توصیه های ائمه (ع) برای در امان ماندن از چشم زخم
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۸۰۸۶۲
به گزارش جام نیوز، یکی از اقسام سحر و جادو، تصرفات چشم است که اگر به گونه آسیب زا و زیان بار باشد از آن به چشم زخم یاد میشود. چشم زخم به معنای آسیبی است که چشم بد به کسی بزند. چشم زدن و چشم زخم واقعیت دارد. اما نمی توان بطور یقین هر اتفاقی که در زندگی انسان رخ می دهد به چشم زخم نسبت داد.
حکمت و مقدرات را نیز نباید نادیده گرفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
از طرف دیگر افرادی که دارای صفات رذیله کبر، حرص و یا حسد هستند، در نگاه خود انرژی منفی دارند می توانند به وسیله چشم، به چیزی یا انسانی دیگر، آسیب برساند. از این رو چشم زخم یکی از انواع شر می باشد. انسانهایی که دارای چشم زخم هستند نمیتوان جلوی آنها را گرفت، مگر آن که اراده الهی به این تعلق داشته که چشم زخم مردم در ایشان اثر نگذارد. بنابراین میتوان گفت که چشم زخم امری حقیقی و پذیرفته شده است.
عوامل ایجاد کننده چشم زخم :
الف– حسادت در انسان ایجاد انرژی منفی می کنند که مخرب ذهن و روان است و آسیب (شر) می رساند.
ب – محبت بیش از حد نسبت به چیزی یا کسی، باعث چشم زخم و آسیب می شود. چنانچه علاقه به نعمت های خداوند از علاقه به خالق آنها بیشتر باشد، شر رخ می دهد. زیرا انسان محدود به خود می شود و آن نعمت را متعلق به خود می داند و شر وجودش را می گیرد. خداوند در قرآن می فرماید: اگر پدران، فرزندان و ثروت خود را بیش از خدا دوست بدارید، آنگاه منتظر عذاب الهی باشید.
ج - حیرت و تعجب انسان تنگ نظر وقتی به چیزی یا کسی نگاه کند، از چشم او انرژی منفی خارج می شود و آسیب می رساند.
قرآن اشاره مستقیمی به چشم زخم وجود نداشته اما برخی آیات از جمله آیه «وَ إِنْ یَکادُ الَّذینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکْرَ وَ یَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ »(قلم/51) را بعضی از مفسران به این قضیه مربوط میدانند و در احادیث این موضوع به صراحت بیان گردیده و از جمله پیامبر اسلام میفرماید: چشم زخم حقیقت دارد و اگر چیزی بر قدر (تقدیر) پیشی می گرفت چشم بود. چشم زخم واقعیت دارد و مرد را در قبر و شتر را در دیگ قرار میدهد.
همچنین در تفسیر سوره حجر آیات 14-15 بیان شده است کافران مکه نیز در برابر معجزات پیامبر(ص) مدعی بوده که چشمانش در برابر مشاهده گشایش درهای آسمان مسحور گردیدند و در حقیقت پیامبر در چشمان ایشان تصرف نموده تا نتوانند حقیقت و واقعیت را از خیال جدا کنند. چنانچه کافران در تلاش بودند چشم زخمی به پیامبر(ص) برسانند که آنان از هر راهی تلاش نموده و تا آن حضرت را بکشند و یا دعوتش را به تعطیلی بکشانند از ساحران و جادوگران بهره گرفتند تا این کار را انجام بدهند.
در آیه67 سوره یوسف به امکان و حقانیت چشم زخم اشاره نموده و در این آیه حضرت یعقوب(ع) به فرزندان خویش فرمان داده که در هنگام ورود به مصر از یک دروازه شهر وارد آن نشوند و از آن جایی که فرزندان دهگانه ایشان افرادی زیبا و تنومند و جوان بودند از ایشان میخواهد برای در امان ماندن از چشم زخم مردم مصر از دروازههای متعدد وارد بشوند تا به چشم نیایند.
در حقیقت حضرت یعقوب(ع) از چشم زخم مصریان نسبت به فرزندانش دل نگران بوده که هر چند که آن حضرت بر این نکته تأکید ورزیده که قدرت انسانهای دارای چشم زخم به گونهای بوده که او نمیتواند جلوی آنها را گرفته، مگر آن که اراده الهی به این تعلق داشته که چشم زخم مردم در ایشان اثر نگذاشته باشد.
در روایات سادهترین دستور برای رفع چشم زخم خواندن سوره ناس و فلق می باشد و پیامبر اسلام(ص) این سورهها را برای امام حسن و امام حسین علیهماالسلام به عنوان تعویذ قرائت می فرمود.
از پیامبراکرم (ص) نقل شده است که فرمودند: هرگاه یکی از شما انسانی یا حیوانی را ببیند که از آن خوشش آید بگوید: آَمَنتُ بِاللهِ وَ صَلَّی الله ُعَلَی مُحَمَّدٍ وَ اَلِه تا چشم او به آن زیان نرساند.
از امام صادق(ع) روایت شده است: اگر کسی از شما چیزی از برادرش او را متعجب ساخت سه بار بگویید: ماشاءالله لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم. در برخی روایات گفته میشود که تکبیر بگویید تا تأثیر چشم زخم از بین برود و در امان باشید. همچنین برای دفع چشم زخم سوره یس را نوشته و همراه داشته باشید.
امام رضا علیه السلام در پاسخ سوال راوی که پرسید آیا چشم زخم واقعیت دارد؟ حضرت فرمود: آری، هرگاه تو را چشم زنند، کف دستت را مقابل صورتت قرار ده و سوره حمد و قل هو الله احد و معوذتین را قرائت کن و هر دو کف را به صورتت بکش. خداوند تو را از گزند آن حفظ میکند.
در مفاتیح الجنان آمده است: برای در امان ماندن از چشم زخم این دعا خوانده شود: «اَللّهُمَّ رَبَّ مَطَرٍ حابِسٍ وَ حَجَرٍ یابِسٍ وَ لَیْلٍ دامِسٍ وَ رَطْبٍ وَ یابِسٍ رُدَّ عَیْنَ الْعایِنِ عَلَیْهِ فی کَبِدِهِ وَ نَحْرِهِ وَ مالِهِ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَری مِنْ فُطُورٍ ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ کَرَّتَیْنِ یَنْقَلِبْ اِلَیْکَ الْبَصَرُ خاسِئاً وَ هُوَ حَسیرٌ.
عرفان
منبع: جام نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۸۰۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جشنواره «نقالان سوره» بر روی مهمترین مخاطب هنر دست گذاشته است
به گزارش خبرنگار مهر، سعید لشکری پیش از ظهر یکشنبه در آئین اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی خراسان شمالی که در سالن آمفیتئاتر مجتمع ایثار بجنورد برگزار شد، با اشاره به اینکه هنر، متعلق به انسانیت است و باید در این مسیر حرکت کند، گفت: هنر در استانی همانند خراسان شمالی «زنده» است و در بسیاری از موارد در قله قرار دارد.
وی در ادامه به هنر انقلابی اشاره کرد و افزود: حوزه هنری خودش را متعهد به هنرِ متعهد به حقیقت میداند.
معاون راهبری استانهای حوزه هنری انقلاب اسلامی بیان کرد: اساساً هنر از دل تعهد منبعث میشود و حامل پیام متعهد به حقیقت است.
لشکری گفت: در ابتدای فعالیت هنری، هر روز این مسئولیت در قبال مردم جدیتر و پررنگتر میشود و زمانی که به قله هنر میرسیم، این تعهد در قبال همه انسانیت، گسترده میشود.
وی به برگزاری جشنواره ملی نقالان سوره نیز اشاره کرد و گفت: اتفاق ویژهای که در خراسان شمالی رقم خورد و نگاهها را به این سمت آورد این است که مقدمات برگزاری جشنواره ملی نقالان توسط استان فراهم شد و در این خصوص بر روی مهمترین مخاطب هنر یعنی نوجوانان و دانش آموزان دست گذاشت.
معاون راهبری استانهای حوزه هنری انقلاب اسلامی تصریح کرد: امروز اگر راه را به لحاظ هویتی و فرهنگی برای نسل آینده فراهم نکنیم، معلوم نیست چه اتفاقی در آینده رخ دهد.
لشکری تاکید کرد: برای یک نقالی خوب وجود قهرمان نخستین نکته است و خراسان شمالی ظرفیتهای بسیار زیادی در قهرمانهای هنری، مفاخر علمی، ادبی، شهدا و… دارد و این بدان معنا است که همه زنجیرههای لازم در این خصوص وجود دارد و شرایط فعالیت نقالی فراهم است.
کد خبر 6084849