Web Analytics Made Easy - Statcounter

"شیر سنگی" یا "برد شیر" اشکالی است که مردم الیگودرز در قدیم‌الایام برای سنگ قبرهای متوفیان خود به کار می‌بردند. ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶ استانها لرستان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از الیگودرز، همانگونه که در زندگی اجتماعی واقعیت‌هایی همچون اختلاف طبقاتی، قشر بندی اجتماعی و جنسیت عامل بسیار تعیین کننده‌ای در زندگی افراد است رد این تفاوت‌ها را می‌توان در گورستان هم دید، جایی که انسان برای ماندگاری نام خود مصالح را به کمک می‌طلبد تا یاد بودی از زندگی پر فراز و نشیبش را به یادگار بگذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از قدیم الایام سنگ گورهای متنوعی برای مردگان به کار می‌رفته و گاهی نقوش حک شده بر سنگ‌ها، دنیایی از ناگفته‌ها را در دلخود پنهان داشته است؛ قبرستان روستای پز الیگودرز نیز یکی از قبرستان‌های قدیمی است که قدمت مقبره‌های "شیر سنگی" یا "برد شیرهای" آن به اواخر دوره قاجار می‌رسد.

نصب شیر سنگی بر مزار چهره‌های سر شناس

قرار دادن شیر سنگی بر مزار چهره‌های سر شناس و بزرگان ایل یکی از آیین های عشایر بختیاری بوده تا یادآور تاریخ پر فراز و نشیب این قوم باشد؛ شیر در فرهنگ اقوام ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد و مجسمه‌های شیر سنگی الیگودرز که به نماد شجاعت، رشادت، مردانگی این قوم به کار می‌رفته در  گویش بختیاری "برد شیر "گفته می‌شود و با توجه به جایگاه متوفی در نزد ایل در اندازه‌های مختلف ساخته می‌شده است.

از آنجا که مردم این منطقه شیرسنگی‌ها را به نشان دلیر مردی بر روی قبر مردگان نصب می‌کردند این اشکال را تنها برای مردگان مرد به کار می‌بردند و برای متوفیان زن از سنگ قبرهای هم سطح با قبر استفاده می‌کردند.

انصاری کارشناس میراث فرهنگی شهرستان الیگودرز  در رابطه با نماد شیرسنگی هایی قبرستان اظهارداشت: کسی که  بر آرامگاهش شیرسنگی نصب می‌شد ویژگی‌های خاصی داشته به طوری که باید فرد چهل سال به بالا داشته باشد چون در ایل بختیاری مرد چهل ساله را مرد کامل، پخته و جا افتاده می‌دانند.

وی افزود: متوفی در این قوم باید دارای خصلت‌هایی چون کدخدایی، مردانگی، جنگاوری، دلاوری، بزرگی ومنش، افتادگی، مهمان نوازی، اخلاق نیک و ایمان می‌بود تا شیرسنگی بر آرامگاهش نصب شود.

وجود شیر سنگی‌های متعدد در قبرستان پز الیگودرز

خداد حسنی دهیار روستای پز الیگودرز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهارداشت: قبرستان پز یکی از قبرستان‌های قدیمی شهرستان الیگودرز است و مقبره امامزاده شامیان در این قبرستان وجود دارد.

دهیار روستای پز الیگودرز به وجو شیر سنگی‌های متعدد در این قبرستان اشاره کرد و افزود: از سنگ قبرهای شیر سنگی تنها برا مقبره مردکان به کار رفته است و نماد شیرمردانی است که از این دیار فوت کرده‌اند.

عباس جمشیدوند رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری الیگودرز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رابطه قبرستان روستای پز الیگودرز اظهارداشت: شیر سنگی یا برد شیرهای موجود در این منطقه  مربوط به از اواخر دوره قاجار بوده  است.

وی افزود: قدمت قبرستان باتوجه به سنگ نوشته‌های موجود در آن به زیر 300 سال می‌رسدکه نشان می‌دهد قبل از باب وشایع شدن نصب شیر سنگی این قبرستان موجود بوده است.

نصب شیر سنگی برای پاسداشت بزرگان قوم

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری الیگودرز عنوان کرد: قبل از شیر سنگی برای پاسداشت بزرگان قوم از اشکال هندسی هرم شکل یا تیر دروازه چوگان از جنس سنگ با ارتفاع 1.80 سانتیمتر برروی قبور خاص استفاده می‌شده است.

وی با اشاره به اینکه قبرستان روستای پز در منطقه رفت آمد وکوچ عشایر منطقه بوده است، بیان کرد: علت بزرگی این قبرستان این است که عشایر سعی می‌کردند مردگان خود را به آن محل انتقال داده تا بتوانند هرساله درحین عبور وکوچ از ییلاق لرستان به قشلاق خوزستان، مسجد سلیمان و دزفول به محل قبرستان مراجعه وبرای مردگان فاتحه ومراسم یادبود به جای آورند.

آیین قوم بختیاری برای مردگان

جمشیدوند گفت: در گذشته مردگان در بین عشایر بختیاری بسیار مورد احترام بوده به نحوی که برای جوانان وبزرگان وافراد خاص علاوه برنصب  شیر سنگی تا 7سال لباس سیاه به تن می‌کردند و بعضا تا آخر عمر  بسیاری پیراهن‌های سیاه خود را عوض نمی‌کردند.

وی تصریح کرد: سنگ تراشانی هم که اقدام به تراش شیر سنگی می‌کردند از خوانسار به این منطقه می‌آمدند ؛ استاد میرزا محمد افروغ از بزرگان وینگ تراسان بنام این دیار بود که ضمن تراش شیرسنگی فنون تراش آنرا به دیگران به ویژه به نوادگان وفرزندان خود آموزش می‌داد به طوری که در حال حاضر نسل‌های بعدی وی همچنان این حرفه را اگرچه با روش های جدید انجام می‌دهند.

گزارش از سکینه بیرانوند

انتهای پیام/م

R41450/P1486/S6,72/CT6

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۲۰۵۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غزه دیگر زندان باز نیست، قبرستان باز است | حمله شدید بورل به نتانیاهو ؛ او چه گفته بود؟

به گزارش همشهری آنلاین، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفت رژیم صهیونیستی موجب قحطی در نوار غزه شده و از گرسنه نگه داشتن به عنوان سلاح جنگی استفاده می‌کند.

دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را به دلیل ایجاد آنچه که به گفته او «قحطی انسان‌ساز» در غزه است، محکوم کرد و از تل‌آویو خواست فوراً اجازه تحویل مواد غذایی را بدهد.

وی هنگام ورود به نشست وزرای خارجه در بروکسل گفت که رهبران اروپایی به نخست وزیر اسرائیل گفته‌اند که نمی‌توانند کنار ایستاده و شاهد مرگ فلسطینیان از گرسنگی باشند.

او گفت: در غزه ما دیگر در آستانه قحطی نیستیم، ما در وضعیت قحطی هستیم که هزاران نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. صدراعظم آلمان اولاف شولتس به بنیامین نتانیاهو گفت: «ما نمی توانیم کنار بایستیم و شاهد گرسنگی فلسطینیان باشیم». این قحطی یک بلای طبیعی نیست. زلزله نیست. کاملاً ساخته دست بشر است.

صدراعظم شولتس گفته است اروپایی‌ها نمی‌توانند بنشینند و گرسنگی فلسطینی‌ها را تماشا کنند، در حالی که در آن سوی مرز، ماه‌ها غذا در انبارها انباشته شده است، در حالی که در سمت دیگر جاده افرادی هستند که از گرسنگی می‌میرند. این نیاز به اقداماتی دارد.

بورل افزود: «قبل از جنگ، غزه بزرگترین زندان فضای باز بود. امروز بزرگترین قبرستان در فضای باز است.

او گفت غزه در حال تبدیل شدن به مکانی بدون نظام است که ساکنانش را در برابر ۲ گزینه ترک این مکان یا خشونت قرار می‌دهد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عنوان داشت: «اسرائیل قحطی را در غزه بوجود می‌آورد و آنچه در حال رخ دادن است، کار کسانی است که مانع ورود کمک‌ها به نوار غزه شده و کنترل مرزها را در اختیار دارند».

بورل افزود: «بیایید صریح باشیم و آشکارا بگوییم که قحطی به عنوان یک سلاح جنگی استفاده می‌شود. ما حمایت‌های هوایی را در حالی ارسال می‌کنیم که یک ساعت دورتر از محل دریافت هستند».

بورل همچنین اشاره کرد که «برخی از کشورهای اتحادیه اروپا پیشنهاد تعلیق جزئی بخشی از توافقنامه همکاری میان اتحادیه اروپا و اسرائیل را به دلیل اوضاع غزه مطرح کرده‌اند.»

در همین راستا، «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن گفت «آنچه در غزه رخ می‌دهد جنایت جنگی است و باید فورا متوقف شود.»

او ادامه داد: «گرسنه‌نگهداشتن کودکان جنایت انسانی است و کشتن فلسطینیان دفاع از خود نیست و ما این توجیه را نمی‌پذیریم.»

الصفدی گفت، باید به راه حلی برای مسئله فلسطین بر اساس راهکار دو دولتی دست یافت.

کد خبر 839990 منبع: ایسنا برچسب‌ها جوزف بورل - اتحادیه اروپا اسرائیل خبر ویژه فلسطین

دیگر خبرها

  • مسیر امام‌زاده محمد بن حسن الیگودرز مسدود شد
  • مسیر امامزاده «محمد بن حسن» الیگودرز مسدود شد
  • آیین‌های نمایشی نوروز؛ از پایکوبی و هلهله تا بازگشت مردگان
  • بورل: غزه پیش از جنگ بزرگترین زندان رو باز جهان بود
  • دریچه های سد رودبار الیگودرز باز شد
  • بورل: اسرائیل در حال دامن زدن به قحطی در غزه است
  • غزه به بزرگترین گورستان جهان تبدیل شده است
  • غزه دیگر زندان باز نیست، قبرستان باز است | حمله شدید بورل به نتانیاهو ؛ او چه گفته بود؟
  • غزه به بزرگترین قبرستان جهان تبدیل شده است
  • دریچه‌های سد رودبار الیگودرز بازگشایی شد