Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی ناجا از حضور بیش از 5 هزار نیرو و همچنین 10 میلیون همیار پلیس و به کارگیری هزار و صد خودرو در حوزه پلیس راهنمایی و رانندگی برای خدمات‌رسانی و تسهیل آمد و شد شهروندان در طرح نوروزی خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، سردار سعید منتظرالمهدی در بیستمین نشست خود با خبرنگاران با اعلام این که 27 هزار گشت همزمان پلیس‌های تخصصی در ایام نوروز را خواهیم داشت، گفت: 3770 گشت خودرویی ،2010، گشت موتوری و 2900 پاس پیاده، در راستای ایجاد آرامش مردم عزیزمان انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به پیش‌بینی پلیس برای طرح نوروزی، گفت: 1330 کانکس و 450 چادر نوروزی بر پا می‌شود و همچنین 700 ایستگاه بازرسی موقت، 104 ایستگاه بازرسی ثابت توسط پلیس پیشگیری، آماده خدمات‌رسانی هستند.

معاون اجتماعی ناجا افزود: 30 فروند بالگرد هوا ناجا نیز از 25 اسفند 96 تا 14 فروردین 97 همگام با سایر نیروها برای خدمات‌رسانی، ایجاد آرامش، افزایش نشاط و تسهیل در آمد و شد شهروندان در طرح نوروزی پلیس در خدمت مردمان خوب ایران سرفرازمان هستند.

وی با رونمایی از شعار نوروزی پلیس با عنوان «آرامش بهاری با نظم و امنیت»، گفت: در واقع آرامش و امنیت خواستگاه همگان است و با رعایت نظم و قانونمندی و مشارکت و همکاری با پلیس و دستگاه‌های امنیت آفرین، انشاءالله بهاری پر نشاط توام با آرامش در سایه امنیت خواهیم داشت.

راکبین موتورسوار در راس کشته‌شدگان تصادفات رانندگی

منتظرالمهدی در ادامه نشست با اشاره به آمار و عملکرد پلیس راهنمایی و رانندگی در سال جاری، گفت: همکاران پر تلاش و زحمتکش راهور 1 میلیون و 388 هزار و 455 خودروی جدید را شماره‌گذاری نموده و برای 2 میلیون و 214 هزار و 727 نفر گواهینامه اولی صادر کردند که این رقم نسبت به سال گذشته با افزایش 32 درصدی همراه بوده است.

وی افزود: 10 هزار و 352 دستگاه موتورسیکلت جدید شماره‌گذاری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش 79 درصدی همراه بوده است.

این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه در حال حاضر 20 میلیون و 977 هزار و 569 خودرو و 11 میلیون و 687 هزار و 246 موتورسیکلت در سراسر کشور در حال تردد هستند، گفت: علی‌رغم افزایش وسایل نقلیه و افراد نو گواهینامه و افزایش تصادفات، تعداد جان باختگان نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است.

به گفته وی، روند رو به کاهش جان باختگان حوادث رانندگی ازسال 85 که 27هزار تن بوده و امروز روز به 16 هزار تن رسیده است، حاصل همکاری تمامی دستگاه‌های مربوطه و ارتقاء فرهنگ رانندگی و رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی بوده است و امیدواریم روزگارانی برسد که حتی یک تن کشته در تصادفات نداشته باشیم.

منتظرالمهدی با ابراز تاسف از این که رتبه اول جان باختگان سوانح رانندگی به راکبین موتورسیکلت‌ها با سهم 25 درصد از کل جان باختگان و سپس عابرین پیاده با حدود 21 درصد تعلق می‌گیرد، گفت: بیشترین علت تصادفات در سال 96 با ضریب 8/35 درصد به علت عدم توجه به جلو و رعایت فاصله طولی است و عدم رعایت حق تقدم 6/21 درصد، عدم رعایت سرعت مطمئنه 1/13 درصد و انحراف به چپ 2/8 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

به گفته وی، بیشترین زمان تصادفات بین ساعات 16 تا 20 رخ می‌دهد.

انهدام بیش از سه هزار باند سرقت

سخنگوی ناجا با اشاره به راه‌اندازی و افتتاح بانک اطلاعاتی چهره با ثبت میلیون‌ها نمونه و ایجاد آزمایشگاه ادله الکترونیک جنایی در جهت کشف علمی جرم، بیان کرد: توسعه بانک‌های اطلاعاتی بیومتریک و غیر بیومتریک و مکانیزه نمودن روند صدور گواهینامه عدم سوء پیشینه در کشور و تجهیز خودروهای پلیس آگاهی به دوربین‌های پلاک‌خوان از جمله اقداماتی است که در پلیس آگاهی به منظور مقابله با مجرمین و کمک به تامین امنیت هر چه بیشتر انجام شده است.

وی افزود: انهدام 3 هزار و 400 باند فعال در کار سرقت و دستگیری 499 مالخر، کشف بالغ بر 90 درصد خودروهای مسروقه و کاهش 34 درصدی سرقت از بانک‌ها، کاهش 10 درصدی سرقت از طلا فروشی‌ها، کاهش 8 درصدی سرقت از اتومبیل‌ها، کاهش 7 درصدی سرقت به عنف و کاهش 3 درصدی سرقت مسلحانه از جمله فعالیت‌های ستودنی ماموران پلیس آگاهی است که شبانه روز در حال مقابله با مجرمان در حوزه مختلف هستند.

معاون اجتماعی ناجا با بیان اینکه بیشترین سرقت‌ها بین ساعات 18 تا 21 رخ داده است، گفت: متاسفانه در سال 96 با افزایش 2 درصدی سرقت‌های خرد و افزایش 3 درصدی سرقت از منزل مواجه بوده؛ که هر چند در این زمینه شاهد افزایش 2 درصدی کشف به کشف بوده‌ایم.

کشفیات قاچاق کالا و ارز

وی در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از افزایش 63 درصدی کشفیات پرونده‌های بالای 500 میلیون تومان خبر داد و خاطرنشان کرد: ارزش ریالی کشفیات بالغ بر 38 تریلیون و 147 میلیارد و 209 میلیون و 726 هزار و 707 ریال بوده است.

کشف ٧٧ درصدی قاچاق مواد مخدر در مبدا

سخنگوی ناجا اجرای طرح‌های ویژه، پاکسازی پیرامون محیط‌های آموزشی به ویژه مدارس از عناصر توزیع‌کننده مواد مخدر و راه‌اندازی یگان‌های ضربت مبارزه با مواد مخدر در مناطق 22 گانه پایتخت و تشدید نظارت بر پایانه‌ها، گاراژها، اماکن عمومی را از جمله اقدامات پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا دانست و گفت: در راستای مبارزه بی‌امان و خستگی‌ناپذیر ماموران ما در این حوزه و با استفاده از سگ‌های کارآمد پلیس، تمرکز بر مرزها، تقویت یگان‌های انتظامی در کویر، مبارزه در استان‌های شرقی کشور و با محوریت سیستان و بلوچستان در اولویت برنامه‌ها قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: پیاده‌سازی برنامه‌های ذکر شده، باعث کشف 77 درصد از مواد مخدر در همان بدو ورودی برخی از استان‌های شرقی شده و از ورود مواد مخدر به شهرها و محله‌ها جلوگیری کرده است و همچنین شاهد افزایش 14 درصدی کشفیات مواد مخدر بوده‌ایم به گونه‌ای که بالغ بر 684 تن از انواع مواد مخدر به ویژه تریاک، کشف و ضبط شده است.

منتظرالمهدی در راستای مبارزه بی‌وقفه پلیس با سوداگران مواد مخدر از افزایش 7 درصدی درگیری‌ها و افزایش 12 درصدی دستگیرشدگان مواد فروش (حدود 98 هزار و 89 نفر) خبر داد و گفت: بالغ بر 155 هزار و 240 نفر از معتادان متجاهر که نشان از افزایش 19 درصدی دارد و همچنین افزایش 104 درصدی کشفیات قرص‌های روان‌گردان و پیش‌سازهای شیشه از جمله ترامادول، ریتالین، زولپیدم، متافتامین به میزان 34 میلیون بوده است.

این مقام ارشد انتظامی یادآور شد: در حوزه ایجابی بالغ بر 20 مرکز مشاوره پیشگیری از اعتیاد ایجاد شده، 3 هزار و 30 ساعت برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، 4 هزار و 50 جلسه آموزشی از جمله مدارس، مساجد و 1 میلیون و 570 هزار آموزش چهره به چهره انجام شده است تا بتوانیم هر چه بیشتر رنگ نازیبای اعتیاد را چهره کشور پاک کنیم.

ضرورت توجه ویژه به ایستگاه‌های خانواده و مدارس در راستای پیشگیری از اعتیاد و توجیه و ایجاد رزولیانس یا تاب‌آوری روانی در بین جوانان و نوجوانان با آموزش و مشاوره‌های لازم، از دیگر صحبت‌های سخنگوی ناجا در این نشست بود.

کشف 84 درصد از جرائم فضای مجازی

منتظر المهدی در ادامه افزود: پلیس فتا که این روزها تبدیل به چشم و گوش همیشه بیدار جامعه شده با رصد‌های آنی و گشت زنی در فضای مجازی علی رغم افزایش 44 درصدی جرایم در این فضا، خوشبختانه توانسته‌ است 84 درصد جرایم را کشف کند که در مقایسه با پلیس سایر کشورهای پیشرفته، بیش از 50 درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه 46 درصد از جرایم در فضای تلگرامی و 25 درصد در اینستاگرام رخ می‌دهد، گفت: بیشترین جرایم در حوزه کلاهبرداری‌های مالی و برداشت‌های غیرمجاز با 35درصد است؛ شناسایی و برخورد با 3 هزار و 320 کانال، گروه و سایت در حوزه خرید، فروش و آموزش و تولید مواد مخدر از جمله فعالیت‌های مردان تیز بین پلیس فتا است که مجرمان حقیقی در پس فضای مجازی را به طرفه العینی شکار می‌کنند.

این مقام ارشد انتظامی تاکید کرد: مسدود شدن روزانه حدود 200 کانال که در حوزه انواع جرایم فعالیت می‌کنند نشان از چیره دستی پلیسی دارد که پشت پرده دستان ناپاک را آشکار کرده و نقاب از رخ شیادان بر می‌دارد؛ هر چند که ضرورت ارتقاء دانش رسانه‌ای و سواد فضای مجازی کاربران برای ناکام ماندن مجرمان کاملا احساس می‌شود.

اجرای طرح «کوآ» با همکاری وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش

برگزاری سه نشست بین المللی با حضور روسای پلیس‌های سایبری سایر کشورها، اجرای طرح کوآ (کودک و اینترنت) با همکاری وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش با بیش از 700 کارگاه و آموزش 210 هزار دانش‌آموز از دیگر فعالیت‌های پلیس فتا در سال جاری بود که سخنگوی ناجا به آن اشاره کرد.

کشف و ضبط 26 میلیون مواد محترقه طی ماه‌های اخیر

منتظر المهدی با اعلام اینکه بالغ بر 26 میلیون مواد محترقه طی ماه‌های اخیر کشف و ضبط شده است، گفت: 18 میلیون و 500 هزار عدد آن در محدوده زمانی یک ماه گذشته ضبط شده که 8 میلیون آن مواد محترقه پر خطر بوده است؛ در این رابطه 150 نفر دستگیر و تحویل مراجع ذیصلاح شده‌اند.

وی با ابراز خرسندی از اینکه خوشبختانه با کاهش چشمگیر خرید انواع مواد محترقه از سوی مردم مواجه بوده‌ایم، تصریح کرد: این امر حکایت از هوشیاری، دقت و توجه خانواده‌ها و جوانان و نوجوانان دارد.

سخنگوی ناجا با تاکید بر اینکه به سبب همکاری مردم در ایجاد نظم و امنیت با پلیس، به طور حتم امسال با مشکلات کمتری در چهارشنبه پایان سال مواجهیم، گفت: طبیعی است با بر هم زنندگان و اخلالگران نظم و امنیت و کسانی که موجب سلب آرامش مردم شوند برخورد جدی و قانونی صورت می‌گیرد.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۷۲۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید زعفران ۷۰ درصد افت پیدا کرده است/صادرات با نام دیگران

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس برآوردها هر ماه ۱۰ تن زعفران به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود. علی حسینی گازار، عضو هیأت رییسه شورای ملی زعفران درباره صحت این موضوع به مهر گفت: قاچاق نمی‌تواند آمار داشته باشد چون اگر رسمی است چرا مانع آن نمی‌شوند. اعداد ذکر شده برآوردی اعلام می‌شود. به عنوان مثال صادرات رسمی به‌اضافه مصرف داخل با توجه به حجم کشت، عدد قاچاق برآورد می‌شود. اگر موانع صادراتی برداشته و صادرات شفاف انجام شود قاچاق هم برچیده می‌شود.

قاچاق قانونی

وی افزود: تعهد ارزی صادرکننده را ملزم می‌کند ارز را ۱۰ تا ۱۵ درصد کمتر از نرخ بازار آزاد به بانک مرکزی تحویل دهد که این خود گلایه‌هایی را به وجود آورده است. ضمن اینکه برای تحویل و دریافت پول هم به دلیل تحریم مشکلات بسیاری وجود دارد.

وی با اشاره به صادرات زعفران به افغانستان تصریح کرد: سالانه ۲۰ تا ۳۰ تن زعفران به شکل قانونی به افغانستان صادر می‌شود که باید پرسید آیا این کشور مصرف کننده این حجم زعفران است؟ علاوه بر اینکه کشاورزان این کشور به کمک پیاز زعفران ایرانی خود نیز تولید دارند.

حسینی گازار در توضیح بیشتر عنوان کرد: افغانستان با اجازه رسمی وزارت فلاحت خود زعفران ایرانی را به نام تولید افغانستان بسته بندی و دوباره به کشوری مانند هندوستان صادر می‌کند. این می‌شود که بخشی زیادی از این محصول گران بها رسمی و غیررسمی قاچاق می‌گردد.

وی گفت: مدیریت داخل به راحتی اعتبار ایران را تقدیم کشور دیگر می‌کند تا برای خود بازار سازی کند. به این ترتیب با محصول ایرانی برای خود ارزآوری دارد.

افت ۷۰ درصدی تولید زعفران

عضو هیأت رئیسه شورای ملی زعفران با بیان اینکه تاریخ زعفران ایران قدمت ۳ هزار ساله دارد، گفت: بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی و آمار مراکز دولتی، حدود ۱۲۳ هزار هکتار از سطح کشور زیر کشت زعفران است که باید بیش از ۱۰۰۰ تن زعفران برداشت شود در حالی که تولید فعلی یک چهارم این عدد بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن است.

حسینی گازار افزود: بر اساس یک فرمول هر سال بین ۵ تا ۱۰ درصد سطح زیر کشت این محصول اضافه می‌شود چون مزارع هر چند سال یک بار باید جایگزین شوند و به نسبت این جایگزینی باید ۲ تا ۳ برابر سطح زیر کشت افزوده شود. بنابراین اگر تا چند سال قبل ۱۲۳ هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران داشتیم قطعاً امروز این عدد به ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار هکتار رسیده است که باید ۱۰۰۰ تن محصول داشته باشد اما چرا فقط ۳۰۰ تن زعفران در کشور تولید می‌شود.

کشت سلیقه‌ای زعفران

این فعال در حوزه کشاورزی در ادامه سخنان خود یادآور شد: زعفران محصولی مناسب برای سرزمین‌های کم آب بوده زیرا در تابستان نیاز به آبیاری نداشته و در زمستان هم با بارش رشد می‌کند. همچنین کشت آن ویژه بوده و تا ۷ سال نیاز به کشت مجدد ندارد؛ تنها باید درست مدیریت شود.

وی گفت: در دهه ۵۰ تا ۶۰ عملکرد زعفران در هر هکتار بین ۶ تا ۷ کیلو گرم بود در حال حاضر با وجود افزایش سطح زیر کشت عملکرد به زیر ۳ کیلو گرم رسیده است. بر اساس آمار اعلامی مراکز دولتی از میزان کشت اینکه تولید ۲۲۰ تا ۲۳۰ تن زعفران در سال است یعنی عملکرد در هکتار حدود ۲ کیلو گرم بوده که با توجه به هزینه کرد در نیروی انسانی، انرژی، برق و… برای تولید ۱۰۰۰ تن برداشت، این عدد رضایت بخش نیست.

عضو هیأت رییسه شورای ملی زعفران با بیان اینکه درآمد کشاورز کاهش پیدا کرده که افزایش پیدا نکرده است، اعلام کرد: فعال این حوزه نیاز به آموزش دارد تا عملکرد در هکتار کشت خود را افزایش دهد وگرنه افزایش قیمت‌ها منجر به تورم می‌شود.

وی درباره وضعیت قیمت این محصول لوکس در بازار جهانی گفت: هر کیلو گرم زعفران حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون تومان بوده که تا ۵ ماه قبل این مبلغ، ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان بود. در واقع واسطه‌ها قیمت‌ها را در بازار مدیریت می‌کنند.

حسینی گازار با اشاره به فراگیری کشت زعفران در کشور اظهار کرد: افزایش قیمت، کشت زعفران را در کشور فراگیر کرده اما تولید سیستمی و اصولی نیست و هر کشاورز با به اشتراک گذاشتن تجربیات خود که همگی سلیقه‌ای است در بسیاری از استان‌ها تولید زعفران با عملکرد پایین در حال انجام است. این امر ناشی از عملکرد و سیاست گذاری نادرست نهادهای متولی است.

کد خبر 6091656 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • تولید زعفران ۷۰ درصد افت پیدا کرده است/صادرات با نام دیگران
  • افزایش ۱۵۰ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندر نوشهر
  • افزایش نرخ تورم و قیمت مواد غذایی در اسپانیا
  • چند خبر از کشفیات پلیس
  • افزایش ۱۷ درصدی درآمدگمرکات مازندران از تجارت خارجی
  • افزایش ۳۴ درصدی تخلیه و بارگیری کالا‌های غیرنفتی در بنادر استان بوشهر
  • افزایش ۱۷ درصدی درآمد گمرکات مازندران از تجارت خارجی
  • ۵۰ میلیارد ریال لوازم خانگی در شمال تهران توقیف شد
  • حمل کالا و بار در قم ۲۹ درصد افزایش یافت
  • افزایش ۲۴ درصدی ترانزیت کالا در بنادر غرب هرمزگان