Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اتحادیه تعاونی ناشران خراسان‌رضوی از رسیدن تیراژ کتاب در این استان به ۱۰۰ تا ۵۰۰ عدد خبر داد. ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵ استانها خراسان رضوی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، مشکلات صنعت نشر در کشور ما این روزها به‌واسطه کاهش اقبال عمومی نسبت به کتاب و پائین‌آمدن آمار سرانه مطالعه، بیش از پیش نمایان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی این کاهش علاقه عمومی به کتابخوانی را ناشی از ظهور پدیده شبکه‌های اجتماعی دانسته در حالی که برخی کارشناسان دیگر معتقدند سیاست‌های غلط متولیان امر در سالیان اخیر منجر به شکل‌گیری این آسیب شده است.

به همین بهانه با مهدی نصیرزاده مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران خراسان‌رضوی با هدف واکاوی مشکلان نشر در کشور و استان به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

تسنیم: وضعیت نشر در استان خراسان‌رضوی چگونه است؟

نصیرزاده: تمرکز حوزه نشر در 4 استان کشور است: تهران، قم مشهد و اصفهان که با فاصله از دیگر استان‌ها در حال فعالیت است. در واقع عمده بازار در همین چهار استان وجود دارد. وضعیت نشر در حال حاضر همه‌جا پر از مشکلات زیر و درشت است. حالا تهران به مراتب وضعیت بهتری دارد.

استان قم هم به‌دلیل دسترسی به بازار فروش و توزیع بد نیست و به‌همین دلیل مسافت کم از پایتخت شرایط بهتری دارند اما دیگر استان‌ها به‌خاطر همین بُعد مسافت شرایط کمی پایین‌تری دارند. شاید تهرانی‌ها وضعیت بهتری داشته باشند اما این به معنای بهتر بودن شرایط نشر در کل کشور نیست. خراسان رضوی هم جدا از این موضوع نیست.

تسنیم: مشکل اصلی صنعت نشر ما چیست؟

نصیرزاده: در نگاه کلان باید گفت اقتصاد صنعت نشر تعریف نشده یا به زبان ساده‌تر زیرساخت‌های این صنعت به درستی فراهم نشده است. بخشی اعظم همین آمار نشر ما هم مربوط به کتاب‌های درسی و کمک درسی است.

تسنیم: یعنی شما مخالف این بخش چاپ کتاب‌های درسی یا کمک‌درسی هستید؟

نصیرزاده: سوال من این است که اگر مولفان کتاب درسی خوب کتاب می‌نویسند پس نشر کمک درسی معنا ندارد؛ اگر بد می‌نویسند؛ بهتر است که خوب بنویسند که نیاز به کتاب کمک درسی و توضیح‌المسائل برای توضیح و تببین دروس نباشد؟ مسلماً یکی از این دو زائد است. اگر می‌شود در حوزه روش مانند شیمی و فیزیک ناشر بخش خصوصی تالیف کند و بازار رقابت به نتایج خوبی می‌رسید.

استانداردها تعریف شود مانند آن‌چه کشورهای پیشرفته سازمان تالیف کتاب‌های درسی وجود ندارد. ناشرانی بر مبنای کار و روش تالیفاتی سفارش و چاپ کرده و در دانشگاه‌ها و مدارس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تسنیم: ایراد اصلی را باید در کجا جست‌وجو کرد؟

نصیرزاده:  سیستم آموزش و پرورش کشور اشکالات مختلف در این رویه و نیز مافیاهای مختلف در حوزه  تالیف کتاب درسی یا کمک درسی دارد. چه بهتر که بخش خصوصی وارد موضوع شده و اقدام به تالیف کتاب‌های با کیفیت براساس استانداردها کند. در کشورهای پیشرفته سازمانی با عنوان سازمان تالیف کتاب‌های درسی نداریم و هر ناشر اگر خروجی بهتری داشته باشد برای تالیف اکادمیک از آن استفاده می‌شود.

تسنیم:  متوسط تیراژ کتاب در استان چه عددی است؟

نصیرزاده: پیرامون ارائه آمار و ارقام متاسفانه عددزده هستیم اما در کل تیراژ کتاب به شدت کاهش یافته، این کاهش نسبت به سال 1372 که سه هزار و پنج هزار بوده اما حالا تیراژ به 100 تا 500 رسیده است.

تسنیم: منظور شما 100 تا 500 عدد است؟

نصیرزاده: بله 100 تا 500 عدد در هر نوبت چاپ.

تسنیم: و عمده این‌ها نیز کتاب‌های داستان و عمومی است؟

نصیرزاده:  اتفاقاً کتاب‌های داستان را به عنوان یک ناشر شما جرات می‌کنید بین 1000 تا 1500 عدد چاپ کنید؛ متاسفانه این مشکل برای کتاب‌های جدی به وجود آمده است.

تسنیم: و یکی از دلایل گرانی کتاب همین تیراژ کم است؟

نصیرزاده: بله یکی از دلایل گران شدن کتاب هم همین است. یکی از آفت‌های دیگر این موضوع کاهش چشمگیر سطح کیفی کتاب‌ها است. زیرا حتی برای نویسنده صرف نمی‌کند کتاب خوب بنویسد یا برای مترجم که بخواهد هزینه کند و وقت بگذارد ترجمه کند پس تولید و تالیف هم کاهش پیدا می‌کند.

تسنیم: یعنی ما در همین مشهد کتاب‌هایی با تیراژی که فرمودید داریم؟

نصیرزاده: بله فراوان. البته فی‌نفسه تیراژ کم بد نیست. ما مولف حرفه‌ای نداریم. این‌که کاغذ تولید شده را صرف تیراژ 5 هزاری کتابی کنیم که فروش نرود و بعد از چند سال آن را خمیر کنیم هدر دادن ثروت ملی است.ما تنها قشری هستیم که طلا را به مفرق تبدیل می‌کنیم. کتاب از رده خارج را کیلویی فروخته و به کاغذ بازیافتی تبدیل می‌کنیم. شاید باورتان نشود ولی برخی کتاب‌های ما بعد از سال‌ها خاک خوردن با 70 درصد تخفیف هم فروش نرفته‌اند. حتی به کتابخانه‌ها گفتیم مجانی اما باز هم حاضر نشده‌اند بیاییند و ببرند. لاجرم خمیرشان کرده‌ایم.

تسنیم: شما در نهایت مخالف این تیراژ کم هستید یا موافق؟

نصیرزاده: مثلاً کتاب‌های برخی شاعران نوپا در حد صد تیراژ برای دیده شدن و هدیه دادن و نفس کار بد نیست اما در کل اگر قرار باشد همه کتاب‌ها به این سمت برود مسلماً فاجعه خواهد بود.

تسنیم: دور شدن جامعه از کتاب‌خوانی از چه چیز سرمنشاء می‌گیرد؟

نصیرزاده: معتقدم در موضوع کتاب نخواندن جامعه؛ جدا از مبادی رسمی مانند رسانه‌ها و صداوسیما، متهم اول این معضل وزارت آموزش و پرورش است. در سیستم آموزش ما بچه‌ها کتابخوان بار نمی‌آیند. بعد از این همه سال، جدیداً گفته‌اند به جای تکلیف پیک نوروزی؛ داستان بنویسند. همین کار می‌دانید چه میزان خلاقیت و دانش کودکان را بالا خواهد برد؟

چه سال‌هایی که بچه‌ها در شب اتمام نوروز از روی وظیفه با نفرت پیک نوروزی حل کرده‌اند؟ یا پدر و مادرها تکلیف‌ها را نوشته‌اند؟ البته شنیدم چندین کتاب می‌خواهند معرفی کنند که خود این حرکت نیز باز جلو خلاقیت را می‌گیرد و از طرفی زمینه مافیا و فساد را ایجاد می‌کند. یعنی زمینه برای عده‌ای نویسنده و ناشر رانتی می‌شود و همچنین محدود کننده خلاقیت‌ها است. باید دست کودکان را باز بگذارند.

تسنیم: راهکار حل مشکل نشر و افزایش آمار مطالعه چیست؟

نصیرزاده: ناشربودن در کشورهای دیگر موازی با داشتن چاه نفت است اما در ایران فقط عشق و علاقه می‌تواند شخصی را در صنعت نشر نگاه دارد. در واقع ناشر تولیدکننده ناشر است به‌همین دلیل باید در خروجی کار دقت و وسواس لازم را داشته باشد تا کیفیت کار بالا ببرد. تنها راه بهبود اقتصاد نشر همین است.

تسنیم: آماری از ناشران تعطیل شده در این سال‌های استان در اختیار دارید؟

نصیرزاده: تعطیل‌شدن این‌گونه نیست که بشود تعداد ارائه داد. چون ناشر باید حداقل 4 کتاب در سال چاپ کند اما اگر سه تا هم بزند پروانه‌ای را باطل نمی‌کنند. ما موسسات انتشاراتی به معنای کلمه نداریم. شاید انگشت‌شمار موسسه انتشاراتی در ایران داشته باشیم. اگر این‌گونه موسسات باشند که سفارش تولید بدهند مسلماً کیفیت و رونق نشر متفاوت خواهد بود و این حرکت بر شرایط کتابخوانی و رونق کتابفروشی‌ها نیز تاثیر مستقیم خواهد داشت. تجارب شخصی برخی افراد در عرصه نشر تنها از راه راه‌اندازی موسسات انتشاراتی منتقل خواهد شد.

گزارش و گفت‌وگو صادق عسکری

انتهای پیام/ ز

R41347/P41362/S6,1188/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۱۹۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از کتاب «جنبش علوی، هجرت رضوی» در مشهد

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، رییس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان رضوی گفت: کتاب «جنبش علوی، هجرت رضوی» به بررسی عوامل قیام علویان و تاثیر آن در دعوت امام رضا (ع) از مدینه به مرو می‌پردازد.    حجت الاسلام والمسلمین علی باقری افزود: این کتاب برگزیده چهارمین جشنواره کتاب سال رضوی در سال ۱۳۹۰ بود.   وی ادامه داد: این کتاب در پنج بخش به موضوعاتی همچون مناقشات عباسیان و علویان، بررسی جنبش‌ها و قیام‌های علوی قبل از خلافت مامون، حضور مامون در مرو و ضرورت دعوت امام (ع) به خراسان، نقش جنبش‌های علوی عصر مامون و تاثیر آن در دعوت امام رضا (ع) از مدینه به مرو، حضور امام رضا (ع) در مرو و تاثیر آن در آرامش سیاسی جهان اسلام می‌پردازد و تالیف آن را مجید خالق نیا رشتخوار بر عهده داشته است.   به گفته او، علی اکبر هاشمیه ترجمه این کتاب به زبان پشتو را از سال ۱۴۰۰ شروع کرد که دو سال و نه ماه برای ترجمه آن، زمان صرف شد.    معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی هم در این جلسه گفت: یکی از وظایف شیعیان در عصر حاضر، اشاعه برکات اهل بیت (ع) در دنیا است.   حجت الاسلام والمسلمین گنابادی نژاد افزود: امروز اگر ایران سرآمد معرفت دینی در دنیا است و بشریت را به منطق عقلانیت دینی دعوت می‌کند، این از اندیشه و تفکر امام رضا (ع) است.   وی ادامه داد: امروز هزینه سنگینی که دنیا می‌پردازد و جنایت‌هایی که در غزه می‌شود، باعث آگاهی دانشجویان جهان شده است و ما باید به دنبال نهضت ترجمه باشیم.

دیگر خبرها

  • تمدید مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاه های کتابخوانی تمدید شد
  • برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • برگزاری جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • رونمایی از کتاب «جنبش علوی، هجرت رضوی» در مشهد
  • ماز مارکت؛ بهترین سایت برای خرید کتاب کمک درسی
  • لزوم ترویج و بهره مندی از آثار استاد مطهری در مراکز علمی و فرهنگی
  • ماجرای جنجالی اهانت به امام خمینی (ره) در کتاب درسی هند؟
  • پاسخ بامزه یک دانش‌آموز به تمرین کتاب درسی
  • اهانت به امام خمینی(ره) در کتاب درسی هند؟