Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از خوزستان، دکتر عبدالرسول فربود، استاد پیشکسوت در عرصه پزشکی و دفاع مقدس در مراسمی که شامگاه سه‌شنبه 15 اسفندماه در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برای تجلیل از وی برگزار شد، با اشاره به تعریف و تمجیدهای گفته شده در این برنامه اظهار کرد: هر چه گفته شد، من خود را در این قامت نمی‌بینم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از خدا متشکرم که به من شعوری داد که با استفاده از آن، به شکلی در زندگی‌ام حرکت کنم که مصداق این شعر باشد «خدایا چنان کن سرانجام کار / تو خشنود باشی و ما رستگار».

وی افزود: مزد و منتی نیست؛ وظیفه انسان است که اگر کاری را بر عهده دارد، آن را به خوبی انجام دهد. اگر کسی اعتقادی به خدای خود دارد، باید آن را چنان بیان کند که به جز خود او، کسی نداند.


این استاد پیشکسوت در عرصه پزشکی خاطرنشان کرد: خداوند هنر درد زدایی را به ما داده است. هنر اصلی ما دردرزدایی است و درد یکی از چیزهایی است که بشر از آن رنج می‌برد. درد انواع مختلفی دارد که برای بسیاری از آن‌ها نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. این یک عنایت است که خدا به ما داده است تا بتوانیم دردزدایی کنیم.

فربود گفت: برای بحران، یک مثلث نام برده می‌شود که متخصص بیهوشی، جراح عمومی و جراح مغز و اعصاب به عنوان سه ضلع این مثلث نام برده شده‌اند. در هنگام بحران حضور جراح عمومی در محل می‌تواند بیش از 95 درصد از مشکلات مرگ مریض جلوگیری کند؛ اما برای یک متخصص بیهوشی، یک شکل شماتیک ساخته شده که 12 دست دارد.

وی ادامه داد: جراح با یک آناتومی مشخص سر و کار دارد، اما یک متخصص بیهوشی باید چشم، قلب و کلیه را اداره کند. این رشته در تمام دنیا، یک رشته کلیدی است و رفتاری که در ایران با آن شده است، جای تاسف دارد.

طور ممکن است به خانه، زندگی، عقیده، شرف و حیثیت انسان تجاوز شود و او بی‌تفاوت بماند؟!

این فعال عرصه علوم پزشکی در خصوص مساله جنگ گفت: مساله‌ای که در جنگ مطرح است، جنگ و دفاع است. کسی که حمله می‌کند، متخاصم است و در هر مقامی که باشد، سزایش طناب داری است که بر گردن صدام افتاد؛ اما کسی که مورد هجوم قرار می‌گیرد، مجبور است دفاع کند. چطور ممکن است به خانه، زندگی، عقیده، شرف و حیثیت انسان تجاوز شود و او بی‌تفاوت بماند؟!

من این کارها را در دوران جنگ به تنهایی انجام ندادم، بلکه همه ما با هم ایستادیم

فربود گفت: پیش از جنگ، تعدادی همکار بنگلادشی و هندی داشتیم؛ اما این افراد دو روز قبل از جنگ، اهواز را ترک کردند، چرا که از سوی کنسولگری کشورشان به آن‌ها گفته شده بود، باید بروند. علاوه بر عراق، 42 کشور علیه ما تدارک سلاح دیده بودند. من این کارها را در دوران جنگ به تنهایی انجام ندادم، بلکه همه ما با هم ایستادیم و در این راه هیچ کس، هیچ چیز نمی‌خواست. به جای تعهد کاری که به دولت داشتم، در طول هشت سال جنگ، 24 سال کار موظف انجام دادم اما نه حقوق اضافه ای دریافت کردم و نه تمنایی داشتم.

گر قرار است عزتی برای کشور بماند، باید این یگانگی را حفظ کنیم

وی ادامه داد: هر چه بود، همه با هم انجام دادیم. کسی نمی‌تواند این مسائل را از یکدیگر جدا کند. این یگانگی و اتحاد باید باقی بماند. اگر قرار است عزتی برای کشور بماند، باید این یگانگی را حفظ کنیم. 

نوذر درستان معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز در این مراسم اظهار کرد: دکتر فربود شخصیت برجسته‌ای داشت و همیشه مورد احترام همه بود. دکتر فربود هسته اولیه گروه بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز را بنیان گذاشت. او درختی را کاشت که امروز هزاران شاخه زده است و دانشجویان، دستیاران و متخصصان زیادی را در این حوزه تحویل جامعه داده است.

وی افزود: این دانشگاه داشت به سمت تعطیلی می‌رفت و حتی مدتی نیز تعطیل شد اما دکتر مرعشی، دکتر دوایی، دکتر فربود و ... در بیمارستان‌ها ماندند و تلاش کردند که این دانشگاه را حفظ کنند.

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: در زمان جنگ، افراد زیادی بودند که شهر را ترک کردند. ما افراد بزرگی را از دست دادیم. جامعه علمی جندی شاپور در هر یک از رشته‌ها، شش استاد متخصص داشت. صدمات جنگ موجب شد بسیاری از گروه‌ها و اعضای دانشگاه به سمت شهرهای دیگر و حتی خارج از کشور بروند اما افراد دیگر به علت علاقه و عرقی که به استان داشتند، اینجا ماندند.

درستان ادامه داد: افرادی که ماندند، تلاش کردند نهالی را آبیاری و محافظت کنند که امروز بیش از 400 دستیار و متخصص تربیت کرده است. از طرف خودم و اعضای هیات رئیسه از زحمات دکتر فربود تشکر می‌کنم.

در این مراسم همچنین دکتر مهتدی، مدیرگروه بیهوشی و مراقبت‌های ویژه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، گفت: دکتر فربود 40 سال پیش نهالی در حوزه آموزش کاشتند و آن گروه بیهوشی بود. این نهال امروز یک درخت تنومند است. دکتر فربود کار خود را با چهار دستیار شروع کرد. اما حالا بیش از 50 دستیار در دانشگاه وجود دارد. دکتر فربود در ابتدای کار چهار متخصص تحویل جامعه دادند، اما گروه بیهوشی در حال حاضر بیش از 400 متخصص بیهوشی تحویل جامعه داده است.

وی افزود: دکتر فربود، بیهوشی عمومی را آموزش می‌دادند. حالا بیهوشی در چند گرایش در دانشگاه آموزش داده می‌شود، اما دکتر فربود چطور چنین نتایجی را به دست آوردند؟ آیا در آن زمان پاورپوینت و شیوه‌های نوین آموزشی وجود داشتند؟ خیر، بلکه به گفته شاگردان ایشان شیوه تدریس دکتر فربود شیوه پدرانه بود.

به گزارش ایکنا، در پایان مراسم از کتاب سرگذشت دکتر فربود رونمایی شد و از دکتر فربود و هشت نفر از فعالان عرصه علوم پزشکی تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۷۶۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسمومیت ۱۰ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کردستان

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۱۰ نفر در استان کردستان به علت خوردن قارچ سمی فصلی دچار مسمومیت شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، فرزام بیدارپور اظهار کرد: ۱۰ نفر (از ابتدای سال جاری تاکنون) در شهرستان‌های بیجار، سقز و مریوان به علت خوردن قارچ سمی فصلی مسموم شده‌اند.

وی با بیان اینکه به علت بارندگی در فصل بهار قارچ‌های خودروی زیادی در طبیعت رشد می‌کنند که بسیاری از آن‌ها سمی هستند، افزود: برای پیشگیری از هرگونه مسمومیت‌های ناشی از قارچ‌های سمی درخواست می‌شود افراد از مصرف قارچ‌های خودرو و یا جمع‌آوری شده توسط افراد عادی که به صورت فله‌ای عرضه می‌شود، خودداری کنند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه قارچ‌های سمی بسیار شبیه قارچ‌های خوراکی هستند و به‌ظاهر تفاوتی با آن‌ها ندارند و معمولاً غیرقابل شناسایی هستند، خاطرنشان کرد: تنها راه‌حل برای تشخیص سمی نبودن قارچ‌ها تشخیص آزمایشگاهی است.

بیدارپور تصریح کرد: سم قارچ خوراکی فاقد پادزهر است و تنها می‌توان با مصرف نکردن از ورود آن به بدن جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: در صورت بروز علائم و نشانه‌های گوارشی از جمله تهوع، استفراغ و اسهال به‌صورت تأخیری و بین پنج تا ۱۲ ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو، هرچه سریع‌تر بیمار باید به مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها منتقل شود.

کد خبر 748429

دیگر خبرها

  • علت فوت پزشک متخصص در جهرم چه بود؟
  • علت مرگ «فرزانه اکبری» در جهرم چه بود؟
  • طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • دکتر طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • علت فوت پزشک متخصص در استان فارس چه بود؟
  • حمایت دانشگاه علوم پزشکی آبادان از دانشجویان آمریکا و مردم غزه
  • سرپرست دانشگاه علوم پزشکی هوشمند منصوب شد
  • مسمومیت ۱۰ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کردستان
  • بیش از ۶ هزار خدمت واکسیناسیون در مجتمع رسول دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • آیین افتتاح طرح‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برگزار می‌شود