Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@16:49:09 GMT

موضوع دفاع مقدس در سند جامع گردشگری لحاظ شده است

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۹۵۱۷۸

موضوع دفاع مقدس در سند جامع گردشگری لحاظ شده است

تهران - ایرنا - رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در شورای سیاستگذاری راهیان نور، گفت: گردشگری دفاع مقدس به‌عنوان موضوعی مهم در سند جامع گردشگری کشور لحاظ شده است.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، علی‌اصغر مونسان صبح امروز پنجشنبه در جلسه شورای سیاست‌گذاری راهیان نور کشور با تشریح بخش‌های مختلف ثبت آثار میراث‌فرهنگی و میراث ملموس و ناملموس افزود: چند سالی است که با دستور رئیس‌جمهوری در دولت یازدهم دفاع مقدس در حوزه ثبت میراث‌فرهنگی ناملموس مورد توجه قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به اعتقاد من حوزه دفاع مقدس جزو مهم‌ترین بخش‌های میراث‌فرهنگی است و یادآور عزیزانی است که با جان‌فشانی از این مرز و بوم دفاع کردند.
وی با بیان این‌که با ثبت این میراث باارزش توانستیم نقشی هرچند کوچک در پاسداشت دفاع مقدس ایفا کنیم افزود: در دولت یازدهم 22 اثر و در دولت دوازدهم 12 اثر در حوزه دفاع مقدس در فهرست ملی به ثبت رسیده است و این روند همچنان ادامه خواهد داشت تا بتوانیم این رشادت‌ها را در مجموعه میراث با اهمیت کشور به ثبت برسانیم.
معاون رئیس‌جمهوری در تشریح اهمیت حوزه گردشگری خاطرنشان کرد: امروزه گردشگری سومین اقتصاد جهان است و حدود 2400میلیارد دلار در نقدینگی جهانی نقش دارد. با توجه به اینکه بسیاری از حوزه‌های اقتصادی جهانی در حال تحول هستند پیش‌بینی می‌شود تأثیر بخش‌هایی نظیر بانک‌ها و بیمه‌ها کاهش پیدا کند. طبق پیش‌بینی همه کارشناسان بخشی که در آینده همواره با روندی روبه‌رشد همراه خواهد بود حوزه گردشگری است.
او با بیان این‌که کشورهای منطقه نیز کارهای بزرگی در رونق گردشگری کشور خود انجام داده‌اند گفت: بر اساس سند چشم‌انداز ما باید تا سال 1404 به عدد 20میلیون گردشگر خارجی و 80میلیون گردشگر داخلی برسیم البته تا رسیدن به این عدد فاصله بسیار زیادی داریم. اکنون میزان گردشگران ورودی به کشور 5میلیون نفر در سال است، در نتیجه باید برای رسیدن به این عدد گام‌های بلندی برداریم و به این حوزه به‌عنوان یک حوزه اقتصادی مهم توجه کنیم زیرا داشته‌های کشور بسیار زیاد و دارای اهمیت است.
رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان اینکه ایران کشوری تاریخی با تمدنی کهن، سنت‌های بسیار زیبا و کهن است و در کنار موضوع دفاع مقدس جاذبه‌های بی‌نظیری در حوزه گردشگری دارد گفت: گردشگری دفاع مقدس به‌عنوان موضوعی مهم در سند جامع گردشگری کشور لحاظ شده است.
وی افزود: می‌توان سه هدف بزرگ را به‌واسطه حوزه گردشگری در کشور محقق کرد. گردشگری می‌تواند به درآمد ملی کمک کند و اقتصاد کشور را متحول کند، اگر به‌دنبال اقتصاد بدون نفت هستیم گردشگری یکی از حوزه‌هایی است ماهیتش بر اقتصاد مقاومتی منطبق است. گردشگری مزیت‌های درون‌زا و برون‌نگر دارد و این دقیقا با فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی منطبق است.
مونسان با بیان این‌که گردشگری می‌تواند در حوزه ایجاد شغل نقش مهمی ایفا کند، تصریح کرد: بر اساس آمارهای جهانی از هر 11 شغل در دنیا یک شغل به حوزه گردشگری مربوط است، در نتیجه گردشگری در ایجاد شغل که یکی از دغدغه‌های مهم کشور است و می‌تواند بسیار مؤثر باشد. همچنین سرعت ایجاد در اشتغال در حوزه گردشگری در مقایسه با سایر بخش‌های 2.5 برابر است. به‌علاوه در حوزه گردشگری به ازای هر 40میلیون تومان می‌توان یک شغل ایجاد کرد درحالی‌که این عدد در حوزه‌هایی مانند صنعت به 500میلیون تا یک‌میلیارد تومان نیز می‌رسد.
وی با بیان اینکه گردشگری عدالت اجتماعی را به‌دنبال دارد گفت: ایجاد عدالت اجتماعی همواره جزو شعارهای نظام و دغدغه‌های مقام معظم رهبری بوده و است. گردشگری می‌تواند تولید ثروت را به عمق روستاها وشهرهای کوچک ببرد و با حداقل سرمایه برای مردم آن منطقه درآمد ایجاد کند. به‌عنوان مثال می‌توان به اقامتگاه‌های بوم‌گردی اشاره کرد که علاوه بر تولید ثروت و ایجاد اشتغال برای روستاییان و ساکنان شهرهای کوچک توانسته کمبود تخت کشور در حوزه گردشگری را جبران کند.
معاون رئیس‌جمهوری بیان کرد: در مقطعی همواره اشاره می‌شد که گردشگری کشور به‌دلیل کمبود هتل است اما بوم‌گردی‌ها توانستند مشغل کمبود تخت و زیرساخت‌ها اقامتی را تا حدی حل کنند. از آنجایی‌که عمده گردشگران ورودی به کشور ما گردشگران فرهنگی‌ و تاریخی‌اند و کمتر به‌دنبال تفریحات گناه‌آلود هستند مزیت‌های کشور ما برای آن‌ها بسیار جذاب است و اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیز کاملا منطبق با این مزیت‌ها هستند.
می‌توانیم پیام‌های فرهنگی خود را از طریق حوزه گردشگری به سایر کشورها منتقل کنیم
او تصریح کرد: مزیت‌های کشور مختصات منحصر‌به‌فردی برای حوزه گردشگری کشور است. ما می‌توانیم پیام‌های فرهنگی خود را از طریق حوزه گردشگری به سایر کشورها منتقل کنیم. معتقدیم که ایران به‌لحاظ فرهنگی آن‌قدر غنی است که به‌واسطه اقامت چندروزه یک گردشگر خارجی در کشور، ما از فرهنگ آن‌ها تأثیر نمی‌پذیریم بلکه این آن‌ها هستند که تحت تأثیر فرهنگ ما قرار می‌گیرند.
رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به تبلیغات مسموم استکبار جهانی در دنیا علیه ایران و سیاه‌نمایی ایران در دنیا گفت: گردشگرانی که به ایران می‌آیند با تطبیق این تبلیغات با فضای واقعی کشور نظرشان درباره ایران و سیاه‌نمایی‌های انجام‌شده کاملا دگرگون می‌شود. وقتی گردشگران خارجی وارد ایران می‌شود از امنیت، فرهنگ کشور، نوع‌دوستی، مهربانی و... متحیر می‌شوند. ما به‌واسطه حوزه گردشگری علاوه بر ایجاد شغل،‌ توسعه اقتصادی و توزیع عادلانه ثروت می‌توانیم فرهنگ خود را به سایر کشورها منتقل کنیم.
وی افزود: گردشگری دفاع مقدس در برنامه‌های ایران‌گردی جزو محورهای توسعه راهبردی گردشگری است، گردشگری دفاع مقدس می‌تواند ثروت را به بسیاری از مناطق محروم ببرد و ارزش‌های دفاع مقدس را به گردشگران منقل کند. در حوزه ثبت آثار دفاع مقدس نیز به دنبال آن هستیم که تمام دستاورهای دفاع مقدس را به ثبت برسانیم.
مونسان ادامه داد: سال گذشته بر اساس آمار گمرک 240میلیون دلار صادرات صنایع‌دستی داشتیم، پیش‌بینی شده همین میزان نیز به‌صورت صادرات چمدانی صورت گرفته باشد، یعنی در مجموع صادرات صنایع‌دستی ایرانی به خارج از کشور حدود 500 میلیون دلار بوده است.
او بیان کرد: در حوزه صنایع‌دستی عمدتاً زنان سرپرست خانوار فعال هستند. حوزه صنایع‌دستی بخش بسیار مهمی است که در سنوات گذشته جدی گرفته نشده است. صنایع‌دستی می‌تواند تحولات اقتصادی و شغل ایجاد کند و توزیع عادلانه ثروت را به همراه داشته باشد و حتی دورافتاده‌ترین روستاها نیز از این مزایا بهره‌مند شود.
معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به ثبت جهانی روستای کلپورگان و تأثیر صنایع‌دستی در روستاها و شهرهای کوچک و محروم گفت: حتی روستاهایی در کردستان و کرمانشاه وجود دارند که به‌واسط رونق صنایع‌دستی به روستاهای بدون بی‌کار مشهور هستند.
او در پایان تأکید کرد: باید خریدهای راهیان نور در استان‌های مقصد انجام شود تا در آن استان‌ها درآمد ایجاد شود و شاهد رونق اقتصادی در آن استان‌ها باشیم.

**تأثیر اقتصادی و فرهنگی مسافران راهیان نور بر پنج استان
سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در این جلسه گفت: افتتاح 10 مرکز فرهنگی دفاع مقدس با حضور رئیس‌جمهوری در سال گدشته یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سال گذشته در حزه دفاع مقدس بود. با حمایت و کمک دولت، استانداران، نیروهای مسلح و سایر نهادها مراکز فرهنگی و موزه‌های استان‌ها یکی پس از دیگری راه‌اندازی می‌شود تا محلی برای حضور جوانان باشد.
او افزود: تهیه و تدوین سند ملی راهیان نور از دیگر اتفاقات مهم سال 96 بود که پس از تأیید مقام معظم رهبری مبنای تداوم کار قرار می‌گیرد. امیدواریم روز به روز هم از کمی و هم کیفی راهیان نور اوج و تعالی بالاتری پیدا کند به آرمان‌های تعیین شده در سند ملی راهیان نور دست یابیم.
سرلشکر باقری تصریح کرد: در طول یک سال بیش از 6میلیون نفر به‌صورت داوطلبان از این صحنه الهی بازدید می‌کند. بیش از 70درصد آن‌ها یعنی 4.5میلیون نفر جوانان مشتاق هستند.
او تأکید کرد: باید کارگروهی در نهادها و دستگاه‌ها شکل بگیرد تا بتوان برنامه‌ای ارائه کرد که این 6میلیون مسافر راهیان نور تأثیر اقتصادی و فرهنگی بر پنج استان راهیان نور و مناطق محروم داشته باشند.
این جلسه با حضور نمایندگان قرارگاه‌های 12 گانه راهیان نور، سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سرتیپ رضا خرم‌طوسی فرمانده قرارگاه راهیان نور ارتش، حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهوری، محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی برگزار شد. در این جلسه قرارگاه‌های 12گانه راهیان نور گزارشی از عملکرد و برنامه‌های خود ارائه کردند.
در پایان این مراسم از اسناد ثبت ملی یادمان‌های دفاع مقدس، شعار سال راهیان نور، تولیدت فرهنگی راهیان نور و شهدای شاخص سال رونمایی شد.
فراهنگ**9246**1569

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۹۵۱۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیکرهای شهدای گمنام در سراسر کشور تشییع شدند+ عکس و فیلم

پیکرهای مطهر شهدای گمنام و تازه شناسایی‌شده دفاع مقدس همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) در تهران و برخی شهرها تشییع شدند.

به گزارش مشرق، پس از سالها انتظار پیکرهای مطهر شهدای گمنام و تازه شناسایی‌شده دفاع مقدس صبح امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ در تهران و برخی شهرها تشییع شدند.

این مراسم در اجتماع بزرگ صادقیون با حضور قشرهای مردم، هیات‌ها و موکب‌های عزاداری تهران برگزار شد.

استان‌های قم، کرمان و قزوین میزبان ۱۴ شهید «گمنام» هستند و ۱۲ شهید تازه شناسایی‌شده هم در استان‌های البرز، خراسان جنوبی، اصفهان، فارس، همدان و خوزستان تشییع می‌شوند.

پایان فراق پس از ۴۲ سال/ وداع دزفولی‌ها با شهید عشیری 

پیکر مطهر شهید غلامعلی عشیری لیوسی، از شهدای دفاع مقدس شهرستان دزفول که پس از ۴۲ سال شناسایی و به خاک مقدس ایران اسلامی بازگردانده شد صبح امروز با حضور قشرهای مختلف مردم تشییع و در گلزار شهدای دزفول به خاک سپرده شد.

پیکر مطهر این شهید همزمان با ایام شهادت امام جعفر صادق (ع)، بر روی دستان همرزمان و مردم شهید پرور دزفول از حسینیه ثارالله این شهرستان تا شهیدآباد تشییع شد.

 پیکر پاک و مطهر شهید غلامعلی عشیری لیوسی؛ از شهدای هشت سال دفاع مقدس شهرستان دزفول، پس از گذشت ۴۲ سال از شهادت، شناسایی شده و به دامان شهر و دیارش بازگشت.

شهید غلامعلی عشیری لیوسی، متولد یکم مهر ۱۳۴۳، در تاریخ ۲۱ بهمن سال ۱۳۶۱ در عملیات والفجر مقدماتی شرکت کرد و در منطقه فکه، جاویدالاثر شد و بتازگی پیکر پاک و مطهر ایشان توسط گروه های تفحص شهدا کشف و شناسایی شده است.

پدر و مادر این شهید والامقام در سال‌های گذشته دارفانی را وداع گفته اند.

مزار یادبود این شهیدوالامقام در گلزار شهدای شهیدآباد شهرستان دزفول قرار دارد که با بازگشت پیکر مطهرش طی مراسمی تشییع و در مزار یادبودش به خاک سپرده شد.


تشییع پیکر مطهر ۴ شهید تازه تفحص‌شده در اصفهان

 صبح امروز مراسم آیین تشییع پیکر مطهر ۴ شهید تازه تفحص شده در میدان فیض اصفهان آغاز شد و به سمت گلستان شهدا ادامه داد.

مردم شهیدپرور و همیشه درصحنه همانند گذشته در آیین همراهی این شهدای تازه تفحص شده حضور پیدا کردند تا نشان دهنده ادامه دهنده راه آنها هستند و در حفظ اسلام و نظام می‌کوشند.

پیکر پاک ۳ شهید دفاع مقدس، شهید عباس رمضانی، شهید مجتبی نادر طهرانی و شهید جواد مراثی که به تازگی تفحص شده اند و همچنین پیکر یک شهید گمنام در شهر اصفهان تشییع می‌شود.

هویت پیکرهای مطهر این شهدا که از شهدای هشت سال دفاع مقدس بوده‌اند، از طریق پلاک هویت و DNA احراز شده و پس از سال ها چشم انتظاری خانواده هایشان به آغوش خاک دیار خود بازگشتند.

مردم قدرشناس  اصفهانی با حضور پرشور خود و سردادن بانگ " یاحسین" و یا " زینب"  از قهرمانان خود استقبال کردند و آنها را به سوی بهشت بدرقه می کنند.

دختران کودک و نوجوان محجبه د رکنار مادران خود با حضور خود در این مراسم بزم ۴ شهید والا مقام را باشکوه تر کردند.

آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم استان اصفهان درمجلس خبرگان رهبری نماز این شهدا را خواند تا آماده آرام گرفتن در خانه ابدی خود شوند.

تشییع پیکر شهید دفاع مقدس در اجتماع صادقیون در مشهدالرضا

 عرصه میدان شهدای مشهد امروز صبح مملو از حضور زائران و مجاوران عزادارنی بود که همزمان با  سالروز شهادت ششمین امام معصوم، حضرت امام جعفر صادق (ع)، در سوگ این امام همام در اجتماع صادقیون به عزاداری پرداختند.

زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی در عزای شهادت رئیس مذهب شیعه، با برگزاری اجتماع در میدان شهدای مشهد، حزن و اندوه خود را در عزای آل الله نشان داده و عزاداریکردند. دسته های عزا یکی پس از دیگری نیز در خیابان های منتهی به حرم مطهر رضوی مشغول به عزاداری هستند.

عزاداران مسیر میدان شهدا تا حرم مطهر رضوی را طی کردند و پس از آن در حرم مطهر رضوی پای سخنرانی آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی نشستند.امروز همزمان با سالروز شهادت امام صادق (ع)پیکر مطهر شهید مجید شخصی از شهدای دفاع مقدس نیز تشییع شد.

جمعیت عزادار همچنین پیکر مطهر شهید مفقود الاثر دفاع مقدس؛  مجید شخصی  را که پس از ۴۲  با تفحص در منطقه چزابه  تفحص  و از طریق آزمایش دی ان‌ای هویتش شناسایی و به آغوش خانواده بازگشته تشییع و پیکر این شهید را تا حرم مطهر رضوی بدرقه کرده و مهیای حضور در مراسم عزاداری در حرم رضوی شدند.

تشییع پیکر شهید دوران دفاع مقدس در بوشهر

همزمان با مراسم سوگواری حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام و پیکر مطهر شهید مرتضی غلامی دشتی نظری از میدان قدس تا حوزه علمیه بوشهر تشییع شد.

مدیرکل بنیاد شهید استان بوشهر با بیان اینکه این رزمنده دفاع مقدس در اسفند ماه سال ۱۳۶۳ در منطقه شرق دجله به شهادت رسیده است اظهار داشت: پیکر مطهر این شهید به‌عنوان رزمنده گمنام که در سال ۱۳۸۸ تفحص شد در نجف آباد اصفهان به خاک سپرده شد.

نعمت اله غلامپور با بیان اینکه این شهید والامقام در آذر ماه سال ۱۴۰۰ تعیین هویت شد گفت: پیکر این شهید که همجوار مزار شهید محسن حُجَجی در نجف آباد دفن شده بود پس از تصمیم‌گیری خانواده شهید پیکر مطهر آن برای دفن در گناوه به استان بوشهر منتقل شد.

وی اضافه کرد: پیکر مطهر شهید والامقام مرتضی غلامی دشتی نظری امروز بر روی دستان مردم قدرشناس بوشهر تشییع شد گفت بعد از ظهر امروز پیکر مطهر این شهید بر روی دستان مردم گناوه تشییع و بعد از آن در گلزار شهدای این شهر به خاک سپرده می‌شود.

دیگر خبرها

  • تور‌های بازدید از نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشور‌ها را فعال کنیم
  • پیکرهای شهدای گمنام در سراسر کشور تشییع شدند+ عکس و فیلم
  • پیکرهای شهدای گمنام در سراسر کشور تشییع شدند
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد
  • روستای فهرج کاندیدای بهترین روستا‌های جهانی گردشگری
  • دزفول، دارای خاستگاه فرهنگی و تمدنی عمیق
  • شهرداری ایروان مایل به همکاری با اصفهان در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی است
  • انعقاد ۱۳ پیش تفاهم‌نامه‌ گردشگری در غرفه فارس در نمایشگاه ایران اکسپو
  • دزفول خاستگاه فرهنگی و تمدنی عمیقی در پیشینه خود دارد
  • تفاهم‌نامه جامع فرهنگی تهران - باکو مجدد امضا شود