Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روزها دو خواهر رودآوری در هنر میناکاری لعاب برجسته، در شهرستان گل کاشتند و در راستی توسعه، کارآفرینی و اشتغالزایی برای چندین و چند خانواده دیگر نیازمند حمایت مسئولان به ویژه هیا ساختن بازار فروش تولیداتشان هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از رودآور؛ کم کم به پایان سال 96 نزدیک می شویم، سالی که در آغاز آن رهبر معظم انقلاب آن را با عنوان "اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" نامگذاری کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چندسالی است که رهبر انقلاب عناوین سال را با کیلدواژه هایی از برگرفته از اقتصاد مقاومتی نامگذاری می کنند تا بدین ترتیب به همگان ارزش تحقق این مهم را در سایه تلاش، کوشش، همت و به ویژه برنامه ریزی جامع و جهادی با تکیه بر توان داخلی نشان دهند.

این روزها شاید عده ای و حتی برخی از مسئولان به دنبال سرمایه گذاری های کلان برای اشتغال هستند و همایش هایی برپا می کنند و آنچنان که باید از آن خروجی کار حاصل نمی شود.

اما در این بین هستند روستاییان و حتی بانوان روستایی که با تکیه بر توان خود یا علی گویان کمر همت بسته و در روستاهای خود، منبع درآمدی شاید هرچنداندک برای خانواده هایشان مهیا می سازند.

به روستای رودآور می رویم، جایی که دو خواهر به نام های نوشین و فاطمه سوری نزدیک به 6 سال است در هنر میناکاری، این هنر دست زبانزد روستا و شهرستان شده اند.

نوشین سوری کارشناسی ارشد خود در رشته هنر را از دانشگاه نیشابور گرفته است و چندسالی به همراه خواهر خود در همدان مشغول به فراگیری هنر میناکاری روی سفال بودند و این روزها خود استادکار هستند.

با ابزار مخصوص بر روی سفال های خام طراحی می کنند و بعد سیاه قلم و لعاب کاری و بعد از آن در حائلی از پنبه و پارچه های نرم سفال لعاب شده را قرار می دهند تا برای رفتن به داخل کوره و پخته شدن آماده شود.

نوشین می گوید که متأسفانه تویسرکان کوره ای برای مرحله آخر کار آنان ندارد، از این رو بالاجبار با هزار مشکل سفال های لعاب شده را به همدان می برند و پس از هزینه کرد رفت و آمد و استفاده از کوره در همدان، به تویسرکان باز می گردند، در شهرستان هم با توجه به قدرت مالی نه چندان مناسب و اوضاع و احوال معیشتی مردم آنچنان که باید تولیداتشان به فروش نمی رسد.

با این حال با همکاری اداره میراث فرهنگی تویسرکان مدتی است که در تعدادی از نمایشگاه ها حضور یافته اند و این گونه هنر خود را در معرض دید همگان قرار می دهند.

گرچه تویسرکانی ها را به عنوان هنرمندانی در تولید مبل و منبت می شناسند، اما اینجا صنایع دستی دیگری همچون میناکاری لعاب برجسته هم برای خود فعالانی دارد که نیازمند حمایت مسئولان هستند.

مگر چه می شود که مسئولان برای هدایایی که در راستای برگزاری برنامه های متنوع خود خریداری می کنند، تولیدات داخلی شهرستان را جایگزین کنند و یا اینکه از روابط و ضوابط قانونی موجود برای برقراری ارتباط با سایر استان ها و حتی خارج از کشور با رویکرد صادراتی به تولیدات و هنر دستان هنرمندان تویسرکانی بنگرند. 

انواع ظروف میناکاری لعاب برجسته توسط این دو خواهر رودآوری این روزها می تواند زینت بخش خانه های بسیاری شود و علاقمندان به هنر بسیاری را به خود جلب کند.

به گزارش رودآور، امید آن که مسئولانی که برخی از آنان تنها حرف از حمایت تولیدات کنندگان داخلی می زنند، تسهیلات ارزان قیمتی برای ایجاد یک کارگاه هرچند کوچک در اختیار این دو هنرمند قرار دهند و با حمایت های دنباله دار خود شرایط مساعد درراستای خرید کوره ای برقی را هم برایشان فراهم سازد، چرا که با توسعه این صنعت دست زمینه های اشتغالزایی بالایی فراهم و بخشی از معظل بیکاری در شهرستان تویسرکان حل شدنی می شود.

مسئولانی که می توانند با حمایت از فعالان عرصه صنایع دستی زمینه بازاریابی مناسبی برای آنان فراهم سازند و حتی راه و چاه صادرات تولیدات هنرمندان را با دلسوزی به آنان نشان دهند و همه جوره بدون کاغذبازی های معمولی از آنان حمایت کنند.

زنگنه 

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۹۶۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صعود پارما به سری آ ایتالیا/ جمع ۷ خواهران دوباره جمع شد

تیم پارما در هفته سی و ششم سری بی ایتالیا در مصاف با تیم باری به نتیجه ۱-۱ دست یافت و در فاصله دو هفته مانده تا پایان فصل، به سری آ صعود کرد.

پارما سه فصل قبل (۲۱-۲۰۲۰) به سری بی سقوط کرد و از فصل آینده دوباره شاهد حضور این تیم باسابقه که تاسیس آن به سال ۱۹۱۳ برمی‌گردد، خواهیم بود.  باشگاهی که کمتر از ۲ ماه دیگر جشن تولد ۱۱۱ سالگی خود را برگزار خواهد کرد، تاریخی پر فراز و نشیب و پرحادثه را پشت سر گذاشته؛ از روز‌های درخشان دهه ۹۰ متشکل از ستارگانی همچون فاستینو آسپریا، فابیو کاناوارو، دینو باجو، انریکو کیزا، ارنان کرسپو، لورنزو مینوتی، هریستو استویچکوف، جان‌لوئیجی بوفون، لیلیان تورام، خوان سباستین ورون و روبرتو موسی که به کسب ۴ جام اروپایی در عرض ۶ سال منجر شد تا دهه تلخ گذشته که با به حراج گذاشتن همان جام‌ها برای تأمین بخشی از بدهی‌ها به خاطرات هواداران زرد و آبی‌پوش رنگ سیاه پاشید.

پارما در سال ۲۰۱۵ با ۲۱۸ میلیون یورو بدهی، از جمله ۶۳ میلیون یورو دستمزد پرداخت‌نشده اعلام ورشکستگی کرد و بعد از قرارگیری در رده بیستم جدول، به سطح چهارم فوتبال ایتالیا سقوط کرد، اما دوباره با ۳ صعود متوالی خیلی زود به سری آ برگشت. با این حال پارما در انتهای فصل ۲۱-۲۰۲۰ با قرارگیری در انتهای جدول، بار دیگر راهی سطح دوم شد. حالا، اما بعد از ۳ سال غیبت، پارما به جمع ۷ خواهران برمی‌گردد. (تیم‌های یوونتوس، میلان، اینتر، رم، لاتزیو فیورنتینا و پارما که در اوایل قرن ۲۱ هفت قدرت فوتبال ایتالیا محسوب می‌شدند، به ۷ خواهران مشهور هستند)

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی فوتبال و فوتسال

دیگر خبرها

  • صعود پارما به سری آ ایتالیا/ جمع ۷ خواهران دوباره جمع شد
  • شهردار کرمان با حکم وزیر کشور منصوب شد + متن حکم
  • محسن تویسرکانی، به سمت شهردار کرمان منصوب شد
  • توزیع 1.5 تن گوشت قرمز منجمد تنظیم بازاری در بهشهر
  • دو دانش آموز تویسرکانی در مسابقات روبوکاپ اول شدند
  • سیاست‌های مشوق جمعیتی دولت در فرهنگ جوانی جمعیت اثرگذار است
  • یک برگ دیگر از ناکارآمدی های دولت سیزدهم/ تولیدات خودروسازان داخلی کجاست؟
  • تشکیل قرارگاه شهید آوینی فرصتی برای حمایت از تولیدات هنری است
  • فعالیت یک واحد آلاینده لعاب سازی در اردکان متوقف شد
  • سقف حمایت انجمن سینمای جوان از فیلم‌ کوتاه ۲۵۰ میلیون تومان شد