Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-29@23:31:07 GMT

آیا اصلاح‌طلبان به مذاکره با رهبری می‌اندیشند؟

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۸۹۲۲۶

آیا اصلاح‌طلبان به مذاکره با رهبری می‌اندیشند؟

رویداد۲۴- الهه کولایی گفت: باید امیدوار بود تا اصلاح‎طلبان با استفاده از تجربه‎های پیشین از هر نوع تفرقه و تشتت که به یاس و ناامیدی مردم بیانجامد دوری کنند و به جای منافع حزبی و گروهی مصالح عمومی و مسئله اصلاح طلبی را مورد توجه قرار دهند.
 
طرح پارلمان اصلاحات این روزها در اردوگاه چپ غوغایی به پا کرده است؛ برخی تمام قد از آن دفاع می کنند و معتقدند پارلمان اصلاحات می تواند یک نهاد بالادستی و نظارتی نسبت به شورای عالی سیاست گذاری محسوب شود و برخی دیگر به هواخواهی از شورای عالی سیاست گذاری از ادامه فعالیت آن دم می زنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



الهه کولایی نماینده اصلاح طلب مردم تهران در مجلس ششم و استاد دانشگاه تهران معتقد است هر ایده ای که می خواهد مطرح شود باید حلاجی شود تا مبادا وحدت اصلاحات را نشانه برود. او هم که تا حدودی حامی ادامه فعالیت شورای عالی سیاست گزاری است معتقد است تشتت سال ها پیش درس خوبی به جریان اصلاحات داده است؛ لذا باید از تجربه گذشته استفاده کنند و مانع از بروز اختلافات شوند.

آنچه در ادامه می خوانید مشروح این گفت و گو است:
 
پارلمان اصلاحات این روزها بسیار مورد بحث است به نظر شما این پارلمان چقدر می تواند ایده‎ای برای رسیدن به وحدت در میان اصلاح طلبان باشد؟
 
با توجه به عملکرد شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان به نظر می رسد هواداری از ادامه فعالیت آن، با توجه به در نظر داشتن ضرورت بازخوانی عملکرد و اصلاح مسائل و مشکلاتی که در نحوه شکل گیری و سازمان دهی آن وجود داشته، لازم و ضروری است. در این راستا طبیعی است برخی اصلاح طلبان راهکارهای دیگری را پیشنهاد کنند. آنچه اهمیت دارد قرار گرفتن این ایده ها در فرایند گفت و گو است که خوشبختانه امروز در شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب این ظرفیت وجود دارد. لذا انتظار می رود این ایده و هر ایده ای که به رفتار انتخاباتی اصلاح طلبان شکل می دهد در فضایی دوستانه به خوبی مورد ارزیابی قرار گیرد.
 
بر همین اساس باید امیدوار بود تا اصلاح طلبان با استفاده از تجربه های پیشین از هر نوع تفرقه و تشتت که به یاس و ناامیدی مردم بیانجامد دوری کنند و به جای منافع حزبی و گروهی مصالح عمومی و مسئله اصلاح طلبی را مورد توجه قرار دهند.
 
بنابراین شما معتقدید که پارلمان اصلاحات می تواند تفرقه انگیز باشد؟
 
به هر حال در شرایطی که شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان همچنان وجود دارد و طرفداران خود را دارد طرح ایده های دیگر می تواند راه های متفاوتی را پیش پای اصلاح طلبان بگذارد؛ آنچه بیش از همه اهمیت دارد طرح و بررسی این ایده ها و پیشنهادها و رسیدن به وحدت عمل در شرایط مناسب است.
 
برخی معتقدند پارلمان اصلاحات می تواند یک نهاد بالادستی یا نظارتی نسبت به شورای عالی سیاست گذاری باشد و مانعی برای ادامه فعالیت شورای عالی نیست؟
 
همانطور که گفتم نسبت این نهادها و نحوه شکل گیری و تعامل آنها مباحثی است که می تواند در این زمینه مورد توجه قرار گیرد و کسانی که طرفدارا این نهاد هستند باید با مخالفان آن یا کسانی که ایده های دیگری دارند، به وحدت عمل برسند. صرف داشتن ایده ها و پیشنهادهای مختلف جنبه منفی ندارد؛ مهم انتقال آن به عرصه عمل به گونه ای است که بتواند پیروزی اصلاح طلبان را تضمین کند.
 
با توجه به تحلیلی که دارید چقدر این ایده را عملیاتی می دانید؟
 
به طور طبیعی هر پیشنهاد انسانی و طرحی که برخاسته از عقل بشر باشد، می تواند ابعاد مثبت و منفی درخود داشته باشد مهم مسیر اجرایی شدن آن و مشخص شدن مزایا و معایب آن  و تاثیر مثبت و منفی آن بر منافع مردم است. این مسائل در مسیری از گفت و گو و تبادل افکار مشخص می شود. به نظر می رسد با توجه به تجربه های گذشته اصلاح طلبان باید درس های خوبی از تفرقه و تشتت خود و همچنین آثار سیاسی و اجتماعی آن گرفته باشند و امروز این درس ها را در شرایط حساس کشور به کار ببندند.
 
اخیرا صحبت هایی درباره انتخاب برخی چهره ها برای گفت و گو با رهبری شده است؛ افرادی مانند جهانگیری یا موسوی خوئینی ها و محمد صدر و ... به نظر شما چقدر این پل های ارتباطی می تواند موثر باشد؟
 
من اطلاعی از این روند ندارم، اما این را به خوبی می دانم که اصلاح طلبی به معنای حرکت و تلاش در جهت اصلاح در درون ساختارهای موجود است و هرگونه تغییر از مسیرهای قانونی باید شکل بگیرد. بنابراین بسیار طبیعی است که برای انسجام بخشی به نهادهای درون نظام و ایجاد اعتماد بر پایه منافع مردم تلاش های گوناگونی صورت بگیرد. بدون تردید انجام این تلاش ها می تواند به بهبود شرایط عمومی کشور کمک کند.
 
زمزمه مذاکرات با نهادهای دیگر چقدر در دستور کار اصلاح طلبان قرار دارد؟ نهادهایی مانند شورای نگهبان و ...
 
در این مورد هم باز باید پاسخ قبل را داد. ما نیازمند ایجاد یک انسجام در درون نظام با محوریت قانون هستیم که بتواند مصالح و منافع ملت را تامین کنند. در این راستا همه نهادها باید نشان دهند پایبند ضوابط قانونی حاکم بر عملکرد خود و به حساب آوردن مطالبات مردم هستند و این را در رفتار خود به نمایش بگذارند.

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۸۹۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرسی جامعه اهل سنت در مجلس خبرگان رهبری افزایش پیدا کرد

ایسنا/هرمزگان دبیر شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی گفت: با پیگیری‌های انجام شده و مبتنی بر دو راهبرد اعتماد و مشارکت، کرسی جامعه اهل سنت در مجلس خبرگان رهبری افزایش پیدا کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین لطفیان امروز (هشتم اردیبهشت ماه) در آئین تودیع و معارفه مدیر مرکز اسلامی استان گفت: با پیگیری‌های انجام شده و حمایت‌های بیت مقام معظم رهبری (حفظه‌الله) تعداد برادران اهل سنت در مجلس خبرگان رهبری از دو نفر به پنج نفر افزایش پیدا کرد که نشان دهنده راهبرد نظام اسلامی یعنی اعتماد و مشارکت است.

وی با اشاره به دخالت‌ کشورهای مختلف در امور حکمرانی کشور در دوران طاغوت، اظهار کرد: در خاطرات علم و سایر مسئولین زمان شاه به وضوح حضور سفرای کشورهای مختلف در عرصه حکمرانی و گزارش‌گیری از مسئولین ذکر شده که با شرایط اقتدار کنونی جمهوری اسلامی ایران قابل پذیرش نیست.

وی عنوان کرد: امروز لشکر دشمن با تمام توان در برابر جبهه اسلام قد علم کرده و باید بدون توجه به زبان و دین در مسیر خداوند و مسیر رسول خداوند گام برداریم که قطعا در پرتوی جامعه اسلامی شیرینی‌های این مهم به مردم چشانده خواهد شد.

دبیر شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی، با اشاره به تائید و تاکید راهبردهای مرکز اسلامی توسط مقام معظم رهبری، بیان کرد: اعتماد به طرفین یک اصل در وحدت است. ما به جامعه اهل سنت اعتماد داریم و از این ظرفیت نهایت استفاده را خواهیم برد.

حجت‌الاسلام والمسلمین لطفیان تصریح کرد: برای اولین بار مدیر مرکز اسلامی کردستان را یک فرد اهل سنت منصوب کردیم؛ چراکه ۸۰ درصد منطقه را اهل سنت تشکیل داده بود. در سایر استان‌ها نیز از جامعه اهل سنت در جایگاه‌های معاون و مدیر میانی استفاده خواهد شد که نشان دهنده اعتماد موجود میان جامعه اسلامی است.

دبیر شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی گفت: حجت‌الاسلام باوقار مدیر سابق مرکز اسلامی از امروز به عنوان مشاور دبیر شورای برنامه‌ریزی مدارس دینی اهل سنت منصوب خواهند شد تا کمی از فعالیت اجرایی فاصله بگیرند و اقدام به تولید فکر و اندیشه در حوزه‌های کلان اجتماعی و فرهنگی کنند.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!
  • انتقاد تند جهره شاخص اصلاح‌طلبان از سوپر افراطی حزب‌اللهی دیروز!
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • توجه ویژه جشنواره «رضوان» به جوانان صاحب ایده/ توسل به فرهنگ رضوی
  • رابط اصلاح‌طلبان با رهبری بعد از فوت هاشمی‌رفسنجانی چه کسی است؟
  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!
  • مخالفت مجلس با کلیات طرح افزایش تعداد نمایندگان
  • کرسی جامعه اهل سنت در مجلس خبرگان رهبری افزایش پیدا کرد
  • اصلاح روشنایی میادین و مثلثی‌های شهر تاریخی یزد
  • تشکیل کانون‌ نقد و کانون‌های شورش!