Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-03@22:34:21 GMT

تصنیف‌های عارف قزوینی منتشر شد

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۶۱۳۹۵۵

تصنیف‌های عارف قزوینی منتشر شد

آلبوم «تصنیف‌های عارف قزوینی» به خوانندگی مهدی امامی با روایت فرید خردمند و سرپرستی امیر شریفی از سوی مؤسسه‌ی فرهنگی‌ـ‌هنری ماهور منتشر شد. به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، این اثر اجرای مجموعه تصانیف عارف قزوینی (۱۲۵۸-۱۳۱۲ خورشیدی) شاعر و ترانه‌سرای پرآوازه ایران در اواخر عصر قاجاری است. هرچند بیشتر این تصانیف بار‌ها و بار‌ها در دوره‌های مختلف به صورت پراکنده اجرا شده‌اند، اما ویژگی این مجموعه در آن است که تقریباً تمامی آهنگ‌های عارف را یکجا در خود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در اجرای تصانیف این مجموعه برای نخستین‌بار بسیاری از این بند‌ها که خواندن‌شان به‌دلایل مختلف چندان رایج نبوده و نیست گنجانده شده است. ارائه کلام این بند‌ها بی‌شک تصویر دقیق تری را از زندگی، هنر و اندیشه‌های عارف به دست خواهد داد که با خوانندگی مهدی امامی سعی در دقت هر چه بهتر در ارائه آن‌ها شده است.

فرید خردمند، نوازنده و مدرس تمبک و سه‌تار، که این مجموعه با تحقیقات او به انجام رسیده ضمن اعلام مطالب فوق درباره هدف این آلبوم نیز گفت: «هدف اجراکنندگان آن، بازسازی یا روایت نمونه‌ای آموزشی یا آرشیوی از این تصانیف نبوده، بلکه با تکیه بر سنّت تصنیف‌خوانی در موسیقی ایرانی کوشیده‌اند تا با درآمیختن ذوق و سلیقه‌ی موسیقاییِ خود، اجرایی از این آثار ارائه دهند؛ اجرایی برای شنیدن و درگیرشدن هرچه بیشتر با موسیقی و اندیشه‌های عارف».

او ویژگیِ منحصربه‌فردِ این مجموعه را در رابطه با کلام تصنیف‌ها دانست. چرا که عارف از زمره نخستین گویندگان و شاعران اجتماعی ایران است که همزمان با تاریخ بیداریِ سیاسی در عصر مشروطه، اقدام به واردکردن مضامین و کلمات نو و به‌روز در شعر خود کرد.

بیشتر تصانیف عارف متأثر از اتفاقات سیاسی و اجتماعی دوران اوست و کلام آن‌ها حاوی پیام یا خواست شاعر از مردم در قبال این اتفاقاتِ تاریخ‌ساز، دعوت به قیام بر علیه استبداد و استعمار و عوامل آنها، تجلیل از مبارزان و وطن‌پرستان و شهیدان راه آزادی و مضامین‌شان مملوّ از احساسات و هیجانات روحی اش در بزنگاه‌های حسّاسِ تاریخی و بیانگر رنج‌ها، حسرت‌ها، بیم‌ها، امیدها، خشم‌ها، شادی‌ها و اشک‌های اوست.

«تصنیف‌های عارف قزوینی» به روایت فرید خردمند، خوانندگی مهدی امامی و سرپرستی امیر شریفی با نوازندگی نی احسان عابدی، سنتور آریا محافظ و حمید برزویی، تار و سه تار امیر شریفی و کمانچه سهیل صادقی و المیرا مردانه از سوی مؤسسه‌ی فرهنگی‌ـ‌هنری ماهور منتشر و روانه بازار نشر موسیقی شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۱۳۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور گلبالیست قزوینی در اردوی تیم ملی

به گزارش خبرنگار مهر، با دعوت سرمربی تیم ملی محمدمهدی زارعی به اردوی تیم ملی گلبال ایران که خود را برای مسابقات پارالمپیک پاریس ۲۰۲۴ آماده می کند دعوت شد.

این اردو که ششمین ششمین مرحله اردوی تیم ملی گلبال آقایان نابینا و کم بینای کشور است ۱۶ اردیبهشت آغاز و تا ۲۴ اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.

گفتنی است این اردو در مجموعه ورزشی شهید هرندی تهران برگزار میشود.

کد خبر 6093791

دیگر خبرها

  • حل مشکلات سهمیه آب مطالبه کشاورزان قزوینی
  • عارف غلامی به بازی حساس رسید
  • ششمین دوره مسابقات حافظان قرآن استان بوشهر در جزیره شیف برگزار شد
  • پیام خطیر پس از کنار رفتن از مدیرعاملی استقلال
  • خاطره ایرج مهدیان از همکاری با ویگن و عارف در مولن‌روژ
  • ثبت رکورد تاریخی ورزشکاران قزوینی در مسابقات المپیک
  • ترتیل صفحه 244 کلام الله مجید+ صوت
  • کمک میلیاردی یک موسسه خیریه به نیازمندان قزوینی
  • حضور گلبالیست قزوینی در اردوی تیم ملی
  • کلام امام خمینی (ره) درباره بی‌اعتمادی به آمریکا