Web Analytics Made Easy - Statcounter

استان ایلام که زیبایی‌هایش باعث شده «عروس زاگرس» نام بگیرد، با داشتن آثار تاریخی و طبیعی متعدد یکی از مقصدهای اصلی گردشگران و مسافران نوروزی در کشور است.

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: بدون شک استان ایلام با داشتن جاذبه‌های مهم ازجمله آثار تاریخی، طبیعی، اماکن مذهبی، تنوع فرهنگ‌های بومی و محلی و... یکی از مهم‌ترین مقصدهای سفر گردشگران و مسافران نوروزی است؛ این استان سرسبز به عروس زاگرس در کشور شهرت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایلام با ۲۰ هزار کیلومترمربع مساحت اگرچه جزو کوچک‌ترین استان‌های کشور محسوب می‌شود اما دارای تنوع جالب‌توجهی است، تا حدی که می‌توان به‌راحتی چهارفصل را در آن حس کرد. فاصله کوهستان‌های برف‌پوش تا دشت‌های گرم و بلوط‌های کهن‌سال تا نخل‌های سر برافراشته تنها چند کیلومتر است.

طبیعت شاخص گردشگری ایلام

علاوه بر این تفرجگاه‌های جنگلی نیز با توجه به انبوه درختان بلوط در ایلام جذابیت خاصی به این سرزمین بخشیده است که می‌توان به مهم‌ترین آن‌ها شامل پارک جنگلی چغاسبز، گردشگاه خوران ایوان، ششدار، تنگ دالاهو و کلم و بدره اشاره کرد. 

موقعیت کوهستانی، تنوع آب‌وهوا، بالا بودن مقدار نزولات جوی و دیگر خصوصیات طبیعی باعث شده که استان ایلام از جنگل طبیعی پوشیده باشد، هرچند به‌مرورزمان از تراکم و وسعت اراضی جنگلی استان کاسته شده اما در حال حاضر باقیمانده جنگل‌های استان هم نسبت به برخی از استان‌های کشور قابل‌توجه است و چشم‌اندازهای زیبایی از طبیعت استان را به نمایش می‌گذارد.

وجود غارهای مختلفی چون غار خفاش، زینگان، ملک و کبوتر دان از دیگر جاذبه‌های این استان است که در گرمای تابستان فضای دل‌نشین و خنکی را برای گردشگران فراهم می‌کند.

غار زینه گان، شاخص‌ترین اثر طبیعی استان ایلام

غار طبیعی زینه گان اثر طبیعی شگفتی است که در دل دشت منطقه گرمسیری بخش صالح‌آباد از توابع شهرستان گرمسیری مهران وجود دارد که همه‌ساله میهمانان زیادی را به آنجا می‌کشاند.

غار زینه گان که شگفت‌انگیزترین غار طبیعی استان ایلام محسوب می‌شود بیش از یک کیلومتر درازا دارد، دارای آب فراوان، دهلیزهای آبگیر، قندیل‌های متعدد و آبچک های طبیعی و بسیار جالب است و هوای داخل غار بسیار سرد و مطبوع است.

درحالی‌که منطقه صالح‌آباد در تابستان بیش از ۴۰ درجه گرما دارد، اختلاف هوای بیرون غار با درون آن تقریباً ۵۰ درجه است و به همین دلیل آن را «غار بهشت» نیز می‌نامند.

سرخس‌ها، جلبک‌ها، گل‌ها و گیاهان خودروی داخل غار، رنگ سنگ‌ها، ‌پیچ‌وخم داخل غار، لب‌های به هم دوخته قسمت‌هایی از سقف غار همه و همه حکایت از شگفتی‌های طبیعت است. این غار در پنج کیلومتری جنوب خاوری شهر صالح‌آباد و در فاصله ۵۲ کیلومتری شهر ایلام قرار دارد.

یکی از مهم‌ترین مشکلات این غار نحوه دسترسی به این غار است که باید برای گردشگران آسان شود.

شهر تاریخی سیمره؛ بزرگ‌ترین شهر تاریخی غرب کشور

شهر تاریخی سیمره در حاشیه شهرستان دره شهر بزرگ‌ترین شهر تاریخی غرب کشور محسوب می‌شود و نمادی بارز از تمدن ایلام است، این بنای باستانی که بزرگ‌ترین محوطه تاریخی استان ایلام است بیش از ۱۲۰ هکتار مساحت دارد و جزو اولین آثار ملی استان و کشور محسوب می‌شود.

شهر تاریخی سیمره سال ۱۳۱۰ به شماره شش در فهرست آثار ملی کشور ثبت‌شده و در سال ۳۳۴ هجری قمری بر اثر یک زلزله تخریب‌شده است ولی به‌مرورزمان و کاوش‌های باستان‌شناسی بسیاری از زوایای پنهان این اثر ارزشمند بیرون کشیده شده است.

شهر تاریخی سیمره یکی از بی‌نظیرترین و منحصربه‌فردترین مجموعه آثار تاریخی موجود در کشور است که تنها بافت شهر تاریخی موجود در شهرستان نیشابور تا حدودی به بافت شهر باستانی شهرستان دره شهر نزدیک است.

تنگه رازیانه؛ خارق‌العاده‌ترین اثر طبیعی ایلام

تنگه رازیانه اثر طبیعی شهرستان بدره است که در دامنه ارتفاعات کبیرکوه قرارگرفته و دقیقاً از کنار جاده ایلام - دره شهر امتدادیافته و محلی برای تفرج گردشگران نیز هست اما این اثر طی سال‌های گذشته در فهرست آثار طبیعی ملی کشور نیز ثبت‌شده است.

این اثر طبیعی چه به لحاظ طبیعی و گردشگری و چه به لحاظ علم زمین‌شناسی در کشور بی‌نظیر است و این شکاف ۱۰ تا ۳۰ متر عمق دارد و طول آن نیز با مارپیچ‌هایش هزار و ۲۰۰ متر است که در نوع خود زیباست.

تنگه رازیانه که ظاهراً به دلیل رویش رازیانه‌های وحشی در نزدیکی آن به این نام معروف شده، در ۵۰کیلومتری جاده ایلام- بدره قرار دارد، جایی در نزدیکی روستای کوهستانی چنارباشی که تا شهر ایلام حدود ۴۵ کیلومتر فاصله دارد.

طبیعت منطقه تنگه رازیانه آن‌قدر غنی و دیدنی است که سال گذشته ۷۵ هکتار از اراضی این تنگه به‌عنوان اثری طبیعی- ملی معرفی و به فهرست میراث طبیعی کشور اضافه شد. بعدازآن بود که تنگه رازیانه، موردتوجه زمین شناسان و پژوهشگران هیدرولوژی و محیط‌زیست قرار گرفت تا شاید در آینده‌ای نزدیک به زیستگاهی امن و پربار برای حیات‌وحش غرب کشور تبدیل شود.

تنها غار خفاش کشور در ایلام

غار خفاش واقع در شهرستان دهلران تنها غار خفاش کشور است که متأسفانه در کشور ناشناخته مانده است. این غار به طول ۱۵۵ متر، عرض ۳۰ متر و ارتفاع آن از سقف با کف ۵۰ متر است.

دهلیزهای وسیعی در غار خفاش وجود دارد که عمق بعضی از قسمت‌های آن به ۴۰۰ مترمی رسد و این غار به علت زندگی ۲۰ هزار خفاش‌ها در داخل آن به غار خفاش معروف شده است دهلیزهای وسیعی در این غار وجود دارد که عمق بعضی از قسمت‌های آن به ۴۰۰ مترمی رسد و این غار به علت زندگی خفاش‌ها در داخل آن (حدود ۲۰ هزار خفاش)، به غار خفاش معروف شده است.

خفاش‌های آن از نوع دم‌دار و بزرگ هستند. غار خفاش دهلران یکی از غارهای تاریخی عصر غارنشینی است که بعدها به زیستگاه خفاش‌ها تبدیل شده است.

موضوع موردتوجه این غار وجود توده عظیم و ضخیم فضله خفاش در کف غار است که طی هزاران سال پدید آمده است و کشاورزان از آن برای تقویت زمین‌های زراعی استفاده می‌کنند. غار خفاش در فهرست آثار ملی ثبت‌شده و موردحفاظت و مراقبت است.

قلعه والی؛ محلی برای نمایش فرهنگ ایلامی

یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی و فرهنگی استان ایلام قلعه والی است چراکه این اثر مهم چند سالی به موزه مردم‌شناسی نیز تبدیل‌شده است.

قلعه والی یکی از بناهای دوره قاجاریه در استان ایلام است که توسط غلامرضا خان والی در سال ۱۳۲۶ قمری روی تپه‌ای به نام چغا میرگ ساخته شده است.

این بنا دارای قسمت‌های متعدد چون حرم‌سرا، قسمت شاه‌نشین، اتاق آیینه و زندان در زیرزمین است و  مساحت کل قلعه بیش از چهار هزار و ۵۰۰ مترمربع است.

هرساله در ایام نوروز جشن‌های مختلفی در این قلعه برای نمایش فرهنگ بومی و محلی استان ایلام برگزار می‌شود و موزه مردم‌شناسی و موزه باستان‌شناسی در شهرستان ایلام و دره شهر ازجمله جاذبه‌های مهم استان در ایام نوروز است که به‌طورقطع نقش مهمی در جذب گردشگر دارند.

ایلام مهیای نوروز ۹۷ است

عبدالمالک شنبه زاده مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان تاریخی و کهن ایلام با ظرفیت‌های متنوع گردشگری برای نوروز ۹۷ مهیا است.

وی تصریح کرد: استان ایلام با داشتن جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، فرهنگی و مذهبی از قابلیت‌های بالایی در بخش گردشگری برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه استان ایلام دارای ۱۰ شهرستان و ۲۶ بخش و ۴۹ دهستان است، افزود: یک هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی در ایلام وجود دارد که آماده استقبال از گردشگران و مسافران نوروزی است.

شاهکارهای طبیعی ایلام

شنبه زاده با بیان اینکه استان ایلام به دلیل جاذبه‌های متنوع طبیعی در کشور به عروس زاگرس شهرت یافته است، گفت: تنگه بهرام چوبین، غار طبیعی زینه گان،  تنگه رازیانه، غار خفاش شهرستان دهلران، روستای کلم و...از مهم‌ترین آثار طبیعی استان برای ایام نوروز است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام افزود: تنگه‌ها و شیارهای فرسایشی از منابع عمده حوزه ژئوتوریسم در استان ایلام محسوب می‌شوند. 

وی اضافه کرد: دره ییلاقی هفتاو میشخاص، علاوه بر سرسبزی، با داشتن چشم‌اندازهای بدیع، آب‌وهوای مطبوع و خنک، باغات و درختان میوه، چشمه‌های خروشان و جنگل‌های بلوط، مجموعه‌ای بسیار زیبا از صدها بهشت کوچک و دیدنی است که باعث جذب گردشگران زیادی به این منطقه شده است.

آثار تاریخی شاخص ایلام

شنبه زاده با اشاره به اینکه شهر تاریخی از شاخص‌ترین آثار تاریخی استان ایلام است، گفت: این اثر در شهرستان دره شهر واقع‌شده و دارای  ۱۴۰۰ سال قدمت، متعلق به دوران ساسانی است.

وی گفت: در این شهر تاریخی، برج‌های نگهبانی، خیابان، سیستم آبکشی و دفع فاضلاب وجود داشته است.

وی با اشاره به اینکه طاق شیرین و فرهاد در فاصله ۷ کیلومتری روستای چهل زرعی از توابع بخش زرنه شهرستان ایوان از دیگر آثار مهم تاریخی استان ایلام است، گفت:  اساس این بنا را طاقی سنگی با پلانی مربع شکل تشکیل می‌دهد که به دلیل وجود یک اتاقک نیمه زیرزمینی در آن، به نام طاق خوانده می‌شود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۸۶۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منطقه گردشگری کولیدر بروجرد مهیای توسعه و سرمایه گذاری

به گزارش خبرآنلاین لرستان ، عطا حسن پور در جلسه شورای عشایری بروجرد و با حضور صمیمی عشایر این منطقه و فرماندار بروجرد برگزار شد؛ اظهار داشت: عشایر نقش مولد و تولید کننده دارند که با توجه به قابلیت هایی که مناطق عشایری بروجرد در توسعه گردشگری عشایر دارند می توان به درامدزایی در این حوزه و حوزه های مرتبط شامل گیاهان دارویی و صنایع دستی رسید.

وی افزود: در بروجرد منطقه عشایری کولیدر منطقه ای بکر برای توجه به مسئله گردشگری عشایر است که چنین مناطقی قابلیت توسعه این زمینه از گردشگری را دارند، مناطقی که محل زندگی عشایر کوچ رو است با توجه به روحیه مهمان نوازی و زندگی اصیلی که این افراد دارند می تواند از جاذبه های زیادی برای گردشگران برخوردار باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری لرستان اظهار داشت: توسعه گردشگری عشایری می تواند ضمن توسعه اقتصادی به رفع مشکل بیکاری در جامعه عشایری کمک کند و جوانان تحصیل کرده عشایری می توانند در زمینه گردشگری کشاورزی، گیاهان دارویی و سایر حوزه های مرتبط با گردشگری درخواست مجوز کنند تا در کمترین فرصت شرایط فعالیت آنها فراهم شود.

حسن پور در پایان گفت : در گردشگری عشایری، گردشگر به دنبال این است در محیطی طبیعی و به دور از هیاهو زمان بگذراند بنابراین با توجه به شرایط موجود در مناطق عشایری در صورت تقاضا از سوی افراد علاقمند ما مجوز راه اندازی خانه مسافر و بومگردی گردشگری عشایری را ارائه می دهیم.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902023

دیگر خبرها

  • منطقه گردشگری کولیدر بروجرد مهیای توسعه و سرمایه گذاری
  • تمایل گردشگران عمانی به حضور در مازندران
  • کره شمالی تازه‌ترین تحریم‌ها علیه تهران را غیرقانونی و غیرانسانی خواند
  • ثبت ۵ اثر طبیعی شهرستان سپیدان در فهرست آثار طبیعی ملی
  • چرا کسی برای دختران دانشجوی آمریکایی شعر برای خواهرم نمی‌خواند!
  • حل مشکل ورود موقت و تردد وسایل نقلیه گردشگران خارجی به ایران
  • شرایط جدید ورود وسایل نقلیه اتباع خارجی به ایران
  • حل مشکل تردد و ورود موقت وسایل نقلیه گردشگران خارجی به ایران
  • بارش‌ها سراسر کشور را فرامی‌گیرد
  • گستره بارش‌ها سراسر کشور را فرامی‌گیرد