Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@16:53:41 GMT

سرانه فضاي سبز گلپايگان به 25 مترمربع رسيد

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۶۹۸۵۵

سرانه فضاي سبز گلپايگان به 25 مترمربع رسيد

خبرگزاري آريا - گلپايگان اصفهان - ايرنا – شهردار گلپايگان گفت: سرانه فضاي سبز گلپايگان به ازاي هر نفر با تامين منابع آبي و زيرساخت لازم در سالجاري به 25 متر مربع افزايش يافته است.

محمد امين جمالي عصر سه شنبه در آيين روز در ختکاري افزود: اين در حاليست که سال گذشته سرانه فضاي سبز در اين شهر 24 مترمربع به ازاي هر نفر بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي گفت:کاشت 12 هزار اصله درخت در مکان هاي مختلف در دستور کار شهرداري گلپايگان براي توسعه فضاي سبز اين شهر قرار دارد که بخشي از آن در سال جاري و مابقي در ماه هاي فروردين و ارديبهشت سال آتي غرس خواهد شد.
جمالي همچنين از توليد گل و گياه فصلي و زينتي از سوي شهرداري گلپايگان نيز خبر داد و گفت: توليد سه هزار جعبه گل بنفشه،34 هزار گلدان انواع گل هميشه بهار، مينا، آهار کالانکوآ، شاه پسند و 60 هزار قلمه گل رز از اقدامات شهرداري گلپايگان براي کاشت در بوستان ها، بلوارها و ميدان ها براي زيبا سازي و شادابي بهاري و ايام نوروز 97 در اين شهر است.
شهردار گلپايگان در ادامه با اشاره به اينکه آبياري تحت فشار و جدا سازي آبياري از منابع آب آشاميدني شهري براي استفاده فضاي سبز بوستان ها، با هدف صرفه جويي و استفاده بهينه مصرف آب در دستور کار اين شهرداري قرار دارد گفت: آبياري تحت فشار و احداث فضاي سبزبوستان شادي، به مساحت 2 هکتار در شهرک الوند اين شهر در حال تکميل است و بهار سال آينده به بهره برداري مي رسد.
سيروس آزادي کارشناس اداره کل منابع طبيعي استان اصفهان نيز که در آيين درختکاري در محل جهاد کشاورزي گلپايگان حضور داشت به خبرنگار ايرنا گفت: ايران را در جامعه بين الملل به عنوان کشور گون ها مي شناسند و اکنون 845 گونه بومي آن درايران شناسايي شده است و به همين سبب براي نگاه داري ذخائر جنگلي به عنوان گونه ممنوع القطع اعلام شده است.
وي همچنين مجوز برداشت کتيرا از گون زارها را در شرايط خشکسالي نادرست خواند و گفت:تا زماني که اين گياه نتواند قوت استقرار خودش را حفظ کند، بهره برداري کتيرا که در واقع شيره پروده اي است که گون نياز دارد، نبايد برداشت شود.
رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري گلپايگان نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، از آغاز توزيع بيش از سه هزار و 400 اصله نهال شامل سرو، کاج ، اقاقيا، ارغوان، داغداغان، زبان گنجشک، توت و گلابي وحشي با هدف ايجاد و توسعه فضاي سبز در هفته منابع طبيعي در اين شهرستان خبر داد.
عليرضا حيدري با اشاره به اينکه در هفته منابع طبيعي کاشت نهال در برخي ادارات، نهادها، شرکت ها، مدارس، معابر، مراتع و همچنين توزيع رايگان بين مردم هنگام برپايي نماز جمعه گلپايگان صورت مي گيرد، گفت: تجليل از همياران طبيعت، نشست خبري با اصحاب رسانه و خبرگزاري هاي منطقه، حضور در برخي مدارس و ديدار با برخي مسئولان از برنامه هاي هفته منابع طبيعي در اين شهرستان است.
شهرستان گلپايگان با سه شهر گلپايگان، گوگد و گلشهر و 52 روستا و آبادي با جمعيتي افزون بر 90 هزار نفر در 180 کيلومتري شمال غرب اصفهان قرار دارد.
ت/7138 / 6022
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۶۹۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسجد و فرهنگسرا را چرا داخل پارک می‌سازند؟/ تهران خشک به بوستان نیاز دارد

در اردیبهشت ۱۳۹۶ مدیرکل محیط زیست استان تهران گفت کاهش فضای سبز شهر را ناشی از تغییر کاربری است و فضاها و باغات سبز شهری به ویژه در شمال غرب تهران تخریب شده اند تا فضا برای ایجاد بنا و آپارتمان و برجها ایحاد شود. ریشه های درختان چنار در کنار خیابان ولیعصر به دلیل اجرای پروژه‌های عمرانی در حاشیه خیابان آسیب زیادی دیده است. توسعه بی‌برنامه به قیمت نابودی باغ‌های انار تهران در داخل و اطراف شهر تمام شده است. در آن زمان محمدباقر قالیباف وقت تهران به دلیل اجازه ساخت‌وساز بی‌رویه و تغییر کاربری در شهر مورد انتقاد قرار گفته بود البته او در اسفند ۱۳۹۵ گفته بود که در ۱۲ سال فعالیت خود در شهرداری بر گسترش فضای سبز تهران از ۱۸ هزار هکتار به ۳۹ هزار هکتار رسانده است. البته منتقدان این میزان توسعه را مورد سوال جدی قرار داده اند. مخروط افکنه های کوهپایه های البرز جنوبی قرار دارد میانگین بارش تهران در بلند مدت۲۳۰ میلی‌متر است، اما در سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ تا اردیبهشت ۱۴۰۳ تنها حدود ۱۴۰ میلی‌متر بارش دریافت کرده است که نشان‌دهنده کاهش حدود ۳۹ درصدی بارش در این استان است.

دسترسی عادلانه برای ساکنان شهر به پارک و فضای سبز از نماد های رعایت حقوق شهروندی و عدالت اجتماعی در دوران حاضر است . شاخص‌های «نسبت پارک» و «سرانه» برای پارک‌های تهران کمتر از استانداردهای ایران است. نابرابری های زیاد در توزیع پارک ها باعث نابرابر دسترسی ساکنان مناطق مختلف شهر به این پارک ها نیز وجود دارد. در حالی که برخی از ساکنان در مجاورت ۱۱ پارک زندگی می کنند، حدود ۲۰ درصد از شهروندان در حدود ۲۶ درصد از مساحت شهر در محدوده دسترسی هیچ پارکی قرار ندارند. ایجاد پارک های کوچکتر در نقاط خاصی از شهر باید نابرابری را کاهش دهد. تراکم کلی درختان در شهر تهران حدود ۹۷ درخت در هکتار و تعداد درختان حدود هفت میلیون درخت است. رایج ترین گونه های درختی کاج افغانی (۱۳.۰ درصد)، ملخ سیاه (۱۰.۰ درصد) و سرو آریزونا (۹.۴ درصد) هستند. در تهران حدود ۲۸ درصد درختان را گونه های بومی آسیایی تشکیل می دهند و بیشتر درختان منشأ آمریکایی دارند (۲۶ درصد درختان).

سازمان پارکها و فضای سبز شهر تهران، زیر نظر شهرداری تهران متعهد به دستیابی به توسعه پایدار فضای سبز تهران و بهبود حفاظت از محیط زیست است. این سازمان همچنین پویش های افزایش آگاهی و فعالیت های آموزشی را برای گسترش دانش شهروندان در مورد توسعه پارک ها هدایت میکند. برنامه های این سازمان شامل چهار بخش است: توسعه فعالیت های بدنی، در نظر گرفتن اقدامات ترویجی و آموزشی، توسعه فضای سبز در حاشیه بزرگراه ها، توسعه جنگلداری حومه شهری از سال ۱۳۶۷. فعالیت های فضای سبز که در دروه سی ساله ۱۳۶۷-۱۳۹۷ شامل ایجاد ۱۵۴ پارک و توسعه ۴۲۸۰ هکتار فضای سبز بوده است.

در سده گذشته افزایش گسترده جمعیت و رشد فیزیکی منجر به گسترش شهر به باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی با اشغال فضای سبز تا دهه ۱۳۵۰ شمسی بود. تهران دارای ۷۵ بوستان بود که در کنار جنگلداری در حاشیه شهر، فضای سبز در مجموع به مساحت ۲۹۳۷ هکتار داشت. ساخت ۱۷۳۰ پارک تا سال ۱۳۹۱ فضای سبز داخل شهر و حاشیه نزدیک آن را به ۴۰ هزار هکتار افزایش داد. طی دهه ۱۳۹۰ ً با ساخت ۲۰۰ پارک ، سرانه فضای سبز به ۲۵ متر مربع رسید . اما با وجود پارک های جدید، هنوز کمتر از ۱۰ درصد از مساحت شهر را فضای سبز پوشانده است.

پارک های عمومی جزء حیاتی منظر شهری هستند. سلامت و کیفیت زندگی در هر شهر تا حد زیادی به وجود و توزیع این پارک ها بستگی دارد تا دسترسی برابر برای ساکنان شهر تضمین شود. در ایران سرانه پارک ها حداقل ۱۳ متر مربع با توجه به شرایط طبیعی، اجتماعی و فرهنگی توصیه شده است. استاندارد ۵ تا ۱۰ مترمربع سرانه و برخی از پژوهشگران ۹ متر مربع را پیشنهاد کرده اند . پارکهای تهران سرانه به طور قابل توجهی کمتر از هر یک از این مقادیر سرانه فضای سبز تامین میکنند. از سوی دیگر سرانه فضای پارک نیز به طور قابل ملاحظه ای کمتر از میانگین سایر شهرهای ایران (۱۱.۵ متر مربع ) است. سرانه پارک‌های شهری در پنج شهر پرجمعیت دیگر مشهد، اصفهان، کرج، شیراز و تبریز به ترتیب ۴ ، ۲۱ ، ۰.۸۷، ۱ و ۸ مترمربع است . تهران از اصفهان و تبریز عقب تر است. . نسبت پارک در این شهرها به ترتیب ۴، ۲۴، ۱، ۰.۲ و ۶ درصد است که تنها اصفهان نسبت به تهران دارای نسبت پارک بالاتری است.

نابرابری های زیاد در توزیع پارک ها در شهر تهران نیز باعث شده است تا دسترسی ساکنان آن به همین پارک های موجود نیز نابرابر باشد. برخی از ساکنان و به ویژه حاشیه نشین های تهران در محدوده دسترسی هیچ پارکی قرار ندارند. پایین بودن سرانه پارک‌ها در شهر تهران و توزیع نابرابر آن‌ها، ایجاد پارک‌های کوچک‌تر به‌ویژه در مناطق شمال غرب و جنوب غرب شهر را برای بهبود کیفیت زندگی ساکنان آن می‌طلبد.

*استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902369

دیگر خبرها

  • سرانه فضای ورزشی مدارس اردبیل ۲.۵ برابر شد
  • مسجد و فرهنگسرا را چرا داخل پارک می‌سازند؟/ تهران خشک به بوستان نیاز دارد
  • سخنگوی دولت: مشکلی در تامین منابع ارزی نداریم
  • ۳۳ هزار مترمربع اراضی ملی در سوادکوه خلع ید شد
  • ۳۳ هزار مترمربع اراضی ملی در سوادکوه شمالی خلع ید شد
  • ۶۰ هکتار به سرانه فضای سبز شهر سنندج افزوده می‌شود
  • سرانه فضای‌ورزشی مهاباد ۳۵ سانتی‌مترمربع است
  • افزایش سرانه فضای ورزشی در شرق تهران
  • رفع تصرف و خلع ید ۱۰۲۹۷ مترمربع اراضی ملی در شهرستان ساری
  • رفع تصرف ۲۰ هزار مترمربع از اراضی ملی فرخشهر + تصاویر