Web Analytics Made Easy - Statcounter

گرگان- سالیان مدیدی است که بین سیم‌های برق و شاخه‌های درختان نبردی نابرابر وجود دارد و باید متولیان چاره‌ای بیندیشند تا درخت این موجود باارزش قربانی اره‌های برقی نشود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- اعظم محبی: شاید همه ما شعر «دو کاج» با مطلع «در کنار خطوط سیم پیام» را از دوران ابتدایی به خاطر داشته باشیم، شعری که در کنار هنرآفرینی «محمدجواد محبت»، هشداری بود که برای این دو هم‌نشین باید راه حل منطقی اندیشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در خیابان که قدم می‌زنی شهر پر است از درختان بی‌شمار که در اثر هرس‌های غیراصولی به اشکال ناهمگون درآمده‌اند و این خود بلای جان آن‌ها است.

چرا باید این مادر دلسوز شهر که علاوه بر تأمین غذا، به حفظ گونه‌های جانوری، زیبایی محیط، جلوگیری از بیابان‌زایی و غیره کمک می‌کند را نابود کرد؟

جفای بزرگ در حق درخت

قوانین زیادی وجود دارد که این موجود زیبا را پاسداری کند؛ اما متأسفانه در برخی نقاط دیده شده که انسان‌ها جفای بزرگی در حق درختان می‌کنند و عمداً باعث از بین بردن و آسیب رساندن به این موهبت الهی می‌شوند.

دستگاه‌های متولی شاخه‌های کوچک و بزرگ درختان را به بهانه‌ رفع خطر، هرس می‌کنند و چهره درخت به مرور زمان دستخوش تغییراتی می‌شود و دیگر آن حس خوب را القا نمی‌کند.

قطع نیمه بالایی درخت علاوه بر ایجاد نمای ناموزون، زمینه پوسیدگی و هجوم انگل‌ها و بیماری‌های درختان را فراهم می‌آوردیک کارشناس محیط زیست در مورد نقش و اهمیت درخت به خبرنگار مهر گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل سنجش توسعه در کشورهای مختلف نتایج عملکرد آن‌ها در ارتباط با حفظ، احیا و بهره‌برداری اصولی از منابع طبیعی است.

فائزه گلچین ادامه داد: اما با این وجود هرساله شاهد آسیب‌هایی از جمله قطع و امحاء درختان هستیم که نتیجه آن، از بین رفتن این یادگاران باارزش است.

هرس‌هایی بدون اقدام کارشناسانه

وی بیان کرد: در کشور ما، مانند سایر کشورها سعی شده با وضع قوانین بازدارنده از این آسیب‌ها جلوگیری به عمل آید ولی با این حال هنوز هم دیده می‌شود که با سرپیچی از این قوانین، درختان نابود می‌شود که البته در برخی از آن‌ها نشانه‌هایی از عدم نظارت صحیح به چشم می‌خورد.

گلچین تصریح کرد: موضوع سر برداری درخت‌های به بهانه‌های هجوم آفت‌ها و یا مزاحمت برای سیم برق، کاری بدون اصول و بدون هرگونه اقدام کارشناسی و فقط از سر رفع مسئولیت است.

وی گفت: قطع نیمه بالایی درخت علاوه بر ایجاد نمای ناموزون، زمینه پوسیدگی و هجوم انگل‌ها و بیماری‌های درختان را فراهم می‌آورد.

انتقال کابل‌ها به زیر زمین

حفظ جان درخت ضرورتی است که فعالان محیط زیست در مورد آن بسیار تأکید دارند، یک فعال محیط زیست در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: با اسم اصلاح شاخه‌ها کارهای دیگری انجام می‌شود و معمولاً برش‌ها از نقاط دورتری اتفاق می‌افتد.

مسعود شکیبا ادامه داد: به منظور حفظ سیم‌ها هر ساله، ارّه‌های موتوری به خیابان آمده و درختان را قلع و قمع می‌کنند.

وی تصریح کرد: این برش‌ها بعدها می‌پوسد و خطرناک‌تر می‌شود زیرا بعد از هر ورزش باد تند امکان افتادن بر روی ماشین، اشخاص و سیم‌های برق وجود دارد.

بسیاری از مسئولان دوست دارند به بهانه‌های مختلف درختان را قطع کنند تا مزاحمتی برای سیم‌ها نداشته باشدشکیبا گفت: اگر هزینه انتقال سیم‌ها به زیرزمین زیاد است، حداقل می‌توان در مکان‌های پرتردد این کار را کرد.

وی به منتقل کردن کابل تلفن به زیر زمین اشاره کرد و ادامه داد: می‌توان این کار را برای سیم‌های برق هم انجام داد زیرا انتقال آن‌ها با این همه مخاطره واجب‌ است.

این فعال محیط زیست اضافه کرد: بسیاری از مسئولان دوست دارند به بهانه‌های مختلف درختان را قطع کنند تا مزاحمتی برای سیم‌ها نداشته باشد.

وی گفت: فضای سبز ما محدود است و باید به هر طریقی به اضافه کردن آن فکر کنیم نه این‌که به هر بهانه‌ای به حذف آن‌ها کمک کنیم.

شکیبا اضافه کرد: حالت موزون یک درخت را در اکثر خیابان‌ها نمی‌بینید، سربریدن و برش ناموزون تنها چاره راه نیست، این کار در مدت محدود راهگشاست ولی دوباره باید هزینه پرداخت کرد.

وی بیان کرد: با انتقال شاخه‌ها به زیر زمین درختان نفس راحتی می‌کشند؛ آن‌ها یک شبه به دست نیامده‌اند که ما آن‌ها را به راحتی از دست بدهیم.

فواید درخت

این فعال محیط زیست اضافه کرد: امروزه کشور در شرایطی قرار دارد که اکثر شهرهای ما از جمله گرگان در معرض آلودگی و گردوغبار هستند باید با هرگونه امکان‌پذیری به افزایش فضای سبز کمک کرد زیرا آن در جذب آلاینده‌ها نقش دارند.

شکیبا گفت: دیدن درختان سبب ایجاد حس روانی مطلوب شده و تنش‌های روحی را حداقل برای لحظاتی کم می‌کند؛ درختان همچنین به رفع خستگی کمک کرده و سبب کاهش استرس‌ و خشونت می‌شوند.

وی با بیان این‌که هر مسئولی در هر سِمتی باید به حوزه محیط زیست و طبیعت فکر کند زیرا جزئی از سلامتی ماست، ادامه داد: در این ماه که موقع درختکاری است باید علاوه بر در نظرگرفتن کاشت نهال، داشته‌های خود را حفظ کنیم وگرنه ادعای کاشت درخت کذب است.

شاخه‌ها مزاحم شبکه برق هستند

در ادامه برای این‌که ببینیم آیا شرکت توزیع گلستان برای به زیر زمین بردن سیم‌های برق برنامه‌ای دارد یا خیر با علی اکبر نصیری، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گلستان گفتگو کردیم، وی به مهر گفت: یکی از عواملی که مزاحم شبکه ماست و آن را ناپایدار می‌کند، شاخه‌های درختان است.

هزینه تبدیل سیم به کابل زمینی در کل استان حدود هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده که از این رقم ۴۰۰ میلیارد تومان آن مختص گرگان استنصیری اضافه کرد: باید به محیط زیست و حفظ آن هم توجه کرد اما اگر بخواهیم برق پایدار داشته باشیم باید شبکه خود را از دسترس شاخه‌ها دور نگه داریم.

وی با بیان این‌که شاخه‌ها با وزش باد شبکه فشار ضعیف و متوسط ما را از مدار خارج می‌کنند، ادامه داد: قبل از ۱۵ اسفند زمانی که درختان در خواب هستند مجوز شاخه زنی را از شهرداری و منابع طبیعی می‌گیریم.

فرستادن سیم‌ها به زیر زمین در همه مناطق ضرورت ندارد

نصیری افزود: با توجه به پیشرفت تکنولوژی چند راه برای استاندارد کردن شبکه‌ها وجود دارد؛ می‌توان از کابل زیرزمینی یا خودنگهدار و یا سیم روکش‌دار استفاده کرد.

وی افزود: یکی از راهکارها برای شبکه فشار متوسط این است که تبدیل به کابل زمینی شود که هزینه زیادی دارد، هزینه تبدیل سیم به کابل زمینی در کل استان حدود هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده که از این رقم ۴۰۰ میلیارد تومان آن مختص گرگان است.

نصیری گفت: البته این یک راهکار منطقی نیست زیرا در برخی از جاها که خارج از محدوده شهری است و به مبلمان شهری آسیب نمی‌زند همان شبکه هوایی سیمی قابل استفاده است.

شبکه فشار ضعیف؛ استفاده از کابل خودنگهدار

وی اظهار کرد: کارگروهی در راستای «برنامه استراتژیک در افق ۱۴۰۴» استان، به نام کارگروه «سیم روکشدار و کابل خودنگهدار» تشکیل شده و همکاران در حال بررسی هستند که آن را در برخی نقاط انجام دهند.

اگر بخواهیم برق پایدار داشته باشیم باید شبکه خود را از دسترس شاخه‌ها دور نگه داریمنصیری گفت: تصمیم بر این است که در حوزه فشار ضعیف، سیم‌های مسی را به کابل‌های خودنگهدار تبدیل کنیم.

وی با بیان این‌که طول شبکه فشار ضعیف در استان هفت هزار کیلومتر است، افزود: این کارگروه تصمیم گرفته که کار را به صورت عملیاتی و گسترش به همه پیمانکاران انجام دهد.

نصیری گفت: یک سایت آموزشی در علی‌آباد راه‌اندازی کرده و این کار به صورت اصولی از علی‌آباد که پایلوت آن است، انجام می‌شود و سپس به کل استان تسری می‌یابد؛ این کار در برنامه پنج ساله تدوین شده و به صورت جدی از سال ۹۷ شروع خواهد شد.

وی افزود: با این کار در فصل شاخه زنی معضلی در حوزه فشار ضعیف نخواهیم داشت و کابل‌ها می‌تواند از لای درختان هم عبور کند؛ هرس‌های شهرداری بعد از این کار سبک خواهد بود.

فشار متوسط؛ استفاده از سیم روکشدار

نصیری تصریح کرد: در حوزه فشار متوسط پیشنهاد ما استفاده از سیم روکشدار در جاهای مشجر است که تصمیماتی در این زمینه گرفته شده است.

وی بیان کرد: هزینه روکشدار کردن بسیار کمتر از کابل زمینی بوده و برای کل استان معادل ۴۹۵ میلیارد تومان است که البته می‌توان فقط نقاط مشجر را روکشدار کرد.

نصیری با بیان این‌که ما مخالف درختکاری نیستیم، گفت: در این زمینه باید نوعی هماهنگی به وجود بیاید تا درختان در حریم شبکه‌ها کاشته نشوند که البته این امر در برخی از شهرستان‌ها رعایت و در برخی به علت کمبود فضا رعایت نمی‌شود؛ بنابراین بعد از مدتی که درخت رشد کرد، وارد حریم ما می‌شود.

وی گفت: در زمینه نوع و نحوه کاشت درخت با منابع طبیعی و شهرداری مکاتبه کردیم و اگر هماهنگی بیشتری باشد، مشکلات حل خواهد شد.

نظارت شهرداری بر هرس کردن

سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری گرگان متولی اصلی کاشت درخت و هرس آن‌ها در سطح شهر است، به این منظور با رئیس این سازمان در خصوص هرس درختان، گفتگو کردیم و وی با بیان این‌که زمستان فصل هرس است، به مهر گفت: هرسِ درخواست‌های مردمی را شهرداری انجام می‌دهد.

یحیی ستوده نیا ادامه داد: اگر درخت نیاز به هرس داشته باشد مالکان درخواست داده و سازمان از آن بازدید و هرس موردی انجام می‌شود، علاوه بر آن، مسئولان فضای سبز نواحی هم در بازدیدهای خود اگر با پوسیدگی یا شاخه خشکی روبرو شدند آن‌ها را به صورت موردی هرس می‌کنند.

وی ادامه داد: اداره برق هم در معابر اصلی اگر کابل‌های فشار قوی و فشار ضعیف با شاخه‌های برق درگیر باشد هرساله اقدام به آزادسازی شبکه‌های برق می‌کند.

ستوده نیا تصریح کرد: پیمانکار این امر اداره برق بوده ولی نظارت بر عهده سازمان فضای سبز است.

رعایت اصول فنی به طور کامل امکانپذیر نیست

وی ادامه داد: در این هرس‌ها سعی می‌شود تا برش‌ها درست بوده و به درخت‌ها آسیب نرسد اما رعایت اصول فنی به شکل ۱۰۰ درصد امکان‌پذیر نیست زیرا باید شبکه‌ها آزاد شود.

وی با بیان این‌که هرس‌های داخل شهر زیر نظر کارشناس صورت می‌گیرد است، ادامه داد: درختان نسبت به هرس واکنش‌های مختلفی دارند، برخی مانند چنار آسیب‌پذیر هستند و باید از چسب هرس استفاده کرد.

ستوده نیا درباره قطع درخت گفت: این کار باید دلایل قانع‌کننده داشته باشد در این صورت درخواست به کمیسیون شهرداری آمده و با دستور جایگزینی حکم صادر می‌شود.

در این وانفسای آلودگی هوا که هر روز شهرهای زیادی را درگیر می‌کند و با توجه به این‌که سالیان دراز طول می‌کشد تا یک نهال به ثمر برسد نباید داستان بی‌پایان مرگ تدریجی درخت‌ها را ندید گرفت.

اگر این سریال دنباله‌دار به پایان نرسد، در آینده نزدیک شاهد تصاویر خوبی نخواهیم بود؛ درختان تنومند و ستبر، آشیانه هزاران پرنده هستند آن‌ها را از بین نبریم زیرا جای خالی‌شان سال‌ها طول می‌کشد تا سبز شود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۱۳۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) قدرت باورنکردنی یک فیل در کندن یک درخت از ریشه

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   منبع: راز بقا tags # حیات وحش ، فیل سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • گودبرداری غیراصولی عامل زیرش ساختمان مسکونی در اهواز
  • مقابله با ساخت و سازهای غیراصولی و ناایمن در کرمانشاه
  • ریزش ساختمان مسکونی در اهواز در پی گودبرداری غیراصولی
  • (ویدئو) قدرت باورنکردنی یک فیل در کندن یک درخت از ریشه
  • بلای جان رامین رضاییان مقابل پرسپولیس (عکس)
  • (ویدئو) شایعۀ قطع درخت در پارک لاله صحت ندارد
  • (ویدئو) نجات مرد سیل‌زده که ۵ روز بالای درخت بود
  • بیماری مرموز؛ بلای جان نظامیان اسرائیلی
  • (تصاویر) تهدید درخت‌های قدیمی پارک لاله؟
  • شاهکار جدید در پارک لاله؛ برنامه جدید شهرداری در بوستان‌ مملو از درخت | تصویر