Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-24@09:45:56 GMT

کم تحرکی مهم‌ترین عامل پیری زودرس

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۶۱۹۸۹۱

کم تحرکی مهم‌ترین عامل پیری زودرس

باغ تجربه وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان یکی دیگر از کارگاه‌های "سلامت من" را با عنوان "نقش ورزش در کاهش بیماری‌ها برای شهروندان ارشد" با حضور "جمشید بنایی" دکترای فیزیولوژی ورزش و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمشید بنایی با اشاره به اینکه در سبک زندگی امروزی، تحرک افراد به شدت کاهش یافته و همین موضوع سبب ابتلای افراد به بیماری‌های بسیاری از جمله بیماری‌های قلبی، دیابت و چاقی شده است، اظهار کرد: مطالعات نشان می‌دهد، بی ‌تحرکی و مدت زمان آن بر افزایش خطر مرگ تأثیر گذار است و هر چه این زمان‌ها طولانی‌تر باشد خطر مرگ را افزایش می‌دهد و افرادی که در طول روز در محل کار خود و یا در خانه عادت به نشستن طولانی مدت دارند، باید تا حد ممکن این عادت را ترک کند و حداقل هر یک ساعت یک‌بار تحرک بدنی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد خاطرنشان کرد: تحقیقات بسیاری برای سنجش میزان سلامت افراد یا کارمندانی که بنا به اقتضای کاری یا علل دیگر، ساعات زیادی را پشت میز می‌نشینند، صورت گرفته است. نتیجه عمومی این تحقیقات حاکی از این است که افرادی که سبک زندگی کم تحرکی دارند، از خطرات مربوط به نشستن در امان نخواهند بود.

وی گفت: بی تحرکی یا کم تحرکی در حوزه پیشگیری از بیماری‌ها، مورد غفلت واقع شده و نداشتن فعالیت فیزیکی و جسمانی یکی از علل مرگ و میر محسوب می‌شود. نداشتن فعالیت بدنی به طور منظم، عوارض زیادی را به همراه دارد و بسیاری از بیماری‌های مزمن و مرگ و میر ناشی از آن به دلیل بی تحرکی است و جای تأسف دارد که در سال‌های اخیر موارد مرگ و میر و عوارض ناشی از عدم فعالیت فیزیکی افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است.

بنایی با اشاره به بیماری‌هایی که منشا کم تحرکی دارند، گفت: بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، فشار خون، چاقی، سرطان و سکته‌ها از بیماری‌های کم تحرکی به شمار می روند. در بیماری‌های قلبی ناشی از کم تحرکی، رسوب چربی در جدار رگ‌های قلب سبب کاهش خون‌رسانی به عضله قلب و در نتیجه کمبود اکسیژن می‌شود. پیشرفت این مسأله و انسداد کامل عروق، سکته قلبی را در پی دارد. بیماری قلبی در کسانی که به مدت ۱۰ سال، بیشتر از ۷ ساعت می‌نشینند، ۲ و نیم برابر بیشتر از افراد پر تحرک است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ایرانیان از نظر ژنتیکی و نژادی مستعد ابتلا به دیابت هستند و سرعت رشد بیماری دیابت بسیار زیاد است به طوری‌که در هر خانواده یک فرد دیابتی وجود دارد و سهم نشستن و بی تحرکی در ابتلا به دیابت ۲ برابر بیشتر از افراد فعال است، پیشنهاداتی برای مبارزه با کم تحرکی ارائه کرد و گفت: نشستن‌ها را کم کنید و کمتر به تماشای تلویزیون یا بازی با رایانه و تلفن همراه بپردازید. از ماشین کمتر استفاده کنید و سعی کنید مقداری از مسیر را پیاده طی کنید چرا که راه رفتن و پیاده‌روی برای سلامت افراد موثر است. خریدهایتان را به طور کلی و در ابتدای هر ماه انجام ندهید، خریدهای روزانه می‌تواند شما را از منزل بیرون بکشد و در نتیجه تحرک داشته باشید. انجام فعالیت‌های منظم فیزیکی در هفته مانند پیاده‌روی، شنا، نرمش، کوهنوردی نیز می‌تواند در کاهش کم تحرکی نقش داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد نجف‌آباد ادامه داد: از ۲۴ ساعت شبانه روز، ۸ ساعت به خواب اختصاص دارد و میزان نشستن مجاز برای برای افراد در هر سنی بین ۴ تا ۷ ساعت است. کمتر از ۴ ساعت امکان‌پذیر نیست و بیشتر از ۷ ساعت خطرات جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت؛ ضمن اینکه بر اساس آماری که در چند کلینیک در ایران برای انجام یک پژوهش گرفته شد، مشخص شد به طور متوسط، ایرانیان ۱۲ ساعت از روزشان را به نشستن اختصاص می‌دهند و این آمار خوبی نیست.

بنایی خاطرنشان کرد: هر چند سبک زندگی، استفاده از خودرو، ماشین‌ظرفشویی، ماشین لباسشویی، خانه‌های کوچک و آپارتمانی و برخی موارد دیگر از تحرک ما کم کرده است اما خودمان باید به فکر باشیم، فعالیت بدنی و فیزیکی‌مان را افزایش دهیم و از تنبلی و کم تحرکی به خاطر سلامتی‌مان دوری کنیم.

وی با بیان اینکه کم تحرکی نقش فزاینده‌ای در سرعت روند پیری به دنبال دارد، گفت: افزایش سن یک اتفاق طبیعی و فیزیولوژی بدن است و نمی‌توان جلوی آن را گرفت اما می‌توان با رعایت نکاتی این سیر را کاهش داد. اجرای برنامه منظم ورزشی، بسیار در سلامت افراد و کند کردن روند پیری نقش دارد. ورزش منظم سبب می‌شود، چهره انسان، ۲۵ سال جوان‌تر از سن شناسنامه به نظر بیاید و این بسیار عالی است. در نتیجه می‌توان گفت که تحرک و انجام منظم فعالیت‌های ورزشی در سلامت جسم، روح و ظاهر انسان تاثیر شگرفی دارد.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۱۹۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وحدت رویه و هم‌فکری، عامل اصلی پیشبرد اهداف گزینش است

به گزارش خبرنگار مهر، جلال احمدی پیش از ظهر چهارشنبه در گردهمایی گزینشگران در مریوان اظهار کرد: سال ۱۴۰۲ سالی درخشان در حوزه گزینش بود و همکاران شاغل با نهایت توان و برنامه ریزی توانستند وظایف محوله را به نحو احسن به سرانجام برسانند.

وی افزود: رویکرد گزینش استان بر اساس انتخاب افراد متعهد، شایسته و اصلح بوده و ضوابط به کار گرفته شده در امر گزینش متقن است.

احمدی عنوان کرد: نگاه ویژه‌ی دولت سیزدهم به امر گزینش دلگرم کننده است و وحدت رویه و هم‌فکری، عامل اصلی پیشبرد اهداف گزینش است.

وی گفت: همکاران در راستای حفظ کرامت و شخصیت افراد، سرعت بخشیدن به امر گزینش لازم و ضروری است.

مدیر هسته گزینش استان خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۳ به نسبت سال گذشته با افزایش ظرفیت استخدام روبرو خواهیم بود و این نوید خوبی برای جذب افراد متعهد و توانمند در ورود به نظام تعلیم و تربیت است.

کد خبر 6087418

دیگر خبرها

  • وحدت رویه و هم‌فکری، عامل اصلی پیشبرد اهداف گزینش است
  • خطر بروز افسردگی در میانسالی در اثر ساعت کار طولانی در جوانی
  • کم‌تحرکی عامل بسیاری از بیماری‌ها
  • ورزش عصرگاهی برای افراد چاق مفیدتر است
  • ورزش ممکن است پیری را معکوس کند
  • با این ورزش‌ها از مرگ زودرس نجات پیدا می‌کنید
  • کدام ویتامین همان اکسیر جوانی است!
  • میوه‌ها و سبزیجاتی که عمر شما را طولانی می‌کنند
  • راز جوان شدن در پیری فاش شد
  • آنفلوآنزا عامل یک بیماری همه‌گیر جدید در آینده!