Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، مرکز اصفهان؛ مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری استان اصفهان گفت: در چهارمین داوری نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی وهنرهای سنتی کشور، 70 اثر صنایع دستی به مرحله نهایی راه یافت که پس از داوری در بهمن 47 اثر در 21 رشته مختلف صنایع دستی و هنرهای سنتی موفق به کسب نشان ملی مرغوبیت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فریدون الهیاری، خلاقیت و نوآوری، اصالت، مرغوبیت و قابلیت عرضه در بازار را از معیارهای اصلی داوری نشان ملی بیان کرد و افزود: این نشان های ملی در رشته هایی همچون قلمزنی ، پاپیه ماشه، نمدمالی ، فیروزه کوبی و زیورآلات سنتی دریافت شده است.
استان اصفهان با کسب 345 نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی دارای بیشترین نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی کشور است.
از 300 رشته صنایع دستی ثبت شده 192 رشته صنایع دستی مربوط به اصفهان است، این شهر به عنوان شهر خلاق صنایع دستی دنیا معرفی شده است.
میدان امام نیز به عنوان قدیمی ترین بازار صنایع دستی ایران 400 سال قدمت دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۱۹۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درگذشت هنرمند پیشکسوت صنایع دستی مازندران

حسین ایزدی سرپرست معاونت صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران گفت:استاد عباس نجفی، گنجینه زنده بشری و هنرمند برجسته و پیشکسوت صنایع‌ دستی در رشته آهنگری سنتی درگذشت.

او افزود: این هنرمند به‌عنوان آخرین گنجینه زنده بشری برای حفظ، احیا و ثبت‌ملی هنر و فن چلنگری مازندران در فهرست آثار ناملموس کشور بسیار تلاش کرد.

ایزدی با اشاره به تسلط این هنرمند پیشکسوت به تکنیک خاص در جلنگری، گفت: آهنگری سنتی با استفاده از جوش گِل رس به هم و ساخت ابزار و ادوات کشاورزی یکی از شاخص‌های هنری این هنرمند در ساخت محصولات بوده است.

او، آهنگری را یکی از کهن‌ترین روش‌های فرم دهی فلزات برشمرد و افزود: چلنگری، نوعی آهنگری سنتی است که در آن اشیاء سبک وزن مانند میخ طویله، میخ سرکج، داس، انبر، سیخ، سه پایه، منقل، نعل اسب و جوالدوز ساخته می‌شد

مرحوم عباس نجفی در سال ۱۴۰۰ به عنوان گنجینه زنده بشری در رشته جلنگری، آهنگری سنتی به شماره ثبت ۱۳۴ در فهرست ناملموس ملی ثبت شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • ارزش صادرات صنایع‌دستی از آذربایجان‌غربی ۲۲ درصد افزایش یافت
  • افزایش 22 درصدی ارزش صادرات صنایع دستی از آذربایجان‌غربی
  • ایجاد تشکل‌های تخصصی صنایع‌دستی در کردستان/ هنرمندان صنعتگر حمایت می‌شوند
  • هنرمندان صنعتگر کردستان حمایت می‌شوند
  • برپایی بازارچه در موزه صنایع دستی گلستان
  • درگذشت هنرمند پیشکسوت صنایع دستی مازندران
  • اعطای درجه به هنرمندان صنایع دستی و هنر‌های سنتی با رویکرد تخصصی
  • ابلاغ آیین‌نامه شورای ارزشیابی هنرمندان صنایع‌دستی، هنر‌های سنتی و میراث‌داران تمدنی
  • آیین‌نامه شورای ارزشیابی هنرمندان صنایع‌دستی، هنر‌های سنتی و میراث­‌داران تمدنی
  • بهره مندی بیش از هزار نفر از دوره های آموزشی صنایع دستی