5MB)

دیگر خبرها

  • قطارهای لوکس ایران، سفری شاهانه در انتظار شماست
  • کیمیای سایه در اهواز/ خورشید در کمین است+فیلم
  • انتشار تصاویری از عملیات منفجر کردن یک تونل توسط نیروهای القسام
  • تونل‌های بمب‌گذاری شده و کمین‌های پیشرفته؛ دردسر جدید نظامیان اسرائیلی+ فیلم
  • «سندرم ویتنام» در غزه تکرار می‌شود؟
  • عوارض پرخوری قبل خواب و بیماری های آن
  • هشدار دانشمندان در مورد «سندرم غرق شدگی» شهر‌های ساحلی جهان 
  • تست تونل باد مرسدس بنز SLR مک لارن (عکس)
  • تونل افتخار بازیکنان تورینو برای اینتر، قهرمان سری‌آ در فصل 2023/24 / فیلم
  • تونل افتخار آرسنال برای بازیکنان منچستریونایتد (28 آوریل، 2013) / فیلم