Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-03-19@06:15:52 GMT

تولید بذر هفتمین محصول صادراتی کشور

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۶۲۹۹۰۰

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،مرکز اصفهان؛مریم گل آبادی مجری این طرح پژوهشی گفت: بذر پارتنوکارپ خیار گلخانه‌ای تنها نوع بذر مصرفی در گلخانه های خیار ایران با حدود هفت سال تحقیق و تلاش در یکی از واحدهای فناور این دانشگاه تولید شد.
عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان افزود: سازگاری با آب و هوای ایران، مقاومت بیشتر به آفات و افزایش عملکرد در مقایسه با بذر خارجی از مزیت های این بذر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی هزینه تهیه این بذر برای گلخانه داران را نصف قیمت نمونه خارجی عنوان کرد و افزود: بعد از موفقیت در تولید بذر اصلاحی خیار، قرار است در این واحدفناور بذر های اصلاحی گوجه فرنگی و سایر صیفی جات تولید شود.
تولید ارقام مختلف خیار پارتنوکارپ گلخانه‌ای به عنوان ایده برتر کشور در سال 90 ، ثبت چهار رقم هیبرید خیار گلخانه ای با نام های سبا، ثنا ، سامان و سما در موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال ایران از موفقیت های پژوهشی مریم گل آبادی عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان است.
وی در هیجدهمین جشنواره ملی پژوهش وفناوری کشور برای طرح تولید بذر اصلاحی خیار گلخانه ای به عنوان فناور برتر انتخاب شد.
همچنین تاکنون هشت طرح پژوهشی، سه عنوان کتاب و بیش از 40 مقاله در مجلات داخلی و بین المللی ازاین فناور برتر کشور منتشر شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۲۹۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲۵ درصدی تولید گل و گیاه زینتی در گلستان

نوید رضا فرهانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از وجود ۹۵ هکتار گلخانه در گلستان خبر داد و اظهار کرد: از این میزان حدود ۴۰ هکتار به کشت گل و گیاهان زینتی اختصاص دارند.

وی افزود: از این ۴۰ هکتار گلخانه گل و گیاه سالانه ۱۷ میلیون گلدان گل زینتی در گلستان تولید می‌شود.

فرهانی از وجود ۴۵ هکتار تولید گل و گیاهان زینتی در فضای باز در استان خبر داد و افزود: بزرگترین گلخانه متعلق به مجتمع گلخانه‌ای یاسان دیار گلستان است که این گلخانه با مساحت ۶ و نیم هکتار در گمیشان مستقر است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گلستان گفت: مجتمع گلخانه‌ای یاسان دیار با تولید هزار و ۲۰۰ تن محصول فلفل دلمه‌ای توانسته محصولات خود را به کشور روسیه صادر کند.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع امسال هزار و ۴۰۰ تن محصولات گلخانه‌ای از استان گلستان به دیگر کشورها صادر شد.

فرهانی اظهار کرد: این میزان از گلخانه‌ها در استان توانسته برای حدود سه هزار نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در استان ایجاد کند.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گلستان گفت: تولید گل و گیاه زینتی در گلستان ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

کد خبر 6055996

دیگر خبرها

  • امسال بیش از ۲.۵ میلیون لیتر عرق بیدمشک در آذربایجان غربی تولید می شود
  • صادرات ۹ میلیارد دلار کالا از استان بوشهر
  • «بیدمشک»پیام آور بهار در ارومیه/ کشت بیدمشک در ۶۰ هکتار
  • تولید سالانه بیش از ۴۱ هزار تن محصولات گلخانه‌ای در استان همدان
  • افزایش دو برابری سطح گلخانه‌ها در کردستان
  • تولید اولین ترانسفورماتور کوره قوس الکتریکی برای صنایع فروسیلیس کشور در سمنان
  • تولید بیش از ۱۵۰ میلیون گل‌های زینتی، آپارتمانی و نشائی در اصفهان
  • تولید روکش سرامیکی تاج دندان در پژوهشگاه مواد و انرژی
  • گلخانه‌ها، محافظان آب در عصر خشکسالی
  • افزایش ۲۵ درصدی تولید گل و گیاه زینتی در گلستان