Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - موسيقي ما – آيين اختتاميه نخستين جايزه ترانه «افشين يداللهي» در فاصله ده روز مانده به سالگرد پرواز ناگهاني اين ترانه‌سراي سرشناس برگزار شد. تالار ايوان شمس تهران در عصر ابري و باراني روز سه‌شنبه 15 اسفند ميزبان اين برنامه بود که برگزيدگان ترانه در دو بخش رقابتي با عناوين يک خاطره از فردا و يک خاطره از امروز معرفي شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنين در قالب بخش يک خاطره از ديروز از سه ترانه‌سراي پيشکسوت هم تقدير به عمل آمد. اين برنامه با همت خانه ترانه و انتشارات نگاه برگزار شد و دبير نخستين جايزه ترانه افشين يداللهي هم «روزبه بماني» بود. مهدي ايوبي و حسن عليشيري هم به ترتيب دبير اجرايي جايزه و قائم مقام دبير جايزه بودند.
ابتداي برنامه و پس از تلاوت قرآن کريم و پخش سرود جمهوري اسلامي ايران، فيلمي از خوانش ترانه «مدار صفر درجه» توسط زنده‌ياد يداللهي پخش شد و فضاي سالن را به شدت تحت تأثير قرار داد. تحت تأثير صدا و خاطرات ترانه‌سرايي که فقدانش خلاء بزرگي براي ترانه و موسيقي محسوب مي‌شود. سپس برنامه با اجراي «احسان کرمي» رسماً آغاز شد و در ادامه ويدئويي پخش شد که در آن استاد محمدعلي بهمني، خشايار اعتمادي، فردين خلعتبري، بابک چمن‌آرا، سالار عقيلي، بابک زرين و آرش يداللهي صحبت‌هاي کوتاهي درباره اين ترانه‌سراي فقيد و خاطراتي که از او داشتند عنوان مي‌کردند.
روزبه بماني اولين و تنها سخنران اين برنامه بود که به عنوان دبير جايزه ترانه افشين يداللهي گفت:«احسان کرمي عزيز اشاره کرد که در جايي کنار هم جمع شديم که علاوه بر خوشحالي براي برپايي اولين جشن با محوريت ترانه بايد نام کسي بر اين برنامه باشد که بي‌شک يکي از بهترين‌هاي ترانه پيش و پس از انقلاب ما است اما خودشان حضور ندارند. يکي از مهمترين دغدغه‌هاي افشين يداللهي در طول ساليان سال در خانه ترانه و بيرون از آنجا اين بود که اساتيد و بچه‌هاي جوان ترانه گرد هم جمع شوند. در اکثر مقاطع هم بسيار موفق عمل کرد و يکي از مهمترين خواسته‌هايش هم تشکيل صنف بود. جاي تأسف دارد که يکي از مهمترين ارکان تشکيل‌دهنده موسيقي هنوز به يک صنف نرسيده است. يکي از مواردي که در اين جشن دنبال خواهيم کرد اين موضوع خواهد بود که چنين گردهمايي را طي سال آينده به تشکيل صنف گره بزنيم. يکي ديگر از اهداف اين جشن معرفي چهره‌هاي جوان است که البته اين مورد نادري نيست و در بسياري از جشنواره‌هاي مختص ترانه چنين چيزي بوده است. اما هدف بزرگتر ما اين است که اگر عمري بود و اين برنامه را براي سال‌هاي آينده ادامه داديم، به ميزان و سنگ محک ساليانه‌اي براي آن چيزي که در ترانه رخ داده تبديل شود. يکي از بخش‌هايي که در هيچ جشنواره‌اي مبحث انتخاب ترانه بوده و سعي ما در اين جشن و سال‌هاي آينده اين است که از کساني که ترانه‌هاي خوب انتخاب مي‌کنند هم تقدير کنيم. فکر مي‌کنم پتانسيل ترانه ما آن چيزي نيست که الان مي‌شنويد و معمولاً ترانه‌هايي انتخاب مي‌شود که امتحان پس داده است. در بخش‌هاي ديگر هم سعي کرديم کمي بيشتر و پررنگ‌تر به ترانه بپردازيم. باز هم تأکيد مي‌کنم که جاي خالي افشين يداللهي در ترانه ما طي سال‌هاي آتي بيشتر حس مي‌شود. افشين جنسي از ترانه را ارائه مي‌داد که فکر مي‌کنم کسي خيلي سخت و خيلي دور بتواند اينگونه بنويسد. کسي که حتي با زبان معيار هم که مي‌نوشت به اين شدت ترانگي در کارش وجود داشت.»
بخش بعدي برنامه به تقدير از خانواده زنده‌ياد افشين يداللهي اختصاص داشت که برادر و پدر و مادر همسر مرحوم او روي صحنه حاضر شدند. استاد بهمني، سالار عقيلي و عباس سجادي هم چهره‌هايي بودند که اين تقدير را انجام دادند. عباس سجادي پيش از اين تقدير لحظاتي پشت ميکروفن حاضر شد و گفت:«هر زمان که کسي درباره افشين صحبت مي‌کند او دوباره متولد و از بعد ديگري شناخته مي‌شود. افشين زاييده دو تفکر موسيقي و شعر بود، رمز موفقيت او ادب و آزادگي‌اش بود. افشين ذاتاً آدم با ادب و با شخصيت بود و تربيت بسيار خوبي داشت.» آرش يداللهي هم صحبت‌هاي کوتاهي داشت و اعلام کرد که کمپين ايمن برانيم را به ياد برادرش راه‌اندازي کرده و از حضار خواست که به اين کمپين بپيوندند.
 پس از اين قسمت نوبت به اجراي زنده سالار عقيلي رسيد که اين هنرمند سرشناس دو قطعه که ترانه‌هايش سروده مرحوم يداللهي بود را با نوازندگي پيانو «حرير شريعت‌زاده» اجرا کرد. اين خواننده همچنين گفت:«فقط يک نکته مي‌خواهم بگويم. آن هم اينکه من هفتاد هشتاد درصد شهرتم را مديون اشعار افشين يداللهي هستم.» اين نکته جالب سالار عقيلي تشويق‌هاي حاضرين را به دنبال داشت.
اولين بخش از اهداي جوايز به قسمت يک خاطره از فردا اختصاص داشت. در اين بخش ترانه‌سرايان برگزيده جواني معرفي شدند که آثارشان را به دبيرخانه اين جايزه ارسال کرده بودند. مهدي ايوبي پيش از آغاز اين بخش گفت:«اميدوارم اين جشن و اين اسم بتواند ما را از امشب کنار هم حفظ کند. از دوستانم در خانه تشکر مي‌کنم که لحظه به لحظه کنار هم بوديم و بدون اين همدلي قطعاً چنين جشني ممکن نبود. سپاسگزارم از کسي که پس از رخ دادن فاجعه با تمام وجود کنارمان ايستاد و نخواست و نگذاشت چراغ پانزده ساله جلسات درست و مفيد خانه ترانه خاموش شود. آقاي روزبه بماني ممنونيم. باعث افتخار است که در اين شب، مجري برنامه خواهرزاده يکي از ‌اسطوره‌هاي ترانه‌سرايي يعني بيژن ترقي است. تا دقايقي ديگر شش برگزيده از بخش يک خاطره از فردا روي صحنه مي‌آيند. هيئت انتخابي متشکل از هيئت اجرايي خانه ترانه و خانم‌ها هما سعادت و رويا ديژن از بين بيش از دو هزار اثر رسيده به دبيرخانه جايزه و 450 ترانه‌سرا، 36 ترانه را به هيئت محترم داوران تقديم کردند که آنها پس از جلسات جمع‌بندي به اين شش اسم رسيدند.»
ابراهيم اسماعيلي اراضي، حسين غياثي، حميدرضا صمدي و استاد محمدعلي بهمني به عنوان هئيت داوران اين بخش روي صحنه حاضر شدند. البته رشيد کاکاوند هم در جمع داوران حضور داشت که موفق به شرکت در اين مراسم نشد.
در شاخه ترانه‌هاي عاشقانه بخش يک خاطره از فردا علي محمودي و کاوه نصيري و مسعود نظرخواه حائز رتبه‌هاي اول تا سوم شدند. اما در بخش ترانه‌هاي اجتماعي براساس انتخاب داوران هيچ هنرمندي در مقام سوم قرار نگرفت و الهام صداقتي و علي ادريس‌زاده به صورت مشترک مقام دوم اين قسمت را کسب کردند. اميد روزبه هم تنديس و ديپلم افتخار مقام نخست اين قسمت را کسب کرد. بعد از اتمام اهداي جوايز با حضور «عليرضا رئيس‌دانا»، مدير انتشارات نگاه، از طرح جلد کتاب يه خاطره از فردا که شامل ترانه‌هاي برگزيده شرکت‌کنندگان اين بخش بود رونمايي شد. براساس اعلام حسن عليشيري قرار است اين کتاب به زودي منتشر شود.
«احسان خواجه‌اميري» خواننده‌اي است که سابقه دهها همکاري موفق با زنده‌ياد يداللهي را در کارنامه دارد و در بخش بعدي برنامه روي صحنه حاضر شد و گفت:«دير به مجموعه خانه ترانه آمدم و ببخشيد. مطمئناً بهترين اتفاق زندگي من آشنايي با دکتر افشين يداللهي بود و مطمئناً تلخ‌ترين اتفاق زندگي من هم تا امروز هم اسفند 95 بود. صبح زود تماس گرفتند و يک شوخي بد کردند و هنوز هم نمي‌خواهم اين موضوع را باور کنم ولي کم کم بايد بپذيرم که بايد با خاطرات افشين يداللهي زندگي کنم. حتي صحبت درباره درگذشت افشين يداللهي هم براي من مشکل است. افشين يداللهي بيشترين جايي که دوست داشت خانه ترانه بود و زحمات زيادي کشيد که امروز اين اتفاق رخ دهد.» اين خواننده صحبت‌هايش را با غزل معروف «هرگز نميرد آنکه دلش زنده شد به عشق» به پايان رساند و آواز زيبايي را روي اين شعر خواند.
اما بخش بعدي اين برنامه يک خاطره از امروز و معرفي برگزيدگان اين قسمت بود که با توضيحات حسن عليشيري و حضور هيئت داوران روي صحنه آغاز شد. اين توضيحات به نحوه انتخاب و داوري آثار اختصاص داشت. استاد بهمني، بابک چمن‌آرا و حميدرضا صمدي اعضاي هيئت داوران بودند که در سالن حضور داشتند و فردين خلعتبري و بهروز صفاريان موفق به حضور در برنامه نشدند. بابک چمن‌آرا پيش از آغاز اهداي جوايز بيانيه هيئت داوران درباره جزئيات و نحوه انتخاب آثار را قرائت کرد.
در بخش بهترين ترانه تيتراژ يغما گلرويي با مجموعه ترانه‌هايي که براي فيلم قاتل اهلي سروده بود توانست تيتراژ فيلم‌سينمايي چهارراه استانبول با صداي عليرضا قرباني و ترانه مسعود کلانتري، قطعه هم‌قطار که تيتراژ فصل دوم سريال ليسانسه‌ها 2 اثر گروه پالت و با ترانه اميد نعمتي بود، تيتراژ سريال عاشقانه با صداي فريدون آسرايي و فرزاد فرزين و ترانه مونا برزويي، قطعه کاش نديده بودمت با صداي محسن چاوشي و ترانه حسين صفا و ترانه کلنل با صداي سالار عقيلي و ترانه افشين مقدم را پشت سر بگذارد. البته يغما گلرويي در سالن حضور نداشت و اشکان دباغ جايزه‌اش را دريافت کرد.
در بخش بهترين ترانه‌ساز سال تنديس و ديپلم افتخار به رستاک حلاج اختصاص يافت. سينا حجازي، عليرضا طليسچي، سيامک عباسي، اميد نعمتي و محسن يگانه ساير نامزدهاي اين بخش بودند که با عنوان سانگ‌رايتر هم معرفي مي‌شود. رستاک حلاج پس از حضور روي صحنه گفت:«در تمام طول عمر هنري خودم به دليل حرمتي که براي هوش و گوش مخاطب قائل بودم، تمام تلاشم را کردم که خالق ترانه و موسيقي محترمي باشم. امشب بسيار خوشحال هستم که اين لوح را از محفلي دريافت مي‌کنم که در آن بسيار آموختم. امشب جاي صاحب‌خانه‌اي خالي است که انسجام و دوام اين خانه به خاطر حضور او بود.»
عليرضا عصار هم خواننده‌اي بود که تنديس بهترين خواننده سال از نظر انتخاب ترانه را کسب کرد. رضا يزداني، رضا کولغاني، سالار عقيلي، علي زندوکيلي، احسان خواجه‌اميري و محسن چاوشي ساير نامزدهاي اين بخش بودند. عليرضا عصار هم به دليل مسافرت در سالن حضور نداشت ولي ويدئويي به همين مناسبت ارسال کرده بود که پخش شد. پويا نيکپور به نمايندگي از اين خواننده جايزه عليرضا عصار را دريافت کرد.
در بخش بهترين ترانه سال ترانه ترن سروده رسول يونان و با صداي اميد نعمتي، ترانه شب سروده مونا برزويي و با صداي آرمان گرشاسبي، ترانه وطنم سروده حسين غياثي و با صداي حجت اشرف‌زاده، ترانه لالايي سروده افشين مقدم و با صداي علي زندوکيلي و ترانه نوجووني سروده افشين مقدم و با صداي عليرضا عصار در ميان نامزدها حضور داشتند. در اين بخش افشين مقدم موفق به تصاحب تنديس بهترين ترانه سال براي ترانه نوجووني شد و روي صحنه گفت:«من در جشن سالانه «موسيقي ما» اين جايزه را دريافت کردم و با همه وجود به افشين يداللهي تقديم کردم و در اين مراسم، افشين يداللهي اين جايزه را به من هديه کرد. او نماد مسلّم خانه ترانه است و از دوستان عزيزم و روزبه بماني تشکر مي‌کنم که چراغ اين خانه را روشن نگه داشتند. اميدوارم شخصيت حقوقي و مستقل خانه ترانه به زودي ثبت شود.»
نهايتاً جايزه بهترين ترانه‌سراي سال به مونا برزويي اختصاص پيدا کرد و در اين بخش با ميثم يوسفي، حسين غياثي، افشين مقدم و حسين صفا در رقابت بود.
يکي ديگر از بخش‌هاي اين برنامه اهداي دو جايزه ويژه بود. اولين جايزه ويژه به پاس انتخاب‌ ترانه از ميان سروده‌هاي چهره‌هاي جوان به رضا يزداني اختصاص يافت. اين خواننده در ميان تشويق‌ها روي صحنه آمد و اعلام کرد:«من بيست سال است که کار مي‌کنم و ده آلبوم منتشر کرده‌ام. در تمام اين سال‌ها سعي کردم ترانه‌هاي متفاوت و آوانگارد و معترض يا اجتماعي بخوانم. خوشحالم که پس از بيست سال اولين تقدير از اين همه تلاش من در اجراي کارهاي متفاوت انجام شد. کارهايي که بعضاً مورد مميزي قرار گرفت ولي بزرگواراني مثل محمدعلي بهمني کمک کردند تا منتشر شود. من سعادت خواندن کاري از افشين يداللهي را نداشتم ولي اين باعث نمي‌شود که عاشق افشين يداللهي و ترانه و کلامش نباشم.»
بابک زرين هم ديگر جايزه ويژه اين بخش را کسب کرد. اين آهنگساز و تنظيم‌کننده در توضيحاتي عنوان کرد:«خاطرات زياد من با افشين هميشه جلوي چشمانم هست. خوشحالم اين تنديس را از دست خود افشين مي‌گيرم و حس مي‌کنم او همه آن صحنه‌ها را به ياد دارد. دوستان زيادي امروز جايزه گرفتند و به آنها تبريک مي‌گويم چون مي‌دانم که همه تلاش کردند تا اتفاقات جديد براي موسيقي رخ دهد.»
بعد از اين قسمت نوبت به اجراي زنده رضا يزداني و گروهش رسيد که او سه قطعه را براي حضار خواند. نهايتاً هم برنامه با بخش يک خاطره از ديروز به پايان رسيد که در اين قسمت از سه استاد ترانه يعني سعيد دبيري، اکبر آزاد و محمدعلي شيرازي تقدير به عمل آمد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۱۴۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظر کارشناس داوری در مورد صحنه‌های دیدار استقلال/ یک پنالتی گم شد

به گزارش خبرنگار مهر، تیم‌های فوتبال استقلال تهران و ذوب آهن در هفته بیست و ششم لیگ برتر امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت به مصاف هم رفتند که این دیدار در پایان با نتیجه دو بر یک به سود استقلال به پایان رسید تا آبی‌ها همچنان با ۵۷ امتیاز در صدر جدول باقی بمانند.

تورج حق وردی کارشناس داوری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در رابطه با قضاوت کوپال ناظمی اظهار داشت: با توجه به پیروزی استقلال و با اینکه تصمیمات داور تأثیری در نتیجه بازی نداشت، می‌توان گفت که ناظمی قضاوت خوبی در این دیدار حساس و مهم داشت.

او ادامه داد: در نیمه اول صحنه خاصی رخ نداد اما در نیمه دوم استقلال خیلی زود توسط روزبه چشمی به گل رسید که داور باید پیش از اینکه توپ به مهرداد محمدی برسد اعلام آفساید می‌کرد و در مجموع گل استقلال صحیح نبود.

حق وردی خاطرنشان کرد: در یک صحنه از نیمه دوم، محسن فروزان دروازه‌بان ذوب آهن به اشتباه به جای توپ به سر بازیکن استقلال ضربه می‌زند که داور می‌توانست یک پنالتی به سود آبی‌ها بگیرد.

او در ارتباط با خطای روزبه چشمی روی بازیکن ذوب آهن در پشت محوطه جریمه آبی‌ها گفت: در آن صحنه تصمیم داور درست بود و کارت هم لازم نبود داده شود.

کد خبر 6098797

دیگر خبرها

  • موسیقی می تواند مصائب جامعه را کاهش دهد
  • بازیکنان دورتموند و خواندن ترانه Someone like you از ادل پس از رسیدن به فینال لیگ قهرمانان اروپا / فیلم
  • نشست تخصصی قرآن پژوهی برگزار می‌شود/ بازخوانی مصحف شریف کوفی
  • افشین پیروانی تبرئه شد
  • کامیابی‌نیا: چشمی حداقل باید سه بار اخراج می‌شد!
  • نظر کارشناس داوری در مورد صحنه‌های دیدار استقلال/ یک پنالتی گم شد
  • روزبه چشمی بازی با فولاد را از دست داد
  • افشین پیروانی: از بازی نساجی و پرسپولیس لذت می برم، ورزشگاه قرمز است / فیلم
  • تداوم حمایت هواداران یوونتوس از الگری: باید در تیم ما بمانی / عکس
  • از افشین پیروانی بپرسید اوسمار بماند یا نه | او برای نیم‌فصل بهترین گزینه بود