Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام سیدمهدی ناجی، کارشناس امور دانشجویان بین‌الملل نهاد رهبری دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، گفت: پیامبر(ص) در تاریخ  بشر بزرگترین رفورمیست و اصلاح گر زنان بوده است و نشان دادند که یک زن می تواند مقام عصمت داشته باشد و به درجات عالی برسد و خطبه فدکیه نیز نشان دهنده این است که حضرت فاطمه زهرا(س) یک معلم عجیب وغریب هستند و یک فرد عادی نبوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فعالیت‌های پیامبر(ص) برای حمایت از زنان

وی در خصوص اقدامات پیامبر اسلام(ص)  برای بهتر شدن زندگی ز‌نان، بیان کرد: پیامبراسلام (ص) کار‌هایی انجام دادند که هیچ کسی در طول تاریخ بشر نکرده بوده ، ایشان در زمانی می‌آید که در آئین ایران باستان وقتی شوهر یک زن فوت می‌کرد، به اومرده ریگ می‌گفتند ولی رسول خدا(ص) از همان ابتدا با این کارها مقابله  می‌کردند.

گفتن احادیث اولین حرکت پیامبر(ص) برای حمایت از زنان

کارشناس امور دانشجویان بین‌الملل نهاد رهبری دانشگاه فردوسی مشهد افزود: اولین حرکاتی که پیامبر اسلام(ص)  انجام دادند، گفتن احادیثی برای زنان بود و می‌فرمودند:« زن یک گل است» و در واقع در جامعه عرب آن زمان که زن حق حیوان را هم نداشت، ایشان به زنان اهمیت می‌دادند و حتی زمانی که حضرت فاطمه زهرا(س) وارد مسجد می‌شدند ایشان به جهت احترام جلوی پایشان بلند می‌شدند.

ناجی ادامه داد: در قرآن کریم خداوند اسم یک مرد را به عنوان نمونه و اسوه نمی‌آورند بلکه اسم زن‌ها را مثال می‌زند وآسیه همسر فرعون را به عنوان زن نمونه بیان می‌کند و اگر یک زن چنین جایگاهی نداشت، یک مرد را الگو قرار می‌دادند.

وی با اشاره به اینکه در جامعه عرب آن زمان تصور این بوده است که اگر یک مرد عبادتی انجام دهد، مقرب‌تر است، بیان کرد: آیات متعددی در قرآن آمده که خداوند می‌فرماید:  برای خداوند عمل تو مهم است و جنسیت برای خداوند اهمیتی ندارد.

کارشناس امور دانشجویان بین‌الملل نهاد رهبری دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه ما منکر جایگاه و فایده‌ای که حضور زن دارد نبوده‌ایم، افزود: خداوند حکیم است وهر چیزی را  که آفریده یک کاربرد و جایگاهی برایش قرار داده است ولی معضلی که در جامعه ما وجود دارد، تفکر اشتباه تساوی است یعنی در واقع معنای تساوی و عدالت با هم متفاوت است.

 

شعارهای سیاسی برای بهره‌برداری زنان

ناجی در خصوص اینکه در دنیا کسی نیست که درکل موافق تساوی باشد، اظهار کرد: در یک برهه‌ای از زمان در کشورمان شعارهایی داده می‌شد، تحت عنوان تساوی زن و مرد که هدفش بهره ‌برداری سیاسی از زنان بود ودر حال حاضر بعد از حدود گذشت دو دهه از آن زمان، زنان هنوز می‌گویند که ما راضی نیستم.

تساوی داشتن زن و مرد از نظر عقلی اشتباه است

وی ادامه داد: تساوی داشتن از نظر عقلی اشتباه است و تساوی در لغت به معنای چیزهایی است که بین یک شخص مشترک باشد، حال ما دو جنس متفاوت داریم و این  باعث می‌شود که حقوق متفاوت داشته باشند.

کارشناس امور دانشجویان بین‌الملل نهاد رهبری دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه در اسلام بیان شده برای خودتان حق و حقوق تعیین نکنید، افزود: آن خدایی که شما را آفریده است براساس نیازها، خلقت و احساسات شما برایتان حق و حقوق تعیین می‌کند.

ناجی ضمن اشاره به اینکه براساس آموزه‌های دینی، هر کسی باید براساس حقش  دارای جایگاه و حقوق شود، عنوان کرد: این که چقدر در جامعه می‌توانیم این موضوعات را عملی  کنیم و حق انسان‌ها را بدهیم، مسئله است ولی متأسفانه گاهی اوقات به حقوق مردان بیشتر از حقوق زنان توجه شده است.

وی ادامه داد: دو جنس متفاوت زن و مرد اشتراکاتی دارند و آن این است که هر دو انسان هستند و از این منظر حقوق مشترک دارند که بر اساس انسانیت به زن و مرد داده می‌شود.   

جنسیت، عاملی برای دادن مسئولیت‌ها وحقوق‌های متفاوت است

کارشناس امور دانشجویان بین‌الملل نهاد رهبری دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه دسته‌ای از حقوق وجود دارد که بر اساس جنسیت به افراد داده می‌شود، اظهار کرد: دو ویژگی که مردان و زنان را مکمل هم قرار می‌دهد این است که  زنان بیشتر احساسی هستند و مردان  نیز جنبه تعقل‌شان بیشتراست، در نتیجه مسئولیت‌های متفاوت با حقوق متفاوت به زن و مرد داده شده است.

ناجی با بیان اینکه در اسلام گفته شده است مسئولیت خرج زندگی و دادن نفقه زن  به عهده مرد است، افزود: مرد باید خرجی زندگی زن را مطابق با شئوناتش پرداخت کند و کلیه چیزهایی که یک زن در زندگی به آن نیاز دارد را بدهد.

آشپزی کردن، وظیفه زن نیست

وی ادامه داد: وظیفه یک زن این نیست که آشپزی  کند، بلکه در فرهنگ ایران اینگونه است ولی در اسلام  چنین قاعده‌ای وجود ندارد و نیز در جامعه آفریقایی بد می‌دانند یک زن آشپزی کند و هر کس یک خادم دارد و در واقع خداوند اتفاقاً حقوق سنگینی برای زن‌ها قرار داده است.

اگر ما مهریه زن را نمی‌دهیم مشکل از مسلمانی ما است

کارشناس امور دانشجویان بین‌الملل نهاد رهبری دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه مهریه نشان صداقت مرد است، گفت: مرد مالی که برایش اهمیت دارد را به عنوان صدوقه  می‌بخشد تا محبت خود را به زن نشان دهد و این عملا حق بزرگی که  به زن داده شده است اما اگر ما مهریه زن را نمی‌دهیم، مشکل از مسلمانی ما است.

وی درباره اینکه چرا مردان بیشتر از زنان ارث می‌برند، گفت: مرد وظیفه دارد که یک زندگی را بچرخاند از این رو سهم بیشتری در ارث دارد، اما اسلام راه را نبسته و یک پدر می‌تواند برای اینکه بین فرزندانش فرق نگذارد، قبل از فوتش وصیت کند که به دختران و پسرانش چه چیزی بخشیده شود ویا قبل فوتش به دخترانش مالی بدهد که بعد از فوت پسران و دختران مساوی شوند، اما تفاوت حق زن ومرد در بهره‌وری از ارث به دلیل وظیفه مرد در هزینه کرد مخارج زندگی است، از همین رو به پول بیشتری نیاز دارد، این درحالی است که زن در این موضوع هیچگونه وظیفه‌ای ندارند.

ناجی در خصوص اینکه اسلام بعضی از شغل‌ها  را برای زنان مناسب نمی‌داند، بیان کرد: اسلام برخی شغل‌ها را مثل  قضاوت که بسیار دقیق و حساس است و یک شخص باید یک چیزی را ببیند و براساس دقت محض شهادت دهد، برای زن مناسب نمی‌داند که این موضوع بخاطر روحیه لطیف زن است و در حال حاضر نیز برخی علما معتقدند چون قاضیان براساس قوانین قضاوت می‌کنند، زن نیز می‌تواند قاضی باشد.

کارشناس امور دانشجویان بین‌الملل نهاد رهبری دانشگاه فردوسی مشهد افزود: دلیل اینکه اسلام برای پذیرفتن شهادت زن، دو نفر را تعیین کرده بخاطر ویژگی‌های خاص زنان و احساس بودنشان است، زیرا احتمال دارد فرد در لحظه شهادت دادن همه چیز را فراموش و یا شک کند، از همین رو اسلام می‌گوید دو زن باید برای یک موضوع شهادت بدهند.

تغییر قوانین حضانت از گذشته تا به امروز

ناجی با اشاره به اینکه قوانین حضانت از گذشته تا به امروز تغییرات فراوان داشته است، عنوان کرد: ریشه اصلی قوانین ما اسلام است، اما نحوه برداشت از قوانین است که بین مراجع ما اختلاف ایجاد می‌کند و ممکن است این برداشت‌های متفاوت تا روز قیامت ادامه داشته باشد ولی این  گونه برداشت‌ها  به اسلام لطمه وارد نمی‌کند.

بیشتر بودن دیه مرد نسبت به زن،  یک سود محض برای زنان  است

وی در خصوص علت بیشتر بودن دیه مرد نسبت به زن، گفت: اگر یک مرد اززندگی ساقط شود مشکلاتی همانند نبودن فردی برای پرداخت نفقه زن و فرزندان و پدر ومادر متوفی و مشکل‌دار شدن چرخه اقتصادی کشور ایجاد می‌شود، مرد هم که دیه خود را با خود به دنیای ابدی نمی‌برد پس در واقع دیه بیشتر مرد برای رفاه حال زن و فرزندان اوست.

ناجی گفت: اگر  یک زن از دنیا برود ازلحاظ اقتصادی به هیچ‌جا ضربه ‌ی نمی‌خورد بلکه فقط از حال روحی خانواده ضربه می‌خورد بنابراین دیه کمتر زن نیز به فرزند و شوهرش میرسد، بنابراین اگر بخواهیم نگاه مادی داشته باشیم در این جا سود را زن می‌برد که اگر هسرش  فوت کرد دو برابر دیه دریافت می‌کند و نه تنها ظلمی به زن روا نشده بلکه سود محض است، از این موضوعات متوجه می‌شویم که اسلام چه جایگاه عظیمی را برای زن درنظرگرفته است.

 انتهای پیام

 

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۰۱۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصلاح دستورالعمل فرزندخواندگی و کمک به جمع‌شدن برخی شیرخوارگاه‌ها

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: بنابر اعلام بهزیستی استان تهران با ترمیمی که در دستورالعمل فرزندخواندگی انجام شد، برخی شیرخوارگاه‌ها به علت ایجاد صف فرزندخواندگی جمع‌آوری و بچه‌ها به خانواده‌ها سپرده شده‌اند.

خزعلی افزود: در سال نخست دولت بسیاری در شهر‌های مختلف از این موضوع ناراحت بودند که در نوبت هستند، اما به آنان فرزندی سپرده نمی‌شود و این انتظار دو تا سه سال طول می‌کشید.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در موضوع رویکرد زیست عفیفانه در جامعه هم گفت: برنامه‌های آموزشی، اردویی و کارگاه‌هایی در ۵ استان در مقوله سبک زیست عفیفانه برگزار شده و در ۱۰ استان دیگر نیز اجرا می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ضرورت بسیج همه دستگاه‌ها و اقشار برای تجلیل و تکریم معلمان
  • حضور بیش از ۳۳ هزار دانش آموز البرزی در اردوی عملی آمادگی دفاعی
  • آموزش عملی آمادگی دفاعی ۱۰ هزار دانش‌آموز قزوینی
  • اصلاح دستورالعمل فرزندخواندگی و کمک به جمع‌شدن برخی شیرخوارگاه‌ها
  • جهان اسلام بعد از عملیات وعده صادق مورد تکریم واقع شد
  • شخصیت و جایگاه حضرت حمزه سید الشهدا(ع) و عزاداری برای او به دستور رسول الله(ص)
  • نسل رویش‌های انقلاب اسرائیل را نابود خواهد کرد
  • نام‌گذاری یکی از بزرگترین خیابان‌های اسلام‌آباد به نام ایران
  • نامگذاری یکی از بزرگترین و اصلی‌ترین خیابان‌های شهر اسلام‌آباد به نام «ایران»
  • یکی از بزرگترین خیابان‌ های پایتخت پاکستان به نام «ایران» مزین شد