Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-03-29@07:01:32 GMT

قانون توزیع عادلانه آب زیر پای وزارت نیرو

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۶۱۵۳۴۱

قانون توزیع عادلانه آب زیر پای وزارت نیرو

اعتراض کشاورزان شرق اصفهان به ویژه منطقه ورزنه موضوع جدیدی نیست اما این رخداد حکایت از تداوم سوءتدبیرها در زمینه مدیریت آب حوضه زاینده رود دارد. مدیر کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان در گفتگو با ایمنا اظهار داشت: وزارت نیرو به قانون توزیع عادلانه آب عمل نمی کند.

اعتراض کشاورزان شرق اصفهان به ویژه منطقه ورزنه موضوع جدیدی نیست اما این رخداد حکایت از تداوم سوءتدبیرها در زمینه مدیریت آب حوضه زاینده رود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رفتار کشاورزان بدون تردید یک حرکت سیاسی و امنیتی نیست و نباید مسئولان استانی و کشوری پیگیری اجرای قانون به وسیله کشاورزان و دستیابی به حق آبه ای که طبق مصوبات شورای عالی آب برای آنها در نظر گرفته شده است را با مسائل سیاسی گره بزنند. مدیر کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان در گفتگو با ایمنا اظهار داشت: وزارت نیرو به قانون توزیع عادلانه آب عمل نمی کند.

تنها یک راهکار برای خاتمه اعتراض ها وجود دارد

اجرای قانون و مصوبات شورای عالی آب مهمترین راهکار برای خاتمه اعتراض کشاورزان و حق آبه داران است. اسفندیار امینی، مدیر کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان در گفتگو با ایمنا اظهار داشت: در سال های 92 و 93 وضعیت تقسیم حق آبه ها مشخص شد اما با گذشت پنج سال از تصویب قانون، دولت همچنان پاسخی برای کشاورزان ندارد. وی ادامه داد: حق آبه قانونی کشاورزان اصفهانی با تصمیم گیری های ناعادلانه و شخصی مدیران استانی و کشوری به شهرهای یزد، کاشان، چهارمحال و بختیاری و مصارف شرب اختصاص می یابد.

امینی در پاسخ به ایمنا درباره راهکار پایان دادن به این اعتراضات گفت: کشاورزان چیزی بیش از آنچه شورای عالی آب مصوب کرده انتظار ندارند اما وزارت نیرو و جهاد کشاورزی به عنوان متولیان اجرای مصوبات شورای عالی آب و قانون توزیع عادلانه آب بدون هیچ توضیحی از عمل به قانون پرهیز می کنند.

این کارشناس بخش کشاورزی معتقد است: دولت اگر حتی کل حق آبه کشاورزان را برای اختصاص به مصارف دیگر برداشت کند باز هم کم خواهد آورد اما به جای مدیریت عادلانه آب، حق کشاورز را نادیده می گیرد و برای صنعت و شرب هزینه می کند. کشاورزان از بی عدالتی و عدم اجرای قانون ناامید شده اند و از طرفی راهکاری برای تامین معیشت خانواده خود ندارند.

74.2 درصد از آب زاینده رود به کشاورزان تعلق دارد

طبق جلسه دوازدهم شورای عالی آب در سال 1393 و بر اساس بند دوم کل آب ورودی رودخانه طبیعی و تونل اول کوهرنگ منهای 30 میلیون متر مکعب به حق آبه داران و محیط زیست تعلق دارد و اجازه مصرف آن برای صنعت و شرب وجود ندارد. همچنین  از آب تونل دوم کوهرنگ، چشمه لنگان و خدنگستان بعلاوه 30 میلیون متر مکعب به مصارف شرب، صنعت و توسعه کشاورزی اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری اختصاص دارد.

امینی با اشاره به قانون و مصوبات شورای عالی آب گفت: 25.28 درصد از منابع آب زاینده رود به دولت تعلق دارد و مابقی سهم حق آبه داران و محیط زیست است. وی تشریح کرد: برای سال آبی 97-96 تصمیم به توزیع 500 میلیون متر مکعب آب از سد زاینده رود گرفته شده است که سهم 25 درصدی دولت 29 میلیون متر مکعب می شود اما 293 میلیون متر مکعب برای شرب، 60 میلیون متر مکعب برای استان یزد، 59 میلیون متر مکعب برای صنعت اصفهان در نظر گرفته شده است.

به این آمار برداشت چاه های حریمی که تقریبا 250 میلیون مترمکعب می شود و همچنین برداشت های چهارمحال و بختیاری در بالا دست را نیز باید اضافه کرد اکنون با این شیوه تقسیم آب چیزی برای حق آبه داران باقی نمی ماند و این یعنی وزارت نیرو و جهاد کشاورزی قصد عمل به قانون را ندارند.

دیدگاه شخصی مدیران بر قانون برتری دارد

مدیریت حوضه آبی زاینده رود با توجه به کاهش منابع آبی و نزولات آسمانی به جای آنکه بیش از گذشته اجرای قانون و برنامه ریزی آگاهانه در توزیع آب را در اولویت قرار دهد اما تحت تاثیر مباحث سیاسی و دیدگاه های شخصی اقدام می کند. دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان در پاسخ به محدودیت های آبی استان و ضرورت توجه به این موضوع به وسیله کشاورزان اظهار داشت: بحران آب را کشاورزان بیش از هر قشر دیگری درک کرده اند و از این رو نیز انتظاری فراتر از قانون ندارند.

امینی تاکید کرد: وزارت نیرو اگر آب ندارد که حق آبه داران نیز ادعایی ندارند اما اگر حداقل آبی نیز موجود است باید طبق قانون توزیع عادلانه آب و مصوبات شورای عالی آن را تقسیم کند اما اکنون مدیران استانی و کشوری بدون توجه به قانون با رویکردهای شخصی و سیاسی آب را توزیع می کنند.

وی افزود: صدها میلیون متر مکعب در صنعت قابل بازیابی است اما مسئولان برای توسعه فناوری های بازیابی آب در استان و کشور تلاشی نمی کنند اما به صورت مستمر موضوع مصرف بیش از اندازه آب به وسیله کشاورزان مطرح می شود.

فارغ از مصوبات شورای عالی آب و قانون توزیع عادلانه آب همگی نسبت به کمبود شغل و رشد بیکاری در جامعه آگاه هستیم و کشاورزان از معدود اقشار جامعه به شمار می روند که بدون وابستگی زیاد به دولت برای خود و خانواده ایجاد اشتغال می کنند. بررسی ها نشان می دهد در چند سال گذشته بسیاری از کشاورزان شرق اصفهان به دلیل از دست دادن شغل و درآمد تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفته اند و برخی از آنها که اندکی توانایی مالی داشته اند با خرید وانت یا کامیون آن هم به صورت قسطی به شغل رانندگی روی آورده اند.

سوء مدیریت در توزیع آب بزرگترین عامل شکل گیری اینگونه اعتراضات مردمی است و برخورد امنیتی با این موضوع نه تنها کمکی به حل مشکل نمی کند بلکه جامعه را نسبت به آینده ناامید خواهد کرد.

سینا ایرانپور انارکی

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۱۵۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصفهان تخلیه می‌شود؛ تنها ۸ سال فرصت داریم

مهدی طغیانی اظهار کرد: خود را نماینده همه مردم می‌دانم و با تخریب و توهین به مردم و به خصوص جوانان و به طور کلی هیچ نوع تخریب شخصیتی موافق نیستم.

به گزارش خبرآنلاین، وی اضافه کرد: اگر نماینده در هر حوزه‌ای تخریب شود، سودی عاید کسی نخواهد شد، اما اگر همه با هم همدل و یکرای باشیم خواهیم توانست گره‌ای از مشکلات مردم را باز کنیم.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مشکلات اصفهان تنها با همدلی همه نمایندگان مردم رفع می‌شود، گفت: نمایندگان اصفهان باید ید واحد باشند تا مشکلات رفع شود، بر این اساس از همه می‌خواهم اگر در رفتار‌های بنده ضعف‌هایی هست به شخص خودم انتقال دهید و تخریب نکنید، به هیچ کس توهین نشود تا با یکرنگی مشکلات اصفهان را رفع کنیم.

فرونشست به مرحله خطرناکی رسیده است

وی با اشاره به اینکه هم اکنون عدم احیای زاینده رود که موجب خالی شدن آبخوان‌های دشت اصفهان شده است، مهم‌ترین مشکلات اقتصادی اجتماعی و محیط زیستی را برای اصفهان به همراه داشته است، تاکید کرد: اکنون فرونشست در اصفهان به مرحله‌ای بسیار خطرناک رسیده است به نوعی که اگر در طول هفت یا هشت سال آینده نتوانیم کاری برای احیای آبخوان‌های اصفهان انجام بدهیم، این تمدن باقی نخواد ماند.

طغیانی ادامه داد: در حقیقت همه ما باید در چنین شرایطی اصفهان را ترک کنیم و این شهر دیگر قابل سکونت نخواهد بود.

خشکی زاینده رود فقط مشکل کشاورزان و شرق اصفهان نیست

وی با بیان اینکه مشکل زاینده رود تنها مسئله شرق اصفهان و کشاورزان نیست بلکه کل دشت اصفهان به خاطر خشکی رودخانه فلات مرکزی ایران در خطر فرونشست قرار دارد، تاکید کرد: در دوره قبلی مجلس تلاش کردم تا فریاد زاینده رود ومردم عزیز و کشاورزان این استان باشم، و در این دوره نیز، نمایندگان اصفهان باید همدل و هم رای باشند تا مشکلات به ویژه خشکی زاینده رود رفع شود.

دیگر خبرها

  • گلوی گاوخونی همچنان خشک است / ضرورت احیای حقابه تالاب توسط وزارت نیرو
  • امکان تقسیم اراضی بعد از فوت وراث وجود ندارد
  • خرید نهال لیبل دار، ۲۹ هزار تومان از نهالستان تحت نظارت وزارت جهاد کشاورزی
  • مشارکت‌محوری و مردمی‌سازی به دنبال توزیع عادلانه ثروت در نظام سلامت است
  • آیا امسال هم مشترکان برق پاداش خوش‌مصرفی می‌گیرند؟
  • اصفهان تخلیه می‌شود؛ تنها ۸ سال فرصت داریم
  • تتلو، معین، رونالدو، علیرضا قربانی و سندی که برای موسیقی ملی امضا شد
  • تتلو، معین، رونالدو ،علیرضا قربانی و سندی که برای موسیقی ملی امضا شد
  • بانک مرکزی امهال تسهیلات کشاورزان خسارت دیده از حوادث غیرمترقبه را ابلاغ کرد
  • امهال تسهیلات کشاورزان خسارت دیده از حوادث غیرمترقبه ابلاغ شد