Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-24@23:48:30 GMT

کشف مواد معدنی عمق زمین درون یک الماس

تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۶۰۱۹۰۷

کشف مواد معدنی عمق زمین درون یک الماس

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست به نقل از پایگاه خبری ساینس دیلی، این ماده چهارمین ماده فراوان موجود در زمین است، اما از آنجا که در اعماق کمتر از 650 کیلومتری زمین پایداری خود را از دست می‌دهد، تا کنون هیچ‌کس این ماده را در طبیعت ندیده است.
دلیل این که محققان توانستند این ماده را در سطح زمین و به صورت طبیعی ببینند این است که درون یک قطعه کوچک الماس به دام افتاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این قطعه الماس در عمق کمتر از یک کیلومتری سطح زمین در معدن الماس کولینان واقع در آفریقای جنوبی کشف شد.
بر اساس تخمین محققان سیلیکات پروسکایت‌ها حدود 93 درصد از گوشته زیرین زمین را تشکیل می‌دهد؛ اما تا پیش از این وجود CaSiO3 تنها به عنوان یک نظریه مطرح شده بود. اکنون که این ماده در اختیار محققان قرار گرفته است، امکان مطالعه دقیق و جزئی خواص و ویژگی‌های آن نیز فراهم شده است.
گوشته یا جبه به قسمتی از زمین گویند که در فاصله ۲۹۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دارد. گوشته حدفاصل بین پوسته و هسته می‌باشد. گوشته حالتی نیمه جامد دارد و مانند خمیر می‌باشد. گوشته اطراف هسته را فرا گرفته‌است، مواد سازنده گوشته: سیلسیم، اکسیژن، آهن، منیزییم، کلسیم.
از گوشته توده‌ای داغ و صعود ‌کننده از ماگما منشأ می‌گیرد که به آن زبانه گوشته می‌گویند.
الماسی که سیلیکات پروسکایت کلسیم درون آن کشف شده است تنها 0.031 میلیمتر قطر دارد و نمونه‌ای بسیار کمیاب محسوب می‌شود. اغلب الماس‌ها در فاصله 150 تا 200 کیلومتری سطح زمین ساخته می‌شوند. اما این قطعه الماس کوچک در عمق حدود 700 کیلومتری زمین تشکیل شده است.
در این عمق میزان فشار حدود 240 هزار برابر فشار اتمسفر در سطح دریا است.
این الماس اطلاعات زیادی را درباره نحوه شکل‌گیری گوشته زمین در اختیار محققان قرار داده است.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature منتشر شده است.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۰۱۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بالاترین میزان تولید مواد معدنی در مجتمع سرب و روی مهدی آباد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)؛ امید فلاح افزود: این مجتمع از ابتدای فروردین تا پایان اسفند پارسال، ۴۲۱ هزار تن موادمعدنی تولید کرد که از این میزان، ۳۰۳ هزار تن «اکسید روی» و ۱۱۸ هزار تن «باریت» بود.

وی گفت: تولید باریت این مجتمع پس از ۶ سال توقف، پارسال به جریان افتاد.

مدیر مجتمع سرب و روی مهدی آباد گفت: کل تولید این مجتمع (اکسید روی)، سال ۱۴۰۱ حدود ۳۰۰ هزار تن، «سال ۱۴۰۰» حدود ۳۰۰ هزار تن و «سال ۹۹» حدود ۲۰۰ هزار تن بوده است.

وی ادامه داد: مجتمع سرب و روی مهدی آباد پارسال حدود ۱۷۸ هزار تن ماده معدنی «اکسید روی» و ۱۰۵ هزار تن «باریت» به فروش رساند.

مجتمع معدنی سرب و روی و باریت مهدی آباد در ۱۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد است، معدن مهدی آباد با دارا بودن ذخائر قابل توجه، یکی از بزرگترین معادن جهان است.

دیگر خبرها

  • پس‌لرزه ۶.۱ ریشتری در تایوان خسارت به‌ جا گذاشت
  • بالاترین میزان تولید مواد معدنی در مجتمع سرب و روی مهدی آباد
  • افتتاح طرح چندمنظوره اومااویا در سریلانکا با حضور رئیس جمهور
  • وقوع زمین لرزه در مرزن آباد/ خسارتی ثبت نشد
  • مرزن آباد لرزید
  • وقتی زلزله می‌شود در اعماق زمین چه خبر است؟
  • بهاباد امروز لرزید
  • صادرات ۶۰ هزار تن مواد معدنی از بندرخمیر
  • صادرات بیش از ۶۰ هزار تن مواد معدنی از بندر چند منظوره خمیر
  • هیدروژلی که ریزپلاستیک‌ها را از آب حذف می‌کند