Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-06@12:00:07 GMT

محرومیت‌؛ گریبانگیر فضاهای فرهنگی بردسکن

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۶۲۱۶۸۵

محرومیت‌؛ گریبانگیر فضاهای فرهنگی بردسکن

فعالیت فرهنگی نیازمند ملزوماتی است که «فضا» یکی از این ملزومات است که متاسفانه بسیاری از شهرها و روستاهای ایران با کمبود آن مواجه هستند ک رفع این دغدغه همت بلند مسئولان را می‌طلبد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح بردسکن، فرهنگ در جوامع مختلف و در ادیان متعدد تعاریف متفاوتی دارد، ولی شاید بتوان گفت تعریف فرهنگ به عاملی که به زندگی انسان معنا و جهت میدهد منطقی ترین سخن باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

کار فرهنگی نیز یکی از نیازهای جامعه است که بسته به ذائقه باید مطابق با آن کار فرهنگی انجام شود که قطعا برای انجام کارهای فرهنگی نیازمند مکان مناسب هستیم که در این گزارش قصد داریم وضعیت مکان های فرهنگی بردسکن را مورد بررسی قرار دهیم.

 

در یک نگاه اجمالی کار فرهنگی در کشورمان را می توان به دسته های فعالیتهای قرآنی، ترویج فرهنگ مطالعه، گسترش محافل و مجمع ادبی و هنری، تاسیس فرهنگ سراو موزه ها، برپایی مراسم های ملی و مذهبی و غیره تقسیم کرد.

 

کتابخانه ها و ترویج فرهنگ مطالعه

از موثرترین و ماندگار ترین روشهای آموزش و ارتقاء سطح فرهنگ جامعه عادت دادن مردم به مطالعه است در حال حاضر کتابخانه های مختلفی در سطح شهر بردسکن و دو بخش انابد و شهرآباد مشغول ارائه خدمات به مردم هستند که جامع ترین کتابخانه بردسکن، کتابخانه استاد احمد آرام است که به صورت قفسه باز و با دوسالن مطالعه مجزا برای آقایان و خانمها در روزهای هفته دایر است.

مشکلی که در خصوص کتابخانه در شهر بردسکن وجود دارد این است که این کتابخانه در شمالی ترین منطقه بردسکن واقع شده و زمینه استفاده مردم جنوب شهر را با مشکل مواجهه کرده است.

 

رئیس نهاد کتابخانه های عمومی بردسکن در خصوص نبود کتابخانه در جنوب شهرستان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در حال حاضر کتابخانه مسجد جامع و کانون فرهنگی مسجد جامع دارای کتابخانه و میز مطالعه است، ولی در تلاشیم که با مشارکت شهرداری در پارک 15 خرداد که در جنوب شهرستان قرار دارد کتابخانه ای را احداث و در اختیار ساکنان جنوب شهر قرار دهیم.

 

سینما

سینما یکی دیگر از مکان هایی است که هم میتوان به آن به عنوان یک مکان فرهنگی نگاه کرد و هم تفریحی.

 

سینما در شهرستان بردسکن بیش از 20 سال است که غیر فعال بوده و مکان سینمای سابق بردسکن نیز در اختیار پلیس راهور قرار گرفته است.

 

سید علی حسینی، رئیس اداره ارشاد بردسکن در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص وضعیت سینمای بردسکن گفت: مشغول برنامه ریزی و پیگیری هستیم که آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بردسکن را تبدیل به یک سالن چند منظوره کرده و ساعات غیر برنامه ای از این سالن بتوان به عنوان سینما استفاده کرد.

وی افزود: سینمای شهرستان بردسکن برای آغاز به‌کار مجدد نیازمند چند فاکتور مهم و اساسی است که مهمترین آنها آماده‌سازی و ایمنی سالن سینما، استفاده از تجهیزات بروز و مدرن سینمایی با کیفیت بالای صدا و تصویر و مهمتر از همه این موارد مدیریت حرفه‌ای و تخصصی سینما است که برای دستیابی به این موارد مکاتبات استانی و وزارتی، برگزاری جلسات و کمیسیون‌های تخصصی و اقدامات لازم را تا نیمه‌ اول آذرماه سال جاری به پایان رساندیم و ان شاالله شاهد اکران مجدد فیلم در این سالن خواهیم بود.

 

مساجد و حسینیه ها

مساجد و حسینه ها و نیز کانون های فرهنگی که در این مکان ها احداث شده نیز مکان برای اجرای برنامه های فرهنگی است، ولی متاسفانه آنچنان که باید و شاید از این ظرفیت ها استفاده نشده.

 

اکثر حسینیه ها در بردسکن فقط در ایام محرم و آن هم در ده روزه اول محرم فعالیت داشته در این مکان مشغول عزاداری هستند و در طول سال از این مکان ها به نحو مناسبی استفاده نمی شود.

 

حتی برخی از کانون های فرهنگی مساجد نیز با عدم استقبال مواجه شده است، در بردسکن حدودا 67 کانون فرهنگی مسجد وجود دارد که تعداد کمی از این کانون ها کار فرهنگی انجام داده و از مابقی استقبال چندانی نشده است.

 

مهدی رجب پور یکی از فعالان کانون های مساجد استان خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار ما از مشکلات حوزه فرهنگی کانون های مساجد گفت و بیان کرد: در حوزه فرهنگی ابتدا باید ذائقه شناسی مردمی انجام و بسته به نیاز مردم کارهای فرهنگی پیاده سازی و انجام شود.

 

وی بیان کرد: کارفرهنگی که در یک استان، شهر و یا حتی یک محله انجام شود ممکن است برای ذائقه فرهنگی مردم شهر و محل دیگر مناسب نباشد، بنابراین در خصوص کانون های فرهنگی مسجد این مشکل وجود دارد که این کانون ها زیر نظر وزارت ارشاد کشور اداره میشوند و در اصل برنامه هایی باید در این مکان ها اجرا شود که قبلا قالب کاری و دستورالعملی آن ابلاغ شده است و این با قضیه ذائقه شناسی فرهنگی مغایرت دارد.

 

وی اظهار داشت: مشکل دیگری که در کانون ها وجود دارد این است که عضو این کانون پس از گذراندن دوره نوجوانی وارد دوره جوانی شده و دغدغه کار و ازدواج باعث میشود که آرام آرام این فرد از فعالیت های فرهنگی خود دور شده و وارد فعالیت های دیگری شود که در اصل باید برعکس این قضیه باشد.

 

این فعال فرهنگی تصریح کرد: یعنی چنانچه مثلا یکی از اعضای کانون ازدواج کرد باید یک نفر به جمع فعالان فرهنگی اضافه نه اینکه کم شود. میشود همسر این فرد با برپایی مجمع خواهران در این کانون به فعالیت فرهنگی در حوزه بانوان بپردازد.

 

در پایان گزارش لازم به ذکر است که برخی کمبودها در حوزه مکان های فرهنگی بردسکن دیده میشود، ولی باید مسئولین به گونه ای برنامه ریزی کنند که از همین فضاهای فرهنگی موجود نهایت استفاده میسر شود.

 

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۲۱۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخشش مربی قزوینی در مسابقه عکس سال

فراخوان مسابقه عکاسی عکس سال فروردین ۱۴۰۳ از سوی معاونت فرهنگی کانون ویژه مربیان و کارکنان کانون پرورش فکری منتشر شد.

در این راستا رهبر جعفری مربی فرهنگی کانون استان قزوین به عنوان برگزیده معرفی شد.

در این مسابقه هنری از مربیان و کارکنان کانون خواسته شده بود تا از گالری عکس‌های گوشی خود یک عکس را به عنوان عکس سالِ کانون انتخاب و با یک تیتر و توضیح مناسب در پیام‌رسان بله به معاونت فرهنگ کانون ارسال کنند.

اعضای داوری از میان ۲۸۸ عکس رسیده به دبیرخانه این رویداد، در مرحله اول ۴۰ اثر را به عنوانِ عکس برتر و در مرحله دوم سه اثر را به عنوان برگزیده معرفی کردند.

«نگاه خلاق عکاس به موضوع»، «هماهنگی عکس با موضوع»، «انتخاب عنوان جذاب و هماهنگ با موضوع» و «هماهنگی عنوان با عکس» از شاخص‌های انتخاب عکس بود که در انتشار فراخوان مسابقه عکاسی مدنظر قرار داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • درخشش مربی قزوینی در مسابقه عکس سال
  • شست‌وشوی عقل به واسطه کتاب انجام می‌شود
  • اطلس فرهنگی تهران تهیه می‌شود
  • ۶۰ عنوان برنامه دهه کرامت در اردبیل برگزار می‌شود
  • ۶۰ عنوان برنامه دهه کرامت در اردبیل برگزار می شود
  • ۶۶۱ نفر در جشنواره کتابخوانی عشایر اردبیل نام‌نویسی کردند
  • افتتاح کتابخانه در روستای بیوران شهرستان سردشت
  • کانون‌های مساجد ظرفیت مؤثری برای غنی‌سازی اوقات فراغت هستند
  • رویکرد فرهنگی دروازه قرآن باید تغییر یابد
  • فرهنگ صلح و سازش مردم یزد باید مستند شود