Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: کشاورزی حفاظتی در سطح ۱۷ هزار هکتار از اراضی استان اجرا شده است. ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹ استانها کردستان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، حسین فیروزی ظهر امروز در چهارمین همایش ملی انرژی، محیط‌زیست، کشاورزی و معماری پایدار که در دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد سنندج برگزار شد، اظهار داشت: زراعت گندم دیم در استان در سطحی معادل 500 هزار هکتار گندم، نخود 100 هزار هکتار و جو 23 هزار هکتار انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت:  سالیانه 350 هکتار از زمین‌های گندم به آیش اختصاص داده می‌شود و وجود دشت‌های گسترده و بارندگی 400 میلی‌متری برای زراعت دیم یک فرصت ایجاد می‌کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان تصریح کرد: مهم‌ترین چالش دیم، ناپایداری تولید در دیم‌کاری است چراکه کشاورز چشم به آسمان می‌دوزد و در صورت عدم بارندگی هرینه نهاده‌ها را نیز به دست نمی‌آورد.

وی با اشاره به بررسی داده‌های اقلیمی مشخص شده در چند سال اخیر گفت: پدیده تغییرات اقلیمی، کشاورزی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در کردستان از سال 40 تا 92 بارندگی با شیب کاهشی 3.4 درصد در سال کاهش یافته است.

فیروزی افزود: به میزان افزایش هر یک درجه دما، 13 درصد منابع آبی کاهش پیدا می‌کند و این تهدید بزرگی برای استان کردستان است.

وی اظهار کرد: عامل اصلی تغییر اقلیم فعالیت انسان‌ها و تولید کربن بر اثر مصرف سوخت‌های فسیلی است؛ شخم یک هکتار زمین سبب جابجایی 3 هزار متر مکعب می‌شود و آن را برای فرسایش آماده می‌کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: ارزش هر تن خاک اگر 28 تن باشد هزینه فرسایش خاک در سال 56 میلیارد دلار بوده و نیاز است که کشاورزی حفاظتی را گسترش دهیم تا خاک کم‌تری فرسایش یابد.

وی بیان کرد: کشاورزی حفاظتی موجب کاهش هزینه‌ها و حفاظت از منابع می‌شود و در دنیا با شتاب فزاینده با این رویکرد مشغول انجام زراعت و کشاورزی هستند اما متأسفانه جامعه دانشگاهی و مسئولان کشور هنوز از کشاورزی حفاظتی غافل هستند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان با اشاره به اینکه توسعه کشاورزی حفاظتی نیازمند ماشین‌آلات و دانش در  این بخش است،  خاطر نشان کرد: تحقیقات در این زمینه اندک بوده اما در دنیا این اقدامات رو به گسترش است.

وی با اشاره به پروژه ایکاردا، گفت: هدف این پروژه افزایش تولید 25 درصدی در نخود و گندم بوده و این طرح در چهار استان کشور اجرایی شده است.

فیروزی با تاکید بر ضرورت اهمیت کار در فضای واقعی توسط پژوهشگران، گفت: اغلب پژوهش‌های ما در محیط‌های گلخانه‌ای و آزمایشگاهی انجام می‌شود و نیاز است تا در محیط واقعی و زمین‌های کشاورزی این تحقیقات صورت گیرد تا نتایج آن واقعی‌تر باشد.

وی اظهار کرد: کشاورزی حفاظتی در سطح 17 هزار هکتار از اراضی استان کردستان اجرا شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان خطاب به دانشجویان تصریح کرد: بررسی محصولات جدید و در آمدزا برای ورود به تناوب با گندم و تولید ماشین‌آلات منطبق با خاک استان کردستان و همچنین کنترل آفات و علف‌های هرز با کمترین هزینه‌ها به محیط‌زیست  از جمله مواردی است که دانشجویان باید آن را در برنامه‌های پژوهشی خود قرار دهند.

انتهای پیام/ ت

R7848/P1336/S6,66/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۹۴۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت

به گزارش جام جم آنلاین مازندران،موسی مقیمی معاون حفاظت اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری مازندران- منطقه ساری  اظهار کرد: در بحث حفاظت طی ۱۲ ماهه سال گذشته طی ۱۱۵فقره انجامدعملیات آزادسازی مساحت ۳۷۰ هکتار از جنگل‌های استان مازندران به طبیعت برگشت.

وی افزود: در بحث رفع تبصره براساس تبصره ذیل ماه ۵۵، ۸۵۶ فقره به مساحت ۲۱۴ هکتار از اراضی جنگلی صورت گرفت.

معاون حفاظت اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری مازندران- منطقه ساری با اعلام اینکه کشفیات چوب الات در طول ۱۲ ماهه یک‌هزار و ۵۰۰ فقره بوده است، گفت: در این زمینه خودروهای توقيف شده هم پس از سیر مراحل قضایی و قانونی آزاد شدند.

دیگر خبرها

  • صدور سند تک برگ برای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان‌غربی
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران
  • واگذاری ۱۹ هزار هکتار از اراضی ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در شهرستان سنندج
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در سنندج
  • تشدید مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در سطح استان کرمانشاه
  • تشدید مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه
  • مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه تشدید می‌شود
  • صرفه جویی ۸۰۰ هزار متر مکعب آب با انجام اقدامات حفاظتی در بافق و بهاباد 
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت