Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-29@22:40:13 GMT

میزان کاهش آفات گندم درکیفیت آن تأثیرگذاراست

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۷۸۰۷۸

میزان کاهش آفات گندم درکیفیت آن تأثیرگذاراست

زاهدان- مدیرعامل شرکت غله و خدمات منطقه ۱۱ گفت: مبارزه به موقع باآفات گندم ارتقاء کیفیت گندم، آرد ونان را درپی خواهد داشت.

غلامعلی گنجعلی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار داشت : مبارزه به موقع باآفات گندم ارتقاء کیفیت گندم، آرد ونان را درپی خواهد داشت.

وی افزود: کاهش سطح مبارزه شیمیایی مزارع گندم استان درسال جاری نشان می دهدکه مشکلات کشاورزان در مبارزه با آفات و بیماریهای این محصول مهم استان بسیار کمتراز سالهای گذشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطرنشان کرد : بیماری فوزاریوم سنبله گندم به دلیل تولید توکسین( سم قارچ عامل) در دانه های گندم ،خوشه گندم را آلوده وبزرها راچروکیده می کند ودرنهایت کیفیت گندم ازبین می رود، و آرد استحصالی ونان تولیدی دچارمشکل می شود که بروز مشکلات گوارشی انسان ودام وسرطان به آن نسبت می دهد.

وی تصریح کرد : هرنهاد وسازمانی که بخشی از اقدامات کاشت داشت وبرداشت فرآیندگندم رامتولی است،چنانچه به موقع وظایف مربوطه راانجام دهنددر ارتقاء کیفیت محصول که به عنوان مواد اولیه نان می باشد مفید،ریزش وضایعات این مائده الهی به حداقل خواهد رساند.

گنجعلی بیان کرد : خسارت سن معمولی گندم درکشوربه دوصورت کمی وکیفی است ودر خسارت کمی تعداد بوته در واحدسطح کاهش می یابد اما در خسارت آرد حاصله از گندمهای سن زده به علت تخریب گلوتن( پروتین گندم) فاقدخواص نانوایی می شود.

وی درباره اقدامات انجام شده برای کنترل شیوع این آفت گفت و افزود:  آموزش وترویج علوم مربوطه به کشاورزان منع سم پاشی بی رویه اراضی که خسارت آفت درآنها متحمل نیست، توسعه کشت زودهنگام وبرداشت به موقع ودرنهایت کنترل آفت بایکی از سموم مؤثر وسالم ازجمله این اقدامات می باشد .

وی افزود: اگرآموزش وارتقاء مهارت کارگران، واحدهای نانوایی وآردسازی، بهبود واصلاح فرآیند تولید محصول گندم،بهسازی وبازسازی تجهیزات ودستگاههای کارخانجات آردسازی واحدهای نانوایی همچنین اختلاط مناسب گندمها درمراکز ذخیره سازی، سیلوها وانبارها مکانیزه، اصلاح سیستمهای حمل ونقل وغنی سازی واستراحت آرد وتمامیت درصدهای سبوس گیری انواع آردهای تولیدی به ویژه آرد خبازی ،افزایش بهبود دهنده هادرفرآیند تبدیل آرد وتهیه نان،چگونگی به عمل آوری خمیرواستراحت نان وسایرموارد مرتبط به تولید آرد وتهیه نان ازجمیع جهات که به شکلهای علمی بررسی وکارشناسی شده موردتوجه ومد نظرقرارگرفته شود درکیفیت آرد ونان تولیدی هیچگونه مشکلی وجود نخواهد داشت.

منبع: قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۷۸۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار سازمان حفظ نباتات کشور به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سعید معین، مدیر مبارزه با آفات عمومی گفت: به سبب جلوگیری از کاهش عملکرد تولید گندم، کشاورزان هرچه سریعتر مبارزه علیه سن گندم را انجام دهند.

  معین با بیان اینکه در کشور ۶ میلیون هکتار سطح زیر کشت گندم آبی و دیم است، گفت: مبارزه با سن غلات در سطح کشور از بهمن ماه سال گذشته آغاز و ادامه دارد. وی گفت: با توجه به اثر آفت سن گندم در عملکرد تولید، تاکنون سطح مبارزه به یک میلیون و ۲۰۰ هزارهکتار رسیده است.

مدیر مبارزه با آفات عمومی سازمان حفظ نباتات کشور اظهار داشت: از آنجایی که در مواقع بارندگی امکان سمپاشی و محلول پاشی وجود ندارد و همواره منجر به تاخیر می‌شود، بنابراین تا قبل از تبدیل آفت سن به پوره باید مبارزه به موقع صورت بگیرد.

گفتنی است، درسال زراعی گذشته استان‌های کردستان، کرمانشاه و اصفهان بهترین نتیجه را در عدم سن زدگی داشته اند.

در استان کردستان تاکنون ۲۳۰ هزار هکتار گندم علیه سن سمپاشی شده است و قرار است ۱۵۰ هزار هکتار دیگر صورت گیرد.

دیگر خبرها

  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • سمپاشی بیش از ۲۳۰ هزار هکتار مزارع کردستان علیه سن غلات
  • هشدار به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم
  • شیوع آفت سن گندم با گرم شدن هوا افزایش می‌یابد
  • هشدار سازمان حفظ نباتات کشور به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم
  • مبارزه بیولوژیک با آفات، در مزارع دیم ایلام آغاز شد
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر
  • خرید بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستان