Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-04@11:07:13 GMT

کنسرت نادر مشایخی در مجموعه فرشچیان برگزار می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۶۲۱۳۶۶

کنسرت نادر مشایخی در مجموعه فرشچیان برگزار می‌شود

نادر مشایخی، رهبر ارکستر، موسیقی‌دان و آهنگساز معروف در اصفهان کنسرت برگزار می‌کند.

«رویداد شنیداری متن باز»، 20 اسفندماه با طراحی و اجرای هنرمندانی چون نادر مشایخی، مهدی بهبودی، رامتین کجباف‌زاده و امیر بهادر جعفری در مجموعه فرشچیان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نادر مشایخی، دیروز در آموزشگاه موسیقی ساربانگ، درباره علت اجرای سبک موسیقی «performance» در این رویداد گفت: دلیل تمرکز بر این سبک موسیقی، نیازهای موسیقایی کشور، تطابق این سبک موسیقی با فرهنگ ایرانی و وجود زیربنای فرهنگی آن در فرهنگ ایرانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رهبر ارکستر، موسیقی‌دان و آهنگساز معروف، درباره ویژگی‌های این سبک موسیقی هم بیان کرد: این سبک موسیقی، تکیه‌بر ارتباط فعال نوازنده و شنونده با قطعه موسیقی دارد، به‌گونه‌ای که در این سبک، با هر بار نواخته شدن یک اثر، اثر مذکور بار دیگر متولد می‌شود و ارتباط نوازندگان و شنوندگان با آن قطعه، به‌صورت یکنواخت و ماشین‌وار نخواهد بود.

نادر مشایخی، یکی از دلایل تطابق این سبک با فرهنگ ایرانی را تفاوت سیستم تفکر اروپایی و ایرانی دانست و در این مورد خاطرنشان کرد: نوع تفکر در فرهنگ اروپایی، علت و معلولی است، ولی در هنر ما، سیستم تفکر در بسیاری اوقات برحسب دریافت و اتفاق است.

وی اضافه کرد: این سبک تفکر در هنر ما، باعث فردیت بخشیدن هر چه بیشتر به نحوه کنش هنرمند و شنونده شده که این شاخصه، بسیار با این سبک موسیقی همخوانی دارد و از عوامل پیشرفت آن است.

او در پاسخ به این سؤال که آیا این سبک موسیقی و فردیت بخشیدن بیش‌ازحد به نوازنده و شنونده ممکن است به از دست رفتن زمینه ادبیات گفتمان بین موسیقیدانان و مخاطبان منجر شود، هم این‌چنین پاسخ داد: براساس تجربیات من درزمینهٔ تدریس موسیقی، مهم‌ترین وجهی که پیش از دانستن ادبیات موسیقی و تئوری اهمیت دارد، ارتباط هنرجو با موسیقی است.

مشایخی ادامه داد: این ارتباط، باعث می‌شود پیش از هر چیز برای هنرجو پرسش به وجود آید و ذهن او در اثر ارتباط فردی با جریان موسیقی، پیشرفت بهتری نشان دهد و درنتیجه، همه این‌ها، به درک هر چه‌بهتر تئوری‌ها و اصطلاحات تخصصی منجر شود.

این هنرمند در ادامه این نشست، بر لزوم شناخت نیازمندی‌های موسیقی و قوه‌های فرهنگی ایرانی در این حوزه تأکید و بیان کرد: بسیاری از تئوری‌پردازی‌هایی که اخیراً با شیوه‌های آماری در حوزه موسیقی کشور جریان یافته‌، با نحوه تفکر غالب بر جریان موسیقی ایرانی تطابق ندارد و صرفاً الگوبرداری‌های نامناسب از موسیقی و طرز تفکر اروپایی و پیاده‌سازی این پیکره‌بندی بر موسیقی ایرانی است.

او یکی از تأثیرگذارترین وجهه‌های موسیقی را که در آثار موسیقی برخی از موسیقیدانان بزرگ غرب ازجمله بتهوون دیده می‌شود و باعث تفسیرپذیری هر چه بیشتر قطعات موسیقی این هنرمندان شده، «بریکولاژ» دانست و این اصطلاح را با توضیحاتی اجمالی برای جلوگیری از القای بار منفی ترجمه آن به فارسی، با اصطلاح «سرهم‌بندی» توصیف کرد.

مشایخی درباره این اصطلاح افزود: ترجمه این عنوان به «سرهم‌بندی» در زبان فارسی، شاید بار منفی در ذهن مخاطب ایجاد کند، اما باید گفت این پدیده، به‌صورت دریافت‌های موسیقایی است و ناظر بر زمانی است که نتوانیم رابطه‌ای علی دراین‌باره در نظر بگیریم.

او ادامه داد: روح موسیقی ایرانی و اساساً سیستم تفکر ایرانی، مملو از این پدیده است و این شاخصه در موسیقی و فرهنگ ایران وجود دارد و این سبک موسیقی، با فرهنگ ما تطابق دارد.

مشایخی درباره وضعیت فعلی موسیقی ایران و آموزش موسیقی در سطوح مختلف از دانشگاهی تا آموزشگاه‌های خصوصی هم ابراز نگرانی کرد و گفت: علت این مسئله، صلاحیت نداشتن بسیاری از آموزش‌دهندگان و صدور مجوز آموزشگاه‌های موسیقی بدون اعتبارسنجی صحیح از آنان است.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۲۱۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در فقدان خاموشی یک صدای ناب از موسیقی شریف خراسان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار متنی ضایعه درگذشت عیسی قلی پور از هنرمندان پیشکسوت موسیقی بخشی کرمانج منطقه خراسان را تسلیت گفت.

در متن منتشر شده از سوی امیرحسین سمیعی آمده است:

«هوالباقی

موسیقی خراسان یکی از گنجینه های کم نظیر و ناب در میان گونه های ارزشمند موسیقی اقوام ایران است که هنرمندان بی مثالش طی ادوار مختلف آثار بسیار گران سنگی را پیش روی دوستداران و عاشقان آواها و نواهای ایران زمین قرار داده اند. نغمه هایی آسمانی و برآمده از دل های پاک و پر از ایمان و اعتقاد هنرمندانی که همواره خالق بهترین و پرمعنا ترین آثاری بودند که همچنان در آسمان پرستاره موسیقی ایران عزیز به درخشش خود ادامه می دهند.

ملودی هایی سرشار از معانی و اندیشه های الهی و عرفانی که در قالب های مختلف با قابلیت های ویژه و ممتاز موسیقایی نقش بسیار مهمی در ارایه مفاهیم انسانی و همچنین ماندگاری و تکامل موسیقی ایران زمین ایفا کردند.

مرحوم استاد عیسی قلی پور معروف به «عیسی بخشی» یکی از همین دردانه های ناب موسیقی بود که در تجلی گاه موسیقی شریف خراسان به عنوان یکی از مهم ترین ها و موثرترین هنرمندان و استادان این عرصه چه در حوزه «موسیقی آوازی» و چه در حوزه «موسیقی سازی» آثار مهم و جاودانه ای را با نوای آسمانی و زخمه های منحصر به فرد نوازندگی دوتارش پیش روی شنوندگان قرار داد.

مرحوم بخشی که بی تردید در ردیف ممتازترین و مهم خنیاگران نغمه های مختلف خراسان به ویژه منطقه خراسان شمالی محسوب می شود، از جمله هنرمندانی است که به دلیل زیست متفاوت و عارفانه اش، نغمات و ملودی هایی را خلق کرد که به دلیل برخوداری از صداقت، ایمان و اعتقاد راستینی که در نوا و آوای این هنرمند نهادینه شده بود، تبدیل به جاودانه هایی شدند که معرف راستین فرهنگ و هنر و اعتقاد مردم ایران عزیز است.

اینجانب به سهم خود ضایعه درگذشت مرحوم استاد عیسی قلی پور را به خانواده این هنرمند فرهیخته و جامعه عزیز و ارزشمند هنرمندان موسیقی نواحی ایران تسلیت گفته و آرزومند رفیع ترین درجات الهی برای مرحوم قلی پور هستم.»

کد خبر 6096186 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • وزیر ارشاددرگذشت عیسی بخشی از بزرگان موسیقی خراسان را تسلیت گفت
  • در فقدان خاموشی یک صدای ناب از موسیقی شریف خراسان
  • درگذشت یک هنرمند موسیقی مقامی/ سالاری: «عیسی قلی پور» بازمانده موسیقی خراسان شمالی بود
  • مرحوم قلی‌پور کیمیای فرهنگ و هنر ایران اسلامی بود
  • درگذشت یک هنرمند موسیقی مقامی/سالاری: «عیسی قلی پور» بازمانده موسیقی خراسان شمالی بود
  • تصاویر جدید جاستین بیبر که طرفدارانش را نگران کرد + عکس
  • جزییات «شب نغمه‌های اذان ایرانی» اعلام شد/ تجلیل از ۲ موذن پیشگام
  • شب نغمه‌های اذان ایرانی روی صحنه می‌رود
  • سالن کنسرت در ملایر ساخته می شود
  • فرهنگ جهادی و تفکر بسیجی راهکار تحقق «ما می توانیم»