Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه جامعه خبرگزاری فارس: با توجه به نزدیک شدن به ولادت حضرت زهرا (س) و از سویی افزایش معضلات خانوادگی و اجتماعی در خانواده، نیاز به الگوپذیری از سبک زندگی فاطمی و اسلامی بیشتر از پیش حس می‌شود. به همین منظور با مهدی میرطالبی روانشناس مذهبی در این‌باره به گفت‌وگو پرداختیم.

در این گفت‌و‌گو در خصوص علل کاهش توجه به الگوهای اسلامی، کاهش تبلیغات اسلامی، نقش مسئولین در ترویج سبک زندگی غربی و اشراف‌گرایانه بحث شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن این گفت‌وگو به شرح ذیل است.

فارس: علت کاهش توجه جامعه امروز به الگو‌های اسلامی و سبک زندگی فاطمی چیست؟

میرطالبی: امروزه یکی از مهمترین مشکلات جامعه عدم توجه به سیره‌ی حضرت زهرا (س) است. متأسفانه هر روز نیز توجه به سبک زندگی فاطمی کمتر می‌شود. زنان در جامعه امروز توجه زیادی به سبک زندگی فاطمی ندارند و الگوهای دیگر را  جایگزین سبک زندگی فاطمی کرده‌اند.

آموزش‌های ماهواره‌ای، جنگ نرم، فضای مجازی و اینترنت از جمله مواردی است که موجب کاهش توجه خانواده‌ها به الگوهای اسلامی شده است.

فارس: امروزه بیش‌تر خانواده‌ها از سبک زندگی غربی تقلید می‌کنند، علت این موضوع چیست؟

میرطالبی: متأسفانه خودمان شرایط را به‌گونه‌ای ایجاد کرده‌ایم که تمایل به استفاده از الگوهای  غربی در داخل کشور بیشتر شده است. زمانی که مسئولین زندگی اشرافی را در جامعه ترویج می‌دهند و یا صدا و سیما فیلم‌ها را عمدتاً با موضوع اشراف‌گری می‌سازد، موجب توجه جوانان به این نوع سبک زندگی و افزایش توقع افراد می‌شود.

پیروی از سبک زندگی غربی افزایش توقع و ایجاد خواسته‌های نامعقول را در پی دارد که پیامدهای آن نیز ایجاد مسائلی همچون تقاضاهای غیرمنطقی زنان، مردان و خانواده‌ها شده است. به دنبال آن با افزایش توقعات و ناتوانی افراد در برآورده کردن این خواسته‌ها اختلافات خانوادگی را در پی خواهد داشت.

فارس: نقش مسئولین در افزایش توجه به الگو‌های غربی چیست؟

میر‌طالبی: برای الگوی‌گیری از سیره اهل بیت (ع)  باید از مسئولین شروع کنیم. وقتی اشرافی‌گری و رقابت به امری عادی در میان مسئولین تبدیل شده نمی‌توان از مردم انتظار داشت که از سبک زندگی اسلامی پیروی کنند.

برای این منظور ابتدا باید از مسئولین شروع کرده و یک بسترسازی فرهنگی برای دگرگونی جامعه ایجاد کنیم در غیر اینصورت یک سقوط فرهنگی را شاهد خواهیم بود.

وقتی مسئله اعاده اموال نا‌مشروع مسئولین مطرح می‌شود، یعنی در حال حاضر مسئولین از راه‌های نامشروع نیز دنبال کسب درآمد بوده و کمتر به مسائل دینی توجه می‌کنند. اما باید در این زمینه ترمز کرده و جامعه را به روحیه اسلامی آن بازگردانیم زیرا که با این شرایط کشورمان به سمت قهقرا خواهد رفت.

کاهش تبلیغات اسلامی، اینترنت، فضای مجازی و سبک زندگی تجمل‌گرایی مسئولین موجب ایجاد یک دوقطبی در جامعه شده است. همین عوامل موجب دوری مردم از سبک زندگی اسلامی و روی آوردن به تجمل‌گرایی شده است.

برای تغییر جامعه و سوق آن به سوی زندگی اسلامی باید از اصلاح مسئولین شروع کنیم در مرحله بعد باید در تلویزیون و رسانه‌ها تبلیغات اسلامی را ترویج دهیم و در آخر باید در مدارس و در آموزش و پرورش به آموزش الگوهای اسلامی پرداخته شود.

با افزایش تمایل مردم به زندگی تجمل‌گرایانه قطعاً فشار زندگی بر افراد به ویژه مردان بیشتر شده و این امر می‌تواند موجب روی آوردن آنان به راه‌های نامشروع برای به دست آوردن پول بیشتر شود.

متأسفانه در شرایط کنونی یک شرایط دوقطبی ایجاد شده چرا که ما در زمینه اسلامی و ترویج روحیه اسلامی عقب کشیده‌ایم از سوی دیگر تبلیغات غربی در میان مردم موجب شیوع زندگی غربگرایانه شده است به طوریکه 10 درصد مردم در شرایط خوب و 90 درصد در شرایط معمولی هستند و مقصر این داستان مسئولین هستند.

فارس: کدام یک از دیگر مصادیق سبک زندگی فاطمی، نیاز جامعه امروز است؟

به عنوان مثال مسئله مهریه‌های سنگین یکی از مواردی است که به شدت از سبک زندگی اسلامی فاصله گرفته است. مهریه‌هایی که بدون الگوگیری از سیره فاطمی انجام می‌شود متأسفانه نتیجه عدم الگوگیری از زندگی فاطمی است. امروزه این امر موجب معضلات اجتماعی،‌خانوادگی و زندان رفتن مردان شده است.

اسلام برای ما پیامبر را به عنوان الگو قرار داده و در قرآن نیز به آن اشاره شده است. هر‌چند که نمی‌توان گفت که امروز زنان کاملا شبیه به حضرت زهرا (س) زندگی کنند اما می‌توان با ایجاد شرایط از مصادیق سیره زندگی ایشان درس گرفت.

فارس: آیا الگو‌پذیری از زندگی حضرت زهرا (س) تنها به زندگی فردی ایشان مربوط می‌شود و حضور اجتماعی ایشان به چه شکل بوده است؟

حضرت زهرا (س) با وجود رعایت حیا و حجاب خود اما در زمان لزوم در جامعه حضور داشتند و از همسر خود حمایت می‌کردند این بدین معنی است که این الگوی اسلامی تنها به خانه محدود نمی‌شود.

حضرت زهرا (س) الگویی است که اسلام در اختیار ما قرار داده است تأکید اسلام به وجود فضای گرم، مهربانی و ایثار در خانواده است.

بر اساس الگوهای اسلامی زن و مرد باید ایثارگر بوده و در خانواده‌ یکدیگر را بر خود مقدم بشمارند. زوجین باید در سختی‌ها مبارزه کرده و با ناملایمات مبارزه کنند. همانطور که حضرت زهرا (س) در زمان ناملایمات در کنار همسر خود بود و از ایشان حمایت می‌کرد.

یکی از ویژگی‌های رفتاری این حضرت خوش‌رویی و خوش اخلاقی در رفتار با همسر خود بود. به علاوه بردباری و صبر ایشان موجب استحکام روابط خانوادگی ایشان شده بود. حضرت زهرا(س) در تمام مواقع و در زمان مشکلات اجتماعی از همسر خود حمایت می‌کرد.

این چیزی است که در جامعه امروز کمتر در میان خانواده‌ها دیده می‌شود. این عوامل خود نشان می‌دهد که الگوهای اسلامی تنها محدود به خانواده نبوده‌اند و به موقع در جامعه نیز حضور پیدا می‌کردند.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۸۶۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در زندگی قرآنی، گمراهی راه ندارد

ایسنا/آذربایجان شرقی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه گام نهادن در راه قرآن، باقیات الصالحات است، گفت: هر انسانی که زندگی خود را با قرآن تطبیق دهد، گمراه نخواهد شد.

مالک رحمتی، چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت ماه، در آیین تجلیل از مربیان یک موسسه فرهنگی قرآن و عترت ضمن گرامیداشت مقام معلم گفت: گفتمان و اندیشه‌های انقلاب اسلامی را که توسط شما فعالان فرهنگی در جامعه تبلیغ می‌شود، مدیون و مرهون استاد شهید مرتضی مطهری هستیم.

وی افزود: نقش استاد مطهری در روزآمد کردن اندیشه‌های اسلامی بویژه تبیین نظری نظام جمهوری اسلامی در میان اقشار مختلف مردم بی‌بدیل است. شهید مطهری با قلم، فکر و در نهایت با شهادت خود ارزش‌های انقلاب اسلامی را در جامعه ساری و جاری کرد.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه قرآن معجزه الهی است و هیچ تحریف و شکی در آن راه ندارد، خاطرنشان کرد: فردی که زندگی خود را در ساحت‌های مختلف، با قرآن تطبیق دهد و در زمینه‌های حفظ، قرائت و تفسیر قرآن کریم گام بردارد، گمراه نخواهد شد. 

وی ادامه داد: خوشا به سعادت شما عزیزان که مربی قرآن و ادامه دهنده رسالت پیامبر اکرم اسلام(ص) در تبیین و گسترش مبانی و مفاهیم این معجزه الهی هستید.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، وی با ابراز خرسندی از حضور خود در موسسه فرهنگی قرآن و عترت حورای بهشتی، گفت: گام نهادن در راه قرآن باقیات الصالحات است و بدون شک با اخلاص مربیان این موسسه، انسان‌های بزرگی تربیت و به جامعه تحویل داده خواهد شد. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هویت ۹۹ درصد رأی دهندگان به صورت الکترونیکی احراز شد
  • در زندگی قرآنی، گمراهی راه ندارد
  • شهادت‌طلبی از شاخصه‌های نیروهای نظامی ایران است
  • گفتمان انقلاب و ولایت در سراسر جهان تاثیرات گسترده داشته است
  • سبک زندگی ایرانی اسلامی باید ترویج شود/لزوم معرفی دختران موفق کرد
  • آرزوی ساده یک معلم+ فیلم
  • بانک ذخایر دریایی افتتاح شد
  • نمونه‌های دریایی ایران در مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ذخیره می‌شود
  • گذشت و بخشش باید در جامعه تبدیل به فرهنگ شود
  • روز مادر سال ۱۴۰۳ چه روزی است؟