Web Analytics Made Easy - Statcounter

وحید اقدسی، مدرس علوم ارتباطات، در گفت‌وگو با ایكنا از خراسان رضوی، در خصوص نقش مثبت و منفی رسانه بر کارکرد خانواده، عنوان کرد: وقتی می‌خواهیم در خصوص نقش رسانه‌ها بر روی مخاطبان شامل اعضای خانواده و.... صحبت كنیم، رویکرد مثبت و منفی آن را باید به صورت توام با هم در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: اینکه بخواهیم دائما بر روی نقش‌های مثبت رسانه تمرکز کنیم، به همان اندازه خطا داشته که بخواهیم دائما بر روی نقاط منفی آن متمرکز شویم، بنابراین باید به کارکردها و کج کارکردهایی که رسانه‌ها می‌توانند داشته باشند، همزمان توجه داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تلویزیون؛ بازوی فرهنگی جامعه آمریکا
اقدسی در ادامه گفته‌های خود تصریح كرد: در حوزه ادبیات رسانه، یکی از تأثیراتی که تلویزیون به طور خاص روی مخاطبان خود دارد و می‌تواند داشته باشد توسط یکی از محققان این حوزه مطرح می‌َشود که ادعا دارد، تلویزیون بازوی فرهنگی و اصلی جامعه آمریکا است؛ این محقق معتقد است که تلویزیون به عنوان عضو اصلی خانواده تبدیل شده است.

منابع اطلاعاتی و افکار ما توسط رسانه منحصر شده است
این كارشناس رسانه بیان کرد: این محقق در این زمینه، نظریه کاشت را مطرح می‌کند که به اثر کاشت فرهنگی تلویزیون معروف است و در این زمینه ادعا دارد که تلویزیون منابع اطلاعاتی، افکار و آگاهی ما را به انحصار در می‌آورد و یک کاسه می‌کند و باعث می‌شود مجموعه این آنها یک کاشت در ذهن مخاطب ایجاد کند.

وی ادامه داد: این رهگذر باعث می‌شود تا ما قائل شویم که تلویزیون می‌تواند آموزش جهان‌بینی را تبدیل به نقش كند و ارزش‌های رایج را تبلیغ و ترویج دهد؛ البته اکنون براساس رویکردهای جدیدی که در حوزه رسانه‌ وجود دارد، در خصوص این نظریه‌ها چالش‌هایی مطرح شده كه تلویزیون یکی از با نفوذترین رسانه‌ها است، به دلیل آنکه مردم ساعت‌های زیادی از وقت خود را با آن درگیر هستند و برنامه‌های تلویزیون را تماشا می‌کنند، این رسانه می‌تواند، کارکردهای مختلفی برای طیف‌های گوناگون مخاطبان داشته باشد.

این مدرس علوم ارتباطات در پاسخ به این سوال كه با توجه به رویکرد جدید رسانه تأثیر مثبت یا منفی تلویزیون بیشتر شده یا نه؟، عنوان کرد: وقتی صحبت از کارکردهای مثبت تلویزیون می‌کنیم، می‌توانیم بگوییم كه رسانه‌ها به صورت عام و تلویزیون به صورت خاص، می‌تواند منابع اطلاعاتی ما باشد و ابزاری برای آنکه از اخبار و رویدادهای روز مطلع شویم و می‌توانیم به وسیله آن میراث‌های فرهنگی و تاریخی کشورمان را منتقل کنیم و آموزش جهان‌بینی و مربوط به حوزه سبک زندگی داشته باشیم.
ایجاد حس ناامنی در مخاطب؛  با استفاده بیش از حد از تلویزیون

اقدسی با اشاره به سرگرمی‌سازی به عنوان یکی از کارکردهای مثبت تلویزیون، اظهار کرد: تلویزیون، یکی از ابزارهایی است كه می‌تواند برای عامه مردم کارکرد سرگرمی داشته باشد؛ از طرفی هم یکی از کارکردهای منفی تلویزیون، استفاده بیش از حد از آن است که می‌تواند حسی از ناامنی را به مخاطبان منتقل کند؛ ما هر چقدر میزان استفاده‌مان از تلویزیون بیشتر شود، حس ناامن‌تری نسبت به محیط اطرافمان پیدا می‌کنیم.

این كارشناس رسانه ادامه داد: در رویکردهای انتقادی، متفکران مکتب فرانکفورد معتقد هستند که حتی تلویزیون می‌تواند شیوه فکر کردن و نگاه کردن ما را دچار مشکل کند، به همین خاطر افرادی که بر روی نقش منفی تلویزیون تأکید دارند، معتقد هستند که تلویزیون نمی‌تواند ابزار جدی برای تفکر باشد و همه چیز را سطحی کرده و تقلیل می‌دهد، به همین خاطر نگاه جدی و انتقادی نسبت به این مقوله دارند.

اقدسی در ادامه تصریح کرد: دیدگاه‌هایی که در گذشته وجود داشته، معتقدند تلویزیون می‌تواند اثر قوی بر مخاطب داشته باشد اما در رویکردهای جدیدتر به ویژه در حوزه رسانه، محققان معتقد هستند که تأثیر قوی و قدرتمندی که در گذشته برای رسانه وجود داشته؛ اکنون دیگر نیست و این اثر کمتر شده، به همین دلیل نمی‌توان با قطعیت صحبت کرد که وجوه منفی تلویزیون پررنگ‌تر شده است.

کاهش اثر منفی تلویزیون؛ با مشارکت مخاطبان در جریان ارتباطی

این مدرس بیان کرد: دیدگاه‌های جدید، قائل به نقش مهم مخاطب در این فرایند هستند و معتقدند که چون خود مخاطب از عنصر منفعل به عنصری فعال تبدیل شده و فعالانه در جریان ارتباطی مشارکت دارد، بنابراین می‌تواند اثرهای منفی تلویزیون را کاهش دهد.

وی اضافه کرد: به همین دلیل ما امروز، براساس نظریه‌های جدید حوزه رسانه، معتقد هستیم که بحث قطعی در زمینه تأثیر مثبت و منفی تلویزیون وجود ندارد؛ چراکه امروزه بافت‌های مخاطب بسیار متنوع است و مشخص نیست که این تأثیرات از چه طریقی به مخاطب انتقال داده می‌شود.

اقدسی بیان کرد: بنابراین خود مخاطب است که در برابر پاسخ‌هایی که از طریق رسانه‌هایی همچون تلویزیون به او منتقل می‌شود، تصمیم‌گیری می‌کند، اینکه می‌تواند آن پیام‌ها را به شیوه‌های مختلفی رمزگشایی کند و نمی‌توان حکم ثابت و قطعی برای آن ارائه کرد.

این مدرس ارتباطات در خصوص سرگرمی‌سازی نامطلوب مخاطبان از طریق رسانه، اظهار کرد: یکی از نیازهای مخاطب امروز که در دنیای مدرن زندگی می‌کند؛ سرگرمی‌سازی است؛ اینکه بتواند اوقات فراغت خود را بگذراند و از  وقت‌های خالی خود لذت ببرد.

وی ادامه داد: به همین خاطر سراغ تلویزیون و اینترنت می‌رود،کارکرد سرگرمی رسانه‌ها، فی نفسه کارکرد منفی نیست، اینکه سرگرمی چه شکلی پیدا می‌کند و کجای این سرگرمی جنبه منفی و مثبت دارد، اکنون در رویکرد جدید رسانه‌ این بحث مطرح است.

اقدسی تصریح کرد: به هر حال مخاطب در یک جامعه‌ای زندگی می‌کند که جنسیت، سبک زندگی و فرهنگ مخاطب همه در تجربیات، تعاملات با رسانه مؤثر است؛ بنابراین اگر جایی رسانه دارد اثر منفی ترویج و تبلیغ می‌کند، باز مخاطب است که اهمیت پیدا می‌کند؛  مخاطب است که در برابر این پیام‌ها مقاومت نشان می‌دهد و یا دست به گزینش می‌زند.

این مدرس ارتباطات بیان کرد: ما در دورانی زندگی می‌کنیم که هر روز، در معرض انواع و اقسام پیام‌های رسانه‌ای چه از طریق روزنامه، تلویزیون اینترنت هستیم و بیشتر زندگی ما با رسانه‌ها عجین شده است، به همین خاطر نمی‌توانیم رویکرد سلبی در پیش بگیریم و بگوییم از رسانه استفاده نکنیم چون جنبه منفی دارد.

وی ادامه داد: بهتر است در حوزه رسانه و استفاده درست از آن، به مخاطب  آموزش دهیم، تا اگر در برابر پیام‌های منفی قرار گرفت؛ به خوبی بتواند گزینشی عمل کند.

اقدسی عنوان کرد: در رویکرد جدید رسانه، مخاطب عنصر منفعلی نیست، اینکه پیامی را از طریق رسانه بگیرد و درونی کند؛ نگرانی‌هایی که از حیث اثرات منفی رسانه‌ها وجود دارد که امروزه با ضریب دادن و اهمیت به عنصر مخاطب قابل پوشش است.

گزینشی شدن مخاطب نسبت به رسانه باید از نهاد خانواده و مدارس شروع شود

وی در پاسخ به این سوال که رسانه چقدر توانسته مخاطب خود را گزینشی کند، تصریح کرد: مخاطب امروز، خودش باید نسبت به این مسائل هوشیار باشد، آموزش و توانمندسازی مخاطب، اقدامی است که باید از طریق خانواده، پدر، مادر و مدارس شروع شود. اینها نهادهای مؤثری در این زمینه هستند.

این کارشناس رسانه در پاسخ به این سوال که چرا تأثیر رسانه بر نوجوان و جوانان، در زمینه انتخاب الگو، از خانواده و نهادهای دیگری همچون آموزش و پرورش بیشتر است، افزود: ما امروز به واسطه اینکه رسانه‌ها تسلط زیادی بر زندگی ما دارند و ما بخش زیادی از وقت خود را با رسانه‌ می‌گذرانیم؛ با چهره‌های شاخص ورزشی، هنری و سیاسی مواجه هستیم که ابزار اصلی چهره شدن آنها رسانه است، آنها از این طریق معروف می‌شوند و مردم آنها را دوست دارند.

تأثیر عوامل میانجی؛ در ارتباط بین رسانه و مخاطب
وی ادامه داد: طبیعتا مردم از بازیگرانی که در سریال مورد علاقه‌شان هستند، به عنوان چهره محبوب الگو می‌گیرند، این روند طبیعی است، الگو‌های گروه‌های مرجع مردم، امروزه بخش زیادی توسط رسانه شناخته شده و مردم با آنها ارتباط می‌گیرند، البته یک نکته را نباید فراموش کنیم که در ارتباط بین مخاطب و رسانه، عوامل میانجی همچون خانواده، آموزش و پرورش، گروه هم‌سال و رهبران فکری همچون معلم و استاد نقش زیادی دارند.

دانش رسانه‌ای منجربه کاهش آسیب رسانه می‌شود
این مدرس علوم ارتباطات در پاسخ به این سوال که نهاد آموزش و پرورش چه کارهایی باید انجام دهد تا تأثیرگذاری مخاطب از رسانه کمتر شود، عنوان کرد: یکی از بحث‌های جدی که امروزه در دنیا مطرح است و در کشور ما هم کارهایی انجام شده، بحث سواد رسانه‌ای است که مؤلفه مهمی در سیاستگذاری رسانه‌های ارتباطی است و سعی می‌کند مخاطب را در برابر مشکلاتی که وجود دارد آگاه کند؛ یکی از مهم‌ترین ابزار در مواجه با رسانه‌ها، دانش سواد رسانه‌ای است که به اندازه خواندن و نوشتن اهمیت دارد.

ایجاد تفکر انتقادی در فرزندان؛ از طریق خانواده
وی افزود: امروزه برای مصرف رسانه‌ای فرزندانمان قواعدی وجود دارد، نحوه استفاده از آن را پدر و مادر باید مدیریت کنند و به نوعی تفکر انتقادی را در رابطه با استفاده از رسانه‌ها را ایجاد کنند.

امروزه دانش انتقادی مترادف است با قدرتمند بودن
اقدسی در همین راستا ادامه داد: از این نظر بر روی تفکر انتقادی تأکید دارم که به هر حال افراد باید بدانند که امروزه دانش انتقادی مترادف است با قدرتمند بودن و هر زمان به عنوان مخاطب احساس کنیم که قدرتمندتر هستیم، آن‌وقت می‌توانیم منسجم‌تر و روشمندتر فکر کنیم، یکی از ابزارهایی که می‌تواند به ما در این زمینه کمک کند، آموزش سواد رسانه‌ای و تفکر انتقادی است که مخاطب را در برابر پیام‌های مثبت و منفی رسانه و عواقب آن واکسینه می‌کند.

جا به جایی قدرت سیاسی در کشور موجب تغییراتی در رسانه شد

این مدرس ارتباطات در پاسخ به این سوال که رسانه قبل و بعد انقلاب چه تغییرات مثبت و منفی داشته است، افزود: نمی‌شود یک نظر کلی، در این زمینه داد، در دوره ماقبل از انقلاب، یک جهان‌بینی دیگری وجود داشت، تاجایی که گفتمان انقلاب اسلامی آمد و تلویزیون در این بستر فعالیت کرد، با توجه به جابه‌جایی قدرت سیاسی، تغییراتی در زمینه رسانه نیز به وجود آمد.

تلویزیون نتوانست بعد از انقلاب، در زمینه مفاهیم دینی به یک وحدت‌رویه برسد
وی بیان کرد: یکی از اصلی‌ترین پروژه‌هایی که بعد از انقلاب در حوزه رسانه به‌ویژه تلویزیون دنبال کردیم، رسیدن به یک رسانه دینی بود، اینکه رسانه بتواند مفاهیم دینی را به مخاطب انتقال دهد اما در این زمینه، بعد از گذشت چهل سال نتوانستیم به یک وحدت‌رویه برسیم و تلویزیون نتوانست نقش خود را به خوبی ایفا کند.

تغییرات جامعه بر تلویزیون اثرگذار است
اقدسی در پاسخ به این سوال که نقش تبلیغات در اوایل انقلاب و تأثیر آن بر مخاطب به چه صورت بوده است، اظهار کرد: ما در سال‌های اخیر با پدیده مصرف بیشتر مواجه شدیم، تلویزیون  هم چیزی جدا از جامعه نیست؛ چراکه دارد در بستر ان کار می‌کند و تغییرات بیرونی بر آنچه در تلویزیون منتشر می‌شود، تأثیر می‌گذارد.

 مقوله مصرف با تغییرات سیاسی کشور اهمیت بیشتری پیدا کرد
این مدرس علوم ارتباطات ادامه داد: در یک دوره‌ای گفتمان‌های کلی جامعه، بر قناعت و ساده‌زیستی متمرکز بود و مردم این سبک زندگی را داشتند اما رفته رفته به واسطه تغییرات سیاسی که در کشور شکل گرفت و دولت‌های مختلفی که آمدند، با توجه به سیاست اقتصادی مختلفی که داشتند و افزایش زمان، کم کم مقوله مصرف اهمیت بیشتری پیدا کرد و تبلیغات بیشتر شد و سریال و برنامه‌های تلویزیونی ما به این سمت گرایش پیدا کرد.
اقدسی در خصوص تأثیر تلویزیون بر نگرش مردم و رفتار آنها، با اشاره به پژوهشی که در این زمینه انجام شده است، اظهار کرد: سال 80 پژوهش‌هایی در زمینه ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در 28 استان کشور انجام شده که در آن پژوهش رفتار فرهنگی ایرانیان در حوزه استفاده از رسانه، سینما و تئاتر بررسی شده است.

بین میزان استفاده از تلویزیون و گرایش به دینداری رابطه معنا داری نیست
وی ادامه داد: نتایجی که از این پژوهش به عمل آمده، بسیار جالب بود، اینکه بین میزان استفاده از تلویزیون و گرایش به دینداری، رابطه معناداری وجود ندارد، در شهرهایی مثل زاهدان، یاسوج، بوشهر که میزان تماشای تلویزیون خیلی زیاد بوده، گرایش دین‌داری مردم بیشتر بود نسبت به شهرهایی که میزان استفاده آنها از تلویزیون کمتر بوده است.
اقدسی تصریح کرد: نمی‌توانیم، بگوییم که تلویزیون اثر قطعی بر مخاطب دارد، چراکه اگر به این صورت بود، طبیعتا شهرهایی که میزان استفاده آنها از تلویزیون بیشتر بود اکنون گرایش به دینداری  در آنها بیشتر دیده می‌شد، عوامل میانجی در این پروسه موثر هستند، در شهرهایی که مردم کمتر تلویزیون نگاه می‌کردند عوامل مختلفی در گرایش کم آنها به دینداری وجود داشته است و ساختار فرهنگی شهر در این زمینه بسیار مؤثر بوده همانند مشهد که بافت مذهبی در سطح شهر وجود دارد.
وی اظهار کرد: اکنون نمی‌توانیم به طور قطعی بگوییم که تلویزیون به تنهایی می‌تواند اثر قوی بر مخاطب بگذارد و این موضوع را در نظر داشته باشیم که رسانه جمعی و تلویزیون، یک عامل کافی و ضروری نیست بلکه عوامل میانجی بسیار در پروسه ارتباطی مؤثر هستند.

اقدسی ادامه داد: بنابراین میزان تماشا، ویژگی اجتماعی و نیازهای مخاطب در دریافت پیام رسانه‌ای کاملا مؤثر هستند؛ اگر می‌خواهیم داوری در خصوص نقش رسانه‌ها یا پیام‌های آن داشته باشیم، باید به تنوع مخاطبان خود و دریافت متفاوت هر کدام از آنها از تلویزیون توجه کنیم.

این مدرس ارتباطات در پاسخ به این سوال که رسانه، در زمینه سبک زندگی و نحوه پوشش افراد در سریال‌ها و تبلیغات بازرگانی، موجب عادی‌سازی هنجار در جامعه شده است، افزود جوان امروزی سبک زندگی و رفتارش متفاوت از نسل‌های قبل شده است، در این زمینه نیازمند پژوهش هستیم، اینکه بسنجیم سریال‌های تلویزیونی چه تأثیری بر پوشش خانم‌های ایرانی نسبت به سریال‌های بعد از انقلاب گذاشته است، آیا مخاطب ما تنها از رسانه داخلی استفاده می‌کند.

انتهای پیام.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۶۸۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت در زمینه گام دوم انقلاب؛ توقعی به جا از تهران تایمز است

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم چهل‌وپنجمین سالگرد روزنامه تهران تایمز عصر امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محمدمهدی رحمتی مدیر گروه رسانه‌ای مهر، خانواده‌های مرحوم رضا مقدسی، زنده یاد عرفان پرویز و جمعی از مدیران دوره‌های گذشته این روزنامه در این مراسم حضور داشتند.

محمد صرفی سردبیر روزنامه تهران تایمز در ابتدای این مراسم گفت: سخت‌ترین کار برای اهالی قلم سخنرانی است. در ابتدای سخن یاد و خاطره تمام کسانی که در تهران تایمز زحمت کشیدند؛ مرحوم عرفان پرویز و رضا مقدسی را گرامی می‌دارم امیدوارم خداوند روح این عزیزان را شاد کند.

وی افزود: بسیار خوشحالم که در سالگرد انتشار روزنامه تهران تایمز و ورود آن به ۴۶ سالگی هستیم. دوستان و همکاران تحریریه اگرچه کوچک اما پر از همت در این سال‌ها تلاش‌های زیادی کردند و اگر تهران تایمز امروز افتخاراتی دارد مرقون زحمات گذشتگان است.

صرفی گفت: همه می‌دانند که انتشار یک روزنامه در طول ۴۵ سال در هرجای دنیا سخت است و اگر این روزنامه انگلیسی باشد سختی کار مضاعف می‌شود. اگر امروز تهران تایمز صدای انقلاب و جمهوری اسلامی است مدیون این زحمت است. برای همه آرزوی موفقیت دارم امیدوارم تهران تایمز بهتر از این باشد.

وی در پایان افزود: در این چندسال حجت‌الاسلام قمی و سازمان تبلیغات اسلامی حمایت‌های معنوی و مادی زیادی از ما داشتند که امیدوارم مستدام باشد و با کمک این خانواده و تحریریه کوچک اما چابک به وظایف خود عمل کنیم.

فعالیت در زمینه گام دوم توقع ما از تهران تایمز است

حجت‌الاسلام محمد قمی در ادامه این مراسم با تبریک سالروز تولد تهران تایمز تبریک گفت: تهران تایمز فریاد رسای مستضعفان است آنگونه که شهید بهشتی توصیف کرده بود. توقعات گام دوم انقلاب بابت خیز مجدد تهران تایمز توقع ناروایی نیست، بنابراین انتظار جهش و خیزشی مضاعف از جنس سال گذشته متناسب با تحولات و درخشش در سطح جهانی داریم و منتظر گام بعدی این روزنامه هستیم البته ما هم به عنوان خدمت گذار در کنار سایر دوستان حضور داریم.

سلطانی فر مدیر اسبق تهران تایمز نیز در این جلسه گفت: از روزهای اول سال ۶۵ که روزنامه در خیابان ایرانشهر بود، موشکی در کنارش اصابت کرد و تمام شیشه‌ها شکست و چند نفر از بچه‌ها زخمی شدند؛ در این زمان روزنامه چهار صفحه بود. بعد از این اتفاق در حال بازسازی بودیم اما ساختمان را از ما تحویل گرفتند. رفتیم پیش آقای رفیقدوست و گفتیم ساختمانی لازم داریم و توافق کردیم ساختمان را از دم قسط گرفتیم ساختمان تبیان هم در ابتدای این سال‌ها در اختیار روزنامه بود. در زمام تحویل نیز روزنامه جایگاهی پیدا کرده بود و به تعبیری به عنوان منبع موثق از ان یاد می‌شد.

وی افزود: همانطورر که می‌دانید روزنامه‌های انگلیسی در حوزه دیپلماسی جایگاه ویژه ای دارند.

در این بخش تندیس یادبودی از طرف همکاران تهران تایمز به سلطانی فر تقدیم شد.

تأثیر تهران‌تایمز بر نگاه بیرونی بسیار زیاد است

در ادامه سلیمی نمین یکی دیگر از مدیران ادوار گذشته تهران تایمز گفت: من تلاش زیادی در زمان مدیریت خودم کردم که بین روزنامه انگلیسی مان با داخل پیوند بزنم با این نگاه که می‌تواند بسیاری از آفات جامعه را برطرف کنند، خب برخی نگاه بیرونی و برخی دیگر نگاه درونی دارند که این سبب ایجاد آفاتی می‌شود.

وی افزود: عوامل مختلفی موجب شد از کار رسانه کناره گیری کرده و به پژوه بپردازم. در گذشته تهران تایمز بین سازمان فرهنگ و ارتباطات و روزنامه تهران تایمز دست به دست می‌شد اما امروز زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی است و خوشحالم که این روزنامه و خبرگزاری مهر به قدرت رسانه‌ای تبدیل شدند.

سلیمی گفت: تاثیری که تهران تایمز می‌تواند بر روی نگاه بیرونی داشته باشد و آن را تقویت کند بسیار زیاد است، امیدوارم بتوانیم با پیوندی که بین ابزار بیرونی و داخلی می زنیم بیش از پیش تاثیر گذار باشیم چراکه غیر از این نمی‌توانیم خود را یک فرد رسانه‌ای موفق بپنداریم.

در این بخش نیز تندیس یادبودی از طرف همکاران تهران تایمز به سلیمی تقدیم شد.

حفظ و فریاد حقانیت جمهوری اسلامی

پرویز اسماعیلی موسس خبرگزاری مهر در ادامه این مراسم گفت: اولین مدیر تهران تایمز شهید بهشتی است که پاکی خاصی برای ما دارد. این روزنامه تقریباً همزاد انقلاب است. شهید بهشتی انتظاری که داشتند حفظ و فریاد حقانیت جمهوری اسلامی توسط این روزنامه بود.

وی افزود: انعکاس این حقانیت نیازمند ابزاری است که در دوراندیشی این فقیه مبارز، فیلسوف ارزنده در علوم کلاسیک و روحیه ارتباطی بالای او از نظر تشکیلاتی مشخص می‌شود.

اسماعیلی گفت: تهران تایمز فراز و فرودهایی داشته و روزی پر مراجعه ترین رسانه و مرجع ترین رسانه بوده است.

تهران تایمز باتوجه به اینکه فضای فناورانه تغییر کرده و ابزار رسانه‌ای متعدد شدند با شناخت این تحولایت باید تغییر کند و هدف گذاری جدیدی داشته باشد تا جایگاهش تثبیت شود.

خبرگزاری مهر هم در سایه تهران تایمز و سپهر رسانه‌ای تشکیل شد و درخشید.

در این بخش نیز تندیس یادبودی به اسماعیلی داده شد.

در بخش دیگر این مراسم ویژه نامه اپلیکیشن انگلیسی_فارسی تهران تایمز با ۳ هزار کلمه لغات تخصصی در حوزه رسانه‌ای و حاکمیتی رونمایی شد.

اولین نشریه بعد از انقلاب اسلامی

در بخش بعدی حجت الاسلام صاحب فصول گفت: باید از پدر روزنامه نگاری انگلیسی عرفان پرویز یاد کنیم برای اینکه سختکوشی را یادآوری کنیم خوب است توشه‌ای از دوران فعالیت این بزگورار داشته باشیم.

وی افزود: تهران تایمز اولین نشریه بود که بعد از انقلاب اجازه نشر گرفت و به توصیه شهید بهشتی به رهنمودهای ایشان راهی پیدا کرد. مرحوم عرفان پرویز به اتفاق نادر طالب زاده حرفه، دانش و ارتباطات را زمینه پا گرفتن این روزنامه کردند و این روزنامه در ابتدای انقلاب با توصیه‌های شهید بهشتی نجات پیدا کرد و فریاد مستضعفان شد.

فصولی گفت: تهران تایمز در یک روز هم در دوران هشت ساله دفاع مقدس تعطیل نشده بود و اینها برگ افتخار عرفان پرویز بود. امیدواریم با این کانون گرم و صمیمی تهران تایمز و خبرگزاری مهر فریاد رسای مستضعفان بمانند.

در بخش دیگر این مراسم حسن لاسجردی با بیان خاطره‌ای از روزهای حضور خود به عنوان سردبیر روزنامه تهران تایمز گفت: روزنامه نگاری کار بسیار سختی است و مدیرانی که آرامش درون در ارتباط با نیروهای خود دارند موفق می‌شوند.

حفظ میراث تهران‌تایمز

ابوالفضل عمویی یکی دیگر از مدیران ادوار گذشته روزنامه تهران تایمز گفت: حضور و تعلق به مجموعه‌ای با ۴۵ سال سابقه اصالت بخش است و این سبب می‌شود تهران تایمز چارچوب داشته باشد.

وی افزود: سال ۸۹ تا ۹۲ به دعوت رضا مقدسی به تهران تایمز آمدم در دوره ما چند موضوع پیش آمد و به نظرم تهران تایمز جای مهمی است و امیدوارم میراث آن را حفظ بفرمائید.

مراد عنادی از دیگر مدیران سابق تهران تایمز نیز گفت: توصیه می‌کنم دوستان رسانه‌ای خود را از استرس دور کنند.

وی افزود: تهران تایمز از تریبون‌های اصلی سیاست خارجی است و به عنوان یک رسانه مکتوب باید معرف ایران هم باشد چراکه قدرت تیتر و محتوای تهران تایمز برای معرفی ایران مهم است.

محمد قادری در بخش دیگر این مراسم با اشاره به اینکه از شهریور ۹۶ تا ۹۹ در روزنامه در روزنامه تهران تایمز حضور داشته است گفت: مهمترین مسئله در فضای رسانه در کنار همه اتفاقات مهم این حوزه مدارا و دوستی بین همه اهالی رسانه است، این اتفاق اگر ادامه پیدا کند این سال‌ها بیشتر می‌شود. در دوره حضورم در این روزنامه چند اتفاق مهم از جمله ترور سردار سلیمانی و شهادت شهید محسن حججی و وقایع آبان ۹۸ رخ داد که مشخصاً اثرگذاری روزنامه را در ابعاد بین‌المللی حس کردم و این بازخوردها برایم دلگرم کننده بود.

هویت بخش جدی کار و زندگی را تشکیل می‌دهد

محمد مهدی رحمتی مدیرعامل گروه رسانه‌ای مهر در پایان این مراسم گفت: ما همه در جنبه‌های مختلف با سوال ما چه کسی هستیم مواجهیم امروز پاسخ‌های زیبایی به این سوال داده شد. امروز با بحران هویت مواجهیم در حالی که هویت بخش جدی کاری و زندگی افراد را تشکیل می‌دهد، این هویت با مرور تقویت می‌شود.

وی افزود: برخی از مسائل ظرفیت بزرگی دارند و نشان می‌دهند که یک جریان برای آینده‌اند، از اینکه نشان دادید عضو این خانواده‌اید تشکر می‌کنم.

کد خبر 6098668 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • ‌تلاش برای راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی جدید در مناطق تقاضا محور استان فارس
  • تلویزیون بی‌خیال گربه‌های عیاری شد؟ بازگشت «۸۷ متر»
  • رونق فعالیت های فرهنگی اردبیل با محوریت کانون های مساجد
  • ۷۰ درصد مردم تلویزیون می‌بینند | نظرسنجی جدید تماشای برنامه‌ها اعلام شد
  • برنامه دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای ایجاد یک دانشگاه هوشمند
  • کمک به ایجاد شغل با احیای ۹۰۰۰ کارخانه
  • تاجر اسرائیلی در اسکندریه مصر به ضرب چاقو کشته شد
  • لزوم ایجاد کمربند سبز در اطراف شهر برای جلوگیری از حاشیه نشینی
  • فعالیت در زمینه گام دوم انقلاب؛ توقعی به جا از تهران تایمز است
  • اثرات منفی استرس روی چهره و ظاهر افراد