Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@07:13:07 GMT

عدالت جنسیتی در شرایط توزیع یکسان امکانات حاصل می شود

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۹۱۲۷۹

عدالت جنسیتی در شرایط توزیع یکسان امکانات حاصل می شود

تهران - ایرنا - رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: عدالت جنسیتی زمانی محقق می شود که منابع کشور در برنامه و بودجه دیده شود و امکانات برای همه یکسان باشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، پروانه مافی روز پنجشنبه در دومین کنگره ملی زنان موفق ایران در دانشگاه شهید بهشتی تهران افزود: دو هزار و 170 مدیر زن در کل کشور شناسایی شده است و این یعنی کمتر از نیم درصد کل مدیران دولتی است بالای 17 درصد در جایگاه قانونگذاری هستند و این شکاف قابل تاملی است و امیدواریم این ابلاغ دولت بتواند در این چهار سال ترمیم مناسبی در این حوزه ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی تصریح کرد: شاخص شکاف جنسیتی در چهار حوزه مدیریت سیاسی، اقتصاد، آموزش و بهداشت در همه دنیا محاسبه می شود و براساس این شاخص به کشورها رتبه می دهند و ما باید تلاش خودمان را بکار گیریم تا این شاخص ها افزایش یابد.
مافی اظهار داشت: آیت الله هاشمی با نگاه ویژه به زنان، امیدواری و بهبودی برای مسیر پرسنگلاخ حوزه زنان به وجود آورد و جمله معروفی به من گفتند که اوضاع به عقب برنمی گردد و این برای من خیلی مهم بود.
مافی ادامه داد: همه دنیا موضوع عدالت جنسیتی را برای برنامه ریزی خودشان دارند اما در کشور ما مطابق با قانون اساسی در اصول 10، 20، 21 و 28 اشاره کرده که عدالت جنسیتی برای همه شهروندان بدون در نظر گرفتن سن و جنسیت باید نهادینه شود ما این بحث عدالت جنسیتی را در عرصه زنان داری و تحقق آن را یک راهبردی اساسی در تمام جنبه های زنان می دانیم و آن را پایه گذار کارهای اساسی می دانیم.
وی تصریح کرد: وقتی وارد مجلس شورای اسلامی شدیم تنظیم برنامه ششم پیش آمد که تلاش کردیم این بحث عدالت جنسیتی را داخل این برنامه ببریم و این یک شاهرگ است و اگر شاهرگی به وجود می آمد می توانستیم از دیگر رگها هم عبور کنیم اما در ابتدا خیلی از مردان با این موضوع مخالف بودند.
این نماینده مجلس ادامه داد: بیشتر این مردها از عدالت جنسیتی واهمه داشتند و وقتی خوب برای آنها صحبت کردیم با تنویر افکار مساله حل شد و با یک رای خوب این مساله رای آورد و دستاورد خوبی بود.
وی اضافه کرد: اخیرا در حوزه زنان تغییری ایجاد شده برای دستیابی به توسعه متوازن، اما چرا موفق نمی شویم عدم موفقیت برنامه های توسعه ای و عدم تحقق عدالت جنسیتی؛ نشانه های روشن آن ناکارآمدی رویکردها، رفتار و نگاه برنامه ریزان است.
این نماینده مجلس تصریح کرد: عدالت جنسیتی زمانی محقق می شود که منابع کشور در برنامه و بودجه دیده شود و امکانات برای همه یکسان باشد تا تقویت نهاد خانواده را شاهد باشیم. البته خیلی از کشورها هنوز به ایده آل در عدالت جنسیتی نرسیده اند اما ما هم از آنها عقب تر هستیم.
وی به موفقیت های زنان نیز اشاره کرد و افزود: در سراسر جهان 242 پست ریاست در اختیار زنان است که 7،8 درصد از کل پست های مدیریتی و موقعیت ها، همچنین از میانگین 23 درصدی حضور زنان در مجلس های قانونگذاری در جهان ما 6 درصد را داریم که تا 23 درصد خیلی فاصله است.
مافی خاطرنشان کرد: میزان مشارکت زنان در مجالس قانونگذار از 190 کشور در دنیا ما جایگاه 134 را داریم و هم تراز لبنان هستیم وبرخی از کشورها از ما جلوتر هستند به همین منظور بحث کسب 30 درصد از پست های مدیریتی برای بانوان را آغاز کردیم که از این 30 درصد حدود 6 درصد توفیق داشتیم.
وی ادامه داد: کار خوبی که در اولین کنگره زنان موفق ایران در سال گذشته مطرح شد در بیانیه پایانی کنگره به دولت نامه نوشت که سهم زنان در پست های مدیریتی 30 درصد تعیین شود و از رئیس جمهوری برای ابلاغ این مصوبه به نهادها و دستگاهها تقدیر می شود که از ابلاغ 5 تا 6 ماه گذشته است تاثیر آن را می بینیم و هم معاون وزیر و هم زنانی در پست های مختلف را می بینیم.
وی اظهار داشت: با ابلاغ این مصوبه به مردان دستور داده شد برای 30 درصد از زنانی که شایستگی احراز پست مدیریتی را دارند، را در پست ها به کارگیری کنند، این به سقف شیشه ای ترک وارد کرد و باعث شد شکستگی در این سقف ایجاد شود و مایه امیدواری است.
وی ادامه داد: انتظار داریم معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری براساس جایگاه سازمانی که دارند نگاه نظارتی خودشان را برای اجرایی شدن این مصوبه بکار گیرند و ما هم در مجلس وظیفه نظارتی خودمان را اجرا می کنیم.
وی خاطرنشان کرد: پیام کنگره ملی زنان موفق ایران می تواند این باشد که زمان موفق ایرانی می توانند پیشگامان توسعه کشور باشند و باید با رویکردی عدالت محور و برای تحقق توازن برنامه ای و با هدف حرکت رو به رشد جامعه به نقش زنان به دور از هرگونه کلیشه موجود توجه شود.
وی خاطرنشان کرد: ما در مجلس شورای اسلامی فراکسیون خانواده را در کنار فراکسیون زنان تشکیل داده ایم و برای حل این مشکلات تلاش می کنیم اما به این معنا نیست که ما به شما بانوان موفق نیاز نداریم و دست ما برای شنیدن برنامه ها و طرح های شما همیشه دراز است.
مافی به شیوه سفر زنان ایرانی به خارج کشور اشاره کرد و گفت: اینکه برخی از مردان اجازه خروج همسران خود از کشور را نمی دهند، لقمه دندانگیری برای مخالفان ماست.
اجتمام ** 7268 **1569

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۹۱۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۴ درصد حوادث‌برق خراسان رضوی معلول شتابزدگی است

جواد کافی کُندری مسئول حوادث شرکت توزیع برق خراسان رضوی گفت: تعجیل و شتابزدگی در کار‌ها مهمترین دلیل وقوع حوادث در حوزه برق بوده و عدم کاربرد تجهیزات ایمنی مناسب عامل دوم شناخته شده است.

او افزود: به کارگیری ابزار و تجهیزات فنی و ایمنی مناسب می‌تواند از بروز حادثه جلوگیری کند و اگر حادثه‌ای هم رخ دهد از شدت آن می‌کاهد و یا حتی ممکن است وقوع آن را به صفر برساند.

مسئول حوادث شرکت توزیع برق خراسان رضوی ادامه داد: برخی از حوادث حوزه برق که از آنها به عنوان «حوادث به خیر گذشت» یاد می‌کنیم گزارش نمی‌شود، اما این حوادث که کسی در آنها آسیب نمی‌بیند نقطه خطر را نشان می‌دهد.

کندری بیان کرد: اگر درس‌های لازم از حوادث ختم به خیر گرفته شود، حوادث جزئی و جدی رخ داده بسیار کاهش خواهد یافت.

او با بیان اینکه تعداد حوادث برق عمومی یا مردمی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است، تصریح کرد: از ۱۵ مورد حادثه رخ داده در این حوزه ۹ مورد برق گرفتگی و «آرک زدگی» فشار متوسط بوده و سایر حوادث به دلیل تصادفات رانندگی یا برق گرفتگی فشار ضعیف رخ داده است.

مسئول حوادث شرکت توزیع برق خراسان رضوی تاکید کرد: لزوم سرمایه گذاری برای اطلاع رسانی خطرات شبکه و تاسیسات در بین آحاد جامعه به خصوص طرح‌های ساختمانی با توجه به این حوادث آشکار است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • تحقق ۱۲۴ درصدی درآمد حاصل از عوارض ساختمانی در قم
  • ثبت فوت مردان ‌در استان زنجان بیشتر از زنان بوده است‌
  • ۸۴ درصد حوادث‌برق خراسان رضوی معلول شتابزدگی است
  • بیش از ۴۰ درصد متکدیان، معتاد هستند/ برخی برای تکدی‌گری خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند
  • تصمیمی برای تفکیک جنسیتی در دانشگاه آزاد اتخاذ نشده است
  • توزیع عادلانه امکانات در مدارس کرمانشاه با رویکرد محرومیت‌زدایی
  • رشد بیش از ۲۲ درصدی تعاونی‌های زنان در دولت سیزدهم
  • کمبود ویتامین D چه خطراتی برای زنان دارد؟
  • رئیس فدراسیون ورزش کارگری: فعالیت خانم‌ها و آقایان یکسان می‌شود/ امسال لیگ کارگری هم خواهیم داشت
  • رئیس فدراسیون ورزش کارگری: فعالیت خانم ها و آقایان یکسان می‌شود/ امسا لیگ کارگری هم خواهیم داشت