کانون های مساجد نقش اثرگذاری در بازآفرینی فرهنگ همیاری روستایی دارند
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۶۱۳۰۴۶
خبرگزاری شبستان: مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری زنجان گفت: کانون های مساجد در روستاها می توانند در جهت اجرای فعالیت های اقتصادی، نقش اثرگذاری در بازآفرینی فرهنگ همیاری روستایی ایفا کنند.
علی محمدی، مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری زنجان در حاشیه سومین نمایشگاه توانمندی های روستائیان و عشایر به خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: استان زنجان هم همچون دیگر استان ها در این نمایشگاه با ارائه دستاوردهای روستائیان حضور پیدا کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با اشاره به اینکه در این نمایشگاه به نمایندگی از تمام روستائیان این دستاوردها به نمایش درآمده است، گفت استان زنجان هشت شهرستان با 17 بخش دارد که تمام شهرستان ها به نمایندگی از روستاها یک غرفه در این نمایشگاه دارند و سعی شده محصولات تولیدی روستاها در قالب محصولات کشاورزی و صنایع دستی در معرض دید عموم قرار گیرد.
این مقام مسوول با بیان اینکه در کنار محصولات تولیدی، فرهنگ و آیین های منحصربفرد روستاها در غرفه ها به بازدیدکنندگان معرفی می شود، تصریح کرد: سعی شده نسبت به نمایشگاه های سنوات گذشته با رویکرد متفاوت تری در نمایشگاه حاضر شویم.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص نقش روستائیان در اقتصاد مقاومتی و راهکارهای تحقق آن خاطرنشان کرد: روستاها در گذشته مجتمع های زیستی و مولدی بودند که تمام احتیاجات شهرنشینان را تولید می کردند ولی متاسفانه این نقش در سالیان اخیر کمرنگ تر شده است.
محمودی ادامه داد: ولی روستائیان همچنان تولید کننده محصولات کشاورزی و صنایع دستی هستند و برای رسیدن به اقتصادی درونی و درون گرا که زیربنای اقتصاد مقاومتی است باید به تولیدات روستائیان نگاه ویژه ای کرد که همین مساله نقش روستائیان در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی پررنگ می کند.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری زنجان با اشاره به اینکه برای اجرای سیاست های اقتصادی مقاومتی باید به توانمندی های روستائیان توجه شود، گفت: اگر محصولی قابلیت فراوری داشته باشد می توان از صنایع تبدیلی بهره مند شد.
وی در خصوص نقش کانون های مساجد در احیای فرهنگ روستایی هم گفت: برای رسیدن به توسعه پایدار باید به بخش فرهنگ هم توجه کرد و تنها بخشی که در روستا می توانند در این زمینه موثر باشند، کانون های فرهنگی و هنری مساجد هستند.
به گفته محمودی، با مراجعه به فرهنگ قدیمی حاکم در روستا به خوبی می توان فهمید که در گذشته حس اعتماد و همیاری بین روستائیان بسیار پررنگ بوده ولی در حال حاضر این حس کمرنگ شده و نمونه مصداقی آن را می توان در تشکیل تعاونی های روستایی مشاهده کرد.
مدیرکل دفتر امرو روستایی و شوراهای استانداری زنجان در پایان خاطرنشان کرد: برای فعالیت های اقتصادی و اقتصاد مقاومتی می توان از کانون های فرهنگی و هنری مساجد برای بازآفرینی اعتماد از بین رفته در بین روستائیان بهره مند شد.
پایان پیام/73
منبع: شبستان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۱۳۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فرافکنی دانشگاهها درباره نقش خود در تعلیم و تربیت اجتماعی/ اثرگذاری اساتید و تشکلها محدود است
حسن بنیانیان مشاور و دستیار امور فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به مقوله تعلیم و تربیت اجتماعی در دانشگاهها اظهار کرد: زمانیکه رهبران جامعه قصد اصلاح فرهنگی جامعه را داشته باشند، آموزش و پرورش، رسانه ملی، نهاد روحانیت و مسجد و غیره را در اولولیتهای بعدی قرار میدهند و توجه هاشان نخست به دانشگاه معطوف میشود.
وی ادامه داد: نخبگان و استعدادهای جامعه باید در دانشگاه آماده و تربیت شوند، سپس در نهادهای مختلف وارد شوند. نسل جدید که در دانشگاهها تعلیم و تربیت شدهاند، با حضور در نهادهای مختلف میتوانند کارکردهای فرهنگی آن نهادها را اصلاح کنند.
بنیانیان با بیان اینکه در حال حاضر حوزه تعلیم و تربیت اجتماعی در دانشگاه، دچار نوعی فرافکنی شده است، گفت: استادان، روسا و مدیران دانشگاهها به جای اینکه کارکرد فرهنگی، تربیتی خودشان را مطالعه و اصلاح کنند، میگویند که بسیار دیر شده و باید خانواده و نهاد روحانیت و غیره چاره اندیشی کنند. از سوی دیگر دانشجویان در فضای فرهنگی دانشگاه به دنبال مفروضاتی هستند که ختم به مدرک شود. سپس با آن مدرک در جامعه موقعیت درآمدی کسب کنند.
بیشتر بخوانید: اشتغال ۲ هزار دانشجو در دانشکده تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اهواز / فارغالتحصیلان در مدارس سما جذب میشوند لزوم اصلاح نقش اساتید در تعلیم و تربیت اجتماعیاین مسئول با بیان اینکه تمام اقشار جامعه در شکل دهی به فرهنگ و تعلیم و تربیت نقش آفرین هستند، گفت: البته این موضوع که برای اجرایی کردن فرهنگ، مسئول انتخاب میکنیم گاهی خوب و گاهی بد است. به عنوان مثال در مدرسه معلم تربیتی مشخص شده است. در نتیجه سایر دبیران و معلمان و مدیران از خودشان رفع مسئولیت فرهنگی و تربیتی کردند. در چنین شرایطی به معلم تربیتی کارآمدی در مدرسه نیاز داریم تا کمک کند که تک تک معلمان نقش خودشان را ایفا کنند.
وی با تاکید بر اینکه تک تک استادان باید به نقش تربیتی خود توجه داشته باشند، گفت: همچنین ما به معاونت فرهنگی در دانشگاه نیاز داریم تا بتواند مسئولیت استادان را احیا کند. علاوه بر آن؛ محیطی فراهم شود تا نقش استادان در تعلیم و تربیت اجتماعی اصلاح شود.
بنیانیان با اشاره به متون درسی دانشگاهی عنوان کرد: زمانیکه استاد به نقش فرهنگی خود پی برد، چند سوال در ذهنش پدیدار میشود. به عنوان مثال تاثیر محتوای درسی که تدریس میکند بر تربیت دانشجویان و تحولات فرهنگی دانشگاه تا چه میزان است؟ ارتباطات بین استاد و دانشجو و محتوای درسی چگونه است؟ تا چه میزان کلامشان و محتوای صحبتهایشان در دانشجویان نفوذ دارد؟
این فعال فرهنگی عنوان کرد: اگر استادی بد اخلاقی با رفتار تند و عصبی تدریس میکند، شاید دانشجویان محتوای درسی را یاد میگیرد و نمره قبولی را در امتحان کسب میکند، اما آن مطالب تبدیل به باور و فرهنگ صحیح در وی نمیشود. یعنی بر تعلیم و تربیت اجتماعی دانشجویان تاثیری نگذاشته است.
عوامل اختلال آفرین در تعلیم و تربیت اجتماعی چیست؟وی درباره فضای فرهنگی حاکم بر محیط کلاس درس در دانشگاه ها مطرح کرد: در ابتدا باید از خودمان بپرسیم، آیا محیط تعلیم و تریبت اجتماعی است یا به واسطه برخی از رفتارهای غلط استاد، دانشجو (مثلا تعامل بد) این تعلیم و تربیت شکل نمیگیرد. عوامل اختلال آفرین در کلاس درس وجود دارد مانند بد اخلاقی، نداشتن سواد ارتباطاتی و غیره... که نمیگذارد، مباحث تربیتی و فرهنگی مناسبی در شان دانشگاه شکل بگیرد.
بنیانیان ادامه داد: بنابراین رفتار اساتید و دانشجویان در تعامل با یکدیگر بسیار اهمیت دارد. کلاس باید آماده تعلیم و تربیت شود و نباید به صورت ناخودآگاه بخشی از روابط عاطفی و موضوعات مربوط به گرایشات جنسی در ارتباطات دانشجویی و فضای آموزشی کلاس و محیط دانشگاه تجلی پیدا کند و عامل اختلال دیگران و دانشجویان شود.
مشاور و دستیار امور فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به حداقل رساندن عوامل مخلل تعلیم و تربیت اجتماعی، تصریح کرد: به همین علت در تمام دانشگاههای کشورهای سراسر دنیا ضوابط برای حجاب یا لباس پوشیدن دانشجویان وجود دارد. البته این میزان در کشورهای مختلف، کم یا زیاد میشود. چراکه تلاش میشود تا عوامل آسیب زا در محیط کلاس به حداقل برسند. در چنین شرایطی کلاس درس آماده مباحث تعلیم و تربیت است.
وی گفت: دانشجویان دختر و پسر یعنی دو جنس مخالف در دانشگاه در کنار هم هستند، این حساسیت در جامعه ما به علت ارزشهای دینی بیشتر است و باید مراعات شود. این فلسفه حساست در دانشگاههای ایران به ویژه دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد که موضوع پوشش در محیط دانشگاه بیشتر از محیط عمومی جامعه رعایت شود. چرا که دانشگاه یک تولید کننده لباس نیست، بلکه محیطی است که استاد با عواطف و ذهن، شخصیت و تربیت دانشجو کار دارد.
بنیانیان با تاکید بر شکل گیری رابطه قوی و سازنده بین استاد و دانشجو برای انتقال مفاهیم درسی و تربیتی، گفت: اگر قرار باشد بین دانشجویان اختلاف باشد به شدت به حوزه تعلیم و تربیت آسیب وارد خواهد شد.
نقش تشکلهای دانشجویی در حوزه تعلیم و تربیتاین کارشناس فرهنگی با اشاره به نقش تشکلهای دانشجویی به ویژه کانون های فرهنگی و انجمنهای علمی در تعلیم و تربیت اجتماعی بیان کرد: بسیاری از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شاغل هستند، استادان نیز سر کلاس درس حاضر میشود و سپس دانشگاه را ترک میکنند. دانشجویان فرصت اینکه به غیر از کلاس درس در محیط دانشگاه باشند، بسیار کم است. بنابراین مدیران واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و روسای سایر دانشگاهها باید تلاش کنند تا اساتید و دانشجویان را به حضور در دانشگاه علاقمند کنند.
وی افزود: اگر استادان نگاه صحیحی به مقوله تعلیم و تربیت و خلاقیت داشته باشند، به روسای دانشگاهها و معاونان فرهنگی کمک خواهند کرد تا با تولید برنامههای جذاب که دانشجو پس از کلاس درس، علاقمند به حضور در نشست و برنامهها تشکلهای دانشجویی شوند.
بنیانیان با بیان اینکه در حال حاضر دیگر دانشجویان حوصله حضور در جلسات سخنرانی را ندارد، گفت: به نظر میرسد تشکلهای دانشجویی باید خلاقیت در انتقال مفاهیم داشته باشند و بتوانند دانشجویان را مشارکت دهند. البته اعضای تشکلها که خودشان دانشجو هستند، اگر دوره آموزشی ویژه ای را سپری نکنند و نتوانند مطابق با محیط تعلیم و تربیت دانشگاهی فعالیت کنند، هیچ تاثیر گذاری نخواهند داشت.
مشاور و دستیار امور فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد افزود: در حال حاضر تاثیرگذار تشکلهای دانشجویی محدود است، بخشی از این موضوع نیز به نبود خلاقیت کافی و نداشتن آموزش برای اعضای تشکل ها بر میگردد و بخشی از آن مربوط به وظایف معاونان فرهنگی و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی است.
بنیانیان در پایان خاطرنشان کرد: فعالیت دانشجویان در تشکلهای دانشجویی باعث رشد شخصیت و تربیت آنان میشود. آنان بای مهارت ارتباطی را یاد بگیرند و از استاید موثر نیز استفاده میکنند. برخی از دانشجویان به ویژه در دانشگاه آزاد اسلامی به علت شاغل بودن، امتیازات و تخصص های مناسبی دارند که میتوان از آنها استفاده کرد.
انتهای پیام/
مریم شمسایی نیا کد خبر: 1228856 برچسبها دانشگاه آزاد اسلامی