Web Analytics Made Easy - Statcounter

پوراحمد رئیس دبیرخانه کرسی های نظریه پردازی دانشگاه تهران گفت: تشریفات بوروکراتیک برای برگزاری کرسی ­های تخصصی و ترویجی باید کاهش یابد.

به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه ۱۲۲ مجمع هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست آیت‌الله علی‌اکبر رشاد در محل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این جلسه که به بحث و بررسی پیرامون نحوه برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره در دانشگاه‌ها اختصاص داشت، گزارش دانشگاه علامه طباطبایی در این زمینه ارائه شد.

در این گزارش با اشاره به برخی نارسائی‌ها در روند برگزاری کرسی‌ها، برخی از راه‌حل‌های پیشنهادی برای رفع این نارسایی‌ها نیز تشریح شد.

علومی، معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی در این‌باره گفت: در جلسه ای که با اساتید و صاحبنظران در دانشگاه علامه پیرامون کرسی های ترویجی داشتیم اساتید نظراتی درباره بهبود کیفیت و شیوه اجرایی این کرسی‌های داشتند که مهمترین آنها شامل نظارت بیشتر بر کیفیت مظالب کرسی­‌ها، تخصصی تر شدن موضوعات، اعطای امتیازات بیشتر، چاپ پرسش و پاسخ های ناقد و ارائه دهنده، ارتقای رتبه اساتید به ازای ارائه نظریه هستند.

پس از ارائه این گزارش، اعضاء به بیان نظرات پیشنهادهای خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: حمایت عادی و معنوی از اساتید برگزارکننده کرسی‌ها، در نظر گرفتن این معیار در ارتقاء اساتید، ضابطه‌مند شدن بررسی محتوای علمی کرسی‌ها، کاستن از تشریفات برگزاری کرسی‌ها، در نظر گرفتن استنادات علمی به مطالب کرسی‌ها در اعطای امتیاز به آن، برگزاری یک جشنواره مستقل برای پاسداشت ارائه‌دهندگان کرسی‌ها، فهرست‌نویسی از کرسی‌های برگزار شده، انعکاس بین‌المللی کرسی‌ها، مقابله با خودسانسوری در زمینه ارائه مطالب علمی، تدوین نظام ملی نظریه‌پردازی.

کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد گفت: کرسی های ترویجی، تمرینی است برای رسیدن به کرسی های تخصصی و نظریه پردازی و راهی جز توجه به کرسی های ترویجی نداریم و نیاز است مطالب این کرسی‌ها اطلاع رسانی و بازنشر شود.

پوراحمد رئیس دبیرخانه کرسی های نظریه پردازی دانشگاه تهران نیز با تاکید بر کاهش تشریفات بوروکراتیک برای برگزاری کرسی­های تخصصی و ترویجی تصریح کرد: نظریه پس از ارائه باید نمایه شود تا میزان بهره مندی و استقبال از آنها مشخص شود و همچنین نیاز است تا در یک جشنواره بصورت سالیانه از همه اساتید نظریه پرداز تشویق صورت گیرد.

قنداقی نماینده دانشگاه عالی دفاع ملی نیز با تاکید بر نقش دبیرخانه هیئت حمایت گفت: دبیرخانه هیئت حمایت در مقوله ثبوت نظریه و مقام کاربرد نظریه نقشی ایفا نمیکند، بلکه در نقش هیئت در مقام اثبات نظریه است که برنامه‌ها را سازماندهی میکند.

خسروپناه دبیر هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی گفت: دبیرخانه نقش پسینی دارد و در مقام صف است ما در مقام اجرا هیچ دخالتی نمیکنیم، ضمن اینکه تمامی موضوعاتی که به عنوان کرسی‌های ترویجی ارائه می شود از طرف کمیته دستگاهی همان دانشگاست و بنابراین اختیارات و تفویض لازم به دانشگاه­‌ها داده شده است.

خبر دزفولی هم در این جلسه طی سخنانی گفت: نظریات علمی تدوین شده در غرب مدرن مسبوق به ۴ قرن سابقه هستند و در فرهنگ و تمدن کشورمان هم این موضوع مشهود است.پس نباید برای نظریه‌پردازی عجله کرد و همچنین توجه شود که نظریه کلان علمی چندان زیاد و فراوان نیست.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: نظریه علمی نمایه تحول و تطور فکری اندیشمندان است و باید برای این تحول و تطور شکیبا باشیم.در علوم انسانی تحول و اندیشه ورزی تمرین می‌شود.بنا بر ذات علم، شکل‌گیری شخصیت یک متفکر برجسته و تحول‌آفرین نیازمند زمان و فرصت است و ما وظیفه‌داریم این روند را تسریع ببخشیم.به برکت انقلاب اسلامی راه آغاز شده است و باید با دقت و شکیبایی این راه را بپیماییم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: در ۱۰۰ سال اخیر قبل از انقلاب اسلامی یعنی دوره قاجار و پهلوی، ملت ایران تحقیر شد و فرصت اندیشیدن از این ملت بزرگ سلب شد.و تنها عمر ۴۰ سال است که در مقوله اندیشیدن و نظریات بومی در حال تجربه هستیم.اجتناب از شتاب‌زدگی و امید به آینده از اهم الزامات حرکت در مسیر نظریه‌پردازان است.

آِیت اله رشاد هم در پایان گفت: فرصت های خوبی برای حمایت از نظریه پردازان درنظر گرفته شده است و اساتید می توانند به راحتی به بیان نظرات و ایده ­های خودبپردازند.دبیرخانه تلاش دارد تا با کمک سایر دستگاه های اجرایی مانند بنیاد نخبگان عمق این حمایت ها را بیشتر کند که در آینده این اتفاق خواهد افتاد.

رئیس هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی گفت: دانشگاه ها هم در این زمینه گام هایی برداشته اند که امیدواریم سایر دانشگاه ها که کمیته دستگاهی آنها راه اندازی شده است جلسات بیشتری برای کمک به نظریه پردازان برگزار و تصمیم گیری کنند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۱۸۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستور ساواک برای بازرسی از عروس امام

فرزند آیت‌الله مرتضی حائری یزدی (و نوه مؤسس حوزه علمیه قم)، عروس امام خمینی(ره) و همسر آیت‌الله سید مصطفی خمینی که همراه پدرش در تبعید بود و در تبعید شهید شد؛ هر کدام این نسبت‌های خانوادگی کافی بود تا معصومه حائری یزدی تحت نظر و مراقبت ساواک باشد. 

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ معصومه حائری یزدی که روز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ در ۸۶ سالگی درگذشت و پیکر ایشان روز هشتم اردیبهشت پس از تشییع در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) در بقعه شیخ فضل‌الله به خاک سپرده شد. 
محل دفن ایشان از این جهت نمادین است که بقعه شیخ فضل‌الله نوری در سال‌های دور محل ملاقات امام خمینی(ره) و آیت‌الله شیخ مرتضی حائری یزدی بود که به جز همکاری در هیأت مصلحین حوزه، هر روز هنگام غروب آفتاب آنجا با هم گفت‌وگو می‌کردند.[1]

ازدواج مصطفی و معصومه در سال ۱۳۳۳، پیوند دو خاندان خمینی و حائری یزدی بود؛ این زندگی مشترک پس از ده سال با تبعید حاج مصطفی خمینی همراه پدر، وارد مرحله تازه‌ای شد و تا زمان شهادت همسر در اول آبان ۱۳۵۶، معصومه حائری بارها برای دیدارش به نجف رفت و برگشت. 
یکی از سندهایی که در آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی وجود دارد (شماره پرونده ۳۹۲) ، موافقت اداره کل سوم ساواک با درخواست معصومه حائری برای صدور گذرنامه جهت مسافرت به عراق را نشان می‌دهد.
طبق این اسناد، شهربانی کل کشور در نامه‌ای محرمانه از ریاست سازمان اطلاعات و امنیت کشور درباره تقاضای صدور پروانه خروج از کشور استعلام می‌گیرد:

«شهربانی کل کشور
تاریخ ۴۶/۶/۱۳
از شهربانی کل کشور (اداره اطلاعات)
به تیمسار ریاست سازمان اطلاعات و امنیت کشور
درباره معصومه حائری یزدی فرزند مرتضی شناسنامه ۶۹۲۳۵ قم متولد ۱۳۱۷
نامبرده بالا طی تسلیم شرحی اعلام نموده مدتی قبل برای دیدار بستگان خود از عراق به ایران مراجعت و جهت بازگشت به کشور مزبور به منظور ملحق شدن به همسرش حاج سیدمصطفی خمینی تقاضای صدور پروانه خروج نموده است. خواهشمند است دستور فرمائید نسبت به انجام درخواست مشارالیها نظریه اعلام دارند. 
رئیس شهربانی کل کشور . سپهبد مبصر از طرف سرتیپ صمد پاکپور»

اداره کل امنیت داخلی ساواک در گزارشی خیلی محرمانه دستور می‌دهد که ضمن موافقت با عزیمت عروس آیت‌الله خمینی در موقع خروج او بازرسی بدنی شود:
«سازمان اطلاعات و امنیت کشور
تاریخ: ۴۶/۶/۱۹
گزارش
درباره: بانو معصومه حائری یزدی (همسر مصطفی خمینی فرزند آیت‌الله خمینی)
محترماً به عرض می‌رساند شهربانی کل کشور صلاحیت مشارالیها را جهت صدور پروانه خروج به مقصد کشور عراق از ساواک استعلام نموده است.
با توجه به اینکه همسر مشارالیها در عراق بسر می‌برد و قبلاً هم با عزیمت او موافقت گردیده در صورت تصویب ضمن موافقت با عزیمتش در موقع خروج او از مرز ضمن بازرسی وسائلش توسط بانوئی بازرسی بدنی هم انجام شود.»

در نهایت اداره کل سوم ساواک با سفر او به عراق موافقت می‌کند:
« سازمان اطلاعات و امنیت کشور
از اداره کل سوم
به مدیریت کل اداره نهم (۹۱۱)
درباره: معصومه حائری یزدی فرزند سید مرتضی
بازگشت ۹۱۱/۷۸۶۹-۴۶/۶/۱۸
عزیمت مشارالیها به کشور عراق از نظر این اداره کل بلامانع است.
مدیرکل اداره سوم. مقدم۴۶/۷/۱»

رفت‌وبرگشت همسر سیدمصطفی خمینی به ایران در سال‌های بعد هم از سوی ساواک تحت نظر بود؛ یکی در سال ۱۳۵۵ گزارش ساواک قم درباره سفر بانو خدیجه ثقفی (همسر امام) با معصومه حائری یزدی (همسر مصطفی خمینی) و نوه‌های ایشان از عراق به تهران و قم به منظور دیدار اقوام.
در این گزارش با موضوع «ورود همسر و عروس خمینی به ایران» آمده است: « روز پنجشنبه ۳۵/۴/۳ همسر خمینی به اتفاق عروسش (همسر مصطفی) و نوه‌هایش از بغداد وسیله هواپیما وارد تهران شدند. همسر خمینی به منزل پدرش رفته و چند روزی برای دیدن خویشاوندانش در تهران خواهد ماند ولی همسر مصطفی (عروس خمینی) به قم آمده و به منزل آقا مرتضی حائری وارد شده است. همسر محمدعلی موسوی که دختر آقای بنابی است و در نجف با عروس خمینی سابقه دوستی داشته در قم به ملاقات ایشان رفته بود و از قول وی نقل می‌کرد که آقای خوئی اخیراً که خواست درس شروع کند کسی را نزد آقای خمینی فرستاد و از ایشان صلاح کرد و به صلاح آقای خمینی درس را شروع کرده است لکن خود خمینی تاکنون درس شروع نکرده و از وضع آنجا بسیار ناراحت است. وی افزوده بود که وضع آخوندها در نجف فعلاً تا حدودی خوب است و افرادی که از طرفداران خمینی هستند به هیچ وجه مورد تعرض حکومت واقع نمی‌شوند بلکه از دیگران آزادتر زندگی می‌کنند ولی حوزه نجف بسیار محدود شده است و اضافه کرده بود که محمدعلی منتظری هم در نجف است و اکثراً به مسافرت می‌رود.
نظریه شنبه - نظری ندارد.
نظریه یکشنبه - مفاد گزارش صحیح است. همسر مصطفی خمینی دختر آقای مرتضی حائری است که به منطور دیدن والدین و خویشاوندانش به ایران مراجعت کرده و به قم آمده. ضمناً همسر خمینی هم دختر ثقفی است و والدینش در تهران سکونت دارند. نامبرده مسلماً پس از مدتی طبق معمول به منظور دیدن فرزندانش به قم خواهد آمد. 
نظریه دوشنبه - نظریه یکشنبه مورد تایید می‌باشد. ضمناً دو برگ فتوکپی نامه خمینی و همسرش که برای دخترشان به آدرس قم ارسال شده جهت مزید استحضار به پیوست تقدیم می‌گردد.
نظریه سه‌شنبه - مفاد گزارش خبر و نظرات داده شده مورد تائید است.»

چند ماه پس از شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی، اداره کل سوم ساواک در ۲۲ تیر ۱۳۵۷ از ساواک اراک برای تحقیق در زمینه بازگشت فرزند و همسر او به قم استعلام کرد: «طبق اطلاع نوه خمینی به نام حسین مصطفی خمینی فرزند مصطفی به اتفاق مادرش به ایران عزیمت و گویا در قم سکونت دارد. سریعاً در این زمینه تحقیقات لازم معمول نتیجه اعلام - ثابتی
گیرنده - سازمان قم جهت اقدام لازم و اعلام نتیجه»

سه ماه بعد نمایندگی ساواک در کویت در گزارشی خیلی محرمانه، منشأ تأیید نگرانی آیت‌الله شهاب‌الدین مرعشی نجفی و علمای تهران و قم از محاصره منزل امام خمینی توسط دولت عراق را «همسر مصطفی مرحوم» عنوان کرد:
«موسویان ضمن یک تماس تلفنی با شیخ فتوت در کویت به او گفته آقایان نجفی مرعشی و چند تن از علماء در تهران و قم اطلاع پیدا کرده‌اند که منزل آقا (خمینی) را دولت عراق محاصره کرده و آقایان ناراحت هستند. شما تحقیق کنید و نتیجه را به ما بگوئید. شیخ فتوت هم کوشش کرد که مستقیما با منزل خمینی تماس بگیرد ولی نتوانست و سپس به منزل پسرش مرحوم مصطفی تلفن کرد و عروس خمینی موضوع را تأیید و اضافه نمود که آقا برای نماز و زیارت به حرم می‌روند ولی خیلی از این وضع ناراحت هستند و دولت عراق تحت عنوان محافظت از آقا این کار را می‌کند اما چون اعتراض کرده‌اند قرار است تا فردا مأمورین را بردارند و لذا فردای روز بعد شیخ نامبرده تلفن کرده و متوجه شده که منزل از محاصره خارج شده است.
نظریه منبع - زمانیکه مصطفی خمینی زنده بود شیخ فتوت به لحاظ روابط و آشنایی قبلی با او از قم به منزل آنان در عراق می‌رفت و با این لحاظ عروس خمینی او را کاملا می‌شناسد و مطالبی را که می‌گوید صحت دارد.
نظریه ۱ - مفاد گزارش و نظریه منبع صحت دارد.
نظریه ۲- نظریه ۱ مورد تأیید است.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سفر بدون تشریفات رئیس قوه قضائیه به بندرعباس
  • اولین‌نشست سری‌جلسات ایده‌پردازی برگزار می‌شود
  • اسناد ساواک درباره‌ی همسر حاج آقا مصطفی خمینی چه می‌گویند؟
  • رئیس قوه قضاییه به هرمزگان سفر می‌کند
  • زنان عالِم جایگاه ویژه‌ای در خودسازی و جامعه‌پردازی دارند
  • دستور ساواک برای بازرسی از عروس امام
  • گزینه عجله ندارم از تپسی حذف شد
  • نظریهٔ تکامل سوء تفاهمی بیش نیست
  • حنجره خود را در کرسی های تلاوت قرآن در سرزمین وحی، وقف خدا کنید
  • رسانه پردازی جلوی حکومت دیکتاتورها را می گیرد