Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@06:43:28 GMT

عثمان محمدپرست: براي خدا ساز زدم

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۶۱۹۹۲۳

عثمان محمدپرست: براي خدا ساز زدم

خبرگزاري آريا - موسيقي ما- اولين هفته موسيقي خراسان با تجليل از مقام هنري استاد «عثمان محمدپرست» -نوازنده‌ي پيشکسوت موسيقي مقامي- در‌حالي برگزار شد که اين استادِ برجسته که دينِ بزرگي به گردن موسيقي نواحي ايران دارد و بخشِ مهمي از شناسنامه‌ و هويتِ فرهنگي ايران است؛ در اين سال‌ها چنان مورد بي‌مهري قرار گرفته که از اين اتفاق هيجان‌‌زده بود و گفت: « اينکه يک فرد تهراني به مرز افغانستان بيايد تا هنر آن منطقه را به تهران بياورد قابل تقدير است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» او اما حرف‌هاي ديگري هم زد؛ اينکه برخلاف آنچه برخي مي‌گويند که موسيقي حرام است؛ اما او هميشه براي خدا ساز زده است و از همين طريق 920 مدرسه ساخته است.
او در اين سال‌ها مهر زياد ديده است از مردمانِ منظقه‌ي خودش و نامهرباني هم و در اين ميان تنها «موسيقي» است که دغدغه‌اش است و مي‌گويد: «در همين موسيقي شعرهايي از حافظ، سعدي خوانده مي‌شود، شعرهايي درباره پيامبر و اميرالمونين که با موسيقي است که جلا مي‌گيرد. من موسيقي را براي دلِ خودم مي‌زدم؛ اما توقع من خيلي بيشتر از اين ها بود و از اين بابت هم گله مند هستم چرا که اگر مورد حمايت بيشتر قرار مي گرفتم قطعا به جايگاه‌هاي بالاتري مي رسيدم.»‌ اين استاد موسيقي نواحي در اين سال‌ها با مشکلات متعددي دست و پنجه نرم کرده است؛ براي همين هم هست که حالا آرزو مي‌کند که جوانان هيچ وقت مورد کم لطفي قرار نگيرند و با حمايت مسئولان به پيشرفت هاي شگرفي دست پيدا کنند
.
در اين مراسم «سيد محمد مجتبي حسيني» -معاون هنري وزير ارشاد- و «فرزاد طالبي» -مديرکل دفتر موسيقي وزارت ارشاد- هم حضور داشتند و «جلاليان» -رييس هيات مديره باشگاه هواداران هنر ايران- با قدرداني از حضور محمدپرست در اين برنامه بيان کرد: «متاسفانه در معرفي موسيقي نواحي کم کاري شده و جوانان ما بزرگان اين موسيقي را نمي شناسند اما ما اطمينان داريم که در صورت معرفي درست اين موسيقي و استادان فعال اين عرصه، جوانان نيز از آن استقبال خوبي مي‌کنند. ما به دليل دغدغه شخصي خود و بدون هيچ حمايت از سوي ارگان هاي دولتي در حال انجام فعاليت هستيم و نگاهمان به هيچ وجه اقتصادي نبوده و به عشق برگزاري مراسمي اين چنين با حضور استاداني چون استاد محمد پرست و مسئولان کشورمان قدم در اين راه گذاشتيم.»
معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز که به تازگي اين مسوؤليت را پذيرفته است؛ در اين مراسم صحبت‌هاي کوتاهي کرد: «ايران سرزمين بزرگ و پهناور ما در طول قرون و اعصار اهالي بسياري را در خود پرورش داده است. موسيقي آييني و نواحي ما نيز شناسنامه شنيداري ملت بزرگ ايران است که در طول تاريخ مانند يک دوي امدادي دست به دست هم داده و تا امروز خودش را رسانده است. ما هر بار اين نغمه‌ها را مي شنويم، حس مي‌کنيم که با پديده تازه‌اي روبرو هستيم. استاد محمد پرست 47 سال قبل براي نخستين بار موسيقي نواحي را در تهران اجرا کرد و بعد از آن ما بارها اجراي آن موسيقي را توسط ارکستر هاي بزرگ نوازندگان و گروه هاي خرد و کلان شنيديم و هربار مواجه با اين نغمه آسماني نکته تازه اي را به شنونده خودش مغان داد. اين موسيقي از فرهنگ و تاريخ ما آمده و شناسنامه شنيداري ماست. اميدوارم جوان هاي اين سرزمين همچنان جوان بخت و روشن ضمير به حفظ آداب و آثار نياکان فرزانه ما کمر همت ببندند.»
 اهداي يک تنديس از سوي سيد محمد مجتبي حسيني معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، فرزاد طالبي مدير کل دفتر موسيقي ارشاد و عوامل اجرايي هفته موسيقي خراسان به محمدپرست، اجراي موسيقي نواحي توسط گروه «ژنده پيل» و پخش يک کليپ از بخش هاي ديگر اين مراسم بود.
 هفته موسيقي خراسان از 14 تا 18 اسفند ماه به همت موسسه فرهنگي - هنري هواداران هنر ايرانيان و با حضور 5 گروه موسيقي در تالار فردوسي خانه انديشمندان علوم انساني برگزار شد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۱۹۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی عالی زاده صبح سه‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مرحله استانی دومین جشنواره سرود فجر بسیج با حضور ۱۰ گروه دختر و ۱۰ گروه پسر در ۲ نوبت صبح و بعد از ظهر در روز جمعه هفتم اردیبهشت ماه در حسینیه عاشقان ثارالله بوشهر برگزار می‌شود.

وی افزود: این جشنواره که توسط خانه سرود و موسیقی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری بسیج استان بوشهر برگزار می‌گردد، در ۲ بخش سرودهای ملی و محلی خواهد بود و گروه‌های سرود دختران و پسران استان آثار تولیدی یا بازخوانی خود را به صورت زنده در حضور داوران این جشنواره به اجرا خواهند گذاشت.

معاون فرهنگی هنری سپاه امام صادق علیه‌السلام استان بوشهر افزود: امید مهرنیا مسؤول خانه سرود و موسیقی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری سازمان بسیج مستضعفین، مهمان ویژه این جشنواره می‌باشد که داوری این جشنواره نیز در کنار داوران برجسته استان به عهده خواهد داشت.

وی یکی از برنامه‌های جانبی این جشنواره را برگزاری دوره توانمندسازی مربیان و سرپرستان گروه‌های سرود استان دانست و افزود: این برنامه توسط مسؤول خانه سرود و موسیقی بسیج در روز پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه در سالن ۲۲ بهمن سپاه امام صادق علیه‌السلام استان بوشهر برگزار می‌شود.

عالی زاده، اهدای جوایز به برگزیدگان مرحله استانی در ۲ بخش دختران و پسران در بخش‌های ملی و محلی، تک خوان برتر پسران و همخوان برتر دختران، رهبر برتر و همچنین معرفی گروه‌های برتر به مرحله کشوری، را از شاخصه‌های این جشنواره بیان کردند.

کد خبر 6086160

دیگر خبرها

  • وزیر ارشاد از ابلاغ مصوبه برپایی بازار هنر ایران خبر داد
  • بوشهر میزبان جشنواره موسیقی خلیج‌ فارس
  • میزبانی آذربایجان‌غربی از نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر
  • دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار می‌شود
  • برگزاری جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان
  • سُرنانوازی لرستان یک موسیقی جهانی شده است
  • ماجرای لغو کنسرت موسیقی در بوشهر چه بود؟
  • سمیعی: کنسرت‌های موسیقی در بوشهر طبق مجوزهای قانونی برگزار می‌شود
  • توضیح مدیرکل موسیقی وزارت فرهنگ درباره لغو کنسرت‌های بوشهر
  • راز و رمزهای موسیقی سنتی خراسان: پیوندی فرامرزی از اعماق تاریخ