Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@20:41:08 GMT

موج سواری فضای مجازی از تخریب منزلی در ارومیه/تشریح جزییات ماجرا

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۶۲۷۷۳۶

موج سواری فضای مجازی از تخریب منزلی در ارومیه/تشریح جزییات ماجرا

‍‍‍‍‍‍

دریافت 4 MB ارومیه- تخریب یک منزل مسکونی در حال احداث متعلق به خانواده ای با سه معلول در ارومیه طی دو روز اخیر موجی از شایعات را در کشور رقم زده و موجب جریحه دار شدن عواطف مردم شده است.

خبرگزاری مهر- گروه استانها: سکینه اسمی- ظهر جمعه در پی تخریب منزل مسکونی که متعلق به خانواده ای دارای سه معلول در ارومیه از سوی شهرداری و انتشار گسترده تصاویر آن در فضای مجازی واکنش های زیادی را نه در استان بلکه در سطح کشور و حتی برخی کشورهای خارجی در پی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعلل به همراه انتشار جوابیه های متناقض از سوی شهرداری و مقصر جلوه دادن رسانه های استان در بازنشر تصاویر این ماجرا به همراه ساختگی دانستن ماجرا طی امروز شنبه از سوی شهرداری ارومیه موجب شد موضوع به یک چالش تبدیل شده و منشا بازنشر شایعات فراوان حول این ماجرا شود.

حواشی و شایعات تا جایی پیش رفت که برخی از هنرمندان، ورزشکاران و حتی شخصیت های سیاسی کشور با بازانتشار تصاویر این ماجرا بدون پرداختن به واقعیت آن موجب تحریک و جریحه دار شدن عواطف و احساسات بیش از پیش مردم در فضای مجازی شوند.

دامنه شایعات و موج سواری در فضای مجازی تا جایی پیش رفت که انتشار تصاویر، فیلم و مصاحبه های مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی و مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان از واقعیات موضوع توسط یکی از خبرنگاران ارومیه تا حدودی جلوی بحرانی تر شدن ماجرا را گرفت اما نتوانست به شایعات که هم اکنون نیز در فضای مجازی ادامه دارد خاتمه دهد.

یک روز کامل از وقوع ماجرا و تخریب این منزل مسکونی در حال احداث و واکنش های متعدد مسئولان استانی می گذرد و از صبح امروز تاکنون شهردار ارومیه، مدیرکل بهزیستی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی بارها با رسانه های مختلف مصاحبه و اصل ماجرا را شرح داده اند، اما همچنان برخی تلاش دارند بر حاشیه ها در فضای مجازی دامن بزنند.

یکی دیگر از دلایل دامنه دار شدن حواشی این ماجرا انداختن توپ مشکل بوجود آمده توسط مسئولان در زمین یکدیگر است در حالی که امروز مسئولان دستگاه های ذیربط مصاحبه های متعدد در خصوص این موضوع انجام داده اند اما هر کدام تنها تلاش دارند تا انگشت اتهام را از روی خود بردارد، عدم بیان شفاف و اصل ماجرا از سوی مسئولان از دیگر دلایل حاشیه دار شدن این ماجراست.

بهزیستی آذربایجان غربی مدعی است در سال گذشته دو فقره آپارتمان برای این دو معلول خریداری و مبلغ ۶۰۰ میلیون ریال در این خصوص هزینه کرده است در حالی که خانواده معلول می گوید این آپارتمان های خریداری شده نیمه تمام بوده و هنوز تحویل خانواده نشده است.

تمام این تعلل در اطلاع رسانی به موقع و عدم شفاف سازی موجب شده است این ماجرا هر لحظه ابعاد جدیدی به خود گرفته و رفته رفته با موج سواری عده ای در فضای مجازی از واقعیت فاصله زیادی بگیرد.

اصل ماجرا چه بود؟

زمین خانه تخریب شده که متعلق به خانواده دارای سه معلول است، از محل فروش آپارتمان های خریداری شده از سوی بهزیستی تملک می شود و متولیان این معلولان برای اخذ پروانه به شهرداری مراجعه می کند که به علت داشتن مساحت کمتر از حد مجاز، صدور پروانه ساختمانی برابر ضوابط شهرسازی میسر نمی شود.

 با وجود عدم صدور پروانه ساختمانی، متولی این معلولان با توسل به برخی پیمانکاران غیر مجاز در عرض کمتر از ۲۴ ساعت اقدام به ساخت و ساز در این زمین به صورت کاملا غیر ایمنی، بدون پی کنی و با استفاده از مصالح غیراستاندارد می کند.

در این میان ماموران شهرداری ارومیه به دلیل اعتراضات متعدد اهالی منطقه مبنی بر احداث غیرمجاز این منزل در مسیر خیابان و بروز مشکلات برای اهالی با وجود تذکرات متعدد به عوامل ساخت این منزل ظهر جمعه هفته گذشته اقدام به تخریب این منزل می کنند.

بر اساس اعلام مسئولان به خصوص شهردار ارومیه پیمانکاران این منزل که به صورت غیرقانونی در حال ساخت بودند برای تحقق اهداف سودجویانه خود اقدام به انتقال معلولان به محل منزل تخریب شده کرده و با عکاسی و بازنشر آن در فضای مجازی سعی داشتند با احساسات مردم بازی کنند.

شهردار ارومیه برای شفاف سازی در خصوص اصل ماجرا امروز شنبه با حضور در محل این ساختمان تخریب شده اظهارداشت: آنچه که عامل آزرده خاطرشدن مردم عزیز شد، تصاویری از  یک مادر با فرزندان معلولش در شبکه های مجازی بود ولی باید در این مورد گفت که ساختمان تخریب شده خالی از سکنه بود و کسی در آن سکونت نداشت.

محمد حضرت پور ادامه داد: بر اساس گفته همسایگان، این خانواده در ساختمانی مسکونی همجوار بودند که بعد از تخریب فرزندان معلول از پارکینگ منزل همسایه توسط پیمانکار متخلف به محل منتقل شده و عکس هایی جهت نشر در شبکه های مجازی گرفته می شود که عملا رفتار این شخص غیر اخلاقی است و باید رسیدگی شود.

شهردار ارومیه ضمن عذر خواهی از مردم، خاطرنشان کرد:  قطعا از این خانواده عزیز  دلجویی صورت خواهد گرفت و زمینی را در مقابل این زمین که امکان ساخت وساز در آن وجود ندارد برای عوض کردن در نظر خواهیم گرفت و پروانه آن نیز به صورت رایگان اعطاء خواهد شد. برای ساخت ساختمان مسکونی نیز کمک های لازم از طرف خیرین و بهزیستی صورت خواهد گرفت.

تصاویر منتشر شده غیرواقعی بوده است

شهردار ارومیه با بیان اینکه افراد سود جو با انتشار تصاویر معلولان بعد از تخریب منزل غیر مجاز در محل با احساسات مردم بازی کرده اند، افزود: بخشی از این اتفاق غیر واقعی که با تصاویری دلخراش در فضای مجاز منتشر شده است، موجب آزردگی مردم ایران اسلامی شده که شخصا در این خصوص عذرخواهی می کنم.

وی با اعلام اینکه قبلا متولیان این معلولان برای اخذ پروانه به شهرداری مراجعه کرده بودند که به علت داشتن زمین کمتر از مساحت مجاز، صدور پروانه ساختمانی برابر ضوابط شهرسازی میسر نبود، گفت: این ملک بصورت غیرمجاز ساخته شده بود و هیچ گونه سکونتی نیز در آن وجود نداشت.

شهردار ارومیه با تاکید بر اینکه برخی پیمانکاران ساخت و ساز غیر مجاز با استفاده از این معلولان برای رسیدن به مقاصد شان این چنین به این موضوع پرداخته اند و این بنا را در محدوده غیرمجاز احداث کرده بودند ادامه داد: ماموران شهرداری در چارچوب قانون، ولی سختگیرانه در این خصوص عمل کرده اند که در این خصوص نیز اقدامات قانونی به عمل خواهد آمد.

حامد عطایی یکی از خبرنگاران ارومیه که بامداد امروز برای روشن شدن ابعاد ماجرا با مدیرکل بهزیستی و مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی راهی منزل اجاره ای این خانواده معلول و نیز ساختمان تخریب شده بود در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: عدم شفاف سازی و اطلاع رسانی به موقع مسئولان استان موجب دامن زدن به شایعات در این ماجرا شد.

حامد عطایی با بیان اینکه این منزل مسکونی متعلق به این خانواده معلول بود ولی به صورت کاملا غیرایمن و غیرقانونی در حال احداث بود، اظهارداشت: در این ماجرا مسئولان با اطلاع رسانی و انتشار اخبار ناقص از سوی بخش اطلاع رسانی دستگاه های اجرایی ذیربط به شایعات دامن زدند. اگر از ابتدای انتشار تصاویر اخبار به درستی منتشر می شد، شاهد بازتاب آن به این شکل نبودیم.

تخریب منزل معلولان با هر توجیهی نهایت بی‌تدبیری و مغایر با اخلاق اسلامی است

از ابتدای خبری شدن این ماجرا، مدیرکل و معاونین بهزیستی آذربایجان غربی هم یک پای ثابت اخبار تخریب منزل مسکونی در حال احداث معلولان بوده اند. آنها می گوید: بهزیستی آذربایجان غربی بر اساس وظایف قانونی خود بر مبنای کمک به ساخت مسکن برای خانواده های دارای سه معلول مبلغ ۶۰۰ میلیون ریال طی یکسال گذشته برای خرید مسکن به این خانواده پرداخت کرده است.

این اداره کل با صدور بیانیه ای تاکید کرده است، این خانواده نیز با فروش آپارتمانی که با کمک هزینه بهزیستی خریداری شده بود قطعه زمینی را خریداری و نسبت به احداث ساختمان در آنجا اقدام کرده اند که به گفته شهرداری ارومیه پرسه ساخت و سازش غیرقانونی بوده است.

در ادامه این بیانیه آمده است، با توجه به ایجاد حساسیت در جامعه نسبت به این موضوع پیرو دستور مستقیم وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، ریاست سازمان بهزیستی و استاندار آذربایجان غربی، مدیرکل بهزیستی استان با حضور در منزلی که توسط این خانواده چند روز پیش از این حادثه اجاره شده بود و معلولین در آنجا اسکان داشتند از نزدیک موضوع را پیگیری و دستورات لازم برای حل مشکل این خانواده را صادر کرد.

اطلاعیه بهزیستی آذربایجان غربی می افزاید: به دستور وزیر کار هزینه ودیعه مسکن و نیز اجاره بها به مدت یکسال پرداخت و اثاثیه منزل برای این خانواده نیز تهیه و خریداری شد. به اطلاع مردم می رسد که با وجود تبلیغات منفی صورت گرفته برای بهره برداری های لازم معلولین عزیز در زمان حادثه در محل حضور نداشته و تمام پروسه ساخت و تخریب در کمتر از ۲۴ ساعت رخ داده است.

اظهار نظر بهزیستی به این بیانیه و انجام مصاحبه ها نیز محدود نبوده و رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز با انجام مصاحبه ای در این خصوص واکنش تندی نشان داده است. انوشیروان محسنی بندپی اعلام کرده است، شنیدن شیوه اقدام شهرداری ارومیه در تخریب منزل مسکونی یک خانواده ۳ معلولی آن هم در آستانه سال جدید، با هر توجیهی نهایت بی‌تدبیری و مغایر با اصول شرع و اخلاق اسلامی است.

وی با انتقاد از شیوه چنین اقدامی اعلام کرده است: از مسئولان قضایی  پیگیری حقوقی ماجرا را انجام خواهیم داد. امیدوارم که مسئولین بخش‌های مختلف کشور، محدودیت‌های قشر معلول را درک کرده و با مشکلات آنها با تدبیر و هماهنگی برخورد کنند و دیگر شاهد تکرار چنین وقایعی در کشور نباشیم.

بی تدبیری در این حادثه، هزینه زیادی برای استان بوجود آورده است

 اما ماجرا به اینجا ختم نشده و حتی استاندار آذربایجان غربی نیز در جلسه عصر امروز در شورای توسعه و برنامه ریزی استان با اشاره به این ماجرا اعلام کرد: سوء استفاده از این خانواده معلول و بی تدبیری در این حادثه، هزینه زیادی برای استان بوجود آورده است.

محمد مهدی شهریاری با اشاره به موج سواری رسانه های ضد انقلاب در مورد این حادثه، اظهار داشت: رسانه های ضد انقلاب از این حادثه به نفع خود و بر علیه نظام اسلامی استفاده کردند و ضروری است ابعاد مختلف این حادثه بصورت دقیق و شفاف برای مردم و رسانه ها اطلاع رسانی شود.

استاندار آذربایجان غربی خواستار بررسی و اطلاع رسانی ابعاد مختلف حادثه تخریب ساختمان در شهرک ایثار ارومیه بصورت دقیق و شفاف برای مردم و رسانه ها شده است.

هر چند این ماجرا هنوز در فضای مجازی محل موج سواری عده زیادی شده اما نمی توان به راحتی از ابعاد مختلف آن گذشت، ساخت و سازهای غیرمجاز و بی توجهی به عواقب آن، عدم توجه به مسایل و مشکلات معلولان، عدم مدیریت به موقع اطلاع رسانی در مواقع بروز بحران و مشکل تنها برخی از مسایل مهمی که در دل این ماجرا نمایان شد ، مسایلی که هنوز پاسخ درخوری برای آنها داده نشده است.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۲۷۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکم محمود مهرابی قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور است

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، در روزهای اخیر رسانه‌های ضد انقلاب مدعی شدند فردی به نام «محمود مهرابی» به دلیل فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم شده است.

بر اساس بررسی‌های انجام شده و مستندات موجود در پرونده، این فرد در آشوب‌های سال ۱۴۰۱ در فضای مجازی اقدام به انتشار مطالبی اعم از آموزش استفاده از سلاح‌های دست‌ساز، دعوت به تخریب اموال عمومی، تحریک مردم به جنگ و کشتار و توهین به مقدسات کرده است.

همچنین متهم مورد اشاره دارای ۵۲ شاکی خصوصی است که به دلیل نشر اکاذیب، از وی شکایت کرده‌اند.

دادگاه رسیدگی به اتهامات مهرابی با حضور ۲ وکیل وی برگزار شده است.

حکم دادگاه بدوی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انفجار و تخریب دو منزل مسکونی در ملایر بر اثر نشت گاز
  • حکم محمود مهرابی قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور است
  • تیپ خاص ناصر حجازی در فضای مجازی داغ شد!
  • (ویدئو) فیلم جدید کشف آدم کوتوله در ایران فضای مجازی را منفجر کرد
  • جشن دختر دبیرستانی‌ها با ببعی چه بازیگوشی!
  • ابلاغ سلام فرمانده کل قوا به خانواده شهید زاهدی
  • تصویر باورنکردنی از یک خیابان در شهر اروپایی سوژه فضای مجازی شد
  • پدر، مادر، ما متهمیم ...
  • عکس| اعتراض عجیب‌وغریب چینی‌ها به شرایط کاری
  • هرقانونی در فضای مجازی به معنای محدود کردن فضای مجازی نیست!