Web Analytics Made Easy - Statcounter

بغداد – ایرنا – فرمان نخست وزیر عراق درباره همطراز کردن حقوق و امتیازات رزمندگان الحشد الشعبی با نیروهای ارتش عراق، گمانه زنی های را در برخی رسانه ها از احتمال ادغام الحشد الشعبی در دیگر نیروهای عراق و در نتیجه انحلال تدریجی این نیروی مردمی ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بخش زیادی از این باور ناشی از تفسیراتی است که رسانه های بین المللی و منطقه ای مانند 'فرانس پرس'، 'رویترز'، 'الجزیره' و 'العربیه' از تفسیر این فرمان دولتی درباره ساماندهی وضعیت حقوق و امتیازات الحشد الشعبی ارائه یا القا کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به اعتراف همه رهبران سیاسی عراق و بسیاری از کشورهای منصف دنیا، اگر الحشد الشعبی نبود، عراق هرگز نمی توانست بر تروریسم پیروز شود و آفت تروریسم کل منطقه و جهان را فراگرفته بود.
رزمندگان الحشد الشعبی به رغم همه جانفشانی که در آزادی عراق از وجود تروریسم داشتند اما حقوق ماهانه این نیروها که تقریبا با دستان خالی با داعش می جنگیدند، به سختی به 450 دلار می رسید.
در مقابل نیروهای نظام مند عراق مانند ارتش، پلیس مرکزی، واکنش سریع و مبارزه با تروریسم، تحت پوشش کامل نظامی از جمله تانک و نفربرزرهی و لباس های ضد گلوله و تحت پوشش هوایی مستمری که بر این نیروها وجود داشت، حقوق میانگین 900 دلار و بالاتر دریافت می کردند.
همین امر باعث شد که بسیاری از احزاب سیاسی طرفدار الحشد الشعبی، طرح هم طراز سازی حقوق و امتیازات رزمندگان الحشد الشعبی را با دیگر نیروهای نظام مند عراق مطرح کنند.
نخست وزیر به عنوان فرمانده کل قوای مسلح عراق بالاخره با این طرح بعد از بحث و بررسی ها و جلسات متعدد با فرماندهان الحشد الشعبی موافقت کرد و این فرمان دولتی پنجشنبه گذشته 8 مارس 2018 (17 اسفند 96) صادر شد اما برخی رسانه ها به اشتباه آن را نشانه انحلال تدریجی الحشد الشعبی و ادغام آن در دیگر نیروهای نظام مند عراق دانستند.
این اشتباه و برداشت غلط به رسانه های داخلی عراق و رسانه های دیگر کشورها که خبر رسانه های بین المللی و منطقه ای را در ترجمه حرفی خبر انعکاس داده بودند، سرایت کرد.
این درحالیست که تمامی جریان های سیاسی همسو با الحشد الشعبی در عراق و فرماندهان این تشکیلات بسیج مردمی، از حکم ریاستی نخست وزیر درباره همطراز کردن حقوق و امتیازات الحشد الشعبی با نیروهای نظام مند عراق از جمله نیروهای ارتش عراق، استقبال کرده اند.
فراکسیون سازمان بدر که 'هادی العامری' دبیرکل این سازمان از فرماندهان ارشد الحشد الشعبی است، در اظهاراتی تاکید کرده است که صدور این حکم ریاستی در حق رزمندگان الحشد الشعبی، حاصل تلاش همه فراکسیون های حامی الحشد الشعبی در پارلمان بوده است.
'محمد ناجی' به تلویزیون 'الغدیر' ارگان خبری سازمان بدر گفته است که این حکم ریاستی حاصل تلاش فراکسیون بدر در پارلمان و دیگر فراکسیون های همسو با آن برای احقاق حقوق رزمندگان الحشد الشعبی بوده است.
رییس تشکیلات الحشد الشعبی نیز در اظهاراتی که امروز شنبه در سایت رسمی این تشکیلات منتشر شده، از حکم ریاستی نخست وزیر در حق نیروهای الحشد الشعبی استقبال کرده و آن را نشانه وفاداری به خون شهدا و مجروحان و جانفشانی رزمندگان الحشد الشعبی در جنگ با تروریسم دانسته است.
'فالح الفیاض' گفته است که با توجه به پایان عملیات نظامی علیه تروریسم در عراق، حکم ریاستی به مفهوم آن است که الحشد الشعبی از این پس در امر توسعه عراق مشارکت می کند زیرا عراق با داشتن الحشد الشعبی قویتر است.
وی با اشاره به این که الحشد الشعبی قدرت نظامی خود را از دست نمی دهد گفت که الحشد الشعبی از حیث نظامی تضمینی برای آینده عراق و ثبات و امنیت در این کشور است.
الفیاض خاطر نشان ساخت که مسئله احقاق حقوق رزمندگان الحشد الشعبی یکی از مسائل پر مناقشه بین تشکیلات الحشد الشعبی با نخست وزیر عراق بوده که در نهایت منجر به صدور این فرمان شده و این کمترین وفاداری به خون شهدا و مجروحان و رزمندگان الحشد الشعبی است.
تمامی اظهار نظرهای فرماندهان الحشد الشعبی نیز حکایت از استقبال آنها از حکم ریاستی دارد و آن را کمترین قدرشناسی در قبال ایثارگری های الحشد الشعبی در جبهه های جنگ علیه گروه تروریستی داعش و حفاظت از تمامیت اراضی عراق می دانند.
تنها فرمانده الحشد الشعبی که تا لحظه ارسال این گزارش، از جزییات پنهان در این فرمان هشدار داده، 'قیس الخزعلی' دبیرکل گروه مقاومت اسلامی عصائب اهل الحق است.
الخزعلی دیروز جمعه در همایشی در نجف اشرف، از عبارت 'شیطان همواره در جزییات قوانین پنهان شده' در توصیف فرمان دولتی نخست وزیر عراق بهره برده است.
الخزعلی در سخنانش با اشاره غیرمستقیم به بند چهارم حکم ریاستی که نسبت به آن بیشترین نگرانی وجود دارد، گفته است که باید فرماندهان الحشد الشعبی، فقط از داخل تشکیلات الحشد الشعبی برگزیده شوند.
در بند چهارم اشاره شده است که 'فرماندهان تیپ و بالاتر باید از افراد فارغ التحصیل دوره های دانشکده افسری یا دانشکده ستاد ارتش وزارت دفاع عراق باشند.'
در ادامه این بند آمده است که 'تصدی این پست ها فقط با موافقت شخص نخست وزیر به عنوان فرمانده کل قوای مسلح عراق صورت می گیرد و نخست وزیر حق دارد افرادی که در آنها، شرایط لازم فراهم نیست با پیشنهاد رییس تشکیلات الحشد الشعبی از این مسوولیت ها مستثنا کند.'
همواره این نگرانی وجود دارد که آمریکا در راستای تلاش مستمر برای انحلال الحشد الشعبی، برخی نیروهای نفوذی خود را در چنین مواقعی به خدمت گرفته و برخلاف خواست عمومی، عباراتی در متن قوانین بگنجاند که بعدها همان دستاویزی برای فشارهای متعاقب آمریکا و متحدان داخلی اش برای خلاصی از الحشد الشعبی و تمامی نیروهای بازدارنده آمریکا درعراق شود و بر همین اساس، نگرانی در قبال بند چهارم نیز خارج از این باور نیست و برای همین الخزعلی از واژه 'شیطان' در تفسیر بند چهارم فرمان دولتی بهره برده است.
برخی، نگران هستند که این فقره، در آینده باعث شود تا فرماندهان الحشد الشعبی از بین فرماندهان ارتش و دیگر دستگاه های امنیتی (خارج از تشکیلات الحشد الشعبی) انتخاب شوند و عملا الحشد الشعبی فرماندهان ذاتی خود را از دست داده و به تدریج، منجر به انحلال الحشد و ادغام عملی آنها در دیگر نیروهای نظام مند عراق شود.
قیس الخزعلی گفته است: گرچه از نخست وزیر به خاطر همسان سازی حقوق و امتیازات الحشد الشعبی با دیگر نیروهای امنیتی عراق تقدیر می کنیم اما هشدار می دهیم که همواره شیطان در جزییات قوانین پنهان شده است.
وی گفته است: 'ضروری است که فرماندهان یگان ها و تشکیلات مختلف الحشد الشعبی از داخل خود تشکیلات الحشد الشعبی باشند و نه دیگر نیروهای عراق و اگر غیر از این باشد این امر به مفهوم فریبکاری و هدف قراردادن الحشد الشعبی است.'
الخزعلی دومین خواسته را تثبیت قانونی 122 هزار نیروی الحشد الشعبی به عنوان نیروهای نظام مند الحشد الشعبی دانسته است.
در همین راستا 'اسکندر وتوت' عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان نیز خاطرنشان کرده است که فرمان دولتی نخست وزیر، انصاف را در حق نیروهای الحشد الشعبی به دلیل مشارکت آنها در آزادی اراضی عراق از لوث وجود داعش رعایت کرده است.
وی اضافه کرده است که این فرمان در سه مرحله به اجرا در می آید به نحوی که حکم از روز صدور، اعتبار قانونی دارد و اکنون تشکیلات الحشد الشعبی بایستی فرماندهان یگان های مختلف را معرفی کرده تا سازمان دهی مالی و اداری آنها شروع شود.
یادآور می شود که نخست وزیر عراق در 5 اوت 2017 یکبار به صراحت تاکید کرد که الحشد الشعبی هرگز منحل نمی شود اما رهبری آن تحت نظر دولت و مرجعیت عالی دینی عراق باقی می ماند.
وی گفته بود که الحشد الشعبی با فتوای مرجعیت عالی دینی عراق در 2014 شکل گرفته و فقط با فتوای مرجعیت دینی عراق قابل انحلال است.
این اولین بار نیست که اعتماد رسانه های بومی و رسانه های دیگر کشورها به خبرسازی رسانه های بین المللی و منطقه ای که سیاست های رسانه ای خاص خود را در انعکاس اخبار عراق، اعمال می کنند، باعث بروز چنین اشتباه هایی می شود.
خاورم *353*380*

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۲۵۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز ۲۰۴ طوفان‌الاقصی| حمله پهپادی به حیفا

حمله تلافی‌جویانه مقاومت عراق به بندر حیفای اشغالی، عملیات ضد آمریکایی و ضد انگلیسی ارتش یمن در دریای سرخ و تأیید این عملیات از سوی «سنتکام» آمریکا و بمباران مناطق مختلف غزه با بیش از ۱۰ شهید از مهمترین تحولات بامداد روز ۲۰۴ طوفان الاقصی است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، نیروهای مقاومت در عراق و یمن بامداد امروز شنبه از حملاتت تلافی‌جویانه خود علیه رژیم اسرائیل و حامیان این رژیم یعنی آمریکا و انگلیس خبر دادند و بر تداوم این حملات در راستای حمایت از ملت و مقاومت فلسطین در غزه تأکید کردند.

کاربران محترم مهمترین تحولات دویست‌وچهارمین روز عملیات طوفان الاقصی را در ادامه دنبال کنید:

***********************************************************************

الجزیره: پلیس آمریکا علیه دانشجویان متوسل به زور شد

????شبکه الجزیره قطر گزارش داد که نیروهای امنیتی و پلیس در ایالت کلرادو آمریکا برای متفرق کردن دانشجویان معترض به نسل کشی صهیونیست‌ها در غزه، به زور و خشونت متوسل شده‌اند.

حمله مقاومت اسلامی عراق به حیفای اشغالی

 ????مقاومت اسلامی عراق اعلام کرد که با پهپاد یک هدف حیاتی و مهم را در بندر اشغالی حیفا هدف قرار داده است.

بیانیه مقاومت اسلامی عراق در مورد حمله پهپادی به بندر حیفای اشغالی

???? مقاومت اسلامی عراق طی بیانیه‌ خود بر تداوم حملات خود به اهداف رژیم اسرائیل در پاسخ به جنایت‌های این رژیم در هدف قرار دادن غیرنظامیان تأکید کرده است.

فرانسه مدعی پیشرفت در مذاکرات برای کاهش در شمال فلسطین اشغالی شد

???? وزارت امور خارجه فرانسه مدعی شد که در ارتباط با پیشنهاد این کشور برای کاهش تنش بین حزب الله و رژیم اسرائیل پیشرفتی حاصل شده است.

حزب الله لبنان از شهادت رزمنده خود در راه قدس خبر داد

????جنبش حزب الله لبنان اعلام کرد که یکی از رزمندگانش به نام «فرج الله علی حمود» در راه قدس و در حمله رژیم اسرائیل به جنوب لبنان به شهادت رسیده است.

چفیه و پرچم فلسطین بر دوش بنیانگذار آمریکا

????دانشجویان آمریکایی که از چند روز پیش دست به تحصن و اعتراض در دانشگاه‌‌ها زده و جنایت‌های صهیونیست‌ها و حمایت واشنگتن از تل‌اویو را محکوم کردند، در دانشگاه‌ جرج واشنگتن، چفیه و پرچم فلسطین را به دوش مجسمه این شخص که یکی از بنیانگذاران آمریکا است،انداختند.

ارتش یمن سرنگونی پهپاد آمریکا را تأیید کرد

 

????سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که نیروهای این کشور با موشک، پهپاد ام. کیو 9 آمریکا را رهگیری و سرنگون کرده‌اند.

ارتش یمن همچنین از هدف قرار گرفتن نفتکش انگلیس خبر داد

????سخنگوی نیروهای مسلح یمن همچنین اعلام کرد که نیروهای این کشور با تعدادی موشک دریایی ضد کشتی، نفتکش انگلیس ANDROMEDA STAR را به تلافی حملات این کشور در دریای سرخ هدف قرار داده و موشک‌ها مستقیما به هدف اصابت کرده است.

پهپاد آمریکا و نفتکش انگلیس هدف قرار گرفت

تأیید حمله تلافی‌جویانه یمن

???? ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) تایید کرد که نیروهای یمن به دو کشتی در آب‌های دریای سرخ سه موشک بالستیک شلیک کرده‌اند.

8 شهید و ده‌ها زخمی در بمباران مرکز غزه

????خبرگزاری فلسطین گزارش داد در بمباران اردوگاه نصیرات نوار غزه، هشت تن شهید شده و ده‌ها نفر دیگر زخمی شده‌اند.

تداوم تظاهرات ضدصهیونیستی مغربی‌ها

 ????مردم مغرب در حمایت از مقاومت اهالی غزه و محکومیت جنایت‌های رژیم اسرائیل علیه فلسطینیان تظاهرات کردند.

عضو حماس: پاسخ رسمی رژیم اسرائیل را دریافت کردیم

????خلیل الحیه، نائب رئیس حماس در غزه گفت که این جنبش امروز پاسخ رسمی رژیم اسرائیل به موضع حماس را که سیزدهم آوریل به میانجی‌ها اعلام شده بود، دریافت کرده است و این جنبش این پاسخ و پیشنهاد را بررسی و به محض پایان آن به واسطه‌های قطری و مصری اعلام خواهد کرد.

روز 203 طوفان‌الاقصی| حمله راکتی به «سدیروت»

این خبر در حال بروزرسانی است...

 

دیگر خبرها

  • خبر خوب برای دانشجویان افغان در ایران
  • «لاپید»: اگر نخست‌وزیر بودم عملیات علیه رفح را لغو می‌کردم
  • تظاهرات گسترده ضد نتانیاهو در تل آویو
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه جهانی به وظیفه خود برای توقف جنگ ظالمانه غزه عمل کند
  • تاکید مقام آمریکایی بر شکست رژیم صهیونیستی در غزه
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه بین‌المللی جنگ غزه را متوقف کند
  • روز ۲۰۴ طوفان‌الاقصی| حمله پهپادی به حیفا
  • کشته شدن ۲ نفر از فرماندهان جماعت اسلامی لبنان در حمله اسرائیل
  • پایان کار نوبت نخست کنکور ۱۴۰۳؛ آغاز شلوغ ترین روز با رقابت تجربی ها
  • معرفی برترین‌های ۵ وزن نخست کشتی فرنگی نوجوانان جام صفوی