Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، از دیدگاه روانشناسی، تربیت و آموزش صحیح از دوران کودکی درخصوص بسیاری از مسائل و مراسم اجتماعی و فرهنگی می تواند از آسیب ها و مشکلات برپایی آن در آینده بکاهد.
چهارشنبه سوری نیز یکی از جشن های ملی ایرانیان برای پیشواز از نوروز است که باید با آموزش های صحیح به فرزندان در حفظ و حراست از اصالت این آیین بکوشیم و از این فرصت در تقویت هرچه بیشتر همبستگی ایرنیان بهره ببریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


برای رفع خطرات چهارشنبه سوری و تبدیل آن به یک جشن ملی و روز شادی برای همه، این آیین باید بدرستی توسط خانواده ها و مدارس تبیین شود.
یک روانشناس تربیتی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: تعلیم و تربیت صحیح از دوران کودکی می تواند تضمین کننده آینده ای روشن و به دور از آسیب های اجتماعی برای افراد جامعه باشد.
افسانه برومند افزود: از جمله این تربیت ها و آموزش ها می توان به شیوه برقراری ارتباط با دیگران، نحوه حضور و پذیرش مراسم اجتماعی، فرهنگی و ایمنی از تهدیدات رفتارهای پرخطر و آسیبزا در این اینگونه آیین ها است.
وی تاکید کرد: این آموزش ها باید هم به شیوه گفتاری و هم عملی در خانه و مدرسه به کودکان آموزش داده شود تا رفتار صحیح در وجود آنها نهادینه شود.
این روانشناس با بیان اینکه در مراسمی با اصالت همچون چهارشنبه سوری که مردم به پیشواز نوروز و طبیعت می روند، خانواده ها باید از پیش فرزندان خود را با بیان اهمیت و تاریخچه پدید آمدن چنین مناسبتی آشنا کنند تا از رفتارهای نابهنجار در آنها خودداری کنند.
وی خاطرنشان کرد: بر این اساس باید خانواده ها با همراهی فرزندان خود در مراسمی که فرصتی برای سرور و شادی است شرکت کنند تا این آیین شادی بخش بتدریج به اصالت خود برگردد .
برومند یادآور شد: حضور و همراهی خانواده ها در کنار فرزندانشان از یک سو از بروز حوادث تلخ و ناگوار جلوگیری می کند و از سوی دیگر زمینه اموزش عملی و برپایی صحیح این مراسم را فراهم می کند.
فراموش نکنیم که چهارشنبه سوری فرصتی مناسب برای سرور و شادی است و می توانیم این فرصت را با همیاری، برنامه ریزی و مدیریت به جشن مهر و دوستی، و روز سرور و شادی تبدیل کنیم.
*پیشینه چهار شنبه سوری:
پیش از اسلام، این جشن در سپیده دم آخرین شب سال برگزار می شد و مردم به پیشواز فروهر درگذشتگان می رفتند و برای آنان در بام خانه هایشان آتش می افروختند و سالی نو همراه با روشنایی و خرمی آرزو می کردند، پس از اسلام نیز در نواحی مختلف ایران، این سنت با عنوان جشن سوری برگزار می شد که بعد نام چهارشنبه سوری برآن نهاده شد و در این شب، مردم بر بام خانه ها یا بلندای شهرها و روستاها آتش می افروختند و در کنار آن به شادی و پایکوبی می پرداختند.
سرودن ترانه ها و عبارت های زیبا از جمله سرخی تو از من، زردی من از تو بدلیل اهمیت و احترام ایرانیان به روشنایی و پاکی آتش در چهارشنبه سوری خوانده می شود و آنها از آتش به عنوان مظهر نور، سرزندگی و سلامتی طلب می کنند.
فال‌گوش، کجاوه‌اندازی، قاشق زنی، فال‌کوزه،آجیل شیرین مشکل‌گشا، کوزه ‌شکنی، گره‌ گشودن و قفل‌ گشایی، شال‌اندازی، پختن آش‌ رشته یا رشته‌ پلو از جمله رسومی است که کماکان در برخی از نقاط ایران برگزار می شود.
گ/6994 / 1339 / 6022
انتهای پیام

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۳۱۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نورآوری باید در شرکت‌های فناوری اطلاعات دنبال شود

به گزارش خبرنگار مهر، بابک سوری پیش از ظهر چهارشنبه در جمع فعالان ict کردستان که با حضور معاون وزیر ارتباطات در پارک علم و فناوری کردستان برگزار شد، اظهار کرد: حدود ۶۰ شرکت استان از خانواده ارتباطات و فناوری اطلاعات است و شرکت‌هایی که در این زمینه کار می‌کنند باید بتوانند ماحصل دستاوردهای خود را به صنعت، عملیات و ورود محصولات فیزیکی در استان تزریق کنند.

وی بیان کرد: تولید نرم افزار در استان خوب است اما باید کارهای شرکت‌های فناوری اطلاعات در حوزه صنعت کاربرد خود را نشان دهد و به افزایش محصول و تولید خدمات منجر شود.

سوری خاطرنشان کرد: روزانه پیگیر بهبود فیزیکی زیرساخت‌های فیزیکی که بیشتر تأمین مکان است هستیم و تلاش خود را در این راستا بکار می بریم.

وی کمبود تسهیلات، حمایت مالی و سایر مشکلات مطرح شده توسط شرکت‌های فناوری اطلاعات در این جلسه را درست دانست و بیان کرد: باید شرکت‌ها نوآوری و خلاقیت به خرج دهند تا کارهای خلاقانه داشته باشند.

رئیس پارک علم و فناوری کردستان عنوان کرد: ماهیت نوآوری در کار شرکت‌های فناوری باید دنبال شود و فکرهای متفاوت ارائه شود تا شاهد پیشرفت این شرکت‌ها در استان باشیم.

سوری اضافه کرد: افزایش امکانات و کاهش مشکلات هدف ماست و پیگیر این موارد در استان هستیم.

کد خبر 6087574

دیگر خبرها

  • خزعلی: دشمن در جنگ نرم به دنبال سلب هویت و معنویت ما است
  • صدای پای بازیکن نام آشنا در استقلال گوش می‌رسد/ این شادی گل بی دلیل نبود!
  • سینمای سیار کودک و کارگاه آموزش رایانه در خاش افتتاح شد
  • نخستین پارک آموزش ترافیک شهرداری قزوین در محله هادی آباد 
  • درگیری دوباره در اردوگاه تروریست‌های سوری
  • بازآفرینی داستانی از پهلوان ایرانی برای کودکان/ نمادی از فرهنگ پهلوانی در« پهلوان و فیل»
  • نورآوری باید در شرکت‌های فناوری اطلاعات دنبال شود
  • امروز، چهارشنبه آخرین مهلت دریافت کارت ورود به جلسۀ کنکور
  • ترویج فرهنگ حفاظت از زمین پاک در بین دانش آموزان 
  • زمینه‌های فرهنگ‌سازی حجاب؛ گرایش ذاتی به حیا و خانواده‌دوستی