Web Analytics Made Easy - Statcounter

لاهیجان - ایرنا - مردم و مسئولان شهرستان لاهیجان، نودمین سالگرد تاسیس اولین ایستگاه تحقیقات کشاورزی شمال کشور را در باغی که نخستین بوته های چای در آن کاشته شد، گرامی داشتند.

ایستگاه تحقیقات کشاورزی لاهیجان در باغی با وسعت 54 هکتار که قبلا بوته های چای در آن کشت شده بود ، در سال 1306تاسیس شد و تا اواخر دهه 1330شمسی به نام موسسه مرکز چای یا چایکاری ایران نام داشت .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش خبرنگار ایرنا رئیس این ایستگاه تحقیقاتی روز پنجشنبه در این مراسم اظهارداشت: این باغ تقریبا همزمان با موسسه واکسن رازی کرج و مدرسه عالی فلاحت ایران تاسیس شده و در آن زمان به عنوان ایستگاه تحقیقات چای شناخته می شد و این ایستگاه باغ مادری بسیاری از تشکیلات تحقیقاتی به شمار می رود که امروز بصورت مستقل فعالیت می کنند.
نقی پاداشت گفت: مدت ها به این ایستگاه تحقیقاتی بی توجه شده بود ولی طی چند سال اخیر روی ذخایر گونه هایی از گیاهان گیلان و مازندران تحقیقات انجام می شود و هم اکنون به یکی از مراکز تحقیقات ذخایر مهم گیاهی کشور تبدیل شده است .
وی افزود: این ایستگاه در طول فعالیت خود به نام های مختلفی چون باغ گیاه شناسی لاهیجان، باغ اکولوژی لاهیجان ، باغ چای ، ایستگاه تحقیقات کشاورزی و ایستگاه تحقیقات باغبانی نام گذاری که در سال 1376فعالیت های پژوهشی روی گیاهان ژتتیکی نیز در این ایستگاه آغاز شد و به همین نام نیز شناخته می شود .
رئیس ایستگاه تحقیقات کشاورزی لاهیجان خاطرنشان کرد: در آغاز تاسیس در این ایستگاه تحقیقات مربوط به چای ، برنج ، سبزی و صیفی ، حبوبات و محصولات باغی انجام می گرفت و اولین طرح مطالعاتی روی برنج در سال 1338 تا 1342 در این ایستگاه اجرا شد.
پاداشت ادامه داد: ایستگاه تحقیقات لاهیجان زیر نظر مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان و موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور به عنوان موسسه مادری در کرج و در راس آن سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهادکشاورزی فعالیت می کند.
پاداشت گفت: این ایستگاه به مرکز جمع آوری ، حفظ و نگهداری گیاهان متنوعی از ایران و سایر کشورها به منظور انجام تحقیقات تبدیل شده و مجموعه گیاهی با ارزشی در آن نگهداری می شود که خود یک نوع باغ گیاه شناسی بی نظیر در استان گیلان و کشور به شمار می آید.
به گفته پاداشت ، در حال حاضر بیش از 250گونه درخت و درختچه زینتی و بیش از 200 گونه و ژئوتیپ درخت میوه از انواع گلابی محلی و تجاری ، گوجه و آلو ، ازگیل و ازگیل ژاپنی ، گردو و پکان، برخی درختان نیمه گرمسیری و بیش از 200 گونه و رقم گیاهان زینتی شامل گیاهان آپارتمانی ، کاکتوس و هشت گونه انواع بامبوی چینی در مساحتی حدود پنج هکتار در این ایستگاه تحقیقاتی، حفاظت و نگهداری و مورد مطالعه قرار دارند .
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان نیز در این مراسم اظهار داشت: مراکز تحقیقاتی در هر منطقه ای موجب رشد اقتصادی ، اجتماعی و توسعه و بالندگی آن منطقه خواهند شد و از عمر این ایستگاه در لاهیجان نزدیک یه قرن می گذرد ولی در گذشته به آن بی مهری شده است.
معرفت مصطفوی با گله مندی نسبت به بی توجهی به جایگاه این ایستگاه در گذشته گفت : در گذشته به جایگاه تحقیقات توجه کافی نشده و اگر از آن اقبال می شد، امروز باید در جایگاه و رتبه برتر و بالاتری قرار می گرفت .
وی افزود: باید در حفظ و توسعه این ایستگاه توجه بیشتری صورت گیرد زیرا این ایستگاه یکی از ارکان مهم نگهداری ذخایر طبیعی و گونه های گیاهی استان گیلان به شمار می رود که حدود 250گونه گیاهی دارویی و کمیاب گیاهی در آن وجود دارد و مجموعه ای از ژن پلاست های بسیار ارزشمند کشور محسوب می شود.
وی اظهار داشت: 11مهرماه سال جاری قانون حفاظت و ذخایر ژنتیکی از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شد که نشان دهنده اهمیت دادن مجلس و نمایندگان به ذخایر گیاهی و ژنی کشور است.
به مناسبت هفته منابع طبیعی و درختکاری مراسم ویژه ای امروز با حضور مردم ، مسئولان و معاونان فرمانداری لاهیجان ، نماینده مردم شهرستان های لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی و گروه های مردم نهاد گیلان در ایستگاه تحقیقات کشاورزی لاهیجان برگزار شد.
شهرستان لاهیجان در 40 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.
6029 / 2007

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۹۸۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استان فارس تولیدکننده ۳۰ درصد هسته‌های اولیه بذر غلات کشور

به گفته رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس، ۳۰ درصد هسته‌های اولیه بذر غلات مورد نیاز کشور توسط این استان تولید می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، ابوالفتح مرادی صبح امروز شنبه در یک نشست خبری اظهار داشت: سازمان تات مغز متفکر جهاد کشاورزی است و وظیفه پشتیبانی و حمایت علمی وفنی وزارتخانه برای افزایش تولید در کشور را برعهده دارد.

وی با بیان اینکه این حمایت و تولید دانش فنی و پشتیبانی علمی به چند طریق انجام می‌شود، افزود: یکی از آنها انجام طرح‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی کشاورزی است که مشکلات بخش کشاورزی را احصاء و راه حل ارائه می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس تعداد پروژه‌های تحقیقاتی در دست اجرا در سال گذشته را 258 مورد اعلام کرد که 114 مورد آن طی سال گذشته پایان یافت.

مرادی عنوان کرد: در اویل انقلاب و قبل از آن ارقام گندم 2 تا 3 تن در هکتار بود، اما به لطف مراکز تحقیقاتی که 34 مرکز تحقیقات استانی را شامل می‌شود و همگی زیرمجموعه تات هستند، با اجرای پروژه‌های تحقیقاتی و معرفی ارقام گیاهی منتسب امروز تولید گندم در هکتار به بالای 10 تن رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات فارس بزرگترین مرکز استانی سازمان تات است که در بیش از 80 درصد معرفی ارقام گندم نقش و مشارکت فعال داشته است.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس، تعداد مقالات علمی و پژوهشی چاپ شده در سال گذشته توسط این مرکز را 172 عنوان مقاله اعلام کرد که 85 مقاله یا تعداد نیمی از آن در مجلات کیو وان به چاپ رسیده‌اند.

مرادی با بیان این نکته که اصلاح و معرفی ارقام گیاهی فرآیند طولانی 12 تا 15 سال را طی می‌کند تا به جامعه هدف معرفی شود، گفت: از منظر طرح‌های تحقیقاتی برای حل مشکلات بخش کشاورزی، سال گذشته 19 رقم گیاهی معرفی شد که 6 رقم آن به گندم اختصاص یافت که 3 رقم گندم نان و 3 رقم گندم دوروم بود.

وی تصریح کرد: ارقام گیاهی موجود عمر مفید 5 تا 6 ساله دارند و بعد از طغیان نهادها، پتانسیل عملکرد را از دست می‌دهند و ارقام مقاوم‌تر باید جایگزین شود.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه جمعیت دنیا دائم در حال افزایش است و نیاز به غذای بیشتری داریم، گفت: مجبوریم ارقام را به روز و همچنین ارقام مقاوم تری را معرفی کنیم.

مرادی ادامه داد: از نظر اقتصادی اگر فقط ارقام گندم آبی معرفی شده 500 کیلوگرم افزایش محصول نسبت به رقم قبلی داشته باشد، حدود یک میلیون تن گندم بیشتر تولید می‌شود و اگر قیمت گندم را هر کیلو 15 هزارتومان در نظر بگیریم (قیمت سال قبل) میزان 15 هزارمیلیارد تومان ارزش افزوده برای بخش کشاورزی کشور در هر سال ایجاد می‌شود.

به گفته وی؛ گندم آبی در استان فارس 143 هزارتن افزایش محصول دارد.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس یکی دیگر از اقدامات این مرکز که اثر بخشی زیادی دارد را تولید هسته‌های اولیه بذری اعلام کرد و افزود: هسته‌های اولیه بذری غلات نسبت به سال 1401 تولید 2 برابری داشته‌اند. 

مرادی با بیان اینکه 30 درصد هسته‌های اولیه بذر غلات مورد نیاز کشور توسط استان فارس تولید می‌شود، عنوان کرد؛ در سال 1402 مرکز تحقیقات کشاورزی فارس 226 تن هسته اولیه بذری غلات تولید کرد که این تعداد تولید هسته اولیه بذری پتانسیل تولید 550 هزار تن بذر گواهی شده دارد و این تعداد بذر گواهی شده پتانسیل تولید 8 میلیون تن دانه گندم، جو و تریتیکاله را دارد. 

وی در خاتمه یادآور شد: از نظر اقتصادی تولید 226 تن هسته اولیه بذری علاوه بر نیاز 27 شرکت تولید کننده بذر فارس، نیاز شرکت‌های بذری 16 استان دیگر را هم تامین و از خروج سالانه 2 میلیارد دلار ارز جلوگیری می‌کند.

انتهای پیام/424.

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی در شمال کشور
  • برگزاری برنامه های تبیینی اندیشه شهید مطهری در هفته معلم
  • رصد دقیق ۴۷۰۰۰۰ هکتار برنج شمال با داده‌های فضایی
  • برآورد سطح زیرکشت برنج با داده‌های فضایی برای نخستین بار
  • کودک لاهیجانی «شهر یار» حوزه آموزش پسماند شد
  • گچساران ایستگاه اصلی تولید بذر در منطقه گرمسیری و نیمه گرمسیری
  • استان فارس تولیدکننده ۳۰ درصد هسته‌های اولیه بذر غلات کشور
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • توزیع تخم نوغان در گیلان
  • حضور وزیر ورزش و جوانان در مراسم نخستین سالگرد درگذشت صفارزاده