Web Analytics Made Easy - Statcounter

سمنان- ایرنا- استفاده مواد آتش زا در آیین چهارشنبه سوری که نماد شور و شادی و سرزندگی است با فرهنگ غنی سرزمین ایران مغایریت دارد بنابراین باید با آموزش و فرهنگ سازی جلوی آسیب های این روز را گرفت.

به گزارش ایرنا، یکی از آیین نوروزی امروز که به اعتقاد صاحبنظران علوم اجتماعی بایستی آمیزه ای چند رسم متفاوت باشد ، آیین چهارشنبه سوری است که در برخی از شهرهای ایران آن را چهارشنبه آخر سال می گویند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در باره چهارشنبه سوری ، در کتاب ها و سندهای تاریخی ، مطلبی یا اشاره ای نمی یابیم و تنها در این قرن اخیر ، یا دقیق تر ، در این نیم قرن اخیر که مقاله ها و پژوهش های متعدد در این باره منتشر شده و یا در نوشته های مربوط به نوروز به چهارشنبه سوری نیز پرداخته اند.
برگزاری چهارشنبه سوری ، که در همه شهرها و روستاهای ایران سراغ داریم بدین صورت است که شب آخرین چهارشنبه سال یعنی نزدیک غروب آفتاب روز سه شنبه، بیرون ازخانه ، جلو در، در فضایی مناسب ، آتشی می افروزند، و اهل خانه ، زن و مرد و کودک از روی آتش می پرند و با گفتن 'زدی من از تو ، سرخی تو از من' بیماری ها و ناراحتی ها و نگرانیهای سال کهنه را به آتش می سپارند تا سال نور را با آسودگی و شادی آغاز کنند.
در استان سمنان این جشن همچون دیگر نقاط کشور در شب چهارشنبه آخر سال طبق آیین خاصی انجام می شود.
در این شب خانواده ها و افراد فامیل دور هم گردهم جمع می شوند و بچه‌ها و بزرگترها در هر گوشه و کنار و کوی و برزن، آتش می افروزند و از روی آن می پرند و شعر 'زردی من از تو سرخی تو از من ' را می خوانند.
نکته مهم این است که متاسفانه در سالهای اخیر سبک برگزاری آیین چهارشنبه سوری تغییر یافته و استفاده از مواد آتش زا و ترقه در برگزاری این آیین بر اساس آمارهای ارایه شده خسارتها و آسیب های روحی و روانی زیادی به جامعه تحمیل کرده است که شایسته فرهنگ ایران و ایرانی نیست.
براساس گزارش های رسمی، تعداد مصدومین سرپایی کل کشور در آیین چهارشنبه سوری سال گذشته 2 هزار نفر بود که نسبت به سال ماقبل آن 50 درصد و تعداد مصدومین بستری 600 نفر در کشور بود که این تعداد نسبت به سال 95، 29 درصد کاهش داشت.
کارشناسان امر معتقدند که آموزش و فرهنگ سازی موجب می شود تا جلوی خسارتها و آسیبهای این روز که در واقع تحریف شده است ، گرفته شود.
استاد رشته جامعه شناسی دانشگاه سمنان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر ضرورت ارج نهادن به فرهنگ غنی ایران باستان در چهارشنبه آخرسال، گفت : فلسفه چهارشنبه‌سوری نماد حیات‌بخشی، سلامتی و جان‌بخشی و نه آسیب‌های روحی و روانی است.
محمد دهرویه در توصیف این فرهنگ که از گذشته تاکنون نسل به نسل به ما رسیده است، افزود : یکی از سنت‌هایی که پیش از نوروز در فرهنگ ایران وجود دارد مربوط به آخرین شب چهارشنبه ‌سال است.
دهرویه خاطرنشان کرد : بنابر سنت، هر سال بعدازظهر آخرین سه‌شنبه سال خانواده‌ها با احترام بدون اینکه برای خود، خانواده، اطرافیان و همسایه‌ها ایجاد مزاحمت کنند آتش آماده کرده و با پریدن از روی آن از خدای آفریننده آتش سلامتی، موفقیت، روی سرخی و دوری از بیماری را درخواست می‌کردند.
عضو هیات علمی دانشگاه سمنان ادامه داد : کسانی که دور هم جمع می‌شدند هدفشان کنار هم بودن، گرمای خانوادگی و حضور در شادی توام با سلامتی، تعاون و اخلاق، دعا و طلب شادی از آفریدگار بود.
دهرویه اضافه کرد : نیاکان ما با پایان زمستان و اتصال به بهار برای اینکه سرما و تنبلی را کنار بگذارند آتشی ایجاد می‌کردند تا کنار آن که نماد گرما، شور، شعف و جانبخشی است فصلی همراه با کار، تلاش، کشت و زراعت را آغاز کنند.
به گفته وی همراه با فرارسیدن بهار نوروز که نماد زندگی، کار و تلاش است جشن گرفته می‌شود به این معنی که طبیعت جان گرفته و حرکت و تلاش آغاز شده است این بدان معنی است که طبیعت جان می‌گیرد تا ما جان بگیریم نه اینکه به خود و اطرافیان آسیب بزنیم.
وی چهارشنبه‌ سوری را نماد شور، شادی و سرزندگی دانست و افزود : هیچ عقل سلیم و فرهنگ غنی نمی‌پذیرد که با اقدامات اشتباه و شادی‌های کاذب زمینه هرج و مرج و آسیب‌های روحی و روانی برای خود، خانواده و اجتماع فراهم کند.
دهرویه استفاده از ترقه و مواد آتش‌زا را اقدامات خلاف عقل، خرد، معنویت و مغایر با فرهنگ غنی ایرانی- اسلامی دانست و یادآور شد : باید با روشنگری و آگاهی دادن به خانواده‌های اصیل و فهیم ایرانی زمینه‌های بروز وقایع ناگوار را کاهش داد.
وی با بیان این که استفاده از مواد آتش‌زا در برپایی این آیین توهین به فرهنگ و آداب پیشینیان بوده و موجب تحریف تاریخ و فرهنگ غنی یک ملت اصیل و اسلامی است، گفت : برخی با سوء استفاده زمینه ایجاد رعب و وحشت را در این روز فراهم می‌کنند.
بر اساس آمار موجود، در برگزاری آیین چهارشنبه سوری سال گذشته در استان سمنان 10 نفر مصدوم شدند.
6026/7339

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۱۶۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترویج فرهنگ غذای سالم متناسب با آموزه‌های طب ایرانی

  به گزارش ­خبرگزاری صدا و سیما؛ ­دکتر رادمنش با بیان اینکه در مکتب طب سنتی ایران چیدمان تغذیه بر اساس فصل، سن، محل زندگی و مزاج اشخاص متفاوت است، اما یکسری تدابیر عمومی نیز وجود دارد که رعایت آنها به حفظ سلامت همه افراد­ کمک می‌کند؛ تاکید کرد: پرهیز از پرخوری و درهم خوری یکی از اصول مهم تغذیه به شمار می‌آید، زیرا رعایت نکردن آن موجب تداخل و اختلال در هضم و ابتلا به انواع بیماری‌ها می‌شود. دکتر رادمنش همچنین داشتن نظم در ساعات غذا خوردن را یکی از مهمترین آداب تغذیه صحیح دانست و بر ایجاد فاصله کافی بین وعده شام و خوابیدن تاکید کرد. وی افزود: طب ایرانی، طب کلی نگر است و پزشکان متخصص طب ایرانی بر اساس شرایط هر فرد، دستورهای خاصی را به وی ارائه می‌دهند. در طب ایرانی پیشگیری از بیماری با رعایت اصول ششگانه حفظ سلامتی جز قوانین بنیادین می‌باشد. این اصول عبارتند از آب و هوا، تغذیه، حرکات بدنی، خواب و بیداری، نگهداری مواد لازم و دفع مواد زاید و حالات روحی و روانی که در این میان ورزش و تغذیه از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. این پزشک و متخصص طب ایرانی ادامه داد: ورزش اصولی، عامل مهمی برای حفظ سلامتی به شمار می‌رود و برای آن فواید زیادی ذکر شده است. به نظر برخی از حکما، چون ابن سینا، عامل ورزش در حفظ سلامتی، بر همه عوامل حتی تغذیه، تقدم دارد و برای اینکه از فعالیت‌های بدنی بیشترین فایده نصیب افراد شود، ورزش‌های متناسب با هر فرد پیشنهاد شده است. وی افزود: فعالیت بدنی منظم و متناسب با سن و شرایط جسمانی، فواید بی‌شماری برای سلامت جسم و روان دارد. تشویق اعضای خانواده به انجام فعالیت‌های ورزشی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، شنا و ورزش‌های گروهی، متناسب با شرایط افراد خانواده می‌تواند روحیه نشاط و شادابی را در خانه حاکم کند. ­ وی در پایان گفت: با همدلی و همکاری خانواده‌ها، رسانه‌ها، سازمان‌های دولتی و غیردولتی می‌توانیم با ترویج فرهنگ غذای سالم و ورزش همگانی و متناسب بر پایه آموزه‌های طب ایرانی، جامعه‌ای سالم و پویا برای نسل‌های آینده بسازیم. هفته سلامت فرصتی مغتنم برای آغاز این حرکت ارزشمند است.

دیگر خبرها

  • شیراز میزبان برگزاری اولین جشنواره رسانه‌ای اقوام و عشایر کشور می‌شود
  • حملات ضدفرهنگی پدافند شایسته می‌طلبد
  • وزیر فرهنگ: در خلیج فارس همه منابع غنی انرژی را داریم
  • خلیج فارس یکی از مهم‌ترین حوزه‌های تمدنی ماست/ نسل جوان باید با گذشته پرافتخارمان آشنا شود
  • حضور بیش از ۱۲۰۰ نفر ورزشکار در ویژه‌برنامه «ایرانی پهلوان»
  • راه حل مسائل فرهنگی بازگشت به سیاست و سیاستگذاری
  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • آیین بزرگداشت هفته ترویج فرهنگ و منش پهلوانی در سنندج برگزار شد
  • ترویج فرهنگ غذای سالم متناسب با آموزه‌های طب ایرانی
  • بیل گردانی نمادی از آیین‌های تمدنی کشور