Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@01:05:12 GMT

کانون های مساجد نقش مهمی در حفظ فرهنگ روستاها دارند

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۶۱۵۰۶۶

کانون های مساجد نقش مهمی در حفظ فرهنگ روستاها دارند

خبرگزاری شبستان: مدیرکل دفتر امور روستایی و امور شوراها استانداری قزوین گفت: کانون های مساجد می توانند بیشترین نقش را در معرفی و اشاعه فرهنگ های بکر مناطق روستایی و جلوگیری در از بین رفتن این فرهنگ ها داشته باشند.

اکرم نجفی در حاشیه نمایشگاه توانمندی های روستاییان و عشایر کشور در گفتگو با خبرنگار شبستان بیان کرد: سومین نمایشگاه توانمندی های روستاییان و عشایر عرصه ارائه توانمندی های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی روستاهای استان قزوین است و ما در چند بخش در این نمایشگاه حضوری فعال را داشته ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی ادامه داد: در غرفه های شهرستانی ما توانمندی اقتصادی و کارآفرینی روستایی با تکیه بر جوانان و اشتغال زنان روستایی ارائه شده است و هدف ما در این نمایشگاه فقط نمایش توانمندی ها نبوده بلکه کسانی در این نمایشگاه شرکت کرده اند که بتوانیم در آینده هم خود و هم از طریق مقام عالی استان و دستگاه های مرتبط از این افراد حمایت داشته باشیم.

 

مدیرکل دفتر امور روستایی و امور شوراها استانداری قزوین اضافه کرد: در غرفه شهرستانی ما به تفکیک شهرستان ها و بخش های استان، تمام توانمندی ها نمایش داده شده است و با توجه به چاپ کتاب معرفی سرمایه گذاری در مناطق روستایی استان قزوین، ظرفیت های روستایی ما در چهار بخش انرژی، صنعت، گردشگری و کشاورزی به 2 زبان فارسی و لاتین منشر شده تا توجه سرمایه گذاران داخلی و خارجی را به بحث سرمایه گذاری در مناطق روستایی استان جلب کنیم.

 

وی عنوان کرد: در کنار این توانمندی ها، نمایش زندگی روستایی، آیین ها و مراسم های بومی قوم تات استان را داشتیم به طوری که خانه تات را ساخته و بازی ها، سازها، غذاها و پوشش های محلی تات را در آن خانه به نمایش گذاشته ایم.

 

نجفی گفت: همچنین در سالن کسب و کارهای آینده روستا، چهار شرکت دانش بنیان فعال در حوزه روستایی را معرفی کرده ایم که 2 شرکت در حوزه کشاورزی بوده و یک شرکت تولید صنایع دستی از موادبازیافتی و شرکتی هم سامانه گردشگری استان قزوین است که بنا داریم از این چهار شرکت به طور ویژه حمایت کنیم و حتی توانستیم در بازدیدی که استاندار قزوین داشتند برای 2 شرکت که در منطقه روستایی بوده و متشکل از جوانانی هستند که بدون حمایتی توانستند ایده های خود را تبدیل عمل کنند، وقتی بگیریم تا در جلساتی با استاندار صحبت داشته باشند.

 

وی به اجرای نمایش عروسکی در نمایشگاه اشاره و اعلام کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کامیونتی را دارد که به روستاها رفته و برای کودکان روستایی نمایش اجرا می کند که این کامیونت در ابتدای غرفه سالن کودک حضور دارد و نمایش اجرا می کند.

 

مدیرکل دفتر امور روستایی و امور شوراها استانداری قزوین در پاسخ به سوالی در خصوص نقش روستاییان در تحقق اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: بیشترین جایی که سیاست های اقتصاد مقاومتی می تواند تحقق یابد، روستاها است و به قدری زمینه کار در حوزه روستایی وجود دارد که هرچه تلاش کنیم بازهم عقب هستیم و شاید آنچنان که شایسته مسئولان نظام و اهداف ما بوده تاکنون نتوانستیم از این فرصت ها استفاده کنیم و ان شاالله با رویکردهایی که در این دولت و در حوزه معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری شکل می گیرد، موفق تر و سریع تر از گذشته به دنبال تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی در مناطق روستایی باشیم.

 

نجفی با تأکید بر لزوم توجه به گردشگری روستایی خاطر نشان کرد: بیشترین منبعی که در روستاهای ما وجود دارد و می تواند درآمد پایان ناپذیری را نصیب روستاها کند، بحث گردشگری روستایی است که اولویت برنامه ها و تخصیص تسهیلات باید در حوزه گردشگری باشد.

 

وی در ادامه به نقش کانون های مساجد در حفظ فرهنگ روستا اشاره کرد و گفت: کانون های مساجد می توانند بیشترین نقش را در معرفی و اشاعه فرهنگ های بکر مناطق روستایی و جلوگیری در از بین رفتن این فرهنگ ها داشته باشند و یکی از مواردی که کانون ها می توانند نقش بسزایی را در آن ایفا کنند بحث محیط زیست روستایی است.

 

مدیرکل دفتر امور روستایی و امور شوراها استانداری قزوین خاطر نشان کرد: ما می توانیم موضوعات زیست محیطی نظیر تفکیک از مبدا، بازیافت، حفظ طبیعت و غیره را از طریق کانون ها اشاعه دهیم و قطع یقین کانون ها در مناطق روستایی مثمرالثمر هستند.

 

وی یادآور شد: امیدواریم بتوانیم با تمام تلاش هایی که در دفتر امور روستایی داریم و با تلاشی که در پیگیری سیاست های دولت و معاونت توسعه روستایی می شود، در مناطق روستایی استان قزوین شاهد رشد در اقتصاد، توجه به معیشت روستا بوده و بتوانیم زندگی در روستا را عزتمند و اقتصادی کنیم.

 

پایان پیام/293

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۱۵۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال کانون استان قزوین از برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

در استقبال از حضور کانون در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، کارگاه‌های هنری کتاب‌محور در مرکز فرهنگی و هنری مجتمع کانون استان قزوین برپا شده است.

در این کارگاه‌ها به سفارش مدیریت نظارت بر چاپ و توزیع محصولات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آثار هنری سرامیکی با نقش‌هایی براساس محتوای کتاب‌های کانون برای اهدا به بازدیدکنندگان کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب تهیه می‌شود.

تولید این آثار هنری مبتنی بر اساس محتوای کتاب‌های کانون با هدف استفاده از ظرفیت هنر برای ترغیب کودکان و نوجوانان به کتاب‌خوانی و انس با کتاب انجام می‌شود

کانون پرورش فکری با هزار عنوان کتاب و ده‌ها برنامه فرهنگی و هنری از جمله رونمایی کتاب‌های جدید در سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت می‌کند.

انتشارات کانون بیش از ۵۷ سال سابقه فعالیت دارد و در این دوره از نمایشگاه کتاب نیز با کتاب‌های چاپ اول و تجدید چاپ مناسب برای گروه‌های سنی نوباوه (بالای ۴ سال)، نوخوان (بالای ۷ سال)، نونهال (بالای ۹ سال)، نونگاه (بالای ۱۲ سال) و نوجوان (بالای ۱۵ سال) حضور دارد.

کانون پرورش فکری در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از کتاب‌های گروه سنی مثبت صفر (کودکان بدو تولد تا ۳ سال) نیز رونمایی خواهد کرد.

همچنین برگزاری مراسم رونمایی از کتاب‌های جدید کانون از دیگر برنامه‌های کانون پرورش فکری در طول برگزاری این دوره از نمایشگاه خواهد بود.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سه سالن ناشران کودک و نوجوان، ناشران عمومی و ناشران آموزشی (ویژه کانون زبان) حضور دارد.

سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مصلی امام خمینی (ره) تهران برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • استقبال کانون استان قزوین از برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • روستاها آغازگر جهش تولید با مشارکت مردم هستند
  • شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان
  • مساجد بدون کانون‌ها و پایگاه‌های بسیج رونقی ندارد
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی
  • آموزش مهارت روستائیان باعث تقویت و پایداری توسعه روستا است
  • نهضت بازگشت به مساجد، به عنوان مهمترین پایگاه رسیدگی به مشکلات مردم
  • زمین‌های بی‌آب و علف البرز هم از شر ویلاسازی مصون نیست!