Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از حضور مهمانان ناخوانده در مزارع گندم و جو و همچنین کلزا خبر داد.

محمد رضایی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، گفت: گندم مهمترین و گسترده ترین محصول این استان است و علف های هرز مهمانان ناخوانده‌ای هستند که بر سر آب، مواد غذایی و نور با محصول اصلی (گندم) رقابت می کنند و سبب کاهش عملکرد آن می شوند که به این علت هرساله در سطح وسیعی با علف های هرز مزارع استان مبارزه شیمیایی انجام می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: در سال زراعی گذشته، در سطح 112 هزار هکتار از مزارع گندم و جو مبارزه شیمیایی صورت گرفته شده است.   

رضایی ادامه داد: امسال یک سال استثنایی است چراکه سطح بارندگی ها با تاخیر بوده و کشت و سبز محصول نیز با تاخیر انجام گرفته است .

به گفته وی 57 درصد  آبیاری مزارع آبی استان وابسته به آب های سطحی بوده که عمدتا از بارندگی ها تامین می شود و در مزارع آبی نیز کشت با تاخیر انجام گرفته است . 

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در ادامه گفت: در سال جاری شاهد تفوق و برتری علف هرز بر گیاه زراعی هستیم که این برتری به دلیل کشت تاخیری گندم به وجود آمده است و به همین دلیل از کشاورزان انتظار می رود که در اسرع وقت نسبت به مبارزه شیمیایی با علف های هرز اقدام کنند. 

وی افزود: در شهرستان های گرمتر مانند مانه و سملقان و اسفراین و بیشتر نقاط گرمه جاجرم مبارزه شیمیایی با علف های هرز باید تا پایان سال انجام گیرد و در غیر این صورت دچار خسارت شدید می شوند و فقط در محدود مناطقی از این شهرستان ها که گندم در ارتفاعات کشت می شود شاید تا اواسط  فروردین ماه وقت داشته باشند .

رضایی افزود: رعایت تنوع سم مصرفی از دیگر نکاتی است که باید مورد توجه کشاورزان قرار گیرد و نباید به صورت مداوم از یک نوع علف کش خاص یا علف کش هایی با مکانیزم عمل مشابه در یک مزرعه استفاده شود و تناوب علف کش های مصرفی را در جهت جلوگیری از ایجاد مقاومت به علف کش در مزارع رعایت کنند. 

رضایی در خصوص کلزا نیز گفت: در سال جاری به نسبت سال های قبل سطح کشت مطلوبی از کلزا وجود دارد و به جرات می توان گفت امسال کیفی ترین و حتی از لحاظ کمی بیشترین سطح کشت کلزا را در استان نسبت به سال های گذشته داریم. اما در حال حاضر دو عامل خسارت زا،  مزارع کلزای استان را تحت تاثیر قرار داده است .

وی خاطرنشان کرد: شته مومی کلزا که به سبب گرمای زمستان بویژه بهمن و اسفند سبب شده تا رشد کلنی های آفت بیشتر شود. فعالیت شته ها در مزارع باعث رشد تاخیری، کوتاه شدن ساقه گل دهنده و کاهش عملکرد می گردد. بنابراین به کشاورزان بویژه در شهرستان های مانه و سملقان، گرمه، جاجرم، اسفراین و بجنورد توصیه می شود تا در اسرع وقت و حداکثر ظرف یک هفته نسبت به انجام مبارزه شیمیایی اقدام کنند. 

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در پایان به مبارزه با علف های هرز مزارع کلزا، به خصوص علف های هرز کشیده برگ که لازم است در اسرع وقت نسبت به مبارزه مکانیکی(وجین) اقدام شود اشاره کرد و ادامه داد: به علت رشد علف هرز عملکرد مبارزه شیمیایی مناسب نخواهد بود بنابراین بهترین روش مبارزه با علف های هرز در مزارع کلزا، وجین است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۲۰۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی ۳۵ مرکز خرید تضمینی گندم و کلزا در لرستان

غلامعلی فتحی  با اشاره به آمادگی مراکز خرید تعاون روستایی لرستان برای دریافت گندم مازاد بر نیاز کشاورزان، اظهار کرد: در حال حاضر مقدمات راه اندازی ۲۶ مرکز خرید تضمینی گندم و ۹ مرکز خرید کلزا در سطح استان فراهم شده است.
وی گفت: با توجه به نزول رحمت الهی و کیفیت مناسب مزارع در استان پیش بینی می‌شود سال زراعی خوبی برای کشاورزان این خطه باشد.
مدیرکل تعاون روستایی لرستان با بیان اینکه لرستان یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی در کشور است افزود: امیدواریم در سال‌جاری با برنامه ریزی مناسب مشکلی از لحاظ خرید محصولات کشاورزان از جمله گندم و دانه روغنی کلزا نداشته باشیم.
فتحی گفت: بازدید از مراکز خرید گندم با تشکیل تیم‌های نظارتی مختلف انجام می‌شود تا شاهد کمترین مشکل در کمیسیون‌های خرید باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • سلسله قطب تولید کلزای لرستان
  • رهاسازی ۷ هزار قطعه ماهی گرمابی در مزارع شیروان
  • پیش بینی برداشت افزون بر ۶ هزار تن غلات در گراش
  • گندم‌کاران مبارزه با آفت سن گندم را انجام دهند
  • آغاز برداشت کلزا از مزارع نیشکر خرمشهر
  • آمادگی ۳۵ مرکز خرید تضمینی گندم و کلزا در لرستان
  • هشدار به کشاورزان، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم
  • عوامل خسارت‌زای زنگ زرد گندم و سن غلات مزارع فارس مدیریت می‌شوند
  • مدیریت عوامل خسارت‌زا زنگ زرد گندم و سن غلات در فارس
  • احتمال بالای شیوع آفت زنگ زرد در مزارع گندم و جو