Web Analytics Made Easy - Statcounter

امید صباغ نو، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص علت کم بودن منتقدان ادبی در حال حاضر اظهار داشت: بیشترین دلیل اینکه منتقد ادبی کم داریم شاید این باشد که نقدهای ما، نقد علمی نیستند. اکثر مطالبی که به عنوان نقد علمی ادبی می خوانیم، شخصی و سلیقه ای است. نقد ادبی آیتم و شاخص هایی دارد و براساس این آیتم ها یک اثر ادبی نقد می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساختار، ارتباطات، کلیت شعر و داستان در یک نقد ادبی بیان می شود و در نهایت درباره کیفیت اثر نتیجه گیری می کند.

وی افزود: برخی در نقد یک اثر ادبی می گویند این واژه یا این تصویر خوب نیست. شاید دلیلش این باشد که تعداد افرادی که بتوانند نقد را علمی یاد بگیرند و به کار ببرند، کم است. دو سه نفر بیشتر نداریم که شعر را نقد علمی می کنند. در نقد ادبی چیزی به نام رودربایستی نداریم. قرار است به یک اثر ادبی از دیدگاه علمی نگاه کنیم. این مسئله چیز عجیب و غریبی نیست. یک اثر ادبی را از نظر تکنیکی و ساختاری بررسی می شود تا ببینیم اثر موفقی بوده است یا خیر.

این شاعر ادامه داد: اکثر نقدهایی که در فضای شعر می شود، نظر شخصی و سلیقه ای است. کسانی که هم اکنون با اسم منتقد ادبی کارمی کنند، باید فضای نقد را به سمت فضای علمی ببرند. این مسئله تنها در صورتی اتفاق می افتد که فرد بتواند نظرهای شخصی و سلیقه ای را از فضای نقد دور کند. نقد ادبی اگر علمی باشد، درگیر نظرهای شخصی نمی شود. گرچه نظرهای شخصی در خصوص یک اثر ادبی محترم است، اما این نکته نقد یک اثر ادبی به حساب نمی آید.

 

انتهای پیام/

  اصول نقد ادبی از زبان یک شاعر

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۲۹۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جایزه داستان و بازآفرینی با رویکرد روایتگری ادبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ اولین دوره جایزه ملی داستان و بازآفرینی پاییز امسال در حوزه هنری اصفهان برگزار می‌شود و علاقمندان آثار خود را باید تا پایان تیر امسال به دبیرخانه این جایزه ارسال کنند.

جایزه ملی داستان و بازآفرینی در پنج بخش برگزار می‌شود این جشنواره در همه گروه‌های سنی با هر موضوعی می‌توانند در آن شرکت کنند.

بخش رقابتی در پنج قسمت رمان و داستان کوتاه، داستان کوتاه کوتاه، جستارنویسی و طرح داستان انجام می‌شود و بخش ترویجی این جشنواره نیز کارگاه‌های هنری و داستانی است که در شهر‌های مختلف برگزار می‌شود.

علاقمندان می‌توانند آثار خود را دبیرخانه این جایزه به نشانی داستان و بازآفرینی / نقطه آی آر http://dastanvabazafarini.ir ارسال کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ضعف جریان حوزوی و علوم انسانی اسلامی در به تصویر کشیدن اندیشه خود
  • استقبال شاعر «سلام فرمانده» از غزل رهبر انقلاب
  • شاعر سلام فرمانده به استقبال غزل رهبر انقلاب رفت
  • مختومقلی فراغی از محورهای وحدت در گلستان است
  • «شیخ اجلّ» یکی از چهار عنصر ادبی ایران است
  • نمایشگاه کتاب و ظرفیت «گردشگری ادبی»
  • برگزاری جایزه داستان و بازآفرینی با رویکرد روایتگری ادبی
  • نمایشگاه کتاب تهران «گردشگری ادبی» را ترویج می‌کند/ تهران می‌تواند «شهر خلاق ادبی» شود
  • اجرای موسی عصمتی میلیونی شد+فیلم
  • مختومقلی فراغی از محور‌های وحدت در گلستان است