Web Analytics Made Easy - Statcounter

نمایشگاه اقلیم هفت رنگ در دانشگاه سلمان فارسی کازرون روز گذشته محفلی برای رقص و پایکوبی شد و این موضوع تبدیل به اپیدمی مسموم فضاهای آموزشی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از شیراز، طی یک ماه اخیر در گوشه و کنار استان فارس خبرهایی از هنجارشکنی در مدارس در فضای مجازی منتشر شد.جشن عبادت مدرسه ای در زرین دشت، مراسم صبحگاه مدرسه ای در نورآباد ممسنی به مناسبت سالروز 12 بهمن و باز هم شبه پارتی با لباس محلی در یکی از مدارس زرین دشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..!

این وقایع ناموزون و نامتعارف ادامه داشت و شرایط به گونه ای طراحی شده بود که لباس بومی و محلی پوششی بر این هنجارشکنی علنی باشد.

واکنش امام جمعه زرین دشت و تذکر به مسوؤلان آموزش و پرورش این شهرستان موضع به موقع و شایسته ای بود که اتخاذ شد و انعکاس فراوان داشت اما آنچه دل هر انسان آزاده و متدین را به در می آورد این بود که این هنجارشکنی ها در آیینی دینی در زرین دشت و آیینی انقلابی در نورآباد رخ داده بود.

این مسئله رقص دسته‌جمعی دختران دانش‌آموز را بغرنج‌تر از آنچه ظاهر قضیه نشان می‌داد، کرده بود؛ اما ستون‌های انقلابی و دینی در ابعاد گسترده اجازه لیبرالیزه کردن فضاهای آموزشی را نمی دهند و در موقعیتهایی این چنین واکنش مناسب و موضع محکم دارند.

باخبر شدیم روز گذشته در دانشگاه سلمان فارسی کازرون در قالب نمایشگاهی تحت عنوان "اقلیم هفت رنگ" چند دانشجو به رقص محلی پرداخته و محفلی برای سایر دانشجویان فراهم آورده اند. صدای ساز و دهل در حد نامتعارف آن در فضای نمایشگاه پخش بوده و دانشجویان به جای بهره مندی از آثار ارائه شده در نمایشگاه و شناخت محصولات بومی قومیت های متعدد کشورمان، به تماشای رقص و پایکوبی ایستاده اند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

اینجاست که هدف اصلی برپایی چنین نمایشگاهی مورد بازخواست قرار می گیرد؛ چرا که دانشجویان به جای توجه به آثار بومی و محلی، معطوف به ظواهر به ظاهر شاد اما نامتعارف و خارج از چارچوب عرف دانشگاه شدند. اگر قرار است دانشجویان ما با دست ساخته های بومی و فرهنگ قومیت ها آشنا شود پس ایجاد حواشی چه معنایی دارد؟

دومین موضوعی که این حرکت را ناشایست جلوه می دهد، اجرای چنین برنامه هایی در محیط آموزشی است که با ماهیت آموزش سنخیتی ندارد.

به نظر می رسد حرکتی حلزونی شکل برای عادی سازی و قبح زدایی از رقص و حرکات موزون –بخوانید ناموزون- در فضاهای آموزشی شکل گرفته که باید با جدیت پیگیری و با آن مقابله شود؛چرا که قبح زدایی آرام و تدریجی می تواند حتی از چشم عموم مردم نیز دور بماند و ذره ذره بر پیکره اعتقادات دینی و باورهای انقلابی فرود آید.

مسؤول تحلیل بسیج دانشجویی دانشگاه سلمان فارسی کازرون در گفتگو با خبرگزاری دانشجو با اشاره به وقایع رخ داده در این دانشگاه گفت: پس از برپایی رقص و پایکوبی در محل نمایشگاه هفت اقلیم، انتظار داشتیم معاون فرهنگی دانشگاه با این موضوع برخورد کند اما این اتفاق نیفتاد.

محمد بارانی بیان کرد: دانشگاه مکان رقص و پایکوبی نیست و این نمایشگاه باید با روندی کنترل شده برگزار میشد.

وی تصریح کرد: مسئول فرهنگی دانشگاه باید برگزارکنندگان را قبل از برپایی نمایشگاه توجیه می کرد و به آنها متذکر می شد که استفاده از هر موسیقی محلی به شکل متعارف باشد تا کار به جایی نکشد که اگر رهگذری از نزدیک محل عبور کرد فکر کند در دانشگاه جشن عروسی برپا است.

مسوؤل تحلیل بسیج دانشجویی دانشگاه سلمان فارسی کازرون خاطرنشان کرد: معرفی آثار بومی و محلی فی نفسه اقدام ارزشمندی است اما در کنار آن چنین اشتباهاتی وجهه محیط علمی دانشگاه را زیر سئوال می برد.

بارانی اظهار کرد: در حال حاضر ما مشغول پیگیری این موضوع هستیم و برگزارکنندگان را مورد بازخواست قرار می دهیم.

وی با اشاره به اینکه پیش از این نیز چندین بار این اتفاق در همایش های دانشگاه سلمان رخ داده، اضافه کرد: مسوؤل فرهنگی دانشگاه اگر قصد ممانعت از برپایی رقص و پایکوبی داشت در موارد قبلی هم برخورد جدی می کرد .

یکی از دانشجویان بسیجی نیز در خصوص این مراسم گفت: همه ما با وحدت، تقویت و تحکیم روابط اقوام مختلف کشور بلکه خارج از کشور موافق هستیم و این رویکرد از اولویت های کار فرهنگی محسوب می شود وما نیز از آن غافل نبوده بلکه در این عرصه فعالیت داشته و خواهیم داشت .

وی افزود: اما به نمایشگاه اقیلم هفت رنگ نقدهای بسیار وارد هست چرا که حرکات موزون و ناشایست دانشجوهایی بر اثر جو ساخته شده و بی نظارتی مسوؤلان دانشگاه فقط سطح فرهنگ و اعتبار یک دانشگاه را از یک محل کسب علم و تربیت تا حد محلی برای تفرج و مسخره بازی تنزل می دهد.

این دانشجوی بسیجی تصریح کرد: در صورت تداوم آن، مسئولان فرهنگی دانشگاه با تایید و عدم واکنش در قبال چنین برنامه‌ای تنها همکاری خود را با این اقدامات، که شایسته جوانان ما نیست اعلام کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به میزان استقبال دانشجویان از مراسم مذکور می توان به این نتیجه رسید که مسئول امور فرهنگی دانشگاه در ایجاد فضای شاد و سالم و در چارچوب قوانین دانشگاه و کشور دچار ضعف است.

این دانشجوی بسیجی با اشاره به اینکه بخش مهمی از دانشگاه دچار خلا ارزشی هست، گفت: پس از مراجعه برخی دانشجویان به اساتید و درخواست همکاری آن ها برای تعدیل و نظارت مسئولان بر مراسم با عباراتی همچون بگذارید شاد باشند، چکار دارید و... مواجه شدند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۱۲۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنعانی: ایران برخورد پلیسی با دانشجویان را در دانشگاه‌های آمریکا نمی‌پذیرد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، امروز در نشست خبری که در محل ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (اکسپو ۲۰۲۴) برگزار شد، اظهار کرد: خلیج فارس بخشی از هویت انکارناپذیر تاریخی و فرهنگی مشترک منطقه است.

وی با بیان اینکه منطقه خلیج فارس بخشی مهم از سیاست همسایگی ایران است، اظهار کرد: تقویت روابط با همه کشورهای حوزه خلیج فارس را مهم‌ترین عامل ثبات و امنیت و آرامش در این منطقه راهبردی می‌دانیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه، بیان کرد: ایران همواره منادی تحکیم پیوندهای دوستی و برادری در منطقه خلیج فارس بوده و بر این باور بوده است که کشورهای منطقه توانایی لازم را برای توسعه پایدار و شکوفایی داشته‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین روز معلم را تبریک گفت و یاد استاد شهید مطهری را گرامی داشت.

کنعانی همچنین از برگزاری ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران به‌عنوان نماد اراده جدی کشور برای توسعه سیاسی و ایفای نقش موثر و هم‌افزا در منطقه یاد کرد و گفت: این نمایشگاه بزرگ نشان‌دهنده رویکرد سیاسی سازنده ایران در کنار تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی است.

کنعانی ضمن ارائه توضیحاتی درباره نحوه برگزاری نمایشگاه و روند مقدمات یاد شده، اظهار کرد: ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران با همکاری نزدیک وزارت امور خارجه و صمت برگزار شد.

وی با بیان اینکه مقام‌های عالی بیش از ۲۴ کشور در سطوح مختلف و ۲ هزار تاجر منتخب از کشورهای مختلف در این نمایشگاه حضور یافتند، اظهار کرد: نمایندگان تجاری بیش از ۱۰۰ کشور در این نمایشگاه که در هفت گروه کالایی برگزار می‌شود، حضور دارند.

به گفته کنعانی، این نمایشگاه فرصت خوبی را برای علاقه‌مندان خارجی به کالاهای ایران فراهم کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه انتظار داریم میزان قراردادهای بسته شده در این نمایشگاه میان تاجران ایران و خارجی بسیار بیشتر از میزان قراردادهای نمایشگاه گذشته باشد، اضافه کرد: دیدارهایی با مقام‌های ۲۲ کشور شرکت‌کننده در این نمایشگاه انجام شده است.

کنعانی با اشاره به اینکه برگزاری این نمایشگاه بزرگ، نشان‌دهنده هم‌افزایی و همکاری خوب میان دستگاه‌های مختلف کشور است، عنوان کرد: این هم‌افزایی و هماهنگی پیشتر در هماهنگی عرصه و میدان در موضوع واکنش به اقدام جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری ایران در دمشق نیز مشاهده شده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه آنچه ما در دانشگاه‌های آمریکا به‌صورت ویژه شاهدیم، نشان‌دهنده بیداری افکار عمومی جهان درباره فلسطین و جنایت‌های رژیم جنایت‌کار اسرائیل با حمایت آمریکا و برخی کشورهای اروپایی است، گفت: افکار عمومی و عدالت‌اندیشان جهان تداوم جنایت علیه فلسطین و حمایت آمریکا از آن را بیش از این تحمل نمی‌کنند و با سرکوب خسونت‌بار نمی‌توان صدای اعتراض معترضان را خاموش کرد.

کنعانی، تاکید کرد: ایران برخورد خشن و پلیسی با دانشجویان را در دانشگاه‌های آمریکا نمی‌پذیرد و آن را مردود می‌داند.

وی با اشاره به اینکه برخوردهای خشونت‌آمیز با دانشجویان باید متوقف شود و این روند نشان‌دهنده بی‌توجهی آمریکا به موضوع حقوق بشر است، بیان کرد: دنیا به‌ویژه کشورهای حامی رژیم صهیونیستی باید به صدای اعتراض‌ها در دانشگاه‌های کشورهای مختلف توجه کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه روابط و مناسبات دوجانبه ایران و عربستان در مسیر درست و طبیعی پیش می‌رود، اظهار کرد: گفت‌وگوها در سطوح مختلف به‌ویژه در دو سطح اقتصادی و سیاسی ادامه دارد.

کنعانی با اشاره به اینکه حضور هیئت اقتصادی عربستان در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی نشان‌دهنده نگاه ریاض به توسعه روابط اقتصادی با ایران است، بیان کرد: همزمان هیئت وزارتی ایران به سرپرستی خاندوزی و هیئت شامل رئیس کل بانک مرکزی و هیئت دیپلماسی اقتصادی به ریاست صفری برای شرکت در نشست توسعه بانک اسلامی در عربستان حضور دارند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی سفر به روسیه در چارچوب دوازدهمین اجلاس مقام‌های عالی امنیتی کشورها صورت گرفت، گفت: ایران همواره از فرصت نشست‌های چندجانبه برای تبیین دیدگاه‌های خود به‌ویژه در زمینه‌های امنیتی منطقه‌ای و بین‌المللی استفاده کرده است.

کنعانی با بیان اینکه موضوع‌های متنوعی از جمله امنیت سایبری در گفت‌وگوهای هیئت ایرانی مطرح شدند که مهم‌ترین آن‌ها مسئله فلسطین است، اظهار کرد: امنیت سایبری موضوع دارای اولویت هیئت ایرانی بود.

 

در حال بروزرسانی...

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کنعانی: ایران برخورد پلیسی با دانشجویان را در دانشگاه‌های آمریکا نمی‌پذیرد
  • تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان در محکومیت برخورد آمریکا با دانشجویان
  • نشست «اقلیم، طبیعت، بیان هنری» برگزار شد/ نگاه فلسفی به زیبایی
  • شکست سکوت رسانه‌های فارسی زبان در برابر اعتراضات دانشجویان آمریکا
  • اصالت لباس محلی عشایر ایل شاهسون
  • جنبش دانشجویی در آمریکا بیداری وجدان ملت‌هاست
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/ بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • دانشجویان فرانسه به دنبال گسترش تظاهرات ضد صهیونیست
  • شاعری که مایه افتخار ایرانیان است