Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روزها مجلس در تب و تاب رسیدگی به طرح ۲ فوریتی "اعاده اموال نامشروع مسئولان" است و ائمه جمعه استان همدان نیز در واکنش به این طرح از مجلسی ها می خواهند برای اعاده اموال نامشروع یک‌صدا باشند، چرا که معتقد هستند بازگرداندن این اموال نامشروع به نفع مردم است و باید بررسی شود مدیران دولتی چگونه به سرمایه‌ میلیاردی رسیده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از رودآور؛ اوایل اسفندماه سال جاری در خبرگزاری ها از تهیه و تدوین طرح 2 فوریتی «اعاده اموال نامشروع مسئولان» توسط جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خبر به میان آمد، تا در نهایت در صورت تصویب آن، هیاتی متشکل از نهادهای نظارتی، امنیتی و قضایی وظیفه بررسی اموال مسئولان را داشته باشد که پس از بررسی‌ها درصورت حصول اطمینان از نامشروع این اموال، آنها را به بیت المال باز گرداند.

ائمه جمعه استان همدان نیز در واکنش هایی از مطرح شدن این طرح ابراز خرسندی کردند و آن را زمینه آشکار برای بیان مطالبات مردمی دانستند.

*امام جمعه تویسرکان: اعاده اموال نامشروع مسوولان مطالبه مردمی است

در این باره شاهد هستیم که «حجت‌الاسلام‌ مرتضی موحدی» امام‌ جمعه تویسرکان در گفت و گویی که با فارس داشته با اشاره به اجرای طرح اعاده اموال نامشروع مسوولان اظهار کرد: بررسی اموال مسوولان ضروری است ضمن این‌که در اجرای این طرح مالکیتی که مشروع باشد محترم است.

وی گفت: زمانی که کسی از راه‌های نامشروع یا حیله‌های خاصی اموالی را جمع کرده و این اموال در ردیف دارایی متعارف عموم مردم نیست و در آن زمان قابل‌جمع نبوده باید به بیت‌المال بازگردانده شود.

امام‌ جمعه تویسرکان افزود: مالکیت خصوصی محترم است اما کسی که مسئولیت داشته و با سوء استفاده از مقام و رانت برای خود اموال آن‌چنانی جمع کرده باید این مال را که در شمار حق ملت است بازگرداند.

وی ادامه داد: این طرح مطالبه مردم است و راه بیهوده‌گویی بیگانگان و ابهامات در جامعه را می‌بندد بنابراین ضرورت دارد نمایندگان آن را در اولین فرصت مصوب کنند.

موحدی متذکر شد: یکی از مطالبات جدی مردم برخورد با مسوولانی است که در این شرایط سخت اقتصادی عموم ملت، برای خود زندگی اشرافی دارند و برخورد جدی با این‌گونه رفتارها، موجبات دلگرمی مردم را فراهم می‌آورد، سیره ائمه اطهار(ع) هم‌ چنین بوده که با مسئولانی که در موقعیت و جایگاه حکومت فساد می‌کردند با جدیت مورد برخورد می‌کردند.

وی با تأکید بر این‌که نمایندگان استان همدان باید طرح اعاده اموال نامشروع مسوولان را امضا کرده و مصرانه پیگیری کنند، گفت: نمایندگان باید تلاش کنند تا این انتظار به‌حق مردم محقق شود.

امام جمعه تویسرکان افزود: در نظام اسلامی اصل بر حرمت نظام است و احترام اشخاص نباید بر حرمت نظام برتری یابد.

*امام جمعه رزن: باید ‌اموال نامشروع ‌به بیت‌المال بازگردانده شود

همچنین «حجت‌الاسلام سید عبدالعظیم مولازاده» امام جمعه رزن در گفت گو  با تسنیم با بیان اینکه کلیات طرح اعاده اموال نامشروع طرح بسیار خوبی است، اظهار داشته که: البته به شرط اینکه این طرح اجرا شود نه اینکه فقط صرف حرف و گفتارباشد.

وی با اشاره به اینکه طرح اعاده اموال نامشروع  مجدانه باید پیگیری و عملی شود گفت: اگر این طرح مطرح شود اما عملی نگردد و مسکوت بماند فایده‌ای ندارد.

مولازاده گفت: اشخاص یا دستگاه هایی که با این طرح مخالفت می‌کنند اینها به نوعی ریگی در کفش دارند.

وی با بیان اینکه باید مشخص شود علت مخالفت آنها چیست افزود: بعضی‌ها به خاطر مسائل و منافع شخصی می‌ترسند و یا اگر مسائلی که در نظر گرفته اند مصلحت است باید مشخص شود نظر مراجع ذی صلاح در مورد این طرح چیست.

مولازاده با تاکید بر اینکه شفافیت و عدالت اجتماعی مطالبه جدی و به حق مردم است، تاکید کرد:در صورتی که طرح مذکور با واقع بینی اجرا شود، می‌تواند فضای اعتماد مردم به نظام و مسئولان را تقویت کند.

امام جمعه رزن گفت: اگر این طرح مهم در مجلس و یا شورای نگهبان به تصویب نرسد موجب بدبینی مردم نسبت به مسئولان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دشمنان درصدد ایجاد تفرقه بین مردم و مسئولان هستند افزود:با عدم تصویب این طرح در مجلس علاوه برایجاد یاس وناامیدی در بین مردم موجب می شود که مردم از مسئولان دور شوند.

امام جمعه رزن گفت:ما با این طرح کاملا موافق هستیم البته به شرط اینکه این طرح وقتی تصویب شد به جدیت اجرا شود.

مولازاده افزود: باید افرادی که اموال نامشروع دارند ابتدا اموال آنها بازگردانده شود و سپس به مردم معرفی و طبق موازین اسلامی برخورد شود.

*امام جمعه ملایر: باید بررسی شود مدیران دولتی چگونه به سرمایه‌ میلیاردی رسیده‌اند

واکنش ها به اینجا ختم نمی شود، تا جایی که «حجت‌الاسلام محمد باقر برقراری» امام جمعه ملایردر گفت‌ وگو با خبرگزاری تسنیم عنوان کرده که: اجرای طرح "اعاده اموال نامشروع" به معنای عمل کردن به قانون اساسی است و قطعا برای جامعه امید آفرین است.

وی گفت: اگر دولت اسم دولت خود را تدبیر و امید می‌گذارد انتظار هست که خود دولتمردان برای ایجاد امید در بین مردم اولا برای تصویب و ثانیا اجرای این طرح پای کار بیایند و کمک کنند.

برقراری با بیان اینکه با اجرای این طرح مشخص می‌شود کسانی که از ابتدای انقلاب کارمند و‌ حقوق بگیر بوده‌اند امروز چگونه صدها میلیارد سرمایه و ثروت دارند مگر می‌شود با حقوق بگیری اینقدر سرمایه پس‌انداز کرد.

امام جمعه ملایر با اشاره به تاکیدات ائمه به حفظ بیت المال و عدم دستبرد به حق ‌مردم افزود: امیرالمؤمنین(ع) نیز در دوران‌حکومت ‌خود فرمود ‌کسانی که اموال غیر قانونی و نامشروع از بیت‌المال برداشته‌اند همه را به بیت‌المال برمی‌گرادنم ولو اینکه آن اموال را مهریه همسران‌خود‌ قرار داده باشند.

وی ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران این طرح با اشاره به اینکه‌ برخی نمایندگان ‌و‌ وکلای مردم اجرای این طرح را تایید نمی‌کنند گفت:سئوال این است ‌که چرا؟ برخی مدعیان نوکری مردم طرحی را که اجرای آن مبتنی بر قانون اساسی است را قبول ندارند آیا خودشان آلوده به اموال نامشروع بوده یا به دنبال کسب این اموال هستند.

امام‌جمعه ملایر با تاکید بر اینکه تاکنون کوتاهی‌هایی هم از سوی قوه‌ قضاییه، مجلس و نمایندگان دوره‌های قبل مجلس ‌شورای اسلامی صورت‌گرفته است و همه دولتمردان، وکلای مردم، قوه مقننه و قوه قضائیه و سران قوا باید اجرای این طرح را جدی گرفته و به تصویب برسانند تصریح کرد: اجرای این طرح قدم بزرگی در راستای تحقق فرمان 8 ماده‌ای مقام‌معظم رهبری در زمینه مبارزه با فقر، تبعیض و فساد و غیره است.

برقراری با بیان اینکه اگر این طرح نیز مانند صدها طرح و برنامه مطلوب که اجرایی نشد اجرا نشود آثار زیان‌ بار فرهنگی، فکری و اعتقادی نسبت به نظام اسلامی در اذهان مردم ایجاد می‌کند، گفت: قطعا یک جو نا‌امیدی و بی‌اعتمادی نسبت به‌ مسئولان نظام در اذهان مردم نقش می‌بندد.

امام‌جمعه ‌ملایر بیان‌کرد: مسئولان توجه داشته باشند هر قلمی، قدمی، اقدامی، حرکتی، امضایی و ‌مصوبه‌ای که مردم را نسبت به نظام و انقلابشان دلسرد کند بزرگترین خیانت است.

*امام جمعه نهاوند: برگرداندن اموال نامشروع مسئولان به نفع مردم است

در ادامه شاهد واکنش «حجت‌الاسلام عباس‌علی مغیثی‌نیا» امام جمعه نهاوند به طرحاعاده اموال نامشروع هستم او اظهار کرده که: بنا به فرموده مقام معظم رهبری مهمترین خطرها در شرایط امروز همین فسادهای اقتصادی، فساد فرهنگی و اخلاقی در داخل کشور است که هرچند دشمنان ما در خارج از کشور دارند به این آتش می‌دمند و آن را شعله‌ورتر می‌کنند اما اگر خودمان در داخل کشور این فسادها را بررسی و به آن‌ها رسیدگی نکنیم قطعا در آینده با مشکلات زیادی مواجهه می‌شویم.

وی تصریح کرد: در صدر اسلام مسلمانان در برخورد با کفار در همه جنگ‌ها موفق بودند اما وقتی که نوبت به داخل خودشان رسید در جنگ‌های با منافقین و با منحرفین داخلی حضرت علی(ع) با آن عظمت شکست خورد و  خانه‌نشین شد و به شهادت رسید.

مغیثی‌نیا افزود: در انقلاب اسلامی ما هم ثابت شده است که ما در برخورد با آمریکا، صهیونیسم و دشمنان خارجی و داخلی واقعا موفق بوده‌ایم اما امروز در داخل کشور با مشکلاتی مثل فسادهای اقتصادی مواجهه هستیم که اگر این مشکلات و معضلات ریشه‌یابی نشوند و با آن‌ها برخورد جدی نشود، خطر قطعی است و همین درس از تاریخ صدر اسلام برای ما کافی است.

وی عنوان کرد: تاکنون که چهل سال از عمر با شکوه انقلاب اسلامی ما گذشته است و آمریکا، صهیونیسم و دشمنان این انقلاب نتوانسته‌اند هیچ غلطی کنند در داخل کشور هم نگذاریم که انقلاب به دست نااهلانی بیفتد که در اثر دزدی، رانت‌خواری و فساد کاخ نشین شده‌اند و بخواهند انقلاب را از مسیر اصلی‌اش جدا کنند.

امام جمعه نهاوند بیان کرد: وظیفه همه ما و خصوصا دستگاه‌های نظارتی مثل مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و دولت است که همانگونه که دولت در هر اداره‌ای یک بازرسی‌ها و نظارت‌هایی انجام می‌دهد، باید همه این دستگا‌های نظارتی و همه ما باید نظارت داشته باشیم که اگر موردی در زمینه فساد اقتصادی وجود داشت، آن را گزارش دهیم و با آن برخورد جدی شود.

مغیثی‌نیا اظهار داشت:  معتقد هستم که روی هم رفته آن‌چه که مهم است این است که در نظام اسلامی طبق قانون باید دارایی‌های مسئولان بررسی شود،  و بیان این طرح از طرف نمایندگان مجلس در اصل کار خوبی است و جلوی بعضی از سوء استفاده‌ها و رانت ‌خواری‌ها را می‌گیرد.

وی با اشاره به وظیفه نمایندگان مجلس در این خصوص، تصریح کرد: از وظایف مهم نمایندگان مجلس شورای اسلامی قانون‌گذاری و نظارت است که متأسفانه در بحث وظیفه نظارت نمایندگان مجلس کوتاهی شده است و در این زمینه ضعف دیده می‌شود.

مغیثی‌نیا افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید هم بر کار دستگاه‌‌های اجرایی، ادارات و هم بر زندگی مسئولان نظارت داشته باشند که متأسفانه ضعف نظارت نمایندگان مجلس در این زمینه باعث شده که شاهد بعضی سوء استفاده‌ها و فسادهای اقتصادی در کشور باشیم.

امام جمعه نهاوند عنوان کرد: و در راستای همین عدم نظارت‌ها مردم ما در فضای مطبوعاتی و در فضای مجازی شاهد انتشار خبرهای فساد‌های اقتصادی و سوء استفاده فلان مسئول در کشور هستند، که جدای از این‌که آیا دستگاه قضایی با این مفسدان اقتصادی برخورد می‌کند و جرم آن‌ها ثابت می‌شود و یا خیر، ولی نفس انتشار این گونه اخبار قطعا اثر سوء خود را در جامعه به جای می‌گذارد.

وی بیان کرد: دین اسلام بیان می‌کند که برگرداندن اموال نامشروع مسئولان و هر کسی که اموالی را از راه نامشروعی از قبیل رباع، احتکار، جاسوسی و غیره به دست آورده است باید اعاده شود و به بیت‌المال برگردد و این به نفع مردم است و ارائه این طرح از سوی نمایندگان مجلس بسیار طرح به‌جا و خوبی است.

مغیثی‌نیا گفت: طبق فرمایشات امام راحل و  مقام معظم رهبری صاحبان اصلی این نظام پابرهنگان و محرومین هستند و در بدنه ادارات، نهادها و حتی نهادهای اصلی و  قانونگذار آدم‌های سالم و خدمتگزار زیادی مشغول به خدمت هستند و اگر در این میان افرادی هستند که از این موقیعت‌شان سوء استفاده کرده باشند، راهکار قانونی و عقلانی‌اش همین است که باید با این مفسدان برخورد شود و اموالشان را بگیرند و به مردم اعلام کنند زیرا این شیوه برخورد باعث دلگرمی مردم به نظام می‌شود و جلوی این اجحاف‌ها و دزدی‌های دیگر نیز گرفته می‌شود.

وی اظهار داشت: دشمنان ما می‌خواهند یک مشکلی که در نظام ما پیدا می‌شود را بزرگ جلوه دهند و کار دشمن این است که خدمات نظام را یا نادیده بگیرد و یا کوچک جلوه بدهد و‌ هنگامی که یک فساد اقتصادی در کشور رخ می‌دهد دشمنان ما می‌خواهند آن را بزرگ کنند و به همه‌ی نظام تعمیم دهند و ما باید حواسمان را خوب جمع کنیم و هم تحت تأثیر این ترفند دشمن قرار نگیریم.

مغیثی‌نیا تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با نظام‌های دیگر قطعا سالم‌ترین نظام است گرچه ممکن است افراد فاسدی هم در رده‌های مدیریتی باشند که امثال این آدم‌ها را ما در انقلاب اسلامی داریم و خواهیم داشت.

امام جمعه نهاوند افزود: در این خصوص راه و چاره این است که هم نظارت مجلس شورای اسلامی تقویت شود و هم قوه قضائیه ورود پیدا کند و اگر فسادی دیده شد بلافاصله اقدام و آن فساد را ریشه‌کن کنند و به اطلاع مردم برسانند زیرا این بهترین راه برای دلگرمی مردم به نظام و برای پشتیبانی آن‌ها از نظام است.

وی با بیان این‌که ضمانت اجرایی این طرح، مدیریت است، عنوان کرد: این اصل که مسئولان باید دارایی‌هایشان را اعلام کنند و این دارایی‌ها بررسی شود قبلا هم مطرح شده است و این طرح که از طرف نمایندگان مجلس مطرح شده است در ادامه این طرح است که اگر عملیاتی شود و‌ خوب مدیریت شود می‌تواند در افکار عمومی مردم و در تقویت انقلاب و نظام  اثر مثبت داشته باشد اما اگر مثل گذشته در حد حرف باشد و بعد از یک مدت فراموش شود کما فی‌سابق آثار سوء آن در افکار عمومی باقی خواهد ماند.

مغیثی‌نیا بیان کرد: چند نفر از مفسدان اقتصادی گذشته که اسمشان بر سر زبان‌هاست، الان مردم منتظر هستند ببینند که سرنوشت این مفسدان اقتصادی به کجا رسید و آیا جرم آن‌ها ثابت شد و یا خیر، این‌ها را مسئولان باید به مردم اعلام کنند و دستگاه قضایی و مجلس که وظیفه نظارتی دارند و این موضوعات را پیگیری می‌کنند باید نتیجه کار را دها بار به گوش مردم برسانند تا مردم بدانند اگر فاسدی گیر افتاد عاقبتش چه می‌شود و طبق قانون با آن برخورد شده است و اگر اینچنین نباشد یقینا آثار سویی در پی دارد.

امام جمعه نهاوند با اشاره به مراجع ذی‌صلاح در حوزه مبارزه با فساد اشاره کرد و افزود: قطعا فکر نمی‌کنم در بین مراجع ذی‌صلاح در حوزه مبارزه با فساد کسی با اجرایی شدن طرح اعاده اموال نامشروع  و غیره مخالفت کند.

 *امام جمعه کبودراهنگ: مجلسی‌ها برای اعاده اموال نامشروع یک‌صدا باشند

همچنین «حجت‌الاسلام نقی باقری» در گفت‌وگویی که با خبرنگار تسنیم داشته گفته که: طرح "اعاده اموال نامشروع" موجب تقویت اعتماد، اعتقاد و باورهای دینی مردم می‌شود زیرا برخی مسئولان نظام، ثروت‌هایی را به طور ناجوانمردانه کسب کرده‌اند که باید به خزانه بازگردد.

وی افزود: هرچند بیش از 100 نماینده پای این طرح را امضا کرده‌اند، اما تجربه نشان می‌دهد که برخی نمایندگان مجلس ، عزم جدی برای این نوع کارها ندارند و باید توجه داشت که این طرح در حد شعار باقی نماند.

امام جمعه کبودراهنگ تصریح کرد: به عنوان یک طلبه و با توجه به عملکرد دو ساله نمایندگان مجلس تصور می‌کنم بحث" اعاده اموال نامشروع" ابتر بماند زیرا بنا بر مثل معروف"گوسفند هرگز بره خود را زیر پا له نمی‌کند" و برخی نمایندگان به دلیل دست داشتن بستگان یا دوستان خود در این قضیه با این طرح مخالفت می‌کنند.

وی اعلام کرد: مجلس ابتدا تکلیف اختلاس‌ها و سوء استفاده‌های مالی در بانک‌ها و صندوق ذخیره فرهنگیان را مشخص کند زیرا در جایی که نتوانسته‌اند بحث وام‌های کلان که کوچک‌تر از موضوع فعلی است را پیگیری کنند، تفکیک مال مشروع از نامشروع امکان‌پذیر نیست.

حجت‌الاسلام باقری با بیان اینکه رویکرد مجلس دهم در مقابله با تخلفات مالی مسئولان و کارگزاران نظام مناسب نیست، تصریح کرد: قوه قضائیه و مقننه ابتدا به تخلفات افرادی که وام‌هایی با سود یک درصد گرفته و سپس آن را در بانک‌های دیگر با سودهای 18 درصد و بالاتر سپرده‌گذاری کرده‌اند،  رسیدگی کرده و سپس بحث گسترده‌تری چون "اعاده اموال نامشروع" را پیگیری کنند.

وی با اشاره به عملکرد ناموفق مجلس دهم در پیگیری مطالبات مردم بیان کرد: دوری از اشرافی‌گری و سوء‌استفاده نکردن مسئولان نظام از موقعیت خود برای به دست آوردن ثروت از مطالبات جدی مردم است، اما برخی نمایندگان همان‌طور که در استیضاح وزیر راه موفق نبودند در این موضوع نیز با یکدیگر یک‌صدا نیستند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۰۶۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت امام جمعه خلیل آباد از طرح «نور»

دریافت 28 MB

تصویربردار: حسین نوری

کد خبر 6093468

دیگر خبرها

  • حمایت امام جمعه خلیل آباد از طرح «نور»
  • طرح شناسه کالا در سازمان اموال تملیکی استان تهران اجرایی شد
  • استفاده از ظرفیت دانشگاه آزاد در توسعه فناوری شهری
  • استفاده از ظرفیت بی‌نظیر دانشگاه آزاد در زمینه علم و فناوری برای توسعه شهری
  • هزینه ۱۰۵ میلیارد تومانی دولت به پروژه های آبفا در کردستان
  • شهید مطهری پهلوان جهاد تبین بود
  • رئیس دادگستری تهران : تا ۲۷ خرداد تمامی وسایل نقلیهٔ توقیفی از پارکینگ‌ ها خارج می‌شوند
  • تعیین تکلیف ۶۵۷۰۰ وسیله نقلیه توقیفی در تهران
  • شعار سال یک راهبرد اجرایی برای حل مشکلات است
  • کارآفرین و کارگر ۲ بال حرکت اقتصاد و تولید هستند