Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدت هاست که زخمی کشنده، مردم را در 20 کیلومتری شهر رشت و در دل منطقه جنگلی سراوان و درست در جایی که می‌بایست خدا را بابت این همه زیبایی سپاسگزار باشیم، آزار می‌دهد و تبدیل به یکی از بزرگترین معضلات استان و بلکه شمال کشور شده است. دفن زباله در جنگل‌های سراوان درحالی جراحتی عمیق بر پیکره این بخش از استان و شهرمان وارد کرده است که بیش از 4 دهه از تصمیم مسئولان وقت برای دفن موقتی زباله در این منطقه گذشته است و طی این سال ها مسئولان بیش از آنکه برای رفع این غده سرطانی تلاش کنند، حرف زده‌اند!
سی و اندی سال صبر مردم منطقه درحالی به سرآمده که آنها اعتراضاتشان را با تجمع در منطقه و بستن مسیر در مقام عمل به مسئولان نشان داده‌اند و اینبار وظیفه مسئولان است که به وعده‌هایشان نسبت به بهبود وضعیت این جایگاه دفن زباله و همچنین احداث دستگاه زباله سوز عملیاتی نمایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اما بهانه نوشتار فعلی انتقادات مصطفی سالاری استاندار گیلان در نشست کمیته پسماند و اولتیماتوم او به مقامات بوده است. سالاری از ابتدای ورود خود به استان نشان داده که دو مقوله محیط زیست و گردشگری برای او ارزش بالایی برخوردارند و در این راه نیز بیش از آنکه به دنبال آمار و مستندات روی کاغذ باشد، در مقام عمل انتظار دارد که از سوی مدیران استانی کار انجام شده ببیند و از همین روست که انتقاد او از روند احیای تالاب انزلی و همچنین قصه پرغصه سراوان رسانه‌ای شده و به سمت اخطار به مسئولان رفته است.
استاندار گیلان چندی پیش در جمع مدیران رسانه‌ها بر این نکته تاکید کرده بود که انتقاد از مدیران را هنگامی علنی می‌کند که پس از چندین بار تذکر، همچنان برخی در مسیر اشتباه قبلی گام بردارند و خودشان را به ندیدن و نشنیدن بزنند و اراده‌ای برای حل مشکلات نداشته باشند.
بنابراین اخطار او به مسئولان و گلایه‌اش از کم‌کاری‌های صورت گرفته در خصوص بهبود وضعیت سراوان را می‌بایست کاملا جدی تلقی کرد!
واقعیت امر این است که مدیریت شهری رشت طی این سال ها نسبت به سراوان بی‌توجه بوده و از همه مهمتر همانگونه که استاندار گیلان بر آن صحه گذاشته، هنوز فرآیند تفکیک زباله از مبدا در حد حرف مانده و سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت نتوانسته در این زمینه موفقیتی کسب نماید و بیشتر از آنکه به دنبال اقدامی جدی برای ترویج این امر اساسی و مهم باشند، سرگرم اقدامات نمایشی و فرمالیته بوده است که به جز تحمیل هزینه به بیت المال دستاوردی نداشته است.
از سوی دیگر واقعیت امر این است که انتظار شهروندان از مسعود نصرتی شهردار فعلی رشت به هیچ وجه آن چیزی نبوده که امروز شاهد آن هستیم و سایه‌ای هم از آن شهردار کاربلد و بین‌المللی در رشت مشاهده نشده و از انتقادات این روزهای اعضای شورای شهر رشت نیز می‌توان آن را فهمید.
شهری که در گذشته روزی نبوده که در آن جشنواره‌ای برگزار نشود و پروژه‌ای کلنگ نخورد و به بهره‌برداری نرسد، امروز درحالی متوقف شده و به روزمرگی افتاده که بیش از 7 ماه است تمام پروژه‌های عمرانی شهرداری رشت متوقف شده و شهرداری حتی در آسفالت معابر و خیابان ها نیز درمانده است؛ آبنمایی که به گفته اعضای شورا 10 میلیارد تومان برای آن هزینه شده بود و قرار به اجرای فازهای بعدی آن بود، امروز دیگر نام و نشانی از آن نیست و شهردار رشت نیز به جای آغاز پروژه جدید به فکر این است که چگونه پروژه‌های اجرا شده قبلی را از بین ببرد و به نابودی بکشاند.
از همین روست که شاخص ترین عملکرد نصرتی از مدت زمان حضورش در رشت تا به امروز همان برداشتن نرده‌های خط ویژه بوده که در درستی و یا نادرستی آن نیز شبهه وجود دارد و کارشناسان نظرات متفاوتی نسبت به آن دارند و البته گذر زمان نیز ثابت خواهد کرد که آیا چنین اقدامی صحیح بوده یا خیر!
بی‌شک، نمی‌توان به آینده شهری که شهردارش به جای گوش سپردن به حرف دلسوزان، گوش و چشمش را به بادنجان دورقابچینها داده و به جای نگاه به آینده و به فکر اینکه به دنبال گذاشتن یادگاری از خود باشد، یک روز به فکر جمع کردن نرده‌ها است و روز دیگر به جای تکمیل فازهای پیاده راه رشت و رفع نقص آن، در این خیال باشد که چگونه مجددا ماشین‌ها را به وسط این میدان تاریخی بکشاند، امیدوار بود.
آقای شهردار باید به یاد داشته باشد که در این راه پرخطر تلاش و اقدامات نسنجیده برخی خاله خرسه‌ها که بجای مشورت درست، بیشتر به فکر اقدامات کمیک هستند، افتخاری برای کارنامه کاری او محسوب نخواهد شد.
در کنار انتقادات استاندار گیلان نسبت به وضعیت فعلی پسماند و زباله در رشت، دستور ایشان به شهرداری، میراث فرهنگی، اصناف و ناجا در رابطه با اجرای طرح شب‌های زنده در رشت، دیگر موضوع مهمی است که مجموعه مدیریت شهری رشت می‌بایست به آن توجه جدی داشته باشد. مصطفی سالاری طی این مدت نشان داده که با آگاهی قبلی نسبت به ظرفیت های گیلان مسئولیت قبول کرده و از همین روست که تاکید زیادی بر روی گردشگری دارد بنابراین دستور اجرای طرح شب‌های زنده او بی‌شک امید را در دل دلسوزان عرصه گردشگری که سالهاست به دنبال اجرای چنین طرحی بودند، زنده خواهد کرد.
مطمئنا فضای فعلی پیاده راه رشت یکی از بهترین نقاط برای اجرای این طرح است، به شرطی که مسئولان شهرداری رشت با همکاری سایر مسئولان لجبازی را کنار بگذارند و با رفع نقص نورپردازی پیاده راه و توسعه فضای سبز این منطقه شرایط را برای حضور بیشتر و بهتر مردم و ساماندهی مشاغل مختلف فراهم آورند و در این راه می‌توانند از ظرفیت بزرگی به نام دستفروشان که همواره به آن به عنوان یک معضل نگریسته‌اند به بهترین نحو استفاده کنند.
در پایان انتظار شهروندان از مسئولان استانی و همچنین شهردار رشت این است که با توجه به صدور مجوز زیست محیطی زباله سوز از یک سو و همچنین دستور استاندار در رابطه با اجرای طرح شب‌های زنده گام های اساسی‌تری در این حوزه بردارند و مهمتر از آن کسانی که کارشان طی این مدت درست انجام نداده اند، پیام استاندار گیلان را به خوبی دریافت کرده باشند!
2007
انتهای پیام

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۸۹۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب ۱۶ طرح سرمایه گذاری در گیلان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ استاندار امروز با برگزاری نشستی با اصحاب رسانه و خبرنگاران استان، آخرین دستاورد‌های دولت در حوزه‌های اقتصادی، زیرساختی، بهبود محیط زیست، ساماندهی پسماند، مدیریت فاضلاب، ارتقای زیرساخت‌های گردشگری و روند جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی را برای کاهش و کنترل بیکاری در گیلان تشریح کرد.

دکتر اسدالله عباسی دراین نشست با اشاره به کاهش نرخ بیکاری در گیلان به نسبت میانگین کشوری تصریح کرد: نرخ بیکاری در گیلان ۶ و ۲ دهم درصد در مقایسه با میانگین کشوری که ۷ و ۶ دهم درصد است، ۲ و ۵ دهم درصد کاهش را نشان می‌دهد. 

وی همچنین نرخ مشارکت اقتصادی گیلان را در مقایسه با کشور مطلوب عنوان کرد و گفت: بر اساس آمار‌های رسمی، نرخ مشارکت اقتصادی در گیلان ۴۴ و ۵ دهم درصد و در کشور ۴۴ و یک دهم درصد است.

استاندار افزود: امسال ۱۶ طرح سرمایه‌گذاری در گیلان با اعتبار ۹۴ همت به تصویب رسیده است.

وی با ابراز خرسندی از تعهد ۱۰۳ درصدی ایجاد اشتغال در گیلان، اضافه کرد: تعهد اشتغال در گیلان امسال ۳۲ هزار نفر بود که تاکنون ، ۱۰۳ درصد این تعهد تحقق یافته و برای ۳۲ هزار و ۷۳۷ فرصت شغلی ایجاد شد.

استاندار گیلان همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه اخیرا جذب تعدادی نیرو در دستگاه‌های دولتی گیلان با عنوان نخبگی شبه برانگیز است، افزود: این افراد از سوی بنیاد ملی نخبگان کشور و از طریق آزمون، مصاحبه و تعیین صلاحیت علمی انتخاب شده اند و گیلان در گزینش این افراد هیچگونه دخل و تصرفی ندارد.

دکتر اسدالله عباسی در ادامه با اشاره به در اختیار قرار دادن ۵ و نیم هکتار از زمین‌های ساحلی بندرانزلی برای سرمایه گذاری در حوزه کشتی‌سازی، افزود: در سفر هیات اقتصادی گیلان به کشور روسیه مقرر شد در بندر انزلی یک شرکت کشتی سازی با سرمایه اولیه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و سرمایه نهایی ۵ هزار میلیارد تومان به بهره برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه نگاه دولت ارتباط و اعتماد با اصحاب رسانه است، گفت: تنها راه مقابله با سیاست خصمانه دشمن بهره مندی از ظرفیت اصحاب رسانه است، زیرا حق مردم دانستن حقایق است.

استاندار گیلان با تاکید بر برنامه دشمن برای ایجاد موج ناامیدی در کشور از طریق مختلف، گفت: استکبار همواره سعی دارد فضای کشور را ناامن جلوه دهند ولی اصحاب رسانه همیشه در کنار مردم و با انتقال دُرُست اخبار، برنامه‌های دشمن را خنثی کردند.

استاندار گیلان با اشاره به اختصاص ۴۵ میلیارد تومان از محل سفر ریاست محترم جمهور به گیلان در خصوص تکمیل تصفیه خانه فاضلاب مسکن مهر رشت، گفت: تا پایان سال یا حداکثر بعد از تعطیلات، بخشی از این مبلغ در اختیار پیمانکار این طرح قرار خواهد گرفت تا روند تکمیل فاضلاب مسکن مهر رشت تسریع باید.

وی همچنین از پیشرفت بیش از ۸۰ درصدی طرح تصفیه خانه فاضلاب مسکن مهر رشت خبر داد و افزود: بقیه اعتبارات اختصاص یافته به فاضلاب مسکن مهر رشت در اختیار پیمانکار قرار خواهد گرفت و باید در مدت ۶ تا ۷ ماه آینده این طرح به بهره برداری برسد، زیرا ۱۷ هزار خانوار درگیر این مسئله هستند.

استاندار گیلان با بیان اینکه با تلاش‌های انجام شده، شیرابه پسماند سراوان هم در حال کنترل است، گفت: تصفیه خانه شیرابه لندفیل سراوان به صورت آزمایشی و با ظرفیت اسمی ۳ لیتر در ثانیه به بهره‌برداری رسید ولی به دلیل مشکلات زیست محیطی باردیگر در این خصوص مزایده‌ای در حال برگزاری است.

دیگر خبرها

  • بسیج امکانات و حضور میدانی مسئولان خوزستان برای رفع آبگرفتگی‌های احتمالی
  • توقیف ۲ خودرو در آستانه اشرفیه به دلیل تخلف زیست محیطی
  • یک سؤال ساده از منتخبان جدید
  • عیدی مسئولان آبفای صومعه سرا به شهروندان این شهرستان
  • تجلیل استاندار یزد از شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر
  • مناسب‌سازی محیط و اشتغال معلولان مورد توجه مسئولان قرار گیرد
  • حمایت از طرح های اشتغالزایی با اولویت و جدیت بیشتری دنبال شود
  • تصویب ۱۶ طرح سرمایه گذاری در گیلان
  • ◄ ایجاد عمدی ترافیک توسط مسئولان شهری واقعیت دارد؟
  • شهردار جدید بادرود منصوب شد