Web Analytics Made Easy - Statcounter

اشارات رهبر معظم انقلاب درباره شخصیت زن،‌ در عصری که برخی نواندیشانِ غربگرا قصد دارند با افکار اومانیستی و طرح مباحثی همچون آزادی و برابری جنسی مقام زن را تنزل دهند، بسیار حائز اهمیت است. ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴ فرهنگی قرآن و عترت نظرات

باشگاه خبرنگاران پویا

رهبر معظم انقلاب صبح امروز در دیدار مداحان  با اشاره به نامگذاری روز ولادت حضرت فاطمه‌زهرا(س) به‌عنوان «روز زن»، زن را در منطق اسلامی برخوردار از یک چهارچوب کامل خواندند و افزودند: «زنِ اسلامی» موجودی است دارای ایمان، عفاف، رشد علمی و معنوی، اثرگذار در اجتماع، مدیر خانواده و مایه آرامش مرد و  در کنار آن برخوردار از خصوصیات زنانگی مثل لطافت و آمادگی برای دریافت انوار الهی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایشان الگوی زن اسلامی را زنان بزرگی همچون حضرت فاطمه‌زهرا و حضرت خدیجه کبری دانستند و گفتند: در مقابل الگوی اسلامی، الگوی انحرافی زن غربی وجود دارد که به‌جای همه خصوصیات برجسته و ممتاز زن اسلامی، شاخصه‌هایی همچون برهنگی و جلب نظر و التذاذ مردان را در خود دارد.

این اشارات رهبر معظم انقلاب که برگرفته از آموزه‌های قرآنی و سنت مسلم رسول گرامی اسلام(ص) است، در عصری که برخی نواندیشانِ غربگرا قصد دارند با افکار اومانیستی خود و طرح مباحثی همچون آزادی و برابری جنسی مقام زن را تنزل دهند تا از این طریق بتوانند پایه‌های خانواده‌های مسلمان را متزلزل کنند، بسیار حائز است.

شاید بتوان عمده نگاه غرب به زن و مسأله زنان را در این موارد یاد کرد:  اختلاط و امتزاج و بی بندوباری در روابط زن و مرد،  وسیله التذاذ شدن زن برای مرد،  مصرف‌کننده عمده مصنوعات متنوع و پر زرق و برق و پایه اصلی تجمل گرایی و مُدپرستی،  برهنگی و بی حجابی زنان و خلع سلاح آنان در برابر مردان،  سست کردن بنیاد خانواده‌ها با طرح آزادی جنسی،  ایجاد رقابت و تخاصم و جدایی بین دو جنس زن و مرد و بسیاری از موارد دیگر است. حال باید دید نواندیشانی که به فکر حقوق زنان هستند، چه مقدار به دنبال ترویج اینگونه افکار ملحدانه و سکولار هستند؟

اما زن از نگاه قرآن و سیره پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) می‌تواند گوی سبقت را از برترین خوبان درگاه الهی برباید. خداوند در قرآن زنان نمونه‌ای را معرفی می‌کند که توانستند در پرتو آموزه‌های دین به بالاترین درجات دست یابند که در ادامه به برخی از این گزاره‌های قرآنی اشاره می‌کنیم: 

حضرت زهرا(س) خیر کثیر
 خداوند متعال،  حضرت زهرا را با صفاتش در قرآن معرفی می‌کند. خداوند در ابتدای سوره کوثر می‌فرماید: «إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَر؛ ما به تو کوثر عطا کردیم» اعطا یعنی چیزی که می‌دهند دیگر پس نمی‌گیرند. علامه طباطبایی در جلد بیستم المیزان برای کوثر 26 معنا ذکر می‌کند. یکی از معانی کوثر خیر کثیر است. خداوند در قرآن حکمت را از مصادیق خیر کثیر معرفی می‌کند و می‌فرماید: «وَ مَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْراً کَثیراً؛ به هر کس حکمت داده شود، به یقین، خیرى فراوان داده شده است‏».  صدیقه طاهره(س) مصداق کوثر و خیر کثیر هستند که تمام علوم و حکمت‌ها از چشمه کوثریت ایشان جریان می‌یابد و خوبان بشر را ارتزاق می‌کند. آیات متعدد دیگری در شأن این بانوی بزرگوار اسلام وجود دارد که می‌توان به منابع روایی رجوع کرد. 

مریم(س) توفیق مادری عیسی(ع) را یافت
حضرت مریم(س) از جمله برترین زنان عالم پس از حضرت زهرا(س) است.

مراوده مریم(س) با فرشتگان
همچنین مراوده پی در پی ایشان با فرشتگان الهی یکی دیگر از شاخصه‌های مریم(س) است. وقتی خداوند قصد دارد از ویژگی این بانوی شاخص عالم صحبت کند، می‌فرماید: «وَ اِذْ قالَتِ الْمَلائِکَهُ یا مَرْیمُ اِنَّ اللّهَ اصْطَفاکِ وَ طَهَّرَکِ وَ اصْطَفاکِ عَلى نِساءِ الْعالَمینَ؛ (و (به یاد آورید) هنگامى را که فرشتگان گفتند: «اى مریم! خدا تو را برگزیدهو پاک ساخته و بر تمام زنان جهان، برترى بخشیده است.» همچنین در آیه‌ای دیگر می‌فرماید: «اِذْ قالَتِ الْمَلائِکَهُ یا مَرْیمُ اِنَّ اللّهَ یبَشِّرُکِ بِکَلِمَه مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسیحُ عیسَى ابْنُ مَرْیمَ وَجیهاً فِی الدُّنْیا وَ الآْخِرَهِ وَ مِنَ الْمُقَرَّبینَ؛‌ آنگاه که فرشتگان گفتند: اى مریم! همانا خداوند تو را به کلمه و نشانه‌اى از سوى خویش به نام مسیح، عیسى پسر مریم، بشارت مى‌دهد. او که در دنیا و آخرت آبرومند و از مقرّبان است». 

بیشتر بخوانید:
الطاف مشترکی که خدا برای حضرت زهرا و حضرت مریم در نظر گرفت

رزق بهشتی برای مریم(س)
یکی دیگر دیگر از ویژگی‌های مربوط به زندگانی مریم(س) دریافت ارزاق بهشتی از سوی خداوند بود. خداوند در آیه37 آل‌عمران می‌فرماید: «فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَأَنبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا وَکَفَّلَهَا زَکَرِیَّا ۖ کُلَّمَا دَخَلَ عَلَیْهَا زَکَرِیَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِندَهَا رِزْقًا ۖ قَالَ یَا مَرْیَمُ أَنَّىٰ لَکِ هَٰذَا ۖ قَالَتْ هُوَ مِنْ عِندِ اللَّهِ ۖ إِنَّ اللَّهَ یَرْزُقُ مَن یَشَاءُ بِغَیْرِ حِسَابٍ؛ خداوند، او [= مریم‌] را به طرز نیکویی پذیرفت؛ و به طرز شایسته‌ای، (نهال وجود) او را رویانید (و پرورش داد)؛ و کفالت او را به «زکریا» سپرد. هر زمان زکریا وارد محراب او می‌شد، غذای مخصوصی در آن جا می‌دید. از او پرسید: «ای مریم! این را از کجا آورده‌ای؟!» گفت: «این از سوی خداست. خداوند به هر کس بخواهد، بی حساب روزی می‌دهد». نکته قابل توجه آن است که زکریا که خود یکی از برترین رسولان الهی است، از نوع رفتار مریم(س) و ارزاقی که از سوی خداوند بر ایشان نازل می‌شد، تعجب می‌کرد

به طور قطع زمانی که موج اسلام‌گرایی در غرب حالت فزاینده به خود بگیرد، زنان عالم متوجه خواهند شد که بهترین الگوی زنان را خداوند در قرآن معرفی کرده است؛ از این رو هر ساله شاهدیم عده کثیری از زنان به دین اسلام مشرف می‌شوند و حجاب را برترین پوشش خود انتخاب می‌کنند. 

 

 

آیات متعدد دیگری در شأن این بانوی بزرگوار اسلام و سایر زنان شاخص ادیان وجود دارد که همه اینها در پرتو حفظ ایمانیات، عفت، حیا، حجاب و پاکدامنی حاصل شد. به طور قطع زمانی که موج اسلام‌گرایی در غرب حالت فزاینده به خود بگیرد، زنان عالم متوجه خواهند شد که بهترین الگوی زنان را خداوند در قرآن معرفی کرده است؛ از این رو هر ساله شاهدیم عده کثیری از زنان به دین اسلام مشرف می‌شوند و حجاب را برترین پوشش خود انتخاب می‌کنند. 

حضور اجتماعی زهرا(س) و زینب(س) 
اما از نگاه سیره نبوی(ص) زن با حفظ شئونات اجتماعی و حد و حدود خود می‌تواند حضور فعالی در جامعه داشته باشد؛ همچنان که حضرت زهرا(س) زمانی که مشاهده کرد حقی از همسر و یا امامش تضییع شد، وارد میدان مبارزه شد. از سوی دیگر جلسات متعدد معرفتی و اخلاقیکه این بزرگواران با زنان مدینه داشتند، در منابع روایی وجود دارد. همچنین داستان مشهوری که طی آن زنان مدینه از حضرت زهرا(س) دعوت کردند در مراسم ازدواجشان شرکت کند، نمونه‌ای دیگر از حضور حضرت زهرا(س) در بین مردم بود.  داستان وشنگری حضرت  زینب(س) پس از واقعه عاشورا برگی از تاریخ است که نشان از جواز حضور زن در جامعه با حفظ شئونات اسلامیِ زنانه را می‌دهد.

حضرت معصومه(س) و بیان احکام
از سوی دیگر فعالیت‌های اجتماعی حضرت فاطمه معصومه(س) در حضور و غیاب پدرش در تبیین احکام شرعی به مردم نشان از پویا بودن و عدم رویکرد متحجارانه دین مبین اسلام را دارد. نقل است عده ای از شیعیان وارد مدینه شدند و پرسشهایی داشتند که می خواستند از محضر امام کاظم(ع) بپرسند. امام(ع) درسفر بودند، پرسشهای خود را نوشته به دودمان امامت تقدیم نمودند، چون عزم سفر کردند برای پاسخ پرسشهای خود به منزل امام(ع) شرفیاب شدند، امام کاظم(ع) مراجعت نفرموده بود و آنهاامکان توقف نداشتند، از این رو حضرت معصومه(س) پاسخ آن پرسشهارا نوشتند و به آنها تسلیم نمودند، آنها با مسرت فراوان ازمدینه منوره خارج شدند، در بیرون مدینه با امام کاظم(ع) مصادف شدند و داستان خود را برای آن امام کاظم(ع) شرح دادند. حضرت در مقابل به ایشان فرمودند: «فداها أبوها؛ پدرت فدایت باد».
انتهای‌پیام/ 

R1392/P1010114/S4,37/CT4

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۹۵۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمعی از معلمان با رهبر انقلاب دیدار خواهند کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، همزمان با سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلّم، جمعی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، صبح چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت با حضور در حسینیه امام خمینی (ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار خواهند کرد.

این برنامه، از جمله دیدارهای سالانه رهبر معظم انقلاب است که در تکریم مقام معلم به طور پیوسته برگزار شده است.

کد خبر 6093612 محمد مهاجرانی

دیگر خبرها

  • زن و مرد در رسیدن به مقامات معنوی برابر هستند/ دین اسلام؛ مدافع‌ اصلی حقوق زنان است
  • دیدار جمعی از معلمان با رهبر انقلاب در روز چهارشنبه
  • جمعی از معلمان با رهبر انقلاب دیدار خواهند کرد
  • رئیس دیوان عالی کشور: منشأ موج بیداری دانشجویان آمریکایی، انقلاب اسلامی است
  • زنان عالِم جایگاه ویژه‌ای در خودسازی و جامعه‌پردازی دارند
  • وجدان مراکز علمی و دانشگاهیان در غرب بیدار شده است
  • اجرای طرح کنترل پوکی استخوان برای زنان بالای ۵۰ سال در زاهدان
  • آیت‌الله رمضانی: دشمنان می‌خواهند شریعت اسلام را تعطیل کنند
  • تصاویری از رهبر انقلاب در خلیج فارس
  • همایش بین المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت الله خامنه‌ای در قم برگزار می شود