چهارمین جشنواره تلویزیونی جام جم برگزیدگانش را شناخت
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۹۹۵۰۸
اختتامیه چهارمین جشنواره تلویزیونی جام جم 17 اسفند ماه در شب میلاد حضرت فاطمه (س) در سالن همایش های صدا و سیما با اجرای محمد سلوکی برگزار شد.
در این مراسم، محمد احسانی، دبیر چهارمین جشنواره جام جم ضمن عرض میلاد حضرت فاطمه (س) گفت: جشنواره با تاخیر 4 ساله شکل گرفت.
وی افزود: از امسالجشنواره جام جم را به شکل مدون و سالیانه خواهیم داشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دبیر جشنواره جام جم با بیان اینکه در این جشنواره 4 بخش مورد بررسی قرار گرفت گفت: این چهاربخش شامل مستند، سریال، پویا نمایی و مسابقات تلویزیونی بوده است.
احسانی گفت: شبکه ها و مراکزی که آثار را تولید کرده اند از اول مهر تا آذر ماه سال جاری آثار خود را به دبیرخانه ی اینجشنواره ارسال کردند که مورد داوری قرار گرفت.
نامزدهای سومین دوره جشنواره تلویزیونی جام جم
* نامزدهای بخش مجموعه های نمایشی:
ـ بهترین بازیگران نقش مرد:
آرش مجیدی، سریال «ارمغان تاریکی»
حامد کمیلی، «پروانهها»
محمد کاسبی، «خوشغیرت»
مهدی هاشمی، «رقص پرواز»
حامد بهداد، «یک مشت پر عقاب»
ـ کاندیداهای بهترین بازیگران نقش زن:
لیلا زارع، سریال «ارمغان تاریکی»
سارا بهرامی، «پروانه»
بهنوش طباطبایی، « گلهای گرمسیری»
لاله اسکندری، «رقص پرواز»
خزر معصومی، «یک مشت پر عقاب»
ـ کاندیدهای بهترین بازیکن مکمل مرد:
امیر آقایی، «ارمغان تاریکی»
هدایت هاشمی، «پروانه»
جمشید جهانزاده، «بچههای بهشت»
میکائیل شهرستانی، «آواز در باران»
پرویز فلاحیپور، «گلهای گرمسیری»
ـ کاندیدهای بهترین بازیکن مکمل زن:
سودابه بیضائی، سریال «ارمغان تاریکی»
الهام چرخنده، «پروانه»
مریم کاظمی، «بچههای بهشت»
آفرین عبیسی، «رقص پرواز»
روناک یونسی، «گلهای گرمسیری»
ـ کاندیدهای بهترین فیلمنامه:
جلیل سامان، سریالهای «پروانه» و «ارمغان تاریکی»
محمد رضایی، «بچههای بهشت»
علیرضا طالبزاده، «رقص پرواز»
فرهاد توحیدی، «یک مشت پر عقاب»
ـ کاندیدهای بهترین کارگردانی:
جلیل سامان، سریالهای «پروانه» و «ارمغان تاریکی»
خسرو معصومی،«بچههای بهشت»
احمد مرادپور، «رقص پرواز»
اصغر هاشمی، «یک مشت پر عقاب»
محمدمهدی عسگرپور، «گلهای گرمسیری»
ـ بهترین اثر:
سریال «ارمغان تاریکی»، سیداحمد کاشانچی
«پروانه»، منصور سهرابپور
«بچههای بهشت»، فرزاد کاشفی
«رقص پرواز»، محمدرضا تختکشیان
«یک مشت پر عقاب»، بهروز خوشرزم
ـ بهترین تدوین:
رضا بهارانگیز، سریالهای «ارمغان تاریکی» و «پروانه»
یاور تورنگ، «بچههای بهشت»
احمد مرادپور، «رقص پرواز»
محمدرضا مومنی، «یک مشت پرعقاب»
ـ کاندیداهای بهترین تصویربرداری:
محمد افسری، سریال «پروانه»
منصور آذرگل و سیدنظام کشفی، «بچههای بهشت»
محمدتقی پاکسیما، «رقص پرواز»
مسعود کرانی، «یک مشت پر عقاب»
محمود کلایی، «تا صبح»
ـ کاندیداهای بهترین موسیقی متن:
حسین کاج، سریال «بانو»
فردی خلعتبری، «یک مشت پر عقاب»
فرید سعادتمند، سریالهای «پروانه» و «ارمغان تاریکی»
سعید انصاری، «رقص پرواز»
ـ کاندیدای بهترین طراح صحنه و لباس:
غفار رضایی و مهلقا ناقد، سریال «ارمغان تاریکی»
اصغر نژادایمانی، «رقص پرواز»
امیرحسین اثباتی و کتایون مرندی، «یک مشت پر عقاب»
کیوان مقدم و سارا صمیعی، «پدرخوانده»
آیدین ظریف، «ششمین نفر»
امیر بنایی، «او یک نویسنده بود»
ـ کاندیداهای بهترین گریم:
جلالالدین معیریان، برای سریالهای «ارمغان تاریکی» و «پروانه»
حسین صالحیان، داریوش صالحیان، غزال حسینی و روحالله مفیدی، سریال «بچههای بهشت»
مهرداد میرکیانی، «رقص پرواز»
مهین نویدی، «یک مشت پر عقاب»
ـ کاندیداهای بهترین جلوههای ویژه:
عباس شوقی، سریال «ارمغان تاریکی»
حمید رسولیان، «بوی باران»
محسن روزبهانی و رضا ترکمان، «پروانه»
جواد شریفی راد، «گلهای گرمسیری» و «رقص پرواز»
حمید رسولیان، «ششمین نفر»
ـ کاندیداهای بهترین تیتراژ:
ساسان توکلی فارسانی، «ارمغان تاریکی»
شهابالدین نجفی، «پروانه»
بابک صاحبقرانی، «گلهای گرمسیری»
صالح کشوردوست و ردا مرادی سولقانی، «بوی باران»
موحد شادرو و محسن جسور، «ششمین نفر»
الهه مسلمی و حسین کرمی افشار، «آواز در باران»
* نامزدهای بخش مستند:
ـ بهترین فیلم مستند:
«الفبای معجزه گر»
«آمنه خاله»
«زیرگنبد مینا»
«حضور»
«اگر عزت به قهوه خانه نیاید» از مجموعه «یک زندگی»
«نخل میراث کهن» از مجموعه «راسخون»
ـ بهترین پژوهش:
عبدالحمید ارجمند برای پژوهش مستندهای «جستجو گران پارسه» و «سعدی کارنو»
مختار نامدار برای مستند «خله»
بیژن زمان پیرا برای مستند «سیاچمانه»
پژمان مظاهری پور برای «غبار سرخ»
مینا مشهدی مهدی برای مستند «عروسی چابهار» از مجموعه مستند «عروسی اقوام»
پژوهشگر مستند حدیث سرو
تدوین
«آخرین روزهای زمستان» با تدوین محمد حسین مهدویان
«الفبای معجزه گر» با تدوین بابک حسناتی
«خزندگان ایران» با تدوین ابوذر حیدری
«زیر گنبد مینا» با تدوین حمید نجفی راد
«سر پایان» با تدوین سید علی محترمی
ـ بهترین تصویربرداری:
هادی بهروز برای مستند «آخرین روزهای زمستان»
فرخ راستکار و فاطمه امینی به خاطر مستند «خزندگان ایران»
رضا تیموری برای «زیرگنبد مینا»
سید علی محترمی به خاطر «سر پایان»
فردین باتمانی برای مستند «سیاه چمانه»
محمد رسولی به خاطر تصویر برداری مستند «خانه ای در مه» از مجموعه «یک زندگی»
ـ بهترین صدا:
امیر ترکمن برای مستند «آخرین روزهای زمستان»
رضا حاتمی برای مستند «خزندگان ایران»
هادی ساعد محکم برای مستند «سیاه چمانه»
«آخرین روزهای زمستان»
«جستجوگران پارسه»
«خزندگان ایران»
«عروسی اقوام»
«هیرکان»
ـ بهترین کارگردانی:
محمد حسین مهدویان برای «آخرین روزهای زمستان»
سیروس حسن پور برای «الفبای معجزه گر»
فرشاد اکتسابی برای «جستجوگران پارسه»
محمد احسانی برای «زیرگنبد مینا»
سعید نبی برای «هیرکان»
فرشاد فدائیان برای «اگر عزت به قهوه خانه نیاید» از مجموعه «یک زندگی»
گروه کارگردانی «نخل میراث» از مجموعه «راسخون»
* نامزدهای بخش پویانمایی:
ـ بهترین کارگردانی اثر کوتاه:
امید خوش نظر برای «پارازی»
سلمان خورشیدی و امیر محمدزاده برای «سکو»
شیوا ممتحن برای «اجل معلق»
امینه فروغی برای «تک»
ـ بهترین کارگردانی مجموعه و سریال:
ژیان دیباوری برای «قصههای شیرین»
محمدرضا حنفی برای «رستوران جنگل»
سیاوش زرین آبادی برای «پهلوانان ۲»
امین یاوری مقدم و حامدحاج ملاعلی برای «افسانه موزهها»
ـ بهترین کارگردانی اثر بلند و نیمه بلند:
مرحوم اسفندیار احمدیه را برای «داستان زال»
علیرضا گلپایگانی و بهنام دلداده را برای «آقای مهربان»
علیرضا کاویان راد را برای «یوز۲»
مجید شاکری را برای «افسانه سرزمین گوهران»
ـ بهترین اثر بلند، نیمه بلند، مجموعه و سریال:
مجید شاکری برای «افسانه سرزمین گوهران»
علیرضا گپایگانی برای «پهلوانان ۲»
محمدرضا حنفی برای «رستوران جنگل»
سیاوش زرین آبادی برای «آقای مهربان»
ـ بهترین کارگردانی میان برنامه پویانمایی:
بابک نکویی برای «خاطرات نوروزی»
علی درخشی برای «گزارش های اوتی»
مجید مجیدی برای «پسر کاغذی»
امیرسحرخیز برای «وله انتخابات»
ـ بهترین طراحی شخصیت در آثار بلند، نیمه بلند، مجموعه و سریال:
حسن تبریزی و محمد کوچکی برای «مینا و پلنگ»
محمد خیراندیش، مجید شاکری، مریم ثقفی و رسول تشت زرین برای «افسانه سرزمین گوهران»
محمد خیراندیش، سعید غنی زاده، مریم صفایی و حسن تبریزی برای «آقای مهربان»
مهدی علی بیگی، علی چناری و حامد کمالی برای «یاور و دوستان»
ـ بهترین طراح فضا در آثار بلند، نیمه بلند، مجموعه و سریال:
مهرداد ایسوندی و مهدی موحد برای «آقای مهربان»
مهناز مصطفوی برای «ماجراهای سمنو و شقاقل»
حسین صافی و نوروز عباسی و مهدی موحد برای «افسانه سرزمین گوهران»
حسین صافی برای «پهلوانان ۲»
ـ بهترین انیمیت در آثار بلند، نیمه بلند، مجموعه و سریال:
مهدی محمدیان نامقی برای «آقای مهربان»
محمد غلامی و ابوالفضل جعفری برای «رستوران جنگل»
ابراهیم کریمی برای «قصه های خوب برای بچه های خوب»
آرش احسان و افروز خجسته بند برای «افسانه سرزمین گوهران»
ـ بهترین صداسازی و صداگذاری در آثار بلند، نیمه بلند، مجموعه و سریال:
محمود آقامحمدی را برای «رستوران جنگل»
آرش قاسمی را برای «آقای مهربان»
فرشید جلیلی را برای «افسانه موزه ها»
آرش قاسمی را برای «پهلوانان۲»
ـ بهترین فیلمنامه بلند، نیمه بلند، مجموعه و سریال:
سیاوش زرین آبادی برای «آقای مهربان»
حسین سلطانی و وحید چالاک برای داستان «سامرا»
سرور کتبی برای «افسانه موزه ها»
سیاوش زرین آبادی برای «پهلوانان ۲»
ـ بهترین دستاورد فنی و هنری در آثار بلند، نیمه بلند، مجموعه و سریال:
علیرضا گلپایگانی، مهدی محمدیان نامقی برای «آقای مهربان»
سعادت رحیم زاده برای «زمزمههای سرزمینم»
مجید شاکری و محمود دوستی برای «افسانه سرزمین گوهران»
حامد کاتبی برای «تولد آفتاب»
* نامزدهای بخش تله فیلم:
ـ بهترین بازیگر مرد:
سیدشهاب الدین حسینی برای بازی در فیلم «تعبیر خواب»
سعید پورصمیمی برای بازی در فیلم «دست ها نگاه می کنند»
بیژن امکانیان و رضا بهبودی برای فیلم «آبروی از دست رفته آقای صادقی»
سیروس همتی برای بازی در فیلم «رقص روی یخ»
ـ بهترین بازیگر زن:
فاطمه گودرزی برای «بهار»
مهتاب کرامتی برای «آذر»
لاله اسکندری برای «خراش»
در این مراسم همچنین، مرتضی میرباقری، معاونسیما نیزگفت:یکی از اهداف برگزاری این جشنواره تقدیر و تشکر از همکاران و برنامه سازان سریال، مستند، پویا نمایی و مسابقات بوده است.
وی افزود:بیش از ۵۰ شبکه استانی و ملی داریم که تمام جمعیت کشور را از همه اقشاری جامعه تحت پوشش خود قرار داده است. همچنین ۱۲ شبکه ملی تخصصی نیز داریم.
میرباقری گفت: به همین دلیل بر طبق آخرین نظر سنجی، ۸۴ درصد مردم مخاطب تلویزیون جمهوری اسلامی ایران هستند و مردم ۳ ساعت و ۲۶ دقیقه تلویزیون را تماشا میکنند.
وی افزود: یک نکته به دولت مردان عزیز در قوای مختلف دارمکه با رسانه ملی مهربانتر باشند و آستانه تحمل و صعه صدر خود را افزایش دهند اگر اینگونه باشد در جامعه نیز صعه صدر افزایش مییابد. برنامه سازان نیز با دست باز تر مشکلات جامعه را مطرح میکنند.
معاون سیما گفت: بودجه ناکافی که به سازمان صدا و سیما تعلق می یابد، حداقل کامل تخصیص یابد. اگر ناقص باشد تاثیر خود را در سطوح مختلف به ویژه در برنامه سازی به وجود می گذارد.
وی بیان کرد: از رییس و معاونان سازمان صدا و سیما نیز تقاضا دارم، پشتیبانی معنویی؛محتوایی و مالی که به صورت مسقتیم از حوزه تولید وجود داشت جدی تر باشد.
عبدلعلی علی عسگرینیز در اختتامیه این جشنواره گفت: در این جشنواره برترین ها و بهترین ها برگزیده میشوند و تقدیر میشوند.
وی افزد:امروز در این جشنواره ۴۰ نفر از بزرگان همکار رسانه تکریم شدند، کار زیبایی بوده است.
وی بیان کرد: در رسانه زندگی و کار میکنیم و بار سنگینی بر دوش مااست. امروز رقبای فراوانی برای رسانه ملی وجود دارند کهمتکی بر نظامسلطه هستند و موفقیت جمهوری اسلامی را نمی خواهند.این شبکه ها برخلاف فرهنگ و هویت اسلامی کار میکنند.
علی عسگری گفت : امروز فضای مجازی در دست آمریکا و صهیونیست است، میدان دار صحنه هستند و اثرات تخریبی فرهنگی زیادی در جامعه می گذارند.
رییس صدا و سیما بیان کرد: رسانه ملی باید فعال باشد و افکار عمومیرا هدایت کند و با تمامتخریب ها مقابله کنند.
علی عسگری گفت: رویا رویی با فرهنگ ما وجود دارد اما فرهنگ و مردم ما نیز در جهان برتر هستیم. اگر خلاقیت به خرج دهیم می توانیم این فرهنگ را در دنیا تسری بدهیم. باید اثر گذار، تولید کننده و فعال باشیمو آثار ما در منطقه و جهان دیده و شنیده شود.
وی تاکید کرد: کسانی هستند که شیطنت آمیز در راه تخریب ما هستند باید برنامه سازان در راه فرهنگ سازی تلاش کنند و به مقابله تخریب ها بر آیند و به مردم امید و اعتماد بدهند.
وی با بیان اینکهسیما نقشه کلیدی دارد گفت:ویژگیهای یک اثر خوب، این است که سمت و سوی آن مفید باشد، از نظر علمی و مطالعات کافی هدف را تعقیب کند.باید به زیبا شناسی و جاذبه نیز توجه کرد تا یک اثر فاخر تولید شود
علی عسگری گفت: زمانی افت سریال داشتیم اما اکنون حال سیما خوب است و هر شب سه سریال داریمو دو مجموعه تاریخی فاخر نیز در دست ساخت است.
از داوود میرباقری در چهارمینجشنواره جام جمتقدیر ویژه شد.
او در این مراسم گفت: اخیرا از کشور مغرب میآییم.برای ساخت فیلم حضرت سلمان به آنجا رفته بودبنده یکسوغاتی از کشور مغرب برای شما آورده ام.
وی افزود: در خیلی از خانه های قدیمیدو دست شبیه مینیاتور طراحی شدهبود. مترجم به بنده گفت؛ ایندست های حضرت زهرا است و هر خانه که این دست ها را نصبکرده از بلا دور است.
میر باقری گفت: بخشی از جهانبه باز خوانی افکار عمومینیازمند است. تلاش باید کنیماستانداردهای تولید را افزایش دهیم.
منبع: الف
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۹۹۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
گفتوگو باکارگردان مجموعهمستند «پابهماه»/ قصههایی تماشایی از امید و زندگی
به گزارش قدس آنلاین، این مستند قصه روزهایی از زندگی آدمهاست که پر از انتظار، نگرانی، عشق، شور و شوق، ترس و صبر است. قسمت اول به نام «همیشه با هم» روایت دو خواهر دوقلوی همسان با ویژگیهای مشترک بود که همزمان با هم مادر میشوند. در قسمت دوم «کر کوهستان» هم روایتی از زن باردار عشایری را نشان میداد که در روستایی سختعبور در استان چهارمحال و بختیاری زندگی میکرد و برای تولد نوزاد با چالشهایی روبهرو بود. هر قسمت از فصل دوم این مجموعه روایت داستانی مستقل و متفاوت است و قسمت سوم این مجموعه هم با عنوان «فرشته رضا» امشب ساعت ۱۸:۳۰ روی آنتن شبکه۲ سیما میرود. درباره جزئیات بیشتر این مجموعه با «امیرحسین اوسیوند» کارگردان و مجری طرح «پا به ماه» گفتوگو کردیم که میخوانید.
امیرحسین اوسیوند
فصل اول این مجموعه سه سال پیش از تلویزیون پخش شد و با استقبال نسبتاً خوبی همراه بود، چه شد به گروه فصل دوم «پا به ماه» پیوستید و تجربه تولید مستند درباره فرزندآوری برایتان چطور بود؟
من چند سال پیش، فیلم مستند «ننه سلطنت» را با همکاری خانم محور ساختم که آن مستند سبب شروع همکاری ما شد. برای ساخت فصل دوم مجموعه «پا به ماه» به بنده پیشنهاد همکاری دادند که کارگردان پنج قسمت از این مجموعه و مجری طرح آن هستم.
این مجموعه سختترین جنس مستندی بود که کار کردم چون پیش از آن چندین مستند اجتماعی ساخته بودم ولی مجموعه «پا به ماه» به واسطه مضمونی که داشت، کار بسیار سختی بود به ویژه در اپیزود «کُر کوهستان» چون سوژه در لوکیشنی سختگذر در یکی از روستاهای چهارمحال و بختیاری زندگی میکرد؛ هم فرایند پیدا کردن سوژه کار سختی بود و هم مرحله تولید و فیلمبرداری.
هر بار که به لوکیشن محل زندگی سوژه میرفتیم حدود ۱۲کیلومتر در مسیر کوهستانی پیادهروی داشتیم و از رودخانه عبور میکردیم. فضای کار در این اپیزود بسیار سخت بود اما تمام سختیهایی که در تولید این پروژه وجود داشت چه به لحاظ تولید و چه به لحاظ برخورد با سوژه در لحظه تولد نوزادان از تن گروه بیرون میرفت و روزهای سخت برایمان شیرین میشد. در واقع لحظه تولد بچهها نقطه عطف ماجرا بود که موجب میشد با علاقه و انگیزه کار کنیم.
ورود به زندگی شخصی افراد به ویژه زنان باردار، آسان نیست آن هم با دوربین، چطور به سوژهها نزدیک میشدید؟
کاری که در این فصل با همفکری تهیهکننده پیش بردیم این بود که تا حد امکان از مصاحبه کردن با سوژهها پرهیز کنیم چون اپیزودهای این مجموعه، مستند پژوهشی نیست بلکه مستندی درباره زندگی آدمهاست. هر چقدر از مصاحبه کردن و نشاندن سوژه جلو دوربین پرهیز میکردیم، فضای بهتری از نظر روایت داستانی بدست میآوردیم ضمن اینکه سوژه هم با دوربین، احساس راحتی بیشتری پیدا میکرد و مخاطب هم ارتباط بهتری با قصه میگرفت.
یکی از کارهایمان این بود که به جز بحث پژوهش و راضی کردن سوژهها که در مقطع حساس بارداری کار بسیار سختی بود، سعی کردیم دوربین را در دل اتفاقها قرار دهیم و بین سوژه و دوربین فاصله زیادی ایجاد نکنیم. گاهی هم به خاطر شرایط سخت مادران باردار نمیتوانستیم خیلی به سوژه نزدیک شویم.
ضرورت پرداختن به موضوع فرزندآوری را در زمانه کنونی چه میدانید؟
ایده ساخت مجموعه «پا به ماه» چند سال پیش کلید خورد که ایده اولیه از آنِ تهیهکننده بود. من در فصل دوم به گروه اضافه شدم و از این منظر به ماجرا نگاه میکردم که فرزندآوری یک وجه مهم از امید به زندگی است البته نسخهای نیست که بتوان برای همه پیچید ولی در بیشتر خانوادههایی که با آنها برخورد داشتم و در مسیر ساخت مستند تا به دنیا آمدن فرزندشان با آنها همراه بودم، میدیدم با وجود تمام مشکلاتشان چقدر نسبت به این موضوع امید دارند. حتی کسانی که فرزند ناخواسته داشتند وجه روشنی از امید به زندگی را در آنها میدیدیم. گروه تولید هم وقتی تولد بچهها را میدیدند لحظه شیرین و جذابی را تجربه میکردند. به عنوان یک فیلمساز، به دنبال شعار دادن در این مجموعه نبودم فقط میخواستم اتفاقهای واقعی و جاری زندگی را روایت کنم؛ اینکه فرزندآوری تا چه اندازه میتواند امید را در زندگی آدمها جاری کند. تلاشم به تصویر کشیدن این واقعیت شیرین و جذاب بود. یکی از صحنههای جذاب در فرایند تولید این مجموعه، لحظه تولد نوزاد بود، نوزادی که مدام در حال گریه کردن بود چون از محیط امن رحم مادر وارد فضای ناامن دیگری میشد و زمانی که صورتش را به صورت مادر میچسباندند، بچه آرام میشد و گریه نمیکرد؛ این صحنه شگفتانگیز و جذاب بود. ما در «پا به ماه» اصلاً نمیخواستیم و نمیخواهیم وارد فضای شعاری شویم.
خواسته هر مستندساز و فیلمسازی در حرفهاش، نمایش و اکران اثرش است و تلویزیون بستر خوبی برای پخش مستندهاست. به نظر شما رسانه ملی چقدر به مستند توجه دارد و تا چه حدی میتواند در جامعه مستندسازی ایجاد انگیزه کند؟
به نظرم مستند نباید فقط پرکننده تایمهای خالی آنتن باشد و خوشبختانه الان دارد جایگاه خودش را در آنتن پیدا میکند اما لازم است نگاه ویژهای به مستند در رسانه ملی بشود. در سریالهای تلویزیونی که این سالها ساخته میشود، آثار ضعیفی وجود دارد که مخاطب آنها را نگاه نمیکند ولی مستند اگر خوب ساخته شود میتواند برای تلویزیون جذب مخاطب کند یعنی اگر تلویزیون باکس مستند را در شبکههای مختلف به رسمیت بشناسد، مخاطب هم با این فضا آشنا میشود و آن را میبیند چون مستند از دل زندگی آدمها بیرون میآید. ضمن اینکه هزینههای تولید یک فیلم یا مجموعه مستند قابل قیاس با هزینه ساخت سریالهای تلویزیونی نیست و میتواند در این فضا، مخاطب را جذب کند.
پخش شدن یک اثر سبب دلگرمی و امیدواری مستندسازان میشود به ویژه از پلتفرمی مثل تلویزیون که رسانهای فراگیر برای دیده شدن است. جا دارد مدیران سازمان صدا و سیما نگاه ویژه و منصفانهای به مستند در تلویزیون داشته باشند و مطمئنم مخاطبان هم از مستندهای خوب استقبال میکنند.
البته مستند جزو برنامههای پربیننده تلویزیون است به ویژه مستندهای حیات وحش، چرا کمتر روی ساخت مستندهای داخلی با موضوعات مختلف سرمایهگذاری شده است؟
همان طور که گفتید مستندهای حیات وحش که جزو برنامههای پربیننده تلویزیون هستند خارجیاند چون در کشور ما روی این ژانر تصویری، سرمایهگذاری نمیشود. اگر مستند اجتماعی جایگاه خودش را در تلویزیون پیدا کند بازی دو سر برد است هم از مستندسازان حمایت میشود و هم آنتن تلویزیون با برنامههای پرمخاطب و کمهزینهتری نسبت به هزینههای تولید سریال پر میشود.
تلویزیون خانه مستندسازان است چون آرزوی هر مستندسازی، دیده شدن اثرش است. وقتی مستندسازی کارش از تلویزیون پخش میشود، انگیزه بیشتری میگیرد. اگر بودجههای خوب و کافی برای مستندسازی تخصیص یابد قطعاً آثار خوب و مؤثری ساخته میشود. این رویه که مستندی ساخته شود، مستندساز آن را به تلویزیون ببرد و اثر را بفروشد، درست نیست بلکه تلویزیون باید از شروع تا پایان یک مجموعه کنار مستندساز باشد تا اثری خوب و فاخر ساخته شود و زمانی که کار خوب ساخته شود، مخاطب از آن استقبال میکند.
مستند میتواند به یک مدیوم پرطرفدار در برنامهسازی تلویزیون تبدیل شود. با وجود تلاش تهیهکنندگان این حوزه ولی در بسیاری از موارد، هزینههای تولید هم جبران نمیشود به ویژه برای بچههایی که تازه وارد این حوزه شدهاند و باید از جیبشان هزینه کنند تا اثری را بسازند. من نخستین فیلم مستندم را با وام ازدواجم ساختم. بسیاری از مستندسازانی که عاشق کارشان هستند، مسیرهای مشابهی را برای تأمین هزینههای تولید داشتند. لازم است نهادهایی مانند صدا و سیما از مستندسازان حمایت کنند و نگاه ویژهای به آنها داشته باشند.